Rolf Niemi

FlyByWire A320NX (MSFS2020)

94 viestiä aiheessa

Otin kokeiluun tuon modin ja vaikuttaa mielenkiintoiselta. SimBrief toimii tämän kanssa hienosti ja helpottaa (nopeuttaa) asioita huomattavasti. Pieniä puutteita etenkin loppulähestymisen aikana on ja ne on tiedossani, mutta kysyisinkin jos joku asiasta tietävä sattuisi tämän kysymyksen näkemään, että onko tässä bussissa ns. VNAV / TOD käytössä vai pitääkö TOD-piste laskea ja hoitaa korkeuden pudotus itse? Tein eilen pienen koelennon välillä Malmö - Helsinki jolloin ongelam tuli esiin. Videoita on eilen tullut katseltua ja paljon käyttökelpoista tietoa on löytynyt, mutta em. asia on jäänyt hieman epäselväksi.

PS. Mikä näistä modeista on käytännöllisin:

Stable v.0.5.2   -  Development 359af5b   -   Custom FBW f784619

Muokattu: , käyttäjä: Rolf Niemi
Lisäkysymys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tein äsken uuden testilennon Helsinki - Malmö ja käytössä oli Development 359af5b-modi. EFIS-näytöllä näkyi TDC-piste joka piti paikkansa (pieni sininen väkkäränuoli ylöspäin), mutta kun näytölle ilmestyi hieman myöhemmin TOD-pistettä kuvavaava nuoli alaspäin, niin kyseessä oli kyllä väärää informaatiota, sillä matkaa oli jäljellä n. 300 nm.

Eikö täällä kukaan käytä tuota modia ja voisi kertoa kokemuksesta, miten tuo homma toimii vai toimiiko ollenkaan? FlyPad näytti toimivan joiltakin osin, mutta sekin on vasta kehittelyn alla:thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Okei - löysin lopulta vastauksen siihen, miten saan laskettua tuon ongelmallisen TOD-pisteen. Etsivä löytää:cool:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Stable on vakaa toimiva versio, joka julkaistaan aina välillä ja sen pitäisi olla suht bugivapaa. Deviin lisätään päivittäin korjauksia, uusia juttuja yms ja experimental on sitten ns nimensä mukainen ja siinä saattaa olls paljon bugeja. Dev on ehkä se suositelluin versio. Exp:ssä on jo uusi fbw lentomalli mutta se ei välttämättä ole se paras lentelyyn. Devin korjaukset yms lisätään sitten aikanaan könttänä uuteen stable-versioon, kun ne on varmasti toimivia ja on syytä julkaista uusi versio.

TOD ei ole eikä toimivaa VNAV. Mutta työn alla on.

Muokattu: , käyttäjä: Joona Väisänen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
13 minuuttia sitten, Joona Väisänen kirjoitti:

TOD ei ole eikä toimivaa VNAV. Mutta työn alla on.

Jep - kiitos infosta, joka varmisti asian. Asentelin jo FSX Steamiin Aerosoftin vanhan bussin ajatuksena tutustua aiheeseen vähän tarkemmin. You Tubessa on paljon videoita, mutta tässä tapauksessa viikkoja vanhoista jutuista ei ole isommin hyötyä, koska kehitys kulkee melko hyvää vauhtia eteenpäin FBW-tiimin toimesta.

Minulla taas ongelmaksi muodustuu lähinnä se, etten ole lennellyt isommista koneista puhuttaessa muilla kuin PMDG:n ja Majestic Softwaren sekä A2A:n mallinnoksilla. Bussi siis on aivan outo kapsitus tai oikeastaan sen "matoloota". Mutta joo - hyvin olen saanut jutun juonesta jo kiinni.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Rolf Niemi kirjoitti:

Minulla taas ongelmaksi muodustuu lähinnä se, etten ole lennellyt isommista koneista puhuttaessa muilla kuin PMDG:n ja Majestic Softwaren sekä A2A:n mallinnoksilla. Bussi siis on aivan outo kapsitus tai oikeastaan sen "matoloota". Mutta joo - hyvin olen saanut jutun juonesta jo kiinni.

En ole minäkään ikinä bussia lentänyt tai edes ollut kiinnostunut. FS2020:n myötä ei ollut vaihtoehtoja sillä default 747 on todella hirveä laitos eikä sille ole edes kunnon modia. Se on niin kaukana 747:stä kuin vain voi olla, mikäli PMDG:n 747 on edes etäisesti sinne päin. En suosittele edes kokeilemaan sitä. Ja kuten sanoit, A32NX kehittyy todella huimaa vauhtia. Uusia ominaisuuksia, korjauksia, parannuksia yms tulee päivittäin tuohon dev-modeen. 

Jos kiinnostaa niin tätä sivua voi seurata https://github.com/flybywiresim/a32nx/commits/master

Dev-versio päivittyy uudelleen ladattavaksi jokaisen lisäyksen myötä. Olen itse ottanut tavaksi päivittää bussin joka kerta ennen simun käynnistystä. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

You Tubessa on noin 9 tuntia vanha video jossa näytetään uusimman päivityksen tuomia toimintoja. Siinä on mm. tuo siivekkeiden asetus, joka FMC:hen asetetaan:

1/UP0.3

Miten tai mistä nuo asetukset saa selville?

Sieppaa.JPG

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jollain laskurilla niitä voi laskea esim http://wabpro.cz/A320/

Tässä ei tosin ole kuin TOGA ja MCT tehoasetukset nousuun. Flaps 1 riittää kyllä nousuihin. Olen itse pistänyt trimmin yleensä +0.3-0.5. Sillä rotaatio käy aika vaivattomasti.

Muokattu: , käyttäjä: Joona Väisänen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
16 minuuttia sitten, Joona Väisänen kirjoitti:

Jollain laskurilla niitä voi laskea esim http://wabpro.cz/A320/

Tässä ei tosin ole kuin TOGA ja MCT tehoasetukset nousuun. Flaps 1 riittää kyllä nousuihin. Olen itse pistänyt trimmin yleensä +0.3-0.5. Sillä rotaatio käy aika vaivattomasti.

OK - kiitos! Tuo 0.3 on siis trimmiin liittyvä arvo ja aivan uusi tieto minulle. Aina oppii...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
7.2.2021 at 16.04, Rolf Niemi kirjoitti:

Okei - löysin lopulta vastauksen siihen, miten saan laskettua tuon ongelmallisen TOD-pisteen. Etsivä löytää:cool:

Kerrotko miten lasketaan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
41 minuuttia sitten, Janne Suoniemi kirjoitti:

Kerrotko miten lasketaan?

Esim. lentokorkeus on 35 000 jalkaa:

3 x 35 000 = 105 000

TOD = 105 nm + 10 nm = 115 nm jos kenttä on likipitäen sea level

Muokattu: , käyttäjä: Rolf Niemi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

120nm ennen Helsinkiä (Helsinki VOR) alaspäin, jos korkeus F370. Voisi kai yleistää siten, että kun MCDU:n reitti näyttää että jäljellä on 130-150Nm STAReineen tai ilman, niin on aika lähellä TOD -pistettä.

AS:n Bussin laskuri tekee tämän, joten en itse käytä ulkopuolisia laskureita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
5 minuuttia sitten, Rolf Niemi kirjoitti:

Esim. lentokorkeus on 35 000 jalkaa:

3 x 35 000 = 105 000

TOD = 105 nm + 10 nm = 115 nm jos kenttä on likipitäen sea level

Näyttäisi hyvältä:thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juuh tuo korkeus x 3 = mailit on aika hyvä ja sitä sitten alastulon aikana seurailee, että pysyy vähintään tuo eli esim FL200 kohdalla on vielä ainakin 60-70 mailia matkaa. Mieluummin tulee vähän liian aikaisin alas kuin vetää liian tiukille. Tämä on aika liukas laite hidastaa ja tulla alas.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
08/02/2021 at 11.57, Rolf Niemi kirjoitti:

You Tubessa on noin 9 tuntia vanha video jossa näytetään uusimman päivityksen tuomia toimintoja. Siinä on mm. tuo siivekkeiden asetus, joka FMC:hen asetetaan:

1/UP0.3

Miten tai mistä nuo asetukset saa selville?

Nousulaipan saa valita itse, mutta 1 on aika yleinen valinta. THS-asetus eli Trimmable Horizontal Stabilizer on korkeusvakaajan trimmi. Vaikka bussi lennossa trimmaakin automaattisesti eikä trimmipyörään tarvitse koskea, niin maassa näin ei ole, vaan nousua varten korkeusvakaaja trimmataan oikeaan kulmaan, mikä taas riippuu koneen massakeskiöasemasta.

Lyhyesti sanottuna ensin tarkistetaan koneen paino ja painopiste, esim. 61.7GW / 27.5CG. Nämähän riippuu siitä, miten kone on lastattu - matkustajien/polttoaineen/rahdin määrä kaikki muuttaa näitä lukuja. Tuon CG luvun perusteella pyörität sitten käsin trimmirullaa siten, että se 27.5 osuu pienen nuolen kohdalle (tehovipujen idlen paikkeilla on pieni nuoli). Tällöin THS on oikeassa asennossa nousua varten. Sen jälkeen katsot siitä rullan toiselta asteikolta vastaavan lukeman, noin 0.2 Nose Up. Ja tämän lukeman sitten syötät sinne MCDU:lle/FMS:ään. Eli 1/UP0.2

Tässä vielä video, jossa asia kerrotaan

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi Mikko!

Kiitos selkeästä infosta :thmbup:Tutustun aiheeseen syvällisesti tänään kunhan ensin saan retken Gatvigiin valmiiksi. On aina mielenkiintoista oppia uusia asioita vaikka niillä kaikilla ei kenties ole mitään käytännön merkitystä elävässä elämässä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin - tutkittu on ja pääperiaate tuli selväksi kertaheitolla. Video selvensi asiat. Kiitän avusta vielä kerran.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun tämä kone päivittyy jatkuvasti - aamulla oli yksi päivitys ja äsken toinen, niin millään tässä ei pysy menossa rattailla. Kuten aiemmin mainitsin, niin lensin Gatwickiin ja aloin siinä parisataa mailia ennen kenttää valmistella korkeuden vähentämistä ruuvaten mm. loppukorkeuden kohdilleen valmiiksi ettei tarvitse sitten muuta kuin painaa nappulaa kun arvioitu TOD on saavutettu. Näin olen toiminut aina ja kaikki on toiminut ok.

No tänään sitten automatiikka päättikin aloittaa laskeutumisen minuutti pari korkeuden asetuksen jälkeen ihan omatoimisesti. Toki olisin voinut puuttua asiaan, mutta ajattelin katsoa mitä tuleman piti. Loppukorkeus oli ruuvatuu 2 000 jalkaa mutta kone päätti, että se on 4 000 jalkaa - tosin finaaliin saavuttaessa korkeus oli lopulta kohdallaan. DEV-versioissa voi tietysti odottaa kaikkea kivaa ja omituistakin juttua - ei siinä mitään. Olettaisin, että AP-systeemiä yritetään kovasti saada kohdilleen, mutta tehtävä ei liene aivan niin yksinkertainen kuin äkkinäinen voisi luulla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viimeisin versio DEV-modissa ja testasin välillä EGKK-LEBL. Nyt mentiin todella tarkasti reitillä. 08R/SID SFD4Z - 6000 ft -> SFD.  Ruuvasin hieman ennen SFD:tä 35 000 mittariin ja kas - automatiikka hoiti itsenäisesti nousun suunniteltuun lentokorkeuteen.

TOD (EFB 2) lähestyy ja nyt ruuvaan mittariin 2 000 ft. EFB:n mukaan TOD on 151 nm ennen kenttää ja taas automatiikka hoitaa kaiken kartassa olleitten korkeustietojen mukaan 6 000 jalkaan asti. Siitä eteenpäin korkeus piti hoitaa manuaalisesti.

Ainoa varsinainen ongelma tuli esiin finaaliin valmistautuessani. Painoin LOC ja perään APPR jolloin kone LOC kytkemisen jälkeen siirtyi jonkin verran vasemmalle eikä APPR asiaa korjannut vaan päinvastoin eli heitti oikealle rajusti lähes poikittain kiitotiehen nähden. Piti siirtyä pois automaatilta ja hoitaa loppu visuaalina.

Kehitystä siis on tapahtunut ja tapahtuu koko ajan, mutta tarkkana saa olla, koska mikä toimi äsken ei sitten välttämättä toimi enää seuraavalla kerralla. Nyt tosin jäi testaamatta, että toimiiko myös AP2 yhdessä AP 1:den kanssa ja vaikuttiko se edellä kuvattuun tilanteeseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään