Martti Kujansuu

Ilmatorjunnan harvinaisemmat pudotukset talvi- ja jatkosodassa

19 viestiä aiheessa

Keräsin Ilmavoimien esikunnan 9.11.1944 päivätystä ilmatorjuntatykistön jatkosodan aikana tuhottujen vihollislentokoneiden luettelosta sekä sotapäiväkirjoista joitain harvinaisempien konetyyppien pudotuksia, joista olisi mielenkiintoista saada lisätietoja.

1) Tupolev TB-3. 260. Ilmatorjuntakonekiväärikomppania. Kuuttilahti. 24.11.1941: "24.11. 09.38. Lensi 7 kpl. TB-3 I joukkueen ja III/109 It.K.K.K:n ylitse n. 100 m:n korkeudella suuntanaan kaakko. Joukkueet tulittivat niitä kiivaasti saaden ainakin kahteen koneeseen useita osumia. Toinen koneista putosi Syvärin suistolle. 9.40. Tuli 2 kpl. I-15 pohjoisesta suoraan II joukkueen yli n. 300-400 m:n korkeudessa. Toiseen koneeseen saatiin kaksi osumaa, jolloin kone alkoi kaartaa itään ja putosi Syvärin jäälle n. 2 km. joukkueen asemista itään. Jv. ampui koneen jäällä tuleen. Päivän kuluessa ei muita lentoja. Ammuskulutus 147 sirpalekr. ja 927 kk.patr. Sää: sumuista."

2) "MBR-3" (ARK-3?). 263. Ilmatorjuntakonekiväärikomppania. Uhtuan suunta. 9.7.1942: "0.45. Lensi vihollisen vesitaso Malviaisissa, jota II joukkue tulitti useampaan kertaan. 1.10. Saapui edellisen avuksi 2 moottorinen lentovene, joka tulitti asemiamme useampaan otteeseen. Joukkueemme tulitti konetta Bredoilla 320 ammusta sekä kk:lla 650 ammusta, jolloin osumia todettiin runkoon, mutta koska siinä oli panssari ei konetta saatu pudotettua. Kone lensi hyvin matalalla puiden latvojen tasalla ja oli vaikea maali aseille. Näkyväisyys oli huono savun ja sumun johdosta. 1.50. Saapui Henschel tiedustelukone ja ½ tuntia myöhemmin Focke Wulf tiedustelemaan vih. koneita.

3) Tupolev TB-1. 137. Kevyt ilmatorjuntajaos. Kilpasillan lentokenttä. 29.10.1942: "9.15-9.15. Hälytys. 2 tykillä ammuttiin 19 laukausta ja 3:lla kk:lla 502 laukausta yhtä vihollisen TB-1 typpistä konetta. Kone pudotettiin alas. Kts. lähemmin yksikön taistelukertomusta n:o 2." | 122. Ilmatorjuntakonekiväärijoukkue. "9.30. Viholliskone kierteli suoraan etelässä joukkueesta, noin 2-3 km etäisyydellä ja noin 200 m korkeudessa, joskus näyttäytyen sumuverhon sisästä. Jonkun aikaa kierrettyään se laskeutui kentälle, mutta tuskin se ehti pysähtyä kun se taas nousi ilmaan. Koneen noustessa ilmaan joukkueen kaikki aseet tulittivat sitä, mutta hetken päästä se häipyi sumuun. Ensimmäisen ammunnan jälkeen kone teki kaarron vasempaan ja tuli uudestaan kentän päälle. Joukkue avasi uudestaan tulen konetta vastaan ja tulitti niin kauan, kun siinä leimahti tuli ja painui savuavana maahan. TB-1 putosi noin 1 km päähän joukkueesta. Koneen pudotus tuli 137. Kev. It. jaoksen tilille. Käytetyt a-tarvikkeet 20mm 18 kpl, 7.62mm 320 kpl."

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. tapaus (24.11.1941):

Ehkä tämä: eräs TB-3 teki pakkolaskun marraskuussa 1941 (pvm ei tiedossa) Laatokan ranta-alueella ilmataistelun (?) jälkeen, A. Dadykin kaatui, N. Petrov  loukkaantui. TB-3 kone vaurioitui, yksikkönä siviili-ilmailulaivaston erityislentoryhmä (OSAG GVF).

24.11.1941 putosi 127 IAP:n I-153 Lotinapeltoon it-tulituksen jälkeen, n.luutn Vladimir Dobronravin kaatui. Sotalennon tehtävänä oli TB-3 koneiden saatto

2. tapaus (9.7.1942) - ei tietoja

3. tapaus (29.10.1942):

TB-1 kuriirikone eksyi sumussa matkalla Arhangelista Leningradiin, ja laskeutui vahingossa Kilpasiltaan. It-tulituksen jälkeen kone putosi kentän viereen. 6-7 henkilöä (miehistön jäsenta ja/tai matkustajia) sai surmansa. KLeV 1 evakuoi hylyn 4-6.11.1942. Koneesta mainintoja mm LeLv 26:n ja KLeV 1:n sotapäiväkirjoissa:

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3606871 ja seuraava aukeama,

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=2728321

Calle Bruunin LeLv 26-monisteessa on pari kuvaa palavista romuista: 

 

 

Bruun 170.jpg

Bruun 171.jpg

spk 17897 Lentolaivue_26_22.jpg

spk 17897 Lentolaivue_26_23.jpg

spk 14419 Kenttälentovarikko_1_23.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama erikoisempi tapaus maasta ja ilmasta:

4) Ylikersantti Per Rönnqvist (1. / Järeä Patteristo 4): "Esitys vapaudenristin myöntämisestä. Esitetään VR 4. [...] 9.6.44 hän ilmatorjuntajalustalle asennetulla pst.kiväärillä ampui alas Valkeasaaressa tulipatteria kohti syöksyvän kaksimoottorisen pommikoneen. Piittaamatta pommikoneesta suunnatusta tulesta hän kylmäverisesti jatkoi ammuntaansa kunnes sai kranaatin osumaan vih.koneeseen."

5) Petljakov Pe-2 hyökkäsi Fokker C.X:n FK-98, kersantti Kivekäs ja alikersantti Seikkula, kimppuun Vaasenin lähellä Syvärillä 24.6.1942.

6) Fokker C.X FK-110, luutnantti Laukkanen ja kersantti Ahonen, hyökkäsi kahden Petljakov Pe-2:n kimppuun Nurmoilassa matalahyökkäyksen aikana 5.7.1942.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä tässä harvinaisemmat pudotukset -sarjassa kerta kaikkiaan ylittämätön suoritus on tämä tapaus FR-164: Meripuolustuksen Esikunta järjesti Kotkassa 17.5.42 sankarihautajaiset ja tilasi LeLv 30:ltä kuuden koneen suojauksen. Unohdus ilmoittaa it:lle johti ammuntaan ja - Murphyn lain mukaan - osumaan osaston johtokoneeseen FR-164. Kapt Antti Naakka, 1. lentueen päällikkö, kuoli maahansyöksyssä.

Olisi kiva tietä jatkoseuraamukset tästä tapauksesta.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Esa Muikku kirjoitti:

Mun mielestä tässä harvinaisemmat pudotukset -sarjassa kerta kaikkiaan ylittämätön suoritus on tämä tapaus FR-164: Meripuolustuksen Esikunta järjesti Kotkassa 17.5.42 sankarihautajaiset ja tilasi LeLv 30:ltä kuuden koneen suojauksen. Unohdus ilmoittaa it:lle johti ammuntaan ja - Murphyn lain mukaan - osumaan osaston johtokoneeseen FR-164. Kapt Antti Naakka, 1. lentueen päällikkö, kuoli maahansyöksyssä.

Olisi kiva tietä jatkoseuraamukset tästä tapauksesta.

It-patteri oli sijoitettu Kirkonmaan saareen:

https://www.hylyt.net/item/fr164-687/#content

edit: löysin Ilmavalvonta-aluekeskus Kymin toukokuun -42 toimintakertomuksesta maininnan koneen alasampumisesta ja tapauksen tutkinnasta MeVM:n vaiko MeVE:n (?) (merivoimien esikunnan toimesta?) (lähde: Kansallisarkisto).

edit: Merivoimien esikunnan spk:sta löytyy 17.5.-42 maininta, että ampuja oli 2/25.Kev.It.Ptri. Eli patterin 2.jaos. Jos vaikka helpottaisi tutkintapöytäkirjan löytymistä.

Patteri ei olisi saanut tämän mukaan omakoneviestiä, eli ilmoitusta omista, joten syyllinen tai syylliset lienevät olleen Merivoimien esikunnassa.

Jukka

FFDE060B-2056-4499-BB67-E8DA8B09BAB1.jpeg

99CF30FF-660C-464C-AAA4-94020E39D9C8.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meneeköhän ilmatorjuntaristeilijä Nioben 16.7.1944  pommituksen yhteydessä pudotetun Bostonin tapaus tähän aiheeseen? Tosin Bostonin pudotti Uuraasta pakkolunastetun moottoriveneen keulatäkille asennetun 20mm Madsen-konetykin pikä sarja Kotkan Kalarannasta käsin.

Kuvassa Mussalon raskas it-patteri joka ei voinut ampua matalalla lentäneitä neljää Bostonia, koska taustalle jäi Hovinsaaren ja Hietasen asutusta. Tuo Bostonhan putosi Hietasen edustan tukkilaaneille.

Kuvat viime kesänä menehtyneen kaverini peruja hänen isältään, jotka jäivät erinäisten sattumusten jälkeen minulle. Kaverini isä palveli tuossa Mussalon Ristiniemen it-patterissa, mutta hän ei kuitenkaan ole näissä kuvissa. Nuoria olivat "miehet", poikasia vielä. Kuvat automaattiväritetty ja käsiteltyjä mv-kuvia.

Terv. Mikko

PSX_20210105_230116.jpg

PSX_20210106_204430.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 tuntia sitten, Esa Muikku kirjoitti:

Mun mielestä tässä harvinaisemmat pudotukset -sarjassa kerta kaikkiaan ylittämätön suoritus on tämä tapaus FR-164: Meripuolustuksen Esikunta järjesti Kotkassa 17.5.42 sankarihautajaiset ja tilasi LeLv 30:ltä kuuden koneen suojauksen. Unohdus ilmoittaa it:lle johti ammuntaan ja - Murphyn lain mukaan - osumaan osaston johtokoneeseen FR-164. Kapt Antti Naakka, 1. lentueen päällikkö, kuoli maahansyöksyssä.

Olisi kiva tietä jatkoseuraamukset tästä tapauksesta.

Kyllä koko komentoketju käytiin tämän onnettoman tapahtuman johdosta läpi. Liitteitä oli kaikkiaan 9 joista useat niistä sisältävät eri yksiköiden komentajien, päälliköiden ja hoitajien lausuntoja. Koska tutkinnan sivuja on runsaasti, laitan niistä vain tutkintalautakunnan loppulausunnon ja Lentorykmentti 3:n komentajan lausunnon näytille.

Tämän onnettomuuden jälkiseurauksena Fokkerin alas ampuneen it.jaoksen johtaja vaihdettiin toiseen upseeriin.

IMG_9073.JPG

IMG_9074.JPG

IMG_9075.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kansa Taisteli-lehden nettiarkistossa julkaisemattomien kirjoitusten osastolla on mielenkiintoinen muistelma Koski TL maaseutukylästä. Joitakin lentokoneen pudotuksia kerrotaan.

http://kansataisteli.sshs.fi/julkaisemattomat-kirjoitukset/kirjoitukset/kotir/Kirjoitus_0341.pdf

Esim:

Talvisodan päivinä Koski TL siltavahdissa oleva sotilas ampui ohilentävää venäläishävittäjää kiväärillä muutaman kerran ja sai osuman polttoainesäiliöön. Kone laskeutui Petun saaren ja Bromarvin väliselle jäälakeudelle.

2.3.1940 teki ainakin Polikarpov I-153 pakkolaskun Örön saaren lähelle ja siinä oli luodinreikä öljyputkessa: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=1676383

Jatkosodassa puolestaan Hangon motista oli tullut Koskelle pörräämään venäläinen hävittäjä. It-KK jaos ampui kerran tällaista tavallista sisukkaampaa koukkijaa joka sai osuman kaasuttimen bensaputkeen ja pääsi Bromarfvin kirkolle jossa putosi metsään. (Ilmeisesti Tsaikka tai I-16?)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

38 IAP:n I-153 teki pakkolaskun Petun saaren ja Bromarvin väliselle jäälle 2.2.1940 Turussa käydyn ilmataistelun jälkeen; Paavo Berg (GL-256) oli saanut osumia I-153 koneeseen. Ehkä Koski TL siltavahti sai lisää osumia putoamassa olevaan koneeseen? V.lt. Nikolaj Bedarev jäi sotavangiksi. Liitteenä karttakaavio pakkolaskupaikasta; sekä pari kuvaa vanhasta Sotamuseosta missä Bedarevin henkilökortti oli erään mannekiininuken kädessä (Bedarevillä oli varmaan huomattavasti lämpimäpiä vaatteita viimeisellä sotalennollaan...). 

2.3.1940 pudotettiin 11 OIAE:n I-153 ilmataistelussa kahden Morane-koneen kanssa (Jutila MS-316 ja Reinikainen MS-317); I-153 hävittäjä teki pakkolaskun Örön-Högsåran väliselle jäälle. N.luutn Arkadij Ivanov sai surmansa pidätystilanteessa, mutta myös suomalaisen partion johtaja sai surmansa venäläisten pommikoneiden yrittäessä tuhota Ivanovin hävittäjää. Ks. otteita Länsi-Suomen Meripuolustuksen Esikunnan spk:sta, ja Johanna Pakolan Örö-kirjasta.     

40-02-02 Bedarev, pakkolasku 38 IAP.JPG

Sotamuseo 1.JPG

Sotamuseo 2.JPG

IMG_2506.JPG

IMG_2507.JPG

IMG_2508.JPG

spk 2376.45 L-S MeripE 40-03-02..04.png

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohessa on kaikki Panssari-ilmatorjuntapatterin (Ps.It.Ptri) pudotukset ruotsalaisilla Landsverk L-62 Anti -ilmatorjuntapanssarivaunuilla. Lähde: Kansallisarkiston kansio T 18030/7 (Ilmavoimien esikunta. Ilmatorjuntaosaston operatiivinen ja koulutustoimisto (It.2). Salainen kirjeenvaihto 1944).

PsItPtri.thumb.jpg.f97f4c41192ef2f9e6f336dd023ad635.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oulun kentän kunnossapidossa oli aikanaan töissä nyt jo edesmennyt entinen "Laguksen mies" jonka valokuva-albumista sain skannattua muutaman kuvan noista  ilmatorjuntavaunuista: 

Vaunut Äänislinnan varikolla.

6.Landsverk.L-62.jpg.ef73c80c484e6459a7926754e21f921b.jpg

Landsverk.L-62.jpg.34b4eb0bd1064e1198e47e3779d16167.jpg

Talviasussa jossakin Syvärillä:

Landsverk.L-62.talvi.jpg.4357905a0595c7a04d1d9d46a4cdf0a2.jpg 

Markku

Muokattu: , käyttäjä: Markku Kanninen
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liittyen Martin yllä julkaisemaan Ps.ItPtri:n pudotusluetteloon. Melkein kaikki pudotukset löytyvät 13 Ilma-armeijan tappioluetteloista, vaikka kellonaikoja ei ole juuri ilmoitettu. Ensimmäiselle ja viimeiselle pudotukselle ei kuitenkaan löydy "sopivia" tapauksia - ehkä löydettyä hylkyjä ei ole oikein tunnistettu. Tässä laatimani selvitys:

44-06-11          14.30                Perkjärvi, Pe-2, putosi palavana, löytynyt Parkkila-Vääränmäki

-          13 Ilma-armeijalla ei Pe-2 tappioita 11.6.44! It pudotti kaksi Il-2 konetta – onko kyseessä toisen Il-2 koneen hylky?

44-06-12          09.30                Sormula, Il-2, löytynyt palavana Perkjärvi-Muolaanjärvi

-          15 GShAP: 1 Il-2 c/n 304115 palaamatta (v.luutn Semen Kupin)  

44-06-14          15.00                Voipiala, Il-2, löytynyt palavana 10 km S Voipiala

44-06-14          15.10                Voipiala, Il-2, syöksyi palavana 3 km päähän

-          566 ShAP menetti kaksi Il-2 konetta vih.it:n pudottamina: c/n 304079, putosi 2 km Kanneljärvestä etelään (n.luutn Jevgeni Andrejev ja n.kers Nikolai Rubtsov) sekä c/n 302754, putosi 2 km Raivolasta länteen (n.luutn Nikolai Zajtsev ja puna-armeijal. Petr Tshertov)

44-06-15          05.30                Liikola, Il-2, löytyi palavana 1 km tuliasemasta

44-06-15          08.00                Liikola, Il-2, palavana alas 3 km lounaaseen

44-05-15          09.15                Liikola, La-5, löytyi murskautuneena 0.5 km etelään

-          159 IAP: c/n 39214622, putosi 2 km Leikolasta lounaaseen, (kapt,esk.kom Sergei Bogatyrev)

44-06-15          15.10                Liikola, Il-2, osuma moottoriin, palavana alas 200 m päähän

                                                   Il-2 menetykset 15.6.1944:

-          943 ShAP: c/n 304735, putosi Liikola-Säkkijärvi alueelle (n.luutn Aleksandr Tsyganov ja kers Nikolai Buzgalin)

-          999 ShAP: c/n 1876479, putosi Kuuterselkään (n.luutn Mihail Bykov ja puna-armeijal. Fedor Ardashov)

-          448 ShAP: c/n 10136, putosi Kolkkalaan (v.luutn Ivan Jermilov ja korpr Andrei Aleksandrov)

44-06-28          09.30                Juustila, Il-2, palavana alas 6 km päähän

-          566 ShAP: c/n 304037, putosi Pirtin seudulle (luutn Pavel Dratshev ja kers Jakov Perelygin)

44-07-11          21.15                Vuosalmi, Il-2, osuma tasoon, löyt murskautuneena 5 km lounaaseen

-          Ei löydy ”sopivaa” Il-2 – ehkä hylkyä ei tunnistettu oikein?

 

t. Calle 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19.2.2021 at 13.57, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

44-06-14          15.00                Voipiala, Il-2, löytynyt palavana 10 km S Voipiala

 

44-06-14          15.10                Voipiala, Il-2, syöksyi palavana 3 km päähän

-          566 ShAP menetti kaksi Il-2 konetta vih.it:n pudottamina: c/n 304079, putosi 2 km Kanneljärvestä etelään (n.luutn Jevgeni Andrejev ja n.kers Nikolai Rubtsov) sekä c/n 302754, putosi 2 km Raivolasta länteen (n.luutn Nikolai Zajtsev ja puna-armeijal. Petr Tshertov)

11. Kevyen ilmatorjuntapatterin sotapäiväkirja 14. kesäkuuta 1944:

"[...]
15.04. 9/IL-2 [kaakosta ylitsemme] kaartaen etelään, ja pudottivat pommeja. Yhteen koneeseen saatiin osuma, joka putosi järven toisella puolelle.

15.12. 18/IL-2 ja 7 hävittäjää tekivät saman lenkin ja pommittivat. 1 koneeseen saatiin osuma, joka putosi palavana metsään eteläpuolelle.

15.20. Luutn. Siimes toi tiedon div. esikunnasta että siellä oli siepattu ryssän radiotieto, jossa määrättiin 40/IL-2:sta tuhoamaan Liikolassa oleva it.ptri. Heti tämän tiedon jälkeen 40/IL-2 ja joukko hävittäjiä suoritti matalahyökkäyksen pommittaen ja ampuen tykeillään. Samanaikaisesti ryssä keskitti kiivaan tykistötulen alueelle, joten olimme ajoittain savun ja mullan sokaisemia. Tulitimme koneita heti kun siihen tuli tilaisuus savun seasta ja saatiin 2 koneeseen osuma, jotka kiepahtivat ympäri ja toinen todennäköisesti ohjauskykynsä menettäneenä painui alas kohta ja toinen kauemmaksi Kuuterselän suntaan. Taistelu päättyi 15.45 joten se kesti 25 min. Päivän taisteluissa ammuttiin 859 kr. josta oli seurauksena 1 tykissä putkiräjähdys. [...]"

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2021-02-10 at 10.24, Martti Kujansuu kirjoitti:

Muutama erikoisempi tapaus maasta ja ilmasta:

4) Ylikersantti Per Rönnqvist (1. / Järeä Patteristo 4): "Esitys vapaudenristin myöntämisestä. Esitetään VR 4. [...] 9.6.44 hän ilmatorjuntajalustalle asennetulla pst.kiväärillä ampui alas Valkeasaaressa tulipatteria kohti syöksyvän kaksimoottorisen pommikoneen. Piittaamatta pommikoneesta suunnatusta tulesta hän kylmäverisesti jatkoi ammuntaansa kunnes sai kranaatin osumaan vih.koneeseen."

 

Onko tarkempia tietoja em tapauksesta (eli ylik Per Rönnqvistin pudotuksesta)? Kysyn sen takia että tapausta EI ole erikseen mainittu JärPsto 4:n historiikissa (mutta 1./JärPsto 4:n henkilöluettelossa on Rönnqvistin VR4 kyllä mainittu)!

Calle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
50 minuuttia sitten, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

Onko tarkempia tietoja em tapauksesta (eli ylik Per Rönnqvistin pudotuksesta)?

10. Divisioonan tykistön taistelukertomuksessa, Järeä Patteristo 4:n sotapäiväkirjassa tai taistelukertomuksessa ei ole pudotuksesta erityistä mainintaa, joskin taistelukertomuksessa on maininta ilmapommituksesta klo 6 aikaan 9.6.1944. Lisäksi kertomuksessa on maininta kahdestä viholliselle menetetystä 20mm pst.kiv./m/39:stä.

10. Divisioonan esikunnan sotapäiväkirjassa on maininta Jalkaväkirykmentti 1:n klo 5.45 ja 6.45 välillä panssarintorjuntakiväärillä alasampumista yhdestä IL-2:sta sekä yhdestä tulenjohtokoneesta. Jalkaväkirykmentti 1:n sotapäiväkirjassa puhutaan yhdestä Valkeasaaren lohkon etelälohkolla klo 6.30 aikaan pudotetusta maataistelukoneesta sekä yhdestä tuntemattomasta lentokoneesta. 1. / Järeä Patteristo 4 oli 9.6.1944 sijoitettu Valkeasaaren lohkon pohjoislohkoon, Öljymäen maastoon.

VR4.thumb.jpg.c3de432733ca213abb4d9198461b4c0f.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Martti selvityksestä ja asiakirjaviitteistä!

Voisiko todella olla niin että Rönnqvist sai "syyttömänä" VR 4:n? On todellakin kummallista ettei hänen "pudotuksestaan" ole minkäänlaista mainintaa JärPsto 4:n sotapäiväkirjassa, taistelukertomuksessa eikä myöskään vuonna 1988 ilmestyneessä historiikissa! Tämän kirjan lähteinä oli tavanomaisten asiakirjojen lisäksi veteraanien haastatteluja, henkilökohtaisia päiväkirjoja tms. Luulisi sentään että joku veteraani olisi muistanut miten "oma kaveri" pudotti venäläisen pommikoneen, ja sai siitä suht. harvinaisen prenikan... 

9.6.1944 pudotettiin ilmataisteluissa kaksi Il-4 ja yksi Tu-2; kolme Il-2 konetta putosi ilmatorjuntatulen seurauksena (nämä tiedot 13 Ilma-armeijan tappioilmoituksesta).

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todellakin sananmukaisesti hieman ohi aiheen: tuohon Ps.It.Ptrin pudotettujen koneiden listaan löytyi myös jatko-osa: vaurioitetut koneet. [KA spk 19039 Panssaridivisioonan esikunta 1944-1944]

vaurioitetut koneet_PsItPtri_080744_ – kopio.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Esa Muikku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maanviljelijä Emil Mikkola lienee ainut jatkosodan aikana haulikolla "ilmavoiton" saavuttanut suomalainen. Hän ampui alas Iso-Britanniasta Operaatio Outwardin aikana lähetetyn "tuhopallon" Oriveden Aakkulan kylässä 10. helmikuuta 1943 klo 19.15. Matkaa Felixstowen ja Oriveden välillä on noin 1750 km. Lähde: Sk-2528/83. Kotijoukkojen esikunta. Ilmasuojelutoimisto. Kirjeenvaihto 1943.

6076953fcc15d_PirkkaHme_1943.thumb.jpg.5b4ea8b7f667ec5411f83b462578093a.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään