Petri Lehtovirta

Ilmailukerhon open-air museo Slavnica-Dubnica, Slovakia

1 viesti aiheessa

Taisin tulla lupailleeksi tarjoilla itärautaa talven mittaa. Täytynee täyttää lupaus.

Viime kesä meni siis näin:

10/21/2020 at 01.57, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Kesäkuun puolella alkoi tilanne näyttää siksi paljon valoisammalle, että suunnittelukoneisto pyöräytettiin käyntiin puhtaalta pöydältä. Baltia oli jo auki ja Saksaan menoakaan ei varsinaisesti valtioneuvostosta enää estetty, joten piirrustuslaudalle otettiin pieni kiertoajelu Keski-Euroopassa.

Kirjasin pienet muistiinpanot erilliseksi blogiksi, niitä voi selailla osoitteesta: https://koronakesa.blogspot.com/2020/06/paatimme-lahtea.html

Itävallasta reissumme johti Tonavan yli Slovakian puolelle.

20200711_103306.JPG.d88455a768e031744d96e070d9624057.JPG

Maan luoteisosassa sijaitsee Dubnica nad Váhomin kaupunki, jonne perustettiin vuonna 1937  ŠKODA Plzeňin tehtaat, jossa tuotettiin tykistöaseita ja sittemmin lentokonemoottoreita , torpedojen komponentteja ja V2-ohjuksia. Liittoutuneet pommittivat kaupungin tasaiseksi vuonna 1945. Heti sodan jälkeen tuotantolinjat rakennettiin uudelleen ja liikkeelle lähdettiin siltojen ja kaivinkoneiden tuotannolla. Myös asetuotanto jatkui aina Varsovan liiton viime hetkiin saakka merkittävänä toimialana, kutistuen sittemmin samalla kun uudet toimialat kuten tuulivoiima ovat tulleet korvaaviksi tuotannonaloiksi.

Slavnica-Dubnican -lentokenttä (ICAO-lyhenne LZDB) sijaitsee Dubnica nad Váhomin kaupungin tuntumassa. Ruohopintaista kiitotietä on tarjolla 1100m.

Paikallinen ilmailukerho Aeroclub Dubnica säilyttää lentopaikalla reilun 10 museokoneen kokoelmaa ulkoilmassa. Tänne ei ole pääsymaksua.

 

Kentällä on hyvin aktiivista hyppytoimintaa.

D71_6429.JPG.2c5f6b6d4b1006d9ed831a4e1a2eb50b.JPG

 

Hyppääjiä kiskoi ylös tämä Skydive Dubnica -kerhon Pilatus PC-6/B2-H4, tunnus OM-FAA

D71_6468.JPG.dc07f3fa5ac029a09ddc325e63491103.JPG

 

Praga PLdvK vz.53/59, 50-luvun loppupuolella Tsekkoslovakiassa Prage V3S -kuorma-auton alustalle rakennettu
liikkuva 30mm ilmatorjuntatykki. Laitetta on myyty aikanaan Tsekkoslovakian lisäksi lähinnä Balkanille ja Pohjois-Afrikkaan.

D71_6424.JPG.0bb7ca4321a83ff4f9634f1cfb3fb25b.JPG

 

Jokaisella itäeurooppalaisella lentopaikalla on oma Zlin Cmelák Z-37A, tunnus OM-HJO (paitsi Puolassa, siellä markkinaa hallitsi vielä brutaalimpi siemenlinko PZL-106 Kruk).
Tämä Tsekkoslovakialainen maatalouskone, jota valmistettiin vuosina 1965-1987 yli 700 kappaletta, on varustettuna oikeaoppisesti lannoitusvarustuksella. Moottorina 9-sylinterinen Avia M462RF, joka on Ivchenko AI-14:n lisenssimalli.

D71_6435.JPG.596a656dea7fa9510b44ecdf74a4d782.JPG

 

Antonov An-2P, viimeiseltä tunnukseltaan OM-VHB. Lisenssivalmistettu Puolassa PZL-Mielec'in toimesta. Pasażerski eli matkustaja-variantti.

D71_6439.JPG.6babd0ea7d6bf8629e5de2e08615304c.JPG



Lisunov Li-2T, tunnus OK-BYQ, joka on lentänyt ČSA Československé aerolínien lukuun.

D71_6444.JPG.e89124f32e7fd7b7574249cc9809dce2.JPGD71_6448.JPG.2163142587df1e00240ff5d97bb97686.JPG

 

Avia Av-14SM, tunnus 5101
Kone on ollut Tsekkoslovakian ilmavoimien käytössä. Avia Av-14 on käytännössä lisenssivalmistettu Ilyushin Il-14. Perusversioon eroavaisuutena on siipien päässä olevat lisätankit.

D71_6449.JPG.d88d96c37bc510c9b31614c1bac58fb1.JPG

D71_6450-2.JPG.6b14b0636f6f3e8b2a1700c5f77730dd.JPG

 

Suurin kone museossa on Tupolev Tu-134A, tunnus OK-AFB.
Kone on toimitettu Tsekkoslovakian lentiyhtiölle 1972 ja poistettu käytöstä lokakuussa 1988 Prahaan tehdyn kovan laskun seurauksena

D71_6451.JPG.487e3b09d158de9c44147cf7023ab1b2.JPG


Sehän on oikeastaan kovin kaunis kone!

D71_6456-Pano.JPG.c3c19f59ad3eeaa24103fd93ca7bc2dc.JPG

 

Mil Mi-2, tunnus B-2950, ollut Slovakian poliisin käytössä.

D71_6414.JPG.fcb1a48c3f25636dde891cf7cb57a0f6.JPG

 

Ikävästi tiukkaan häkkiin joutunut Aero L-29 Delfin -harjoituskone, joka on poistunut lentokäytöstä vuonna 2008.

D71_6469-2.JPG.bc52bcafd942699f5faf79fff5e2ea12.JPG


Mikoyan-Gurevich MiG-21MF, Slovakian Ilmavoimien tunnus 9502. Slovakia peri 36 MF:ää Tsekkoslovakialta, useiden muiden versioiden mukana. Koneet poistettiin vahvuudesta vuoteen 2003 mennessä. Tämä koneyksilö on aiemmin ollut Slovakian Teknisen museon Košice:n ilmailumuseossa. Ehkäpä kevään mittaan päästään vielä katsastamaan sen valikoimat :)

D71_6470.JPG.99a6d06aaada3a8f13259146eceb595b.JPG

 

Piitkä putki: Suhoi Su-7BM Fitter A.  Su-7:stä piti tulla alun perin hävittäjä, mutta Su-7A ei ollut kovin hyvä siinä - tai ainakin MiG-21 oli parempi. niinpä konetta muutettiin hävittäjä-pommittajaksi, jollaisena Su-7B menestyi hieman paremmin.

D71_6471.JPG.a88b286f02c923e3f92cd63654c94fb1.JPG

 

Su-7:stä kehitettiin aikanaan Su-17 Neuvostoliiton Ilmavoimille, ja siitä exporttiin vietävä tuote nimettiin Su-20 / 22 versioiksi. Tässä siis Suhoi Su-22M4 Fitter K, tunnus 2220/B. Tsekkoslovakiaan tuli vielä Varsovan liiton viime hetkillä 49 kappaletta tätä lajinsa viimeistä kehitysversiota, joista 18 kappaletta periytyi maan jakautuessa Slovakialle. Elinkaari jäi melko lyhyeksi, siellä valtaosin koneet poistuivat käytöstä vuosituhannen vaihteessa. Puola on sitkeästi pitänyt hengissä viimeiset Su-22 koneet.

D71_6476.JPG.0d21c0638066afef471c4cf695480551.JPG

 

Lentokentän sisäänmenotien varressa on Mikoyan-Gurevich MiG-15bis Fagot

D71_6482.JPG.a1c119410a6298753b31bac9f6a9ccd4.JPG

 


Blue Skies muistomerkki muutamalle 70-luvulla menehtyneelle

D71_6484.JPG.f2e3aaec4126b20149ce33cea8059eab.JPG

 

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta
Lisätty kerhon kuva alkuun
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään