Timo Mikkonen

Atol Avion Oy tilanne -> konkurssi!

70 viestiä aiheessa

Pukkaisi taas osakeantia. 

Tietääkö joku täällä tästä lisää? Mustasin yhteystiedot koska tämä ei ole tarkoitettu mainokseksi vaan keskustelun aloitukseksi. 

https://www.lentoposti.fi/uutiset/kl_atol_avion_hakeutuu_yrityssaneeraukseen_taustalla_raskaat_tappiot

kirje.thumb.jpg.33b12bf73a447c7f3ec1decc63395d3a.jpg


 

Eli siis Rovaniemi on hylätty ja toimintaa jatketaan nyt Kuorevedellä. 360000€ tavoittelu kuulostaa aika vähäiseltä. Onkohan asiakkaille toimitettu mitään tai toimituksia lähellä valmistumista? 

 

 

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Timo Mikkonen
tilanne muuttui

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

12.10. osakastiedote

A2.thumb.JPG.d869ff2502fb8ce3ed1216ff9c098dab.JPG

 

Tämä selventää hieman muuttokuvioita. Ymmärtääkseni Atol Avion oli ennen Markku Koivurovan tiloissa Rovaniemellä? Markku ei kauppalehden mukaan enää ole yhtiössä missään yritysrekisteriin merkityssä roolissa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas on aikaa kulunut. Osakeanti päättyi vuoden vaihteeseen.. vai päättyikö? Ei mitään kommunikointia osakkaille josta tämä olisi ilmennyt.

 

osakastiedote2.png.a8d1b009ca04e126953c8dc8a2775d89.png

 

Olen itsekin konkurssiin osallisena ollut ja kulissien takaa tilannetta seurannut ja kehittelin mielessäni jo kauan aikaa sitten yksinkertaisen mittarin yrityksen tai yhteisön tilanteesta. Ennen viimeistä paskaa tuulettimeen loppuu täysipäinen tiedotus ja joulu/pyhätoivotukset ja muu vastaava.

 

Tässä on nyt vähän semmoista hajua ilmassa pahasti!

 

Tilasin oikeudesta julkiset dokumentit liittyen Atoliin, jaan nekin tänne jahka saan kaikki käsiini.

Muokattu: , käyttäjä: Timo Mikkonen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Timo ja kaikki Atol Avion'in ystävät.

Tiedottaminen on taitolaji. Olen aina  sanonut että tiedoittamista on sekin ettei tänään ole mitään tiedotettavaa. Kuitenkin keskeneräisistä asioista kertominen "oikea aikaisesti" on kyllä - ainakin minulle - erittäin vaikeaa. Haluaisi kertoa varmoista asioista, eikä vain suunnitelmista. Kuitenkin kun nämä suunnitelmat venyy eikä vahvistu, aika ajaa jossain vaiheessa ohi ja silloin tiedotus on jo auttamattomasti myöhässä.

Tämä alustus vain tosiasioiden toteamiseksi.

Atol Avion on hengissä mutta etsii edelleen strategista partneria. Neuvottelut on kesken useampaan suuntaan ja siksi niistä en voi kertoa sen enempää. Nyt kuitenkin kun meillä on ensimmäisen kerran tarjolla annissa määräenemmistö ja vieläpä todella edulliseen hintaan on kiinnostusta löytynyt jo alalla olevien joukoista. Uskon että sellainen liitto olisi molemmille osapuolille hyvä ja takaisi Atolin tarinan jatkumisen Suomalaisissa käsissä.

Pienosakkaat ovat olleet aktiivisesti liikkeellä. Osakas lainat on konvertoitu osakkeiksi ja saneerauksessa lopuista veloista sulaa suuri osa jolloin yhtiön tase puhdistuu.

Meillä on edelleen kaksi vaihtoehtoista toimintamallia; tehdä pelkkiä Rotax Cessna STC kittejä tai sen lisäksi tehdä Aurora loppuun ja aloittaa sarjatuotanto. Linjaus tehdään kun lopulliset resurssit selviää.

Kiitän kaikkia kannustavista viesteistä ja toivon että saamme neuvottelut toivotulla tavalla maaliin piakkoin.

Antia on Hallitus päättänyt jatkaa 15.01.2021 klo 22.00 asti.

Lennokasta Uutta Vuotta toivottaen,

Anssi Rekula

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Anssi Rekula kirjoitti:

edelleen kaksi vaihtoehtoista toimintamallia; tehdä pelkkiä Rotax Cessna STC kittejä tai sen lisäksi tehdä Aurora loppuun ja aloittaa sarjatuotanto. Linjaus tehdään kun lopulliset resurssit selviää.

Osaatko kertoa mitä nämä vaihtoehtoiset mallit käytännössä tarkoittaa?

 

Seurailin teidän somea ja ilmeisesti ensimmäinen tyyppisunnitelmaa vastaava kone oli jo melko pitkällä? Paljonko Aurorasta on vielä tekemättä?

Ja sama STC:n kanssa, hiplasin messuilla oranssissa pukissa kiinni ollutta Rotaxia. Pitkänkö työn takana on nähdä se Rotax lentävässä koneessa?

Tässä on varmasti monia askarruttavia kysymyksiä joista liikkuu hurjia huhuja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti kaikki Atoliin sijoittaneet ovat tehneet sen noudattaen sijoittamisen kultaista sääntöä: älä koskaan sijoita enempää kuin sinulla on varaa menettää.

Eipä sikäli, uskon kyllä että homma saadaan jaloilleen kahdella jossilla:

- ensin Rotax -konversiot valmiiksi tuotteeksi, sitten vasta Auroran kimppuun. Käsittääkseni STC on aikalailla valmis tuote.

- jostain pitää vaan nyt löytää se yksi isompi sijoittaja. Kaikille on jo takuuvarmasti käynyt selväksi miten kallista puuhaa ilmailuopuolen tuotekehitys on. Jatkuva piensijoittajien kuppaaminen (hivenen pahoittelen sanavalintaa, mutta en paljoa) on yhtä tyhjän kanssa, riittävää pääomaa ei vaan tuota kautta saada kasaan.

On toivottavasti myös selvää, että isompi sijoittaja ei halvalla rahalla lähde tällaiseen riskibisnekseen. Piensijoittajat voivat ruveta mielessään hyvästelemään tulevaisuuden tuottojansa, jos nyt kukaan tähän rahan kiilto silmissä yleensäkään lähti. Itse hyvästelin rahani kun tein tilisiirron Atolille pari vuotta sitten ;)

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22 tuntia sitten, Juri Pelkonen kirjoitti:

Toivottavasti kaikki Atoliin sijoittaneet ovat tehneet sen noudattaen sijoittamisen kultaista sääntöä: älä koskaan sijoita enempää kuin sinulla on varaa menettää.

Eipä sikäli, uskon kyllä että homma saadaan jaloilleen kahdella jossilla:

- ensin Rotax -konversiot valmiiksi tuotteeksi, sitten vasta Auroran kimppuun. Käsittääkseni STC on aikalailla valmis tuote.

- jostain pitää vaan nyt löytää se yksi isompi sijoittaja. Kaikille on jo takuuvarmasti käynyt selväksi miten kallista puuhaa ilmailuopuolen tuotekehitys on. Jatkuva piensijoittajien kuppaaminen (hivenen pahoittelen sanavalintaa, mutta en paljoa) on yhtä tyhjän kanssa, riittävää pääomaa ei vaan tuota kautta saada kasaan.

On toivottavasti myös selvää, että isompi sijoittaja ei halvalla rahalla lähde tällaiseen riskibisnekseen. Piensijoittajat voivat ruveta mielessään hyvästelemään tulevaisuuden tuottojansa, jos nyt kukaan tähän rahan kiilto silmissä yleensäkään lähti. Itse hyvästelin rahani kun tein tilisiirron Atolille pari vuotta sitten ;)

 

Näitä numeroita olen pyöritellyt ja tuo haettava rahoitus vain kuulostaa melko pieneltä.

Jos lyhyt matematiikka piti paikkansa, niin Avionin osakkeiden kokonaismäärä on 201813 kappaletta ennen tätä meneillään olevaa 2020-2021 taitteen antia.

Viimeisimässä antiesiteessä uusien osakkeiden määräksi kerrotaan 1200000 kappaletta hintaan 0,30 €/kpl = 360000 €

Ennen tätä oli tarjolla 150000 osaketta 3 €/kpl = 450000 € joka edusti täyteen merkittynä 42,7 % yhtiöstä.

 

Käytännössä vaikuttaa siltä että nyt kalastellaan sijoittajaa "kaappaamaan" nykytilassaan arvottomasta Avionista merkittävä enemmistö pilkkahintaan semmoisella rahasummalla joka ei kuitenkaan todennäköisesti riitä edes siihen että Aurora projektissa voisi laittaa valot takaisin päälle.

Työntekijämäärästä pääteltynä Avionin burn rate lienee jotain sadan ja kahdensadan tuhannen väliltä per kuukausi ja silläkään rahalla ei vielä leveästi elellä.

 

Paha paikka kyllä, tyyppisuunnittelu ei ole valmis ilman lentävää konetta ja viimeinen somekuva protosta näytti siltä ettei se aivan sadan työtunnin päässä ole vielä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas tiedoite

Kovasti nollanäytöillä haetaan vastuun jakajia. Avion on epäonnistunut osakkaille suunnatuissa lupauksessaan time to market -arvioiden kanssa.

 

Kumminkaan edes nyt ei ole esitelty uskottavaa suunnitelmaa miksi mikään olisi toisin.

tiedoite2.JPG.0671659344f388dbedd91cce8fe04607.JPG

 

Ennustan konkurssia eikä se vaadi kummoisiakaan ennustajan lahjoja. Eräs osakas tiesi myös kertoa, että lähes kaikki niin uudet kuin vanhat työntekijätkin ovat irtisanoutuneet itse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on kovin murheellista :-\

Tilanteen ollessa se mikä se on, on rehellisesti sanottuna vaikea uskoa että mikään sijoittajataho tästä kiinnostuisi. Itse olen tuonut pöytään yhden investorin, joka ei ilmeisesti kuitenkaan saanut hankkeen matematiikkaa väännettyä sellaiseksi että olisivat lähteneet tähän mukaan. Tai sitten ehdot olivat Atolin puolelta epärealistiset, mitä en kyllä oikein usko. Kyselemäni "startup ammattilaiset" kavahtivat ehdotuksiani hallitukseen tai muihin tehtäviin lähtemisestä kun heille (kesällä) ideaa esittelin, ja Atolin tilanteen toki rehellisesti kerroin.

Kuten aiemmin totesin, ei tämä oikene piensijoittajien rahoilla. Yksi suuri virhe on yleensäkin ollut se, että noita suunnattuja anteja sitkeästi vaan jatkettiin ja jatkettiin. Ei vaan uskottu että se kaivo oli tyhjä. En moiti ketään tästä virheestä, kun en operatiiviseen puoleen ole osallistunut, enkä halukkaaksi ilmoittautunut. Olisi jo aiemmin pitänyt hyväksyä olemassaolevien osakkeiden arvon liudentaminen ja jonkin ison massin mukaantulo heille houkuttelevalla hinnalla. Hindsight is 20/20...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kukaan tuskin yllättyi, ja jos yllättyi, niin tietääpähän ensi kerralla suhtautua varauksella tällaisiin projekteihin.

Tämä oli itselleni alusta alkaen se oletuslopputulema. En tietenkään toivonut että näin kävisi, mutta kuten aiemmin kirjoitin, hyvästelin rahat kun osallistuin antiin. Minulle tämä oli profiilisijoitus.

Olen todella, todella pahoillani kaikkien niiden puolesta jotka olivat tässä hankkeessa todellisesti mukana, paljon työtä valui nyt hukkaan.

Leuka rintaan jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Amerikassa yrittäjä on oikea yrittäjä vasta parin konkurssin jälkeen. Nyt olisi kokemuksia ja osaamista kertynyt asioiden parempaan hoitamiseen seuraavalla kerralla vähemmällä sähläyksellä, toki varmasti myös turhautumista on kertynyt reippaammallekin yrittäjälle. Omasta mielestäni jokin suurempi, kansainvälinen yhteistyökumppani muutenkin kuin lisenssivalmistuksessa voisi varmaan auttaa monessa asiassa, jos kolmanteen yritykseen vielä joskus riittää voimia. 

Taitaa tosiaan olla vitsin lisäksi myös sääntö, että ainoa tapa tehdä pieni omaisuus lentokoneteollisuudessa on aloittaa suurella omaisuudella. Ehkä jo seuraavalla kerralla saataisiin aikaan se säännön vahvistava poikkeus. Voimia kaikille hienon projektin vetäjille ja siihen osallistuneille!

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maanantaina 01.02.2021 yhtiön hallitus jätti Oulun käräjäoikeudelle konkurssihakemuksen.

Vaikka saimme vielä Tammikuussa toiveita rahoituksesta, ei loppuun asti käydyt neuvottelut kuitenkaan edenneet yhtiön pelastamiseen asti. Hallitus esitti pesänhoitajaksi asianajaja xxxxxxxxx.

Annissa merkittiin uusia osakkeita 598 966kpl ja vuoden vaihteessa 31.12.2020 yhtiöllä oli yhteensä 800 179 kpl osakkeita ja 01.02.2021 807 179 kpl.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1/18/2021 at 10.06, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Amerikassa yrittäjä on oikea yrittäjä vasta parin konkurssin jälkeen.

Näinhän se on, Matti on aivan oikeassa. Juuri nyt olisi oikea aika yhteiskunnan myöntää joltakin momentilta rahoitus sille, että entiset osaajat pystyvät lunastamaan projektin ja jatkamaan aloittamaansa työtä puhtaalta pöydältä ja siten hyödyntämään osaamisensa. Etenkin tässä tapauksessa suurin menetys olisi se, että kukaan ei jatka eikä kukaan hyödynnä osaamista ja jo tehtyä työtä. Jos jotain yhteiskuntakehitystä näin tilitoimiston pitäjänä voisi yhteiskunnalta toivoa, niin tukeminen tällaisissa tilanteissa. Se rahoituksen vakuus on juuri niissä ihmisissä ja tehdyssä työssä. Onnistumisen mahdollisuus on varmasti paljon suurempi kuin keskimäärin Start Upeissa.

Seppo   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei. Tämä homma meni nyt munilleen, ja sitä ei pidä yhteiskunnan rahoilla pelastaa. Miettikääpä hetki miten toimisi malli jossa jokainen konkurssiin mennyt firma nostettaisiin jaloilleen verovaroilla. Tai edes puolet... Suomi on jo muutenkin kaiken maailman tukien ja avustusten luvattu maa, kyllä yrityksen olemassaolon oikeutus tulee siitä, että se on elinvoimainen itsenäisesti.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 hours ago, Juri Pelkonen said:

Ei. Tämä homma meni nyt munilleen, ja sitä ei pidä yhteiskunnan rahoilla pelastaa. Miettikääpä hetki miten toimisi malli jossa jokainen konkurssiin mennyt firma nostettaisiin jaloilleen verovaroilla. Tai edes puolet... Suomi on jo muutenkin kaiken maailman tukien ja avustusten luvattu maa, kyllä yrityksen olemassaolon oikeutus tulee siitä, että se on elinvoimainen itsenäisesti.

Juuri näin. Tosin yhteiskunnan apu on monesti ihan perusteltua ja järkevää varsinkin auttamaan esimerkiksi elinkelpoisia yrityksiä poikkeustilanteiden, kuten vaikkapa koronapandemian yli, tai yleishyödyllisen toiminnan ylläpitämiseen.

Yrityksen menestys vaatii monen liikkuvan osan melko saumatonta yhteispeliä. Ei riitä, että tuote ja sen valmistus on kunnossa, eikä sekään, että hommaa on vetämässä terveet ja innostuneet ihmiset. Talousosaaminen, markkinointi, julkisuudenhallinta, ja ehkä joskus menestyksen alettua myös toiminnan onnistunut skaalaaminen ja jälkimarkkinointi ovat vähintään yhtä tärkeitä asioita. Luottamuksellinen yhteistyö muiden alalla jo ennen toimineiden (ulkomaisten) firmojen kanssa voisi olla suureksi avuksi.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raskain mielin kirjoitan tätä. En sure eniten omaa tilannettani vaikka maksankin takausvastuitani aika kauan. Eniten minua riipii lukuisten piensijoittajien menetykset. Erityisen paljon yhden koneenostajan ennakkomaksun menetys.

On aivan totta, että projektinhallintamme on ollut surkeaa. Tähän saatiin parannus joulukuussa 2018, kun palkkasimme yhtiöön ulkopuoliset projektinhallinnan konsultit. Heidän tekemä, tammikuussa 2019 valmistunut projektisuunnitelma oli hyvä mutta sitä lähdettiin toteuttamaan liian vähällä rahalla. Kun tämä suunnitelma sakkasi kesällä 2019, yritettiin pelastaa, mitä pelastettavissa oli, keskittymällä kakkosproton rakentamiseen. Keväällä 2020 tämäkin pysähtyi rahoituksen puutteeseen. Siitä eteenpäin kaikki suunnitelmat keskittyivät rahoitussolmun avaamiseen.

Jouduin tahtomattani yhtiön hallituksen puheenjohtajaksi 06.06.2020 kun edellinen puheenjohtaja ilmoitti yhtiökokouksessa, että ei ole enää käytettävissä. Siinä vaiheessa yhtiön toiminta oli ollut jo pysähdyksissä kolme kuukautta ja lähes koko henkilökunta lomautettuna. Minulle oli itsestään selvää, että Aurora -projekti oli laitettava tauolle ja yhtiön oli saatava kassavirtaa Rotax-Cessna stc -sarjoja myymällä ja tuottamalla. Olen täysin varma, että niille olisi ollut ottajia ja yhtiö olisi näin saatu kuntoon parissa vuodessa.

Tähän ei kuitenkaan saatu rahoitusta. Minun vomani loppuivat 13.10.2020 jolloin ilmoitin ylimääräisessä yhtiökokouksessa Tampereella eroavani hallituksesta. Toisin kuin 06.06. -kokouksessa, minun eroni ei tullut yllätyksenä kenellekkään.

Anssi jäi ainoaksi hallituksen jäseneksi ja varajäseneksi valitiin Paul Richards USA:sta. Anssi oli lähes mahdottoman haasteen edessä ja täytyy kyllä antaa tunnustusta sitkeydestä. Jos jotain virheitä tapahtui, johtuivat ne hyvin suuresta työpaineesta.

Mitä tulee yhteiskunnan rahoitukseen, niin on pakko sanoa, että tähän asti olemme saaneet sitä vähemmän kuin olemme tilittäneet työntekijöiden verojen ennakonpidätyksiä takaisin. Hankkeeseen on mennyt omistajien rahoja noin viisi miljoonaa joista kolme suurinta on sijoittanut n. kolme miljoonaa. Vaikka korona ei ollutkaan juurisyy yhtiön kaatumiseen, oli sillä vaikutuksensa antien epäonnistumiseen. Suurimmat rahoittajat kävivät varovaisiksi. Suomen hallitus jakoi kyllä koronatukia mutta kun ne olivat sidottuja liikevaihtoon, startupit eivät niitä saaneet. Vaikka Atol Avion oli toiminut jo kahdeksan vuotta, oli se edelleen startup -firma. Syy pitkittyneeseen startup -vaiheeseen oli tyyppihyväksynnän vaatiman työmäärän aliarviointi ja koko hankkeen aikainen rahoituksen vaikeus.

On helppoa olla jälkiviisas. Olemme tehneet (mielestäni) erittäin hyvän lentokoneen mutta epäonnistuneet projektinhallinnassa. Tilanne olisi vielä huonompi, jos oltaisiin onnistuttu projektinhallinnassa mutta saatu aikaan aivan paska lentokone. Uskon, että vaikka Atol Avion Oy kuoli, ei Atol Aurora kuole. Olimme niin lähellä maalia, että joku uusi taho pääsee sinne suhteellisen pienellä panoksella. Kaiken lisäksi Auroran painoluokan amfibioissa on edelleen herkullinen kilpailutilanne. Maailmalla on muutama kilpailija, joista yksi on vanhahtava konstruktio (vaikka toimii kyllä hyvin), yhdellä on surkea onnettomuustilasto ja yksi on tolkuttoman kallis ja painava.

Kiitos ja anteeksi

Muokattu: , käyttäjä: Markku Koivurova
Kirhoitusvihreitä korjasin
22 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harmi ja paha mieli toki on ymmärrettävää, mutta niille jotka eivät jo sijoittamisesta etukäteen ymmärtäneet että siihen liittyy aina täydellisen pääoman menettämisen riski, olkoot tämä ensimmäinen oppitunti. Kyllä antiesitteessä mielestäni tästä varoiteltiin.

Tällaiset lopputulokset ovat harvoin kovin yksinkertaistaisten tekijöiden suoraviivainen summa, uskon että nyt yritettiin parhaan osaamisen mukaan, ensi kerralla osataan sitten paremmin.

Uutta matoa koukkuun vaan! Lähden kyllä mukaan toiselle ja kolmannellekin kierrokselle jos sellaiset tulee...

 

Edit: menetetty osakepääoma on muuten muistaakseni verovähennyskelpoista, kunhan pesä on selvitetty. Jos nyt jotakuta se lohduttaisi.

Muokattu: , käyttäjä: Juri Pelkonen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markku!

Olen viestisi kanssa suurelta osin samaa mieltä. Tuotteenne oli älyttömän hieno ja sen takana oli tasokas suunnittelu- ja valmistushenkilöstö. Samaa ei voi huhujen perusteella sanoa yhtiön siitä osasta joilla ei ole suoraa yhteyttä suunnittelu- tai valmistustoimintaan mutta en ala sitä tässä sen enempää aukomaan.

Avionin taivalta leimasivat rahoitusvaikeudet alusta saakka. Tästä on useita artikkeleita ja lehtijuttuja osakastiedotteiden lisäksi. Liian vähällä päästiin todella kauas - ei kuitenkaan maaliin saakka.

Harmillista ettei yhtiö saanut sitoutettua ainuttakaan suurempaa osakasta projektin maaliin viemiseksi. Kuten aikaisemmat kirjoittivat niin tämä ei piensijoittajien rahoilla ratkea.

 

Menetetyt elämäntyöt tai osakepääomat varmasti kirvelee ja kauan. Puhumattakaan menetetyistä mahdollisuuksista. On tärkeää pitää kirkkaana mielessä valintojen ja toimien motiivi vaikka lopputulos on nyt tämä. Aivan varmasti jokainen Atolin parissa työskennellyt tai siemenperunansa mukaan heittänyt henkilö on toiminut vilpittömästi siinä uskossa että tulevaisuus on valoisampi.

Ilmailuhistoriaa on tehty jo - toivottavasti Atol Aurora saa jatkoa ja rotaxit pärisee vielä joskus mopon nokalla. Surkeinta olisi nähdä luovan työn painuminen unholaan.

  

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs ihmettä tässä nyt tapahtuu? Kaksi vuorokautta Avionin konkurssihakemuksen jättämisen jälkeen on jo uusi Atol yritys vireillä samalla vastuuhenkilöllä ja tiedoilla.

 

AA2.PNG.d881399e697a043117170068ecc14905.PNG

 

AA1.PNG.365f27e40d5dd2fd88da2a8cb54bea4c.PNG

 

Loppuun asti kirnuttiin rahaa piensijoittajilta toinen toistaan epämääräisemmillä osakeanneilla ja nyt vaikuttaa siltä että konkurssi oli kenties suunniteltu juttu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
42 minuuttia sitten, Timo Mikkonen kirjoitti:

Mitäs ihmettä tässä nyt tapahtuu? Kaksi vuorokautta Avionin konkurssihakemuksen jättämisen jälkeen on jo uusi Atol yritys vireillä samalla vastuuhenkilöllä ja tiedoilla.

Mun mielestä on jo suorastaan noloa, että yritys, mikä mitä ilmeisimmin toimii ilmailun parissa, käyttää nimessään sanaa aircrafts. Monikkomuoto on aircraft.

Lisäksi postiosoite on puppua, Bulevardi ei sijaitse Vantaalla. En sijoittaisi.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pidetäänpä kaiken tuohtumuksen keskellä mielessä, että tuolla firmalla ei ainakaan vielä ole oikeuksia koneen suunnitelmiin. Nehän voi kuka tahansa ostaa konkurssipesästä.

Ja kai aika moni toivoi että kone vielä ilmaan saataisiin. Jos Atol on niin kova tuote kuin mitä sen luvattiin olevan, ottajia on varmasti, toivottavasti joku suomalainen ehtii ensin. Voi tulla hoppu.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
48 minuuttia sitten, Juri Pelkonen kirjoitti:

Pidetäänpä kaiken tuohtumuksen keskellä mielessä, että tuolla firmalla ei ainakaan vielä ole oikeuksia koneen suunnitelmiin. Nehän voi kuka tahansa ostaa konkurssipesästä.

Tietysti tämä on totta. Mutta jotenkin jännä ja kumma yhdistelmä että juuri Avionin puikoissa konkurssin tehnyt lähtisi tämmöistä väsäämään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Juri Pelkonen kirjoitti:

Pidetäänpä kaiken tuohtumuksen keskellä mielessä, että tuolla firmalla ei ainakaan vielä ole oikeuksia koneen suunnitelmiin. Nehän voi kuka tahansa ostaa konkurssipesästä.

Ehkä tuon firman ensisijainen tarkoitus onkin saada oikeudet koneen suunnitelmiin, jotta ne eivät päädy pilkkahintaan jollekin, jonka tavoite on vain ostaa pois potentiaalinen kilpailija. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yli 70 vuotinen elämä on opettanut onneksi jotain. Yksi opeista on se, ettei kaikki onnistu mitä yrittää. Toinen oppi on se, että epäonnistumisen jälkeen tappiot ovat pienimmät, jos hanketta pystyy jatkamaan taho, jolla on siihen parhaat edellytykset. Tämä taho on usein konkurssin tehnyt yrittäjä ja hänen tiiminsä. Konkurssin jälkeinen tilanne on juuri se, jossa punnitaan yrittäjän henkinen kantti ja toiseksi uusien riskisijoittajien harkinta. Taseesta on putsattu vanhat synnit ja pystytään aloittamaan puhtaalta pöydältä. Tämä uusi alku on mahdollisuus, ei uhka. Yli 20 vuotisen tilitoimistoyrittäjyyden jälkeen olen vahvasti sitä mieltä, että juuri tällä tavalla yhteiskunta menee parhaiten eteenpäin. Jokainen meistä isketään kanveesiin silloin tällöin, joko omasta syystä tai ilman. Ei epäonnistumista tarvitse liikaa pelätä. Ei elämisen taito ole se, ettei epäonnistuta, tietenkin joskus tulee turpaan, meille kaikille. Elämisen taito on se, että kuinka nopeasti epäonnistumisen jälkeen sieltä kanveesista noustaan. Yritystoiminnassa sijoittajilla on aina riskinsä, joskus se riski kannattaa ja joskus ei. Se on pelin henki eikä riskisijoittaminen sovi henkilöille, joille tappio on ylivoimaista hyväksyä. On hyvä pitää mielessä, että konkurssitilanteessa sijoittaja menettää vain rahansa, mutta yrittäjä paljon enemmän. Ja lopuksi, en ole ollut tämän hankkeen sijoittajana enkä ole nytkään. Eikä kukaan ole pyytänyt minulta tätä kirjoitusta. Teen sen ihan omasta halustani.     

Seppo

17 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään