Guest mikmat1

Kylmä lento - AY 1744 Chania-Helsinki B757 21.10.2005

38 viestiä aiheessa

Tultiin perjantaina Haniasta, Kreetalta lomailemasta. Kaikki meni normaalisti "käsikirjoituksen mukaan", kunnes oltiin odotettu koneen lähtöä ja istuttu koneessa n. 20-25 min. Kapteeni kuulutti häiriöstä koneen matkustamon ja ohjaamon lämmönsäätelyssä, ja kertoi, että koneen automaattinen lämmönsäätey ei toiminut normaalisti. Purseri lähti kävelemään keskikäytävää ja matkustajat kyselivät häneltä asioita vikaan liittyen. Kapteeni jatkoi, että hän oli ottanut yhteyttä Helsingin Tekniikkaan ja he olivat kehottaneet kapteenin vaihtamaan lämmönsäätelyn manuaaliseksi ja laittamaan lämmityksen tehot täysille (lämpimämmälle ei saanut). Näin kuulemma lämpötilaa pystyttäisiin pitämään 2-4 astetta normaalia alhaisempana (joka oli tässä tilanteessa lämpimin mahdollisin vaihtoehto). Käynnisteltiin moottorit ja lähdettiin rullailemaan kiitorataa kohti. Nousu sujui kaikkien taiteen sääntöjen mukaan (normaalisti).

 

Tarjoiltiin ruokaa ja hyvää oli ja kaikki syötiin. Ruokailusta noin 15 min, ihmiset alkoivat kyselemään huopia ja etsimään paitoja päälle. Siinä sitten värjöteltiin n. 2h, kunnes kapteeni ilmoitti että rupeamme laskemaan korkeutta, lämpötilaeron vuoksi. Jossain vaiheessa kapteeni toi esille myös välilaskun tekemisen, joka jäi kuitenkin tekemättä. Lasketeltiin korkeuttn n. lentopinnalle 230. Yksi lentoemoista tuli jakelemaan lisää huopia ja lämmintä teetä. Monilla oli jo tässävaiheessa ulkotakkeja (toppatakkeja) päällä. Lämpötila oli matkustamossa arviolta 16 astetta. Ohjaamon ovi oli auki. Lentoemäntä kertoi, että ohjaamossa on vain 6 astetta, siksi ohjaamon ovea pidettiin auki.

 

Oltiin laskeuduttu Helsinkiin ja saatu matkatavarat etc..etc.. Oltiin lähdössä pois niin kuulimme kuulutuksen, että lento Las Palmasiin myöhästyy teknisen vian vuoksi tms. ja lähtee vasta 19.00. Että sellanen lento. Kokemuksia? keskustelua...! 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika kylmää oli  :o Mitenköhän ohjaamossa pärjäilivät ? Onneksi ei lento ollut sen pidempi, kuten vaikka Phuket-Helsinki  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi kahvia kulua..  :P

 

Tai konjakkia (vai brandyakö se bernhardilainen tuo?) ;D Siis siellä ohjaamossa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai konjakkia (vai brandyakö se bernhardilainen tuo?) ;D Siis siellä ohjaamossa...

 

Aika paha.  ;D

 

Kyllä on tosiaan hieman vilpoisaa ollut, kuullostaa tuo ohjaamon lämpötila jo aika pahalta. Mietitäänpä vaikka jos lento olisi kestänyt esim. vaikka 30-60 minuuttia pitempään, mikä olisi ollut ohjaamon lämpötila.  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohjaamon ovi oli auki. Lentoemo kertoi , että ohjaamossa on vain 6 astetta, siksi ohjaamon ovea pidettiin auki.

 

Tuohan on melkein sama kuin jääkaapissa istuisi! Lämpötilan puolesta siis... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lyödäänkö vetoa, että kohta on lehdistössä valituksia siitä, miten Finnair pakotti ihmiset lentämään kylmässä koneessa.  Tietty unohtaen kokonaan, että vaihtoehtona oli lennon peruutus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

Jos ohjaamossa on ollut noin kylmää eli sama kuin meidän kellarissa (6 astetta), niin enpä oikein jaksa uskoa lennon jatkamiseen. Olisiko ollut tämä lämpötila vasta lennon loppuvaiheessa, jolloin laskeutuminen muualle kuin määräkentälle ei ollut enää perusteltua? Yeh, itse en ainakaan suostuisilentämään mitään konetta 6 asteen lämpötilassa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lyödäänkö vetoa, että kohta on lehdistössä valituksia siitä, miten Finnair pakotti ihmiset lentämään kylmässä koneessa.  Tietty unohtaen kokonaan, että vaihtoehtona oli lennon peruutus.

Ei tarvitse lyödä, taatusti maanantain iltapäivälehdet julistavat asian kissankorkuisin otsikoin lööpeissään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tarvitse lyödä, taatusti maanantain iltapäivälehdet julistavat asian kissankorkuisin otsikoin lööpeissään.

 

Ai, jotain tämän tapaista vai ?  ;D

 

[ attachment removed ]

 

edit: Nyt on konetyyppi muutettu IL tyyliseksi lööppikoneeksi  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ROTFLMAO. Et ajatellut tarjota tota Iltalehteen.... ;D

 

No..paineet pysy kuitenkin.

terv. HeLiOs.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtanut monelle tulla matkan aikana tahtomatta mieleen surullinen Helios-turma ja sen jäätyneiksi väitetyt matkustajat..,

 

Eikös ne Helioksen ruumiit olleet jäätyneitä ? Niin muistaakseni lehdessä luki.

 

On se 14*C aika kylmä mutta kyllä sitä muutaman tunnin kestää jos on kunnolla vaatetta päällä ja filtti sekä lämmintä juotavaa. Mahtoi olla sen jälkeen vessassa jonoa ?

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin en oikein usko, että ohjaamossa olisi ollut missään vaiheessa vain +6 astetta. Onkohan ymmärretty jotain väärin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin en oikein usko, että ohjaamossa olisi ollut missään vaiheessa vain +6 astetta. Onkohan ymmärretty jotain väärin.

 

Itsestänikin tuntuu hieman oudolta. Uskoisi ainakin, että noissa puitteissa tehtäisiin jo jokin "vara ratkaisu", välilasku tms. En sitten tiedä, jos tosiaan kone on jo ollut niin lähellä Helsinkiä, että määränpäähän asti selviää turvallisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi +6 C oli siinä Varsovan kohdalla. mä kuulin sen vain lentoemolta......

 

Silloisen Aeroflotin arkipäivää ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silloisen Aeroflotin arkipäivää ;D

Aeroflotin vakiomatkustajat ihmettelisivät notta miksi täällä on niin kuuma. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jani hei, sultahan lipsahti tuohon lööppiin oikea konetyyppi.  Hyi hyi ;)

 

 

(vaihdapa se Airbusiin, niin se on täydellinen)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jani hei, sultahan lipsahti tuohon lööppiin oikea konetyyppi.  Hyi hyi ;)

 

 

(vaihdapa se Airbusiin, niin se on täydellinen)

 

Meinasin just että pitäis laittaa siihen vaikka MD-11 tai Bussi  :laugh:

 

edit: korjattu konetyyppi  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei se 6 astetta ole mitenkään mahdotonta. Jos miettii, ettei täällä Espoossa ole ulkona nytkään sitä 6 astetta, niin luulisi että pilotit ihan ongelmitta ulkovaatteissa tuosta selvisivät..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

nii mutta finnairin lentäjän asuun ei kuulu toppatakki :-\. Vaan valkoinen puku ja musta krevatti ja mustaakseni mustat housut ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään