Jukka Raunio

Gamecock missä?

14 viestiä aiheessa

Gloster Gamecock itärintamatunnuksin, joiden aikaan niitä taisi olla jäljellä kolme tai neljä. Yrittänyt sijoitella Santahaminaan vaikkapa Mekaanikkokoulun opetusvälineeksi. Koulu lähti käsittääkseni sieltä evakkoon 19. kesäkuuta 1941 ja sijaitsi keskemmällä saarta. Joku varmaankin tunnistaa paikan, kenties kuva on jossakin julkaistukin.

 

img816 (4).jpg

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todellakin mielenkiintoinen kuva. Jatkosodan aikana jäljellä olleet Gamecock´it viimeisine lentoineen olivat GA-38 (6.8.41), GA-46 (22.7.44), GA-50 (21.10.42) ja GA-55 (8.8.41). Voihan kuvan kone olla jo opetuskäytössä mutta ei mekaanikkojen opinahjoissa Santahaminassa, Utissa eikä Kauhavalla.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rakennuksessa on nähtävissä kuin naamiovärimaalaus, myös kauemmissa rakennuksissa jos ne eivät ole puustoa. On aika epäselvää kauempana. Sähkö-tai puhelinlinja menee tuon taustalla olevan lahdenpoukaman  (?) tai joen (?) poikki. Vai onko vettä sittenkään...vaiko aukeaa maata...vedeltä näyttää... pyöräpukit... polttoainetynnyri. Onko lentokentältä vai mistä? Kauhavalla oli naamiomaalatut rakennukset mutta kun tuo rakennus ja tausta ei oikein stemmaa Kauhavalle. Tämä on haastava ja mukava arvoitus!

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vettä mielestäni takana ja noin isot talot kauempana. Ei voi olla tuppukylästä, Vennään vallan aikaiselta näyttävä rakennus vieressä. Edit: Yön nukuttuani tulin tulokseen, että takana ei välttämättä ole vettä. Voisiko Kauhavalta kuitenkin löytyä tuommoinen näkymä?

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Raunio
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä omia ajatuksia. Kuvan perusteella maastossa on korkeuseroja, ja taustalla edustavia isoja rakennuksia.Tie/polku rakennukseen on selvästi alempana kuin koneen sijainti. Jotenkin tuo mieleen Sortavala (tyttökoulu)** (joka on kiistämättä epätodennäköinen). Mietin myös onko Gamecockin alasiiven takana joku silta (iso keltainen nuoli)? Ovatko pienemmät keltaiset nuolet joku aidatus sillan tällä puolella?

(** lähteitä: https://www.manport.fi/kasinhanta  ja https://www.manport.fi/uusi-sivu2 )

 

Capture.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on tämä sama kuva, oli Håkan Blombergin valokuva-albumissa. Hän oli IRUK 10:ssä ja sitten Lentolaivue 12:ssa ja 32:ssa. Eihän tämä nyt välttämättä auta mutta kunhan mainitsin... 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

Valo - aurinko - näyttäisi olevan aika korkealla ja keskipäivälllä se on etelässä. Taustan porukka saattaisi olla ruokalevolla kuten ennen vanhaan oli varsinkin kesäisin tapana. Koneen takana oleva rakennus on siis noin etelä-pohjoissuunnassa.

Puhdas hatusta vedetty arvaus. Onko Kokkola mitenkään mahdlollinen? Siellä oli moottorikorjaamo ja Laajalahdessa lennettiin koululentoja. Josko Kukon moottori olisi nikottanut ja kone laskenut johonkin sataman liepeille? Itse asiassa en tiedä (lue: ole selvittänyt itselleni) missä moottorikorjaamo Kokkolassa oli. Sen rakennuksissa olisi saattanut olla naamiomaalaus?

Kari

Muokattu: , käyttäjä: Kari Lumppio
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokkola oli minullakin mielessä, siksi selasinkin Sulo Saaren Pikiruukki Valtion Lentokonetehdas 1939-46 VL3 Kokkola julkaisun. Kuitenkaan mikään sen kuvista ei natsannut tuohon rakennukseen. Olisin myös kaipaillut yleiskuvaa alueesta vaikka esim. ilmakuvaa, mutta sellaista siinä ei ole.

 

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ote kirjastani Valtion Lentokonetehtaan historia osa 2. Pikiruukki oli aika landea sota-aikaan, eikä siellä mielestäni ollut tuon kaltaisia rakennuksia. 

img820.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
40 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Kokkola oli minullakin mielessä, siksi selasinkin Sulo Saaren Pikiruukki Valtion Lentokonetehdas 1939-46 VL3 Kokkola julkaisun. Kuitenkaan mikään sen kuviasta ei natsannut tuohon rakennukseen. Olisin myös kaipaillut yleiskuvaa alueesta vaikka esim. ilmakuvaa, mutta sellaista siinä ei ole.

Voin erittäin vahvalla paikallistuntemuksellani (syntymäkaupunkini) ja kyseiset paikat useaan otteeseen kolunneena ja valokuvanneena vahvistaa Raimon ja Jukan olettamukset; kuva ei ole Kokkolasta. Tuollaista rakennusta ei ole eikä ole ollut Pikiruukissa. Ei myöskään Kokkolan keskustassa, jossa valtion Lentokonetehdas toimi myös sodan aikana kahdessa vuokratussa autoliikkeen rakennuksessa. Pohjan Autoliikkeen matalassa siipiosassa ja kellarissa syksystä 1941- 45 sekä Anderssonin Autoliikkeen tiloissa talvisodan aikana. Ilmakuva aivan Kokkolan keskustasta on osasuurennos SA-kuvasta vuodelta 1943. Olen merkinnyt siihen ne rakennukset jotka olivat VL:n käytössä. Kumpikaan tasakattoinen rakennus ei muistuta Gamecock-kuvan taloa, jossa on harjakatto. 

Toisessa kuvassa on lähikuvassa Anderssonin Autoliike. Kun moottoreiden korjaus siirtyi syksyllä 1940 Pikiruukkiin keskustasta, niin tilalle tähän rakennukseen tuli puolustusvoimien "salainen" radiokorjaamo. Rakennus sijaitsi nykyisellä Ristirannankadulla, tontilla on nykyään 1960-luvulla rakennettu iso kerrostalo, ns. KOP:n talo.

Jukka

 

 

132319(2).jpg

92556.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
korjattu ilmakuvaan vuosiluku
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Kari Lumppio kirjoitti:

Hei!

Valo - aurinko - näyttäisi olevan aika korkealla ja keskipäivälllä se on etelässä. Taustan porukka saattaisi olla ruokalevolla kuten ennen vanhaan oli varsinkin kesäisin tapana. Koneen takana oleva rakennus on siis noin etelä-pohjoissuunnassa.

Puhdas hatusta vedetty arvaus. Onko Kokkola mitenkään mahdlollinen? Siellä oli moottorikorjaamo ja Laajalahdessa lennettiin koululentoja. Josko Kukon moottori olisi nikottanut ja kone laskenut johonkin sataman liepeille? Itse asiassa en tiedä (lue: ole selvittänyt itselleni) missä moottorikorjaamo Kokkolassa oli. Sen rakennuksissa olisi saattanut olla naamiomaalaus?

Kari

Mietiskelin eilen samaa, sillä mieleeni tuli Laajalahden lentokentältä noin viiden kilometrin päässä oleva Kruunupyyn kylä, jossa Mekaanikkokoulu toimi lyhyen ajan 17-25.6.1941. Sotatilanteen kiristyminen siirsi koulun kaluston ja opetusmateriaalin kuitenkin pian Parolaan ja henkilöstön opettajineen Kenttälentovarikolle. 1.10.-41 koulu muutti edelleen Uttiin.
Mekaanikkokoulu sijoittui Kruunupyyn kansanopistolle, jonka puutalon seinässä on Lentovarikon Killan vuonna -68 laittama muistolaatta, kansakoululle ja Wikarin konepajalle. Kokkolan ja Pikiruukin suljin heti pois, koska rakennus ja maisema ei vaan sovi. Koitin katsella ilmakuvia Kruunupyystäkin, mutta ei siellä noin isoja kivirakennuksia sodan aikana ollut. 
Uno Wikarin vanha konepajarakennus, jossa oli Ilmavoimien Mekaanikkokoulun toimintaa myös lyhyen ajan (nykyinen Kronos) on punatiilinen ja matalampi kuin Gamecock-kuvassa. 

https://koneporssi.com/maa-ja-metsatalous/kronoksia-jo-100-vuotta/

Parolakin tuli mieleen.., mutta oliko sielläkään juuri tuollaisia rakennuksia. 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rakennuksen tyylissä voi halutessaan nähdä jotakin samaa kuin tuossa Senaatti-kiinteistöjen sivulta napatussa kuvassa Lahden Hennalan kasarmeilta.

1_extraLarge_774_-1024x682.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

Taas puhdas arvaus pyhäaamun ratoksi.

Voisiko olla Härmälän kentän reunaa ja takana Pyhäjärven sahan aluetta? En saa kyllä sopimaan sahan ilmakuvaan suoraan (Edit: ilmansuunnat varsinkaan eivät sovi):

39172149d6b49089cfa8f3433b64f551.jpg

 

Pyhäjärven sahan konttori on aloituskuvan rakennuksen kanssa samaa tyyliä ja yo ilmakuvassa vaalea kuin olisi rapattu? Katto tosin viistetty myös päädyistä:

a071e3e1-07c7-5802-9d28-0f87704250c9.jpg
 

Huomiota aloituskuvassa herättää puuston lähes täydellinen puuttuminen. Puulämmityksen aikakaudella puut olivat metsissä ja kaupungit paljaita.

Kari

 

Muokattu: , käyttäjä: Kari Lumppio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään