Harri Mattila

Finnair kierrättää / romuttaa ensimmäistä kertaa A 319 koneen Helsinki-Vantaalla

25 viestiä aiheessa

Airbus A 319, OH-LVB, joka lensi viimeisen kaupallisen lentonsa 6.9 viime vuonna, menee kierrätykseen / romuun. Työ tehdään Helsinki-Vantaalla. Finnairin mukaan noin 90 % osista voidaan kierrättää. Homma työllistää parikymmentä lentokonemekaanikkoa kahden kuukauden ajan.

Ylen juttu aiheesta: https://yle.fi/uutiset/3-11791374

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
51 minuuttia sitten, Harri Mattila kirjoitti:

Homma työllistää parikymmentä lentokonemekaanikkoa kahden kuukauden ajan

SAS:lla lienee myös jokunen romutettava Airbus. Ja taas parikymmentä mekaanikkoa työllistyy kahdeksi kuukaudeksi. Sitten kysely Lufthansalle, että oliskohan heillä romutettavia Airbusseja? Taas parikymmentä työllistyy kahdeksi kuukaudeksi ja niin edelleen.

Seppo 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Harri Mattila kirjoitti:

Airbus A 319, OH-LVB, joka lensi viimeisen kaupallisen lentonsa 6.9 viime vuonna, menee kierrätykseen / romuun. Työ tehdään Helsinki-Vantaalla. Finnairin mukaan noin 90 % osista voidaan kierrättää. Homma työllistää parikymmentä lentokonemekaanikkoa kahden kuukauden ajan.

Ylen juttu aiheesta: https://yle.fi/uutiset/3-11791374

Iisalmeen, Olville raaka-aineeksi ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Olavi Uotila kirjoitti:

Iisalmeen, Olville raaka-aineeksi ?

Eikös Finnair Catering jo myy ruokaa, siihen palanpainikkeeksi Finnair keskaria, Airbus-tölkeistä!

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
45 minuuttia sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Eikös Finnair Catering jo myy ruokaa, siihen palanpainikkeeksi Finnair keskaria, Airbus-tölkeistä!

Ei mitään keskaria kun IVB:tä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 hours ago, Petri Lehtovirta said:

Eikös Finnair Catering jo myy ruokaa, siihen palanpainikkeeksi Finnair keskaria, Airbus-tölkeistä!

Seikkailujen jälkeen nimi on FINNAIR KITCHEN OY

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Kitchen & Brewery Company Ltd. 

Jos olisi tarjolla vielä "Limited edition OH-LVB" -olut & GT tölkkejä, ilmasto-ahdistuneet ostaisivat niitä kyyneleet silmissä vaikkeivat alkoholia käyttäisikään 😆

Muokattu: , käyttäjä: Simojukka Ruippo
Lisätty tekstiä
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

17 tuntia sitten, Olavi Uotila kirjoitti:

Iisalmeen, Olville raaka-aineeksi ?

Olvi ei tee tölkkejä itse. Mäntsälässä on Ball ja Hämeenlinnassa Canpack. Tosin täytyy varmaan vielä kierrättää jonkun sulaton kautta lentokoneen osat..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saisikohan sieltä ostettua penkkejä? Lähinnä kapun penkki ja joystick siitä vierestä kiinnostaisi. Osaako joku kertoa yhteystiedon mistä kysellä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Timo Karppinen kirjoitti:

Saisikohan sieltä ostettua penkkejä? Lähinnä kapun penkki ja joystick siitä vierestä kiinnostaisi. Osaako joku kertoa yhteystiedon mistä kysellä?

Tosiaan kuten Antti tuossa jo kommentoi, ne menevät kiertoon varaosiksi/vaihto-osiksi. Sitten, vaikka siellä on myös sellaista tavaraa, joka ei välttämättä varaosavarastoon päädy, niin myöskään sitä ei saa ehjänä luovuttaa. Huolto-organisaatiota säätelee huoltotoiminta-asetuksen 1321/2014 liiteen 1 (Part-M) kohta M.A.504 ja EASA:n AMC1 M.A.504 (c) (2)-(3), sekä ohjeistus GM1 samasta kohdasta.

Kuten oheisesta kuvasta selviää, esimerkiksi kappaleen sahaaminen kahteen osaan (kohta (c) (6)) ei ole riittävä toimenpide, vaan jos osa tuhotaan sahaamalla, se on sahattava useaan pieneen osaan. Ajatus on siinä, että osaa pitää pahoinpidellä niin pahasti, ettei se ole enää käytännössä "korjattavissa", jottei sitä enää ikinä asenneta mihinkään lentävään laitteeseen. Käytännön toiminnassa homma menee pitkälti niin, että osat kerätään niille varattuun lukittuun säilytyspaikkaan, ja ko. säilytyspaikasta ne tyhjennetään jonkinlaiseen suurehkoon jätemurskaimeen alihankkijalla.

Tämän kohdan estämättä osia voitaisin luovuttaa esimerkiksi koulutuskäyttöön (esimerkiksi lentokoneasentajien koulutukseen) tai tutkimuksellisiin tai tieteellisiin tarkoituksiin täysin ehjänäkin. Lisäksi jotkin ilmailuluun liittymättömät käyttötarkoitukset ovat mahdollisia, mutta eipä käytännössä minkään lentoyhtiön käyttämä huolto-organisaatio lähde näkemään vaivaa asiasta varsinkaan yksittäistapauksissa. Riski sille, että osa päätyykin lopulta johonkin, on liian suuri.

segregation of components.PNG

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Euroopassa ei kai pitäisi onnistua juuri muuntyyppisen käytetyn lentokaman myynti kuin: https://www.ebay.com/itm/Aviationtag-Boeing-757-Aer-Lingus-EI-LBT-Green/22435297535 (vanha OH-LBT, muuten)

Tästä huolimatta etenkin jenkkilässä, mutta myös Britanniassa on pitkään myyty vanhoista lentokoneista poistettua tavaraa. Millähän perusteella Briteissä tämä oli sallittu ollessaan EASA:ssa? Irtoiaisikohan kuitenkin LVB:n ohjaamo neljään (tai useampaan) osaan sahattuna jonkun kotisimuun? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2/19/2021 at 09.17, Harri Koskinen kirjoitti:

Koskeeko tuo rajoitus myös matkustamon penkkejä? Niitähän on aiemmin ollut paljonkin markkinoilla.

Koskee, nekin ovat koneen osia, kuten myös vessanpöntöt ja lattiamatot. Aiemmin oli myös Euroopassa hieman sallivammat säännökset, mutta sekä vaatimus että sen noudattaminen ovat kumpikin nostaneet kurssiaan reippaasti ja tietty varovaisuus näkyy toiminnassa; kun kukaan ei halua poikkeamaa omalle 145-organisaatiolleen siitä, että tavaraa on päätynyt johonkin, vaikkei siitä mitään todellista vahinkoa aiheutuisi. En ihan äkkiseltään saa kiinni esimerkiksi siitä, miten joku matkustamon penkki  valmistenumerolätkä poistettuna ja yksittäiselle omistajalle hajasijoitettuna voisi ikinä löytää takaisin yhteenkään liikenneluokan koneeseen, mutta...

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2/21/2021 at 01.04, Robin Karinen kirjoitti:

Millähän perusteella Briteissä tämä oli sallittu ollessaan EASA:ssa? Irtoiaisikohan kuitenkin LVB:n ohjaamo neljään (tai useampaan) osaan sahattuna jonkun kotisimuun? 

Veikkaan brittiläisranskalaista lähestymistapaa eu-lainsäädäntöön: we know it's completely against the regulation but we don't care. AMC1 M.A.504 (c) (3) mainitsee koulutuksen ohella "non-aviation applications" jota voinee tulkita aika laajasti ja joka ei edellytä osan tuhoamista, mutta haaste on osan luovuttajan kannalta se, miten varmistua siitä, ettei se jotain kautta päädy kuitenkin takaisin ilmailukäyttöön (jos sitä ei muuten modifioida rajusti).

Vanha teksti, joka tätä kokonaisuutta sinänsä selittää myös nykyaikana:

It is common practice for possessors of aircraft components
to dispose of unsalvageable components by selling, discarding,
or transferring such items. In some instances, these items have
reappeared for sale and in the active parts inventories of the aviation
community. Misrepresentation of the status of components
and the practice of making such items appear serviceable
has resulted in the use of unsalvageable nonconforming components.
Therefore organisations disposing of unsalvageable aircraft
components should consider the possibility of such components
later being misrepresented and sold as serviceable
components. Caution should be exercised to ensure that unsalvageable
components are disposed of in a manner that does not
allow them to be returned to service.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

https://www.kuusakoski.com/fi/finland/yritys/yritys/uutiset/2020-21/finnairin-airbus-a319-lentokone-kierratykseen-kuusakoskelle 

Lainaa

Finnairin Airbus A319-lentokone kierrätykseen Kuusakoskelle

Finnair purkaa ja kierrättää Airbus A319-lentokoneensa, joka on 21-vuotiaana saapunut taloudellisen käyttöikänsä loppuun. Kumppanikseen Finnair valitsi kotimaisen Kuusakoski Oy:n. Hanke on poikkeuksellinen paitsi Kuusakoskelle myös Finnairille, sillä Suomessa ei ole aikaisemmin purettu yhtään tämän kokoluokan lentokonetta.

”Olen hyvin tyytyväinen, että Finnair päätti kartoittaa koneen kierrätysmahdollisuuksia Suomessa. Me Kuusakoskella pystymme todella tarjoamaan niin sanotusti täydellisen materiaalikierron, ja koneen kierrättäminen Suomessa on luonnollisesti järkevää”, kertoo asiakaspäällikkö Sanna-Mari Nevala.

...

Kuusakosken prosesseissa jäljelle jäävästä koneesta voidaan kierrättää jopa 95 prosenttia.

”Pitkälle jalostettu prosessimme erottelee eri materiaalit toisistaan. Airbus A319-lentokoneen runko on pääosin alumiinia, ja se sulatetaan omassa alumiinisulatossamme, minkä jälkeen se lähtee uudelleen kiertoon alumiiniharkkoina valmistavalle teollisuudelle. Muut metallit prosessoimme kierrätysraaka-aineiksi. Olemme aidosti vastuullinen toimija, joka huolehtii myös kierrätykseen kelpaamattoman osan vastuullisesta sijoittamisesta”, kertoo Kuusakosken Sanna-Mari Nevala.

Kierrätyskumppanin vastuullisuus on Finnairille tärkeää, sillä yhtiö huomioi kaikessa toiminnassaan vastuullisuuden ja ympäristönäkökulmat.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/finnairin-airbus-veteraanista-on-pian-jaljella-pelkka-raato-katso-videolta-milta-konevanhus-nayttaa-yli-1000-osaa-koyhempana/8129176 

Lainaa

Finnairin Airbus-veteraanista on pian jäljellä pelkkä raato – katso videolta, miltä konevanhus näyttää yli 1000 osaa köyhempänä 

...

Projektipäällikkö Timo Rossi on arvioinut koneen purkamiseen menevän huimat 2500 työtuntia.

...

Kuvien ottohetkellä koneesta on purettu jo toista tuhatta yksittäistä osaa. Koneen penkkirivistö, ohjaamo ja runko alkavat näyttää jo varsin karuilta. Koneen purkamisprojektin on arvioitu valmistuvan kahdeksassa viikossa. Tämän jälkeen irroitetaan koneen pyrstö. Lopulta matkustajakone matkaa lopulliseen kierrätetyspaikkaansa.

 

Videolla näkyvät kuvat, ja pari muuta, löytyvät täältä:  https://www.instagram.com/p/CONsU-OBA9k 

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 minuuttia sitten, Tero Hannula kirjoitti:

Onks Finnair ajanut aiemmin tehdasuutena hankittua konetta paaliin asti?

On.

Ainakin lähihistoriassa OH-LEK, OH-LEI ja OH-LVA

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään