Esa Karanko

Kuljetuskoneen painopiste ilmapudotuksen aikana

13 viestiä aiheessa

Entisenä hyppylentäjänä painopisteen siirtyminen lennolla huolettaa minua. Esimerkiksi C-130 Hercules voi ilmassa pudottaa lastia perärampin kautta. Elokuvissa painopisteen hetkellinen siirtyminen taakse ei aiheuta mitään huolta. Miten on oikeasti? Pidetäänkö painopiste yksinkertaisesti sallituissa rajoissa aina?
 
Esa
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi syy on se, että C-130 on suunniteltu siten, että tuo toimenpide onnistuu.  Ja niitä helpoimpia on tehdä iso korkeusvakaaja.

Korkeusvakaajan suuruutta voi arvailla vaikka korkeusvakaajatilavuudella.  Joka on dimensioton luku, joka kertoo numerona miten suuri suhteellisesti korkeusvakaaja on. Jo pelkästään tuota yläkuvaa katsellen jää mielikuva että vakaaja on iso.

Ja ei se rampin reuna kovin takana ole.

Herculeksen mitoilla korkeusvakaajatilavuus on noin 0,96. 

Joka on siis erittäin suuri.  Tavallisella lentokoneella sen suuruus on tyypillisesti noin 0,3 - 0,6.   Esim Piper J-3:lla 0,34.

 

C130.png

Muokattu: , käyttäjä: Aki Suokas
6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jos laskee painopistettä, niin jos C130 sisällä siirtää 1000 kg painon painopistealueen keskeltä rampin takareunaan. Niin koko koneen painopiste siirtyy 13 cm taaksepäin.

Kun  koko painopistealue on maksimimassalla 38,6 cm ja tankit tyhjänä maksimimassalla 54,6 cm,  niin tuo siirtymä on 24- 34 % alueesta.

Pienellä ajattelulla pp pysyy kyllä operaation ajan alueella.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Esa Karanko kirjoitti:

Kiitos. Aina viisastuu, kun ymmärtää kysyä. Jatkan toimintaleffojen katsomista ilman huolen häivää.

:) Esa

Tämä on off-topic: Hyvää joulua ja uutta vuotta!

Muokattu: , käyttäjä: Tauno Voipio
painovirhe

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samoin off-topic: Ilmailuhallituksen C.E. Calas totesi aikoinaan, nähdessään kunnon maistissa olevan miehen, että "Onpas siinä nokkapainoinen kaveri".

Hyvää Joulua ja Uutta Vuotta !  Toivokaamme, että koronakin helpottaa.

Tanelle 73!

7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Amerikkalaiset C-130 Hercules koneet raivasivat Vietnamissa viidakkoon helikopterilaskupaikkoja BLU-82 pommeilla. Ase painoi 6800 kg. Nyt käytössä on tehokkaampi 9800 kg painava  GBU-43/B MOAB. Lentokoneena C-130 tai MC-130. Toimitus rampin kautta.

Esa 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etsiskelin videota, josta näkyisi koneen käytös pudotushetkellä. Heikosti löytyi. Mutta muutamassa näkyi horisonttia senverran, että näki että koneen nokka näytti laskevan vähän (asteen luokkaa) hetkellä jolloin kuorma meni reunan yli. Joka on oletettava suunta. Painopiste siirtyy silloin nopeasti eteenpäin. Olisikohan että pudotushetkellä autopilootti on päällä?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LAPES

Tässä Hercules pudottaa 15,2 tonnin painoisen M551 Sheridan tankin. Nyökkäys tuntuu lentokoneen sisällä varmaan suuremmalta kuin se on.

Esa

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21.12.2020 at 12.24, Esa Karanko kirjoitti:

LAPES

Tässä Hercules pudottaa 15,2 tonnin painoisen M551 Sheridan tankin. Nyökkäys tuntuu lentokoneen sisällä varmaan suuremmalta kuin se on.

Esa

Hurrjan näköistä touhua! Tuota alustaa ei ainakaan toista kertaa käytetä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12/25/2020 at 15.55, Tauno Hermola kirjoitti:

Tuotanoin, 15,2 tonnia on aika paljon enenmmän kuin edellä käsitelty 1000 kg, mitä nyt en ole ymmärtänyt? ::)

Tulee aika vauhdilla sieltä ulos muutenkin, eli painopiste olisi "pielessä" melko lyhyen aikaa jos sitäkään. Äkkiseltään tulee nyt ainakin mieleen se, että jos koneen runko ei jo valmiiksi ole astetta tai paria pystyssä, niin ainakin heti kun painopiste vähän siirtyy taemmaksi, nokka nousee / pyrstö laskee, jolloin tankin kohdistama voima lattiaan on pienempi kuin 1 G:n kuormitus, koska lattia "karkaa alta"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään