Vesa-Petri Jussila

Re 2000 hankinta yritys suomen ilmavoimille.

21 viestiä aiheessa

Luin Aeroplane Monthlya ja siellä oli tyyppihistoria Reggia Re 200X sarjan koneista. Artikkelissa mainittiin että Suomi tavoitteli noita koneita 40-luvulla ja olisi ollut kiinnostunut 100 koneesta. Onko tästä hankinnasta tarkempaa tietoa? Artikkeli antoi ymmärtää että yksi syy kauppojen totetumattomuuteen oli materiaalipula.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Lentäjän näkökulma II mainitsee tuon lyhyesti. Referoituna: kaupoista neuvoteltiin 1940 ja elokuussa tilanne oli se, että italialaiset eivät pystyneet toimittamaan. Marraskuussa tekivät tarjouksen 30 koneesta, 78 000 dollaria kappale, toimitusaika 180 päivää. Pikaisesti vilkuillen en huomannut, että olisi erikseen sanottu mihin homma kaatui, mutta hyvänä arvauksena akuutti tarve poistui kun Saksa myi Moraneita ja Curtisseja.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän liittyen löytyy Atso Haapasen kirjasta maininta, että Englannin hallitus ”lupasi” Suomelle helmikuussa 1940 ”ruhtinaallisesti” hävittäjiä. Koneet olisivat joko kaksitasoinen Fiat C.R.42 Falco - tai yksitasoinen Reggiane Re 2000 Falco I -hävittäjä. Reggianeja Englannin oli tarkoitus ostaa 90 kpl:tta ja lahjoittaa ne Suomelle. Ruotsi osti molempia ja lähellä oli ettei Fiateja ollut meilläkin. Sota ehti loppua ja hanke raukesi molempien konetyyppien osalta.

Haapanen spekuloi, että tuskin Englanti todellisuudessa olisi ostanut hävittäjiä toisesta maasta ja luovuttanut niitä Suomelle, ainakaan 90 konetta. ”Englannin hallitus tarvitsi tuolloin rahat omien ilmavoimiensa varustamiseen tulevan sodan varalle. Eihän Englanti raaskinut luopua omien tehtaidensa valmistamista hävittäjistäkään lukuunottamatta 12 Hurricanea ja sekalaista joukkoa vanhanaikaisia koneita” Haapanen jatkaa.

Lähteenä tässä asiassa on mainittu PIM:n Ilmavarustusosaston kirj. No 163/V/7 sal/14.2.1940.IlmavE.

(Tuo kirjelmä olisi kiva nähdä täällä.) 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Englantilaiset olivat itsekin noita hankkimassa ja jopa koelensivät koneen -39. Eli olisiko kytkös tuossa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Reggiane Re200X, taas uusi pienoismalli 1/72 hankittavaksi "Suomen Ilmavoimat, olis voinut" osastoon..

IMG_3227.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 minuuttia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Reggiane Re200X, taas uusi pienoismalli 1/72 hankittavaksi "Suomen Ilmavoimat, olis voinut" osastoon..

Tarkempi tyyppimerkintä: Caproni-Reggiane Re. 2000 FALCO I. Tätä konetyyppiä valmistettiin kaikkiaan 379 kpl.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Koneet olisivat joko kaksitasoinen Fiat C.R.42 Falco - tai yksitasoinen Reggiane Re 2000 Falco I -hävittäjä.

Ruotsi osti molempia ja lähellä oli ettei Fiateja ollut meilläkin. Sota ehti loppua ja hanke raukesi molempien konetyyppien osalta.

Kenr.maj J.F. Lundqvist: 27.2.1940 Ruotsin tekemän seitsemän Fiat C.R. 42 -hävittäjän tilauksesta, oli kaksi konetta Oulun kaupungin rahoittamia!

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Tarkempi tyyppimerkintä: Caproni-Reggiane Re. 2000 FALCO I. Tätä konetyyppiä valmistettiin kaikkiaan 379 kpl.

Ruotsalaiset osti noista 60 kpl ja merkkasivat omaan järjestelmäänsä tyyppinä "J20"J20_Reggiane_Re_2000.thumb.JPG.c0aa5e3d7c9a09b4c42f9e8913beeab2.JPG

Linköping flygvapenmuseum 2015

Markku

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Tähän liittyen löytyy Atso Haapasen kirjasta maininta, että Englannin hallitus ”lupasi” Suomelle helmikuussa 1940 ”ruhtinaallisesti” hävittäjiä. Koneet olisivat joko kaksitasoinen Fiat C.R.42 Falco - tai yksitasoinen Reggiane Re 2000 Falco I -hävittäjä. Reggianeja Englannin oli tarkoitus ostaa 90 kpl:tta ja lahjoittaa ne Suomelle. Ruotsi osti molempia ja lähellä oli ettei Fiateja ollut meilläkin. Sota ehti loppua ja hanke raukesi molempien konetyyppien osalta.

Haapanen spekuloi, että tuskin Englanti todellisuudessa olisi ostanut hävittäjiä toisesta maasta ja luovuttanut niitä Suomelle, ainakaan 90 konetta. ”Englannin hallitus tarvitsi tuolloin rahat omien ilmavoimiensa varustamiseen tulevan sodan varalle. Eihän Englanti raaskinut luopua omien tehtaidensa valmistamista hävittäjistäkään lukuunottamatta 12 Hurricanea ja sekalaista joukkoa vanhanaikaisia koneita” Haapanen jatkaa.

Lähteenä tässä asiassa on mainittu PIM:n Ilmavarustusosaston kirj. No 163/V/7 sal/14.2.1940.IlmavE.

(Tuo kirjelmä olisi kiva nähdä täällä.) 

Jukka

Olisiko Britit tosiaan lahjoittaneet koneet Suomelle, vaiko toimineet vain hankinnan välittäjänä? Tarvitaan ehkä lisää kirjeenvaihtoa. Tässä tuo mainittu kirjelmä puitavaksi.

IMG_0388.JPG

IMG_0389.JPG

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä hankinnassa on nyt varmaankin kaksi eri polkua. Englanti on artikkelin mukaan tehnyt tilauksen Re-2000 koneista. Eli olisiko tämä Helmikuun kirjelmä jonka Raimo liitti tähän liittynyt näihin koneisiin? Ja Kallen mainitsemat Elo- Marraskuun hankinnat sitten suomen omia yrityksiä?

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuon kirjelmän allekirjoittaja viidestä Ilmavoimissa palvelleesta Bremerin lentäjäveljeksestä (Aarne, Eino, Väinö, Lauri, Aulis) majuri Eino Bremer?

Alla Reggiane Re 2000 Falco I (J 20) ja Fiat C.R. 42 Falco (J 11) Linköpingissä kesällä 2016. Kuvat: Jukka Nisula

Jukka

DSCN9989.JPG

DSCN9987.JPG

DSCN0003.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsalaiset taisivat mieltyä italian ilmavoimien ´gamouflageen´, koska maalasivat amerikkaisvalmisteiset Republic EP-1 Seversky hävittäjänsä samoin kaavioin. Ruotsin ilmavoimissa tästä tyypistä käytettiin merkintää J 9.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Onko tuon kirjelmän allekirjoittaja viidestä Ilmavoimissa palvelleesta Bremerin lentäjäveljeksestä (Aarne, Eino, Väinö, Lauri, Aulis) majuri Eino Bremer?

Eiköhän se Eino ollut allaolevan perusteella. Väinöstä tosin en löytänyt tietoa sotien ajalta.

Rodney

"Ylipäällikkö määräsi Ahoniuksen seuraajaksi samalla päivämäärällä everstiluutnantiksi ylennetyn Eino Bremerin. Bremer siirtyi tehtävään ilmapuolustuksen esikunnan ilmavarusteosaston päällikön paikalta." (1940-06-01)

Ref. Matti Peltonen: Ilmasotakoulun historia 1918-1980 (Ilmasotakoulun Kilta ry, 1993, ISBN 952-96621-1-1)

Aarne Bremer ylennettiin majuriksi vuonna 1942, Aulis Bremer vuonna 1946 ja Lauri Bremer vuonna 1941.

Ref. Kadettiupseerit 1920-1985 (Kadettikunta ry, 1985, ISBN 951-99690-4-7)

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
Typo
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paperia en ole nähnyt, mutta käsittääkseni Re. 2000 -kauppa kaatui useampaan syyhyn. Hinta 78 000 taalaa oli pöyristyttävä, vastikkeeksi Suomen olisi pitänyt toimittaa valtavasti strategisia materiaaleja Italiaan, talvisodan kokemukset Fiat G.50:stä olivat huonot, ja toivoa pantiin Saksan kanssa tehtyyn hankintasopimukseen n:o 1187. Vähän aiemmin tehty 50 Fiat G.50bisin tarjous hylättiin samoista syistä.

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Vesa-Petri Jussila kirjoitti:

Lukemani artikkelin mukaan lentäjät pitivät koneesta, mekaanikot eivät.

Juuri näin! Kone oli pidetty lentäjien keskuudessa mutta siinä ilmeni paljon, paljon vikoja. Reggianeista 40% menetettiin erilaisissa onnettomuuksissa tai lentovaurioissa. Vikalista oli todella pitkä, tässä muutamia: Piaggion tekemän moottorin huono laatu, apulaitteen vaihteensiirron heikkous, spinnerin toleranssi suhteessa potkuriin liian pieni, polttoainevuodot, paljon sähkövikoja, huono akku, heikko laskuteline, kannuspyörän lukitusmekanisni toimi harvoin kunnolla, kuomun lukitus huono, korkeustrimmin käyttö aiheutti vaaratilanteita, huono kompassi, konekiväärin tahdistuslaitteet eivät toimineet kunnolla jne... mutta silti lentäjät pitivät koneesta!

Täältä voi lukea tarkemmin

ehttp://flygplanshistorik.se/index.htm?s=j20/j20.htm

Huom. kannattaa klikata vasemmasta reunasta ensin Stridsflygplan, sitten J 20 - Falco. Sen alla on kolme sivustoa (linkkiä) jossa on selvitetty koneen historia Flygvapnetissa, mainitsemani tekniset ongelmat ja konetyypin vauriotilasto.

edit: muutamia valokuvia lähteestä digitalmuseum.se / Flygvapnet. Vapaita julkaistaviksi.

Jukka

FVMF.002970.jpg

FVM.149841.jpg

FVMF.002238.jpg

FVMF.002239.jpg

FVMF.002240.jpgTässä mainos Flygning-lehden numerosta 11/kesäkuu 1941

A7698872-57D9-4D90-BDBA-C135BEEAFC75.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
valokuvien lisäys
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsalainen postikortti Toisen maailmansodan ajalta. Reggiane-parvi. Lähde: "Flyg på vykort". Näyttää olevan lennolla sama yksilö nr "17" kuin ylemmässä kuvassa maassa rivissä. Ja nr "23" on myös toisessa ilmakuvassa, jossa kaksi konetta.

Jukka

Re2000.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään