Topi Falkenberg

Sud Aviation SE 210 Caravelle III SE-DAF Sven Viking siirtyy Ilmailumuseoyhdistykselle

33 viestiä aiheessa

Sud Aviation SE 210 Caravelle III SE-DAF Sven Viking siirtyy Ilmailumuseoyhdistykselle | Ilmailumuseoyhdistys

Lainaa

Ilmailumuseoyhdistys ry ja Ruotsin merimuseo ja kuljetushistoriallinen museo (SMTM) ovat sopineet Arlandan lentokentällä vuodesta 1974 kohtaloaan odottaneen SAS:n entisen Sud Aviation SE 210 Caravelle III -koneen SE-DAF eli Sven Viking siirtymisestä Ilmailumuseoyhdistykselle.

Hieno homma :thmbup:Iso peukku projektille.

Muokattu: , käyttäjä: Topi Falkenberg
8 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

Vuonna 1964 muutaman kuukauden käytössä ollut VI-R-mallin OH-LER saattaa löytyä vielä Libyasta Beninan lentokentän laidalta, missä se on odottanut kohtaloaan jo vuodesta 1975

Tuossako se on?

Caravelle_libya.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa se oli vielä jokunen vuosi sitten. Värityskin muutamilla muutoksilla valmiina.

 

Caravelle Arlanda 2015.jpg

Caravelle Arlanda 4_2015.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Googlemapsista katsoin, että SE-DAF on siirretty tuosta kuvieni paikalta kiitotien 01R rullaustien viereen itäisen paloaseman "laanille". Nokkakartio on tuon hetkisen satelliittikuvan perusteella poissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Juha Ritari kirjoitti:

Tuossa se oli vielä jokunen vuosi sitten. Värityskin muutamilla muutoksilla valmiina.

Eikös tuo Finnairin väreihin elokuvaa varten maalattu ole Le Caravelle Club:in SE-DAI?
 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Off-topic: OH-LER muistelu

Olin kesätöissä Aeron linjahuollossa mm. 1964. Koneeseen vaihdettiin aina välillä versiota; välillä F/C ja välillä taas täysturisti. Eräänä päivänä oli taas versiotalkoo menossa päivävuoron aikaan, ja ekanluokan tuolit olivat koneen vieressä kuljetustelineessä. Yht'äkkiä tuon 1-hallin keskimmäinen sprinkler-järjestelmä aktivoitui, ilman todellista syytä. Kaatosade kasteli ekanluokan tuolit perusteellisesti. Verhoomolla oli isompi homma kuivattaa istuintyynyt ja päälliset.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarpeellinen korjaus Esalta. Arlandassa onkin kaksi Caravelleä ja IMY:n yritys pelastaa toinen Suomeen koskee huonommassa hapessa olevaa SE-DAF:ia, mikä ei ole kuvissa. Elokuvaväreissä (Finnair) on SE-DAI. Kylläpä ruotsalaisilla historiallista kampetta riittää.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt alkaa varmaan myös keskustelu siitä, mille näyttävälle ja edustavalle paikalle tämä höyry-Caravelle asetetaan näytille. Kun kuulemma ei mahdu itse Ilmailumuseoon.

Muokattu: , käyttäjä: Jan-Erik Andelin
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Juha Ritari kirjoitti:

Googlemapsista katsoin, että SE-DAF on siirretty tuosta kuvieni paikalta kiitotien 01R rullaustien viereen itäisen paloaseman "laanille". Nokkakartio on tuon hetkisen satelliittikuvan perusteella poissa.

SE-DAF ei ole paloaseman edessä vaan siellä on kolmas Caravelle, pelastus- ja hinausharjoitusvälineenä käytettävä SE-DAA, ks. kuva:

https://www.airplane-pictures.net/photo/34179/se-daa-sas-scandinavian-airlines-sud-aviation-se-210-caravelle/

Nyt en enää uudelleen löydä sivua, jolla kerrotaan, että SE-DAA:n vaurioitunut ohjaamo on varastoituna Suomen Ilmailumuseossa.

EDIT: Juhani Sipilän kuva vuodelta 2009 SE-DAA:n ohjaamosta Suomen Ilmailumuseon takapihalla:

https://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines-SAS/Sud-SE-210-Caravelle-III/1550076/L

Muokattu: , käyttäjä: Harri Koskinen
lisätty kuvalinkki SE-DAA:n ohjaamosta
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Jan-Erik Andelin kirjoitti:

Nyt alkaa varmaan myös keskustelu siitä, mille näyttävälle ja edustavalle paikalle tämä höyry-Caravelle asetetaan näytille. Kun kuulemma ei mahdu itse Ilmailumuseoon.

Kokoelmapolitiikka taitaa tulla tässä vastaan rajoittavana tekijänä. Onneksi hylsy on IMY:n projekti, joten siitä voidaan tehdä näyttävä näköismuistomerkki. Aluksi se varmaan sijoittuu Finnairin osoittamaan paikkaan 100-vuotisjuhlien ajaksi... ainakin luulisin :hmm:

https://ilmailumuseo.fi/wp-content/uploads/2018/12/SIM_Kokoelmapolitiikka_2018-1.pdf

Lainaa

Museo-objekteissa kokoelmakartunnan keskiössä ovat seuraavassa järjestyksessä taustaltaan erilainen materiaali silloin kun niiden kontekstitieto on hyvin saatavilla, ja niiden välittämä tieto sekä tarina merkityksellisistä ilmiöistä on laadukasta sekä monipuolista:1) Suomessa suunniteltu ja/tai valmistettu ilmailuun liittyvä materiaali 2) Suomessa suomalaisten käytössä ollut, mutta muualla suunniteltu tai valmistettu ilmailuun liittyvät materiaali. 3) Suomen ilmailuhistoriaan liittyvä, mutta muiden kuin suomalaisten käytössä ollut materiaali.

 

Muokattu: , käyttäjä: Topi Falkenberg
luulisin ja typot

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo kun ei taida tulla lentämällä, niin aloin jo miettiä kuljetusta. Varmaankin pakataan purettuna lavetille, mutta mahtuuko laivaan vai pitääkö tuoda maantietä pitkin pitemmän kautta? Ja monenko osaan pitää purkaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Seppo Kohonen kirjoitti:

Tuo kun ei taida tulla lentämällä, niin aloin jo miettiä kuljetusta. Varmaankin pakataan purettuna lavetille, mutta mahtuuko laivaan vai pitääkö tuoda maantietä pitkin pitemmän kautta? Ja monenko osaan pitää purkaa?

Tuolta voi opiskella asiaa https://www.caravelle-projekti.fi/projekti

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Seppo Kohonen kirjoitti:

Tuo kun ei taida tulla lentämällä, niin aloin jo miettiä kuljetusta. Varmaankin pakataan purettuna lavetille, mutta mahtuuko laivaan vai pitääkö tuoda maantietä pitkin pitemmän kautta? Ja monenko osaan pitää purkaa?

Kyllä tommosen sais mahtumaan anjuskan massuun! Peräsin, vakaajat ja siivet irti. Olisihan se hieno nähdä Caravellen vielä "liitelevän" Suomen ilmojen halki!

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvattu toukokuussa 1982 Le Bourget´in ilmailumuseossa Pariisissa. Kone on kuulemma romutettu jo ajat sitten. Niin varmaan käykin kun on aikansa ulkosäilytyksessä.

IMG_4061.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Kuvattu toukokuussa 1982 Le Bourget´in ilmailumuseossa Pariisissa. Kone on kuulemma romutettu jo ajat sitten. Niin varmaan käykin kun on aikansa ulkosäilytyksessä.

Näin se menee. IMY on nyt antamassa jatkoaikaa Sven Vikingille, mutta se tulee Suomessakin jäämään lyhyemmäksi mitä museokokoelmaan kuuluvalla esineellä on tällä hetkellä odotettavissa. Ainoastaan aika voi muuttaa tämän kyynisen, vai realistisen? ajatusmallini optisemmaksi. Jokainen kulunut vuosi tulevaan on kuitenkin suunta parempaan, ja ne tulevat vuodet ja vuosikymmenet nostavat tämänkin objektin arvoa. Säilytys maksaa jollekin (sponsori/omistaja) jotakin? mutta ehkäpä yhdistys tämän voi joskus vuosien kuluttua realisoida tulevien haasteiden edessä?

Muokattu: , käyttäjä: Topi Falkenberg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
56 minuuttia sitten, Topi Falkenberg kirjoitti:

Näin se menee. IMY on nyt antamassa jatkoaikaa Sven Vikingille, mutta se tulee Suomessakin jäämään lyhyemmäksi mitä museokokoelmaan kuuluvalla esineellä on tällä hetkellä odotettavissa. Ainoastaan aika voi muuttaa tämän kyynisen, vai realistisen? ajatusmallini optisemmaksi. Jokainen kulunut vuosi tulevaan on kuitenkin suunta parempaan, ja ne tulevat vuodet ja vuosikymmenet nostavat tämänkin objektin arvoa. Säilytys maksaa jollekin (sponsori/omistaja) jotakin? mutta ehkäpä yhdistys tämän voi joskus vuosien kuluttua realisoida tulevien haasteiden edessä?

Lainaan itseäni, koska tässä IMY:n operaatiossa on taas iso, Caravellen mittainen, ilmailumuseokenren dilemma. Luettuani uudestaan oman postauksen muistin, että IMY ei enää ole museo! (Pitäisikö siitä taas tulla museo)? Yhdistyksellä on kuitenkin todellinen määräysvalta Suomen Ilmailumuseosäätiön edustajistossa, joka ohjaa Suomen Ilmailumuseon hallitusta, jolle taas on vastuussa museon johtaja, joka on määritellyt kokoelmapolitiikan, minkä hallitus ja edustajisto ovat hyväksyneet. Kokoelmapolitiikka taas todellisuudessa estää IMY:n hankkiman SAS:n käytössä olleen höyrycaravellen sijoittamisen Suomen Ilmailumuseon kokoelmiin edes Finnair look like moodissa. Ihmeellinen juttu tarkemmin ajateltuna 😉, vähän kuin tekisi saattohoitopäätöstä 🤔. Miten pitkään pidetään hengissä? parantavaa hoitoa ei yhteiskunnan rahoilla voida antaa. Yhdistyksen ja sponsoreiden rahat ovat toki yksitystä rahaa, ja sitä voidaan käyttää niin kauan kun sitä riittää... Museoesineen kohtuullisena säilytysaikana pidetään noin 500 vuotta? Mikä mahtaa olla yksityisessä omistuksessa olevan näyttelyesineen tai muistomerkin tavoiteltu säilytysaika? lyhyimmillään se kai on ollut yhden ihmisen aikuisiän mittainen.

Muokattu: , käyttäjä: Topi Falkenberg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22 minuuttia sitten, Topi Falkenberg kirjoitti:

Kokoelmapolitiikka taas todellisuudessa estää IMY:n hankkiman SAS:n käytössä olleen höyrycaravellen sijoittamisen Suomen Ilmailumuseon kokoelmiin edes Finnair look like moodissa.

Näiltä pohdinnoilta säästyy, kun vie putken suoraan Malagaan Connan viereen.

Rodney :cool:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Näiltä pohdinnoilta säästyy, kun vie putken suoraan Malagaan Connan viereen.

Rodney :cool:

Tuossa on ideaa:thmbup:Säilyy etelän keleissä pitempään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Tuossa on ideaa:thmbup:Säilyy etelän keleissä pitempään.

Olisiko LER halvempi rahdata Libyasta Malagaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Timo Vesanen kirjoitti:

Olisiko LER halvempi rahdata Libyasta Malagaan?

Olisi, mutta SIM:n kokoelmapolitiikkaa katsomalla EX-LER kuuluisi ehkäpä enemmän museon kokoelmiin kuin Malagaan 😅. 

Muokattu: , käyttäjä: Topi Falkenberg
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Topi Falkenberg kirjoitti:

Olisi, mutta SIM:n kokoelmapolitiikkaa katsomalla EX-LER kuuluisi ehkäpä enemmän museon kokoelmiin kuin Malagaan 😅. 

Tässä Suomi voisi noudattaa samankaltaista menettelyä kuin USA käsittääkseni on tehnyt joitain museolentokoneita hankkiessaan. Muistaakseni myös Brewsteria. Hehän lienevät antaneet Davis Monthanissa koipussissa olevia sinänsä lähes lentokelpoisia lentokoneita vaihtoon museolentokoneita vastaan.

Eiköhän Puolustusvoimien tai Millogin varastoissa löydy epäkuranttia materiaalia, joka kelpaisi Libyaan. Vastineena libyalaiset toimittaisivat LERrin FOB Benghazi tai FOB Tripoli, riippuen siitä kumman ryhmittymän alueella se on. Eli lähes kansilastin kuluilla saataisiin.

Rivijäsenenä jätän idean jatkokehittelyä varten asianomaisille tahoille.

Rodney :cool:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ööh... Asiaa vähän liipaten. 2015 oli projekti pelastaa tumppiysi Keniasta. Vähän meni mu.illeen kait omistussuhteiden takia. Satelliittikuvien mukaan joku aika sitten Nairobi- Wilsonissa oli 2 ysiä ilman moottoreita. 

Voisiko sitä ex oh-lyd iä ostaa sieltä pois romuraudan hinnalla ja tuoda Suomeen laivalla? 

Tuli vedettyä NBO-MBA ko. koneella varta vasten toukokuussa 2015, kun tumpin kyydissä ei ollut tullut oltua. 😄

IMG_1330.jpg

IMG_1347.jpg

IMG_1335.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään