Jukka Raunio

FR-140:n tuhoutumispaikka Itä-Karjalassa

7 viestiä aiheessa

Arvelen saaneeni selville pitkään ihmettelemäni kuvan aiheen. Luettuani pitkästä aikaa Elias Järvinevan muisteloita SIHL-lehdessä huomasin, että hän kirjoitti Kohtalokkaat lennot -kirjan tapauksesta 238, missä yhteydessä juuri laivueeseen tullut vänrikki Ola Tuomisto sai surmansa ja haudattiin poissaolevana. Järvineva kertoi käyneensä kuvaamassa hylyn myöhemmin, ja ohessa on todennäköisesti tämä kuva. Tämä herätti lisäkysymyksen, onko paikalla sittemmin käyty ja Tuomiston jäänteitä tuotu kotimaan multiin. Oheisesta Hyvösen kirjan otteesta paikan löytänee kohtalaisella tarkkuudella.

img804 (2).jpg

img992 (3).jpg

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä Lentolaivue 14:n spk:sta ote. Merkitty paikaksi x=47.00 ja y=01.00. Kansallisarkisto.

Jukka

9E0F8F91-68F9-415F-8107-32B932C2F9E7.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wikin mukaan Tungutjärven pintaa olisi nostettu vuonna 1962, joten se voi muuttaa myös ympäröivien soitten topografiaa. Koivuniemi on ollut järven länsireunalla ja Lukinsaari siitä koilliseen, joten koneen pitäisi tällä logiikalla sijaita lähettyvillä järven pohjoispuolella. Alueelta on kohtuullisen tarkkaa satellittikuvaa, mutta nopealla silmäyksellä ei lentokonealumiinin kiiltoa erottunut.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Tässä vielä Lentolaivue 14:n spk:sta ote. Merkitty paikaksi x=47.00 ja y=01.00. Kansallisarkisto.

Koordinaatit viittaavat neuvostoliittolaisiinn 1:100 000 topografikarttalehtiin Q-136-126 ja 127. Liitteenä on pakkolaskupaikka käyttäen pohjana saksalaista vuoden 1941 uudelleenpainatusta (Q-36-XVII-West ja Ost). Koivuniemen kylä on merkitty karttaa nimellä Beresowo ja Lukinsaari nimellä Lukin Ostroff. Google Mapsin ilmakuvien perusteella pakkolaskupaikan koordinaatit olisivat noin 64°25'51"N ja 33°01'13"E (WGS84).

FR140.jpg.c48f4df6a58f8853d3399f6c3ff37d4e.jpg

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Pasi Pirttikoski kirjoitti:

Mihinkähän perustuu kirjan Kohtalokkaat lennot 1939-1944 tekstiosio: "Tuomisto yritti ilmeisesti hypätä, mutta ei ehtinyt irroittautua koneesta"?

Perustuu parven johtajan lausuntoon.

IMG_5819.JPG

IMG_5814.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kirjoittajille, hyvää työtä ! Tämä kohde laitetaan ilman muuta etsintään, vaikka alue on vaikeaa maastoa.

Kävin viimeksi Maasjärvellä kymmenisen vuotta sitten erään metsäasiantuntijan ´´varman ´´ havainnon perässä.

Tien vierellä piti olla Mig,  missä hakaristit-vesiperä siitä tietysti tuli, tosin osittain kelirikon takia, mutta tuli nähtyä samalla taas 

kerran Tiiksjärvi tällä kertaa Vienan täydenkuun valaisemana. Ensimmäinen reissu oli 1995, jolloin kävin Pokelan 

Väinön kanssa jäljittämässä Metsävainioita ja Lindeniä. Ei löytynyt, mutta löytyi arvattavasti Rekun koneen jäänteitä.

Tämä Rekun seikkailu oli samaa luokkaa Kahlan pelastumisen kanssa. Järven rannalla Väinö totesi aina ihmetelleensä,

kun Fokkereiden tiedustelulennot lähtivät Tiiksjärveltä aina samaan aikaan ja samaa reittiä. No, siihen tuli kai muutos,

kun Metsävainio ja Linden ammuttiin alas.

Väli Maasjärvi-Tiiksjärvi on muutes varsinainen Fokkereiden hautuumaa.  Pertjärvellä käydessämme kävimme erään

kaverin autotallissa, missä oli kasa Fokkereiden osia.  Kiinnitti huomiota, että päällimmäisenä oli osa FR-150. Aika

kaukaa sekin eksynyt Vienan soille.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään