Esa Sairio

Sananvapaus tällä foorumilla?

9 viestiä aiheessa

Flightforum (ennen FSNordic) on pääosin erinomainen palsta lentosimulaattoriharrastajille. Olen itse ollut jäsenenä aina vuodesta 2001 alkaen ja pysyn edelleenkin jäsenenä.

Kuitenkin etenkin viime vuosina ja erityisesti sen jälkeen, kun uusin simulaattori FS2020 julkaistiin (mielestäni hyvin keskeneräisenä), on tänne kirjoittamiani asioita kritisoitu hieman enemmän, kuin mikä on hyvän nettikeskustelutavan mukaista. Tällä palstalla on aika usein myös kritisoitu tapaa simuilla. Ei ole ymmärretty tai haluttu ymmärtää että simulaattoria voi harrastaa monella tapaa.

Yksi tykkää lentää potkurikoneilla "puskalentoa", toinen matkalentoja liikennekoneilla viimeisen päälle tarkasti, kuten todellisuudessakin. Joku taas tykkää katsella maisemia tai harrastaa maisemien parannusta simumaailmassa. Joku julkaisee hienoja kuvasarjoja lentämisestä tai simun maisemista, joku toinen keskittyy vain teknisiin asioihin. Eräät harrastajat keskittyvät lisäosien tekoon, josta alueesta haluan kiittää erityisesti suomalaisia lisäosantekijöitä.

Itse kannatan täydellistä sanan- ja kirjoittamisen vapautta kaikissa eri medioissa, myös täällä. 

Viitaten yllä kirjoittamaani virkkeeseen hyvästä nettikeskustelutavasta, lopetan toistaiseksi kirjoitteluni tällä foorumilla enkä myöskään julkaise täällä kuvia enkä mitään muutakaan.

Hyvää simuilua vaan kaikille!:)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
30 minuuttia sitten, Esa Sairio kirjoitti:

Itse kannatan täydellistä sanan- ja kirjoittamisen vapautta kaikissa eri medioissa, myös täällä. 

Ja tuostahan nyt ei tule (tulisi) yhtään mitään. Ei tarvitse katsoa kuin ns. tabloid-lehtien keskusteluosioita ja ihmetellä sitä skeidan määrää  jota siellä suolletaan. Erilaisia mielipiteitä ihmisten kesken toki on ja pitääkin olla - muuten ei syntyisi keskusteluja.

Minäkin olen ollut täällä jo jonkin tovin ja paljon apua saanut ja ehkä joskus itsekkin jonkun tipsin antanut. Sillä tasolla tämä on mielestäni toiminut tarkoitustaan vastaavalla tavalla erinomaisesti. Mitenkään vinoilematta sanoisin, että perusta oma mesh-topikki tänne jossa sitten voit pärrätä mielin määrin asiasta ja johon muutkin halukkaat mahdollisesti voivat ottaa osaa siltä niin tuntuessa - ei sitä kenties tarvitse jokaisessa erillisessä keskustelussa kertoa.

Yhden ja saman asian toistaminen joakisessa keskustelussa tulkitaan noin niin kuin yleisesti trollaamiseksi.

Älä ota itseesi - ei tämä sentään niin vakava asia tämä simuilu ole. Maailmassa on ja tapahtuu koko ajan paljon vakavampia asioita ja silti ihmiset yrittävät selviytyä jatkuvasti eteenpäin. Tosin kaikki muu kuin simuilu on täysin turhaa;D

Peace:thmbup:

8 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervehdys kaikille.

Pidän suurena vahinkona, jos Esa lopettaa sivustolle kirjoittamisen, kun keskustelijoita muutenkin on varsin rajallisesti. Toki olen itsekin ollut hiljaa, vaikka PC-simulaattoreita olen alusta lähtien harrastanut, vähemmän hardcoremaisesti tosin. On kuitenkin ollut mukava lukea tekstejä ja kommentteja, joita uusi MSFS on saanut ihmiset kirjoittelemaan.

Jos foorumi halutaan pitää hengissä, on välttämätöntä sallia kaikenlaiset asiaan liittyvät mielipiteet, näkemykset ja kommentit. Toistokaan ei ainakaan itseäni häiritse. Asialliset vasta-argumentit ovat toivottavia, koska keskustelu voi aina tuottaa tiedonmurusia ja aineksia oivalluksiin. Myös huumori ja sanallinen ilakointi lienee sallittua ja toivottavaa. Siitäkin on foorumilla toveittain näkynyt ilahduttavia ilmentymiä.

Totalitaristinen sensuurihakuisuus ja yhden ainoan totuuden taakse linnottautuminen ovat yhteiskunnassa vahvassa nousussa. Sellaisen ilmapiirin syntyminen - mikäli sitä nyt oikeasti on tapahtunut - tämänkaltaiselle harrastusfoorumille ei ainakaan oman vaatimattoman mielipiteeni mukaan ole toivottavaa.

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mistähän tässä nyt oikeasti on kysymys?

Täällä huudetaan sananvapaudesta ja samaan aikaan kukaan moderaattoreista ei ole puuttunut yhteenkään viestiin simulaattoripuolella moneen kuukauteen. Täh?

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pidän myös Markku Kanteen tavoin suurena vahinkona, jos Esa lopettaa sivustolle kirjoittamisen. Minua ei ollenkaan häiritse, jos esim. Esa toistaa joitakin samoja asioita, sillä mieleeni tulee vain se, että ne ovat hänelle tärkeitä ja yliopistossa joskus todettiin, että toisto on myös asioiden tietynlaista korostamista. Itse olen tyytyväinen teidän kaikkien kirjoitteluun, kommentteihin ja vinkkeihin, että suurkiitos niin Esalle kuin teille kaikille!

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Sami Puro kirjoitti:

Mistähän tässä nyt oikeasti on kysymys?

Täällä huudetaan sananvapaudesta ja samaan aikaan kukaan moderaattoreista ei ole puuttunut yhteenkään viestiin simulaattoripuolella moneen kuukauteen. Täh?

Kysymys on varmaan siitä, kun joka ketjussa jauhetaan täysin samasta asiasta ja tästä kun huomautetaan niin vastaväite on, että täällä kielletään keskustelemasta asioista ja käsketään olla lukematta, jos ei kiinnosta. Siltä on vain vaikea välttyä, jos samat asiat toistetaan viestistä toiseen. Sen takia täällä on eri ketjuja, jotta niissä keskustellaan eri asioista ja aiheista. Lopputuloksena syntyy näitä ketjuja, joissa asiat viedään äärimmilleen ja syytetään sananvapaudesta, diktatuurista, vihjaillaan kommunismiin, peräänkuulutetaan hyvää ja asiallista keskustelua ja muistutetaan, että pitää huomioida muiden tarpeet. Eikö se ole myös hyvää keskustelukulttuuria, että pidetään aiheet omissa ketjuissaan? Lukeminen on todella turhauttavaa, jos joka ketju kääntyy samaan asiaan. 

Minä olen vakavasti harkinnut foorumin jättämistä, sillä en yksinkertaisesti jaksa tuosta meshistä jauhamista kaikissa mahdollisissa ketjuissa, joiden aiheeseen se ei kuulu. Ihmettelen suuresti tätä jatkuvaa vaatimista, että FS:n täytyy olla 1:1 oikean maiseman kanssa.

FS2020 on julkaistu 6kk sitten. Siitä asti Asobo on koko ajan parantanut meshiä, on julkaistu freewarena ja paywarena jatkuvasti parannuksia ja lisää on tulossa. Silti koko ajan vaaditaan lisää ja lisää nyt heti ja kirjoitetaan ikään kuin nykyinen korkeusmallinnus olisi jotenkin huono. "Mutta aina voi parantaa". 

Ei kenenkään sananvapautta ole loukattu täällä ja ketään ei ole kielletty puhumasta siitä, mistä haluaa. Kritiikki keskittyy lähinnä tuohon mesh-trollailuun.

Muokattu: , käyttäjä: Joona Väisänen
10 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä ole tullut vierailtua täällä muutamaan päivään, joten en tiedä mistä tässä loppujen lopuksi väännetään. Jos pitäisi jotain sanoa yhdellä lauseella, niin se kai olisi: Vanhuus ei tule yksin!

Se että Esa jatkuvasti jankkaa meshistä on tietysti aika rasittavaa, mutta kun täällä on aikaansa viettänyt nämä kaikki vuosikymmenet niin on kyllä tosiaan oppinut "tuntemaan" ihmisiä, joita ei koskaan ole tavannut. 

Sananvapauteen tms. en ota kantaa tällä kertaa, mutta olisihan se oikeasti vahinko jos jättäisit meidät muut simuilijat. Olet antanut meille paljon!!!

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Selvennykseksi - ja ihan huutamatta - totean vielä ainakin oman kommenttini osalta, että jos moderaattori tulkitsi sen kritiikiksi henkilökohtaista toimintaansa kohtaan, tulkinta oli täysin väärä.

Mielestäni maailmassa on myös kertaluokkaa vakavampia ärsyyntymisen aiheita kuin se, että joku jossain foorumilla nostaa mieltään painavan asian toistuvasti esiin.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
17 minuuttia sitten, Markku Kantee kirjoitti:

Mielestäni maailmassa on myös kertaluokkaa vakavampia ärsyyntymisen aiheita kuin se, että joku jossain foorumilla nostaa mieltään painavan asian toistuvasti esiin.

Niin - mikä ketäkin ärsyttää ja mikä ei. Noin yleisesti ottaen olen eri foorumien sääntöjä vuosien mittaan tutkaillut ja todennut, että suositus on pysyä asiassa kussakin aihetta käsittelevässä topikissa syystä, että tällöin keskustelu on helposti seurattavissa yhden aiheen kohdalla.

Tämän kaltainen foorumi kuin tämäkin on sisältää pääsääntöisesti paljon kysymyksiä eri asioista, joissa harrastaja on kohdannut ongelmia ja jos ja kun saman ongelman kohtaa toinen harrastaja, niin ainakin minun mielestäni pulmaansa löytää mahdollisen ratkaisun helposti jos aihetta käsittelevä topikki käsittelee vain kyseistä aihetta ja vaikka laajemminkin kunhan pysytään aiheessa.

Ei millään pahalla ketään kohtaan, mutta jonkin sortin nettietiketti olisi suotavaa - toisin sanoen ottaa myös muut huomioon,

Esa itse on kieltäytynyt selvin sanoin tätä linjaa noudattamasta eräässä keskustelussamme mikä tuolloin tuntui minusta perin oudolta.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään