Rolf Niemi

MSFS 2020 Flightplan

30 viestiä aiheessa

Törmäsin mystiseen ongelmaan äsken testasessani AivlaSoftin EFB:tä, joka käyttää Navigraphin dataa. Ensin tein reitin LittleNavMapilla (Navigraph Data), josta sitten näpyttelin reittipisteet EFB:hen (EFB2). No nämä tietysti natsasivat yks' yhteen mainiosti. Tallensin LMN:llä tehdyn reitin suoraan simuun turhan näpyttelyn välttämiseksi ja koska LMN:ssä siihen on mahdollisuus. Kuvassa ilmenee melkoinen heitto oikealta reitiltä. Pitäisikö tässä käyttää tuota Navigraphin MSFs 2020 Betaa vai tyytyä tekemään reitti simun omalla melko onnettomalla plannerilla? Niin ja joo, tuo keskinäyttö meni kohta pimeäksi kun painoin FPL-näppylää mikä taas tietenkin voi johtua tuosta G1000 0.31 modista tai sitten Asobosta. Reitti KORS-CYVR

 

 

 

[attachment]433610_gps.jpg[/attachment]

gps.jpg.0dfd5f020547dd65b2e2d9ab2e399d15.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuolla kohtaa tiukka kaarros/mutka? Simun GPS oikoo noissa kohdissa ja tekee isot kaarrot pisteiden välille ja näyttää siltä, niin kuin se ei ollenkaan lentäisi fixin yli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuolla kohtaa tiukka kaarros/mutka? Simun GPS oikoo noissa kohdissa ja tekee isot kaarrot pisteiden välille ja näyttää siltä, niin kuin se ei ollenkaan lentäisi fixin yli.

Ei ole tiukkaa käännöstä. Luin tuolta AVSIMin foorumilta, että aivan äskettäin on alkanut mystinen GPS:n (tuo keskimmäinen näyttö) "jäätyminen" kesken lennon oli modi tai ei. Tämä simu on  melko veikeä kokonaisuus kaiken kaikkiaan ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuolla kohtaa tiukka kaarros/mutka? Simun GPS oikoo noissa kohdissa ja tekee isot kaarrot pisteiden välille ja näyttää siltä, niin kuin se ei ollenkaan lentäisi fixin yli.

 

Mulla käy G1000-koneilla just päinvastoin, simu piirtää kartalle nätin kaaren reitin terävien kulmien kohdalle (oikeakin Garminin autopilotti osaa tehdä näin) mutta kone silti lentää suoraan siihen pisteelle asti kunnes aloittaa käännöksen.. Toki mullakin on toi Working Title G1000 -mod käytössä, ja pitää testata tuota vähän lisää, mutta näin joskus huomasin tapahtuvan.

 

T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla käy G1000-koneilla just päinvastoin, simu piirtää kartalle nätin kaaren reitin terävien kulmien kohdalle (oikeakin Garminin autopilotti osaa tehdä näin) mutta kone silti lentää suoraan siihen pisteelle asti kunnes aloittaa käännöksen.

 

Mullakin (Working Title) G1000 piirtää pitkän kaarevan mutkan, mutta silti aloittaa kaarron vasta 1nm ennen fixiä, ei seuraa sitä piirrettyä kaartoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tätä juuri tarkoitin, iso kaari näytöllä, mutta kone ei välttämättä seuraa sitä viivaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo - tiedän, että kaarteissa ei mennä MFB:n näytön mukaisia juohevia linjoja pitkin kuten esim. FSX:ssä F1 GTN750 vaan kone kääntyy vasta reittipisteen kohdalla. Kuvassa mennään suoralla viivalla, joka AivlaSoftin mukaan on kohdallaan, mutta simussa ollaan aika kaukana. Syyksi epäilen NavDataa, jota simu käyttää ja siksi pohdin, pitäisikö asentaa Navigarphin beta, mutta onko kellään täällä kokemuksia siitä? Toinen juttu on tietenkin tehdä plaanit tuolla simun omalla ohjelmalla.

 

Mainittakoon, että lähestyessäni Vancouveria (ostoversio), niin menin melko kauas oikeasta lähestymisestä 08L.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teen testin simun omalla plaanerilla ja samoilla reittipisteillä kuin aikaisemman lennon. Raportoin myöhemmin tuloksesta  :)

 

Simun omalla Flight Planerilla tehty reitti ja nyt pysyi viivalla, mutta silti lähestyminen menee edelleen pieleen eli sivuun pahasti. Täytyy mennä tutkimaan FSDream Teamin sivuja.

 

 

 

[attachment]433611_gps2.jpg[/attachment]

gps2.jpg.1cf6dfcf6bab594463665809cbdc0cf2.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä yksi kuva ja lopetan niiden postailun. Tässä näkyy, että nuo kiitoratojen suunnat ovat 19 astetta päin honkia. Kävin FSDreamin sivuilla ja siellä näkyi, että korjattu on, mutta ajoin tuon Update-ohjelman eikä mikään muuttunut.

 

 

 

[attachment]433612_cyvr.jpg[/attachment]

cyvr.jpg.273102eb08d1322f611f157bd16d47b1.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas on yritetty. Tein tällä kertaa plaanin näpyttelemällä kaikki reittipisteet itse GPS:sään. Niin EFB2 että LNM näyttävät oikeat asteet Vancouverin kentälle - tässä tapauksessa RWY 8L ILS 110.55 HDG 083°, mutta tuo pirun Garmin 1000 näyttää suunnaksi 100° enkä saa sitä muutettua mitenkään Course-näppylästä. Palasin takaisin Workingtitle 0.30-versioon eikä GPS ainakaan tiltatannut lennon aikana. Mietiskelen, että mistä ihmeestä tuo Garmin kiskoo tuon 100 astetta kun kuitenkin noissa edellä mainituissa softissa kaikki näkyy nyt oikein. Vielä pari kuvaa toisin kuin lupasin.

 

 

[attachment]433615_gps3.jpg[/attachment]

 

 

 

[attachment]433616_gps4.jpg[/attachment]

gps3.jpg.d1e5b97d24b95fe06a131b7cacbe5774.jpg

gps4.jpg.c04f58cb3a89eb8c761bd6e06f72107d.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkemmin asiaa tutkittuani FSDreamin foorumilta samaa vikaa on havaittavissa ainakin parilla muulla henkilöllä minun lisäkseni. Tuohon on ilmeisesti ensi viikolla tulossa reilumpi päivitys jos AVSIMin foorumia on uskominen - ehkä tuo minunkin ongelma on siinä sitten korjattu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Magneettinen suunta 83 korjattu erannolla (17 asetatta) tuloksena suunta 100?

 

Siinä maisemassa on varmaan jokin erantoon liittyvä vipu väärässä asennossa. FSDT ei minun kokemuksen mukaan kovin helposti myönnä, että heidän maisemissaan olisi jotain vikaa...  :P

 

EDIT

Se, että HSI näyttää mitä näyttää, niin ILS pitäisi olla silti ihan lennettävissä, vaikkakin hassua että 17 asetetta vinossa. Sen pitäisi kuitenkin ohjata oikein.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Magneettinen suunta 83 korjattu erannolla (17 asetatta) tuloksena suunta 100?

 

Siinä maisemassa on varmaan jokin erantoon liittyvä vipu väärässä asennossa. FSDT ei minun kokemuksen mukaan kovin helposti myönnä, että heidän maisemissaan olisi jotain vikaa...  :P

 

EDIT

Se, että HSI näyttää mitä näyttää, niin ILS pitäisi olla silti ihan lennettävissä, vaikkakin hassua että 17 asetetta vinossa. Sen pitäisi kuitenkin ohjata oikein.

Vaan kun ei ohjaa - päin honkia menee, mutta käsipelillä ei mitään ongelmaa. Kyllä - kartan mukaan on 17°:een eranto. Kiinnitin asiaan itsekkin huomiota. Se tässä uudessa simussa (ja uudessa tietokoneessa) on hyvä, että näille isommillekkin kentille pääsee ilman  diashowta ja  maiseman tökkimistä. Niin, ei heidän MSFS 2020 Vancouver foorumi kovin aktiiviselta vaikuta  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaan kun ei ohjaa - päin honkia menee, mutta käsipelillä ei mitään ongelmaa.

 

Siis autopilotti yrittää kääntää sinne 100 vaikka ILS LOC neula olisi keskellä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis autopilotti yrittää kääntää sinne 100 vaikka ILS LOC neula olisi keskellä?

Kyllä - näin se tekee. ILS LOC neula osoittaa suuntaan 100° ja sinne mennään eikä auta rimpuilu. Näkyvyyden ollessa edes kohtalainen ei ole ongelmaa, mutta ei tuon noin kuulu mennä enkä ole ennen moiseen ongelmaan törmännyt. Default CYVR ei ollut mitään ongelmia kunhan ensin sain juonen päästä kiinni tämän Garmin 1000:nen kanssa.

 

Tuossa näkyy asia jotenkin:

 

 

[attachment]433619_nimetn.jpg[/attachment]

nimetn.jpg.41300ff0689e61b34ea0d74a5a662fde.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, ymmärrän tuon, että suunnaksi ruuvataan 100 tässä tapauksessa. Se on myös älytöntä, että Asobo on ohjelmoinut näytöt kääntymään ILS suuntaan, eikä sitä voi muuttaa. Nämä ovat siis väärin.

 

Joka tapauksessa tuossakin kiitotien päässä LOC neula on keskellä kuten kuuluu. Yritin siis sitä kysellä, että ajaako autopilotti LOC neulaa vai yrittääkö 100 suuntaa, jolloin neula ei pysy keskellä ja päätyy sivuun. Tuollahan ei periaatteessa pitäisi olla merkitystä onko näytön suunnaksi käännetty 83 tai vaikka 125. Kun LOC neula on keskellä olet suuntasäteessä.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se LOC neula osoittaa 100° ja Heading Bug 82° asettuna kiitoradan suuntaisesti. Kuva on otettu heti laskeutumisen jälkeen ja vauhtiakin on vielä yli 50 kn. Pilotti vie suuntaan 100° eli sinne minne tuo LOC neula osoittaa. Laskeutuminen on tehty käsipelillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep jep. Tämä on varmaan sekä itse simun bugi, että bugi maisemassa.

 

Testasin huvikseni XPlanella, ja näin tämän minusta pitäisi toimia.

 

Laitoin tahallani ILS suunnaksi 125 (LOC CRS) ja ajelin autopilotilla radalle 8L, jonka suunta 83 (mutta taisi olla 84 XPlanessa, tarpeeksi lähellä kuitenkin.)

Kone seurasi kiltisti suuntasädettä, niin kuin kuuluu.

 

[attachment]433620_screenshot-499.jpg[/attachment]

 

 

[attachment]433621_screenshot-500.jpg[/attachment]

screenshot-499.jpg.74b731843055710a063f1972440914d5.jpg

screenshot-500.jpg.b2fc14fc3d244d5efec606fa5a7eea44.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo - sinulla meni niin kuin pitääkin ja on mennyt minullakin FSX SE kanssa kaikilla härveleillä, millä olen simussa lennellyt ja niitä on ollut melkoisesti RealAir, A2A, Digital Aviaton ym. Tässä kun ei voi itse asettaa edes tuota kurssia Course-näppäimellä. FSMS:sän sivuilta löytyi oikein manuaalikin Garmin G1000:lle, mutta kun laite simussa on buginen, niin opiskellaan ehkä myöhemmin jos tarvetta ilmenee.

 

Pitänee jatkaa VFR ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän off topic, mutta kun lukee vaikkapa AVSIMin foorumia, niin ihmisillä tuntuu olevan mitä mystisempiä ongelmia tämän simun kanssa. Milloin lakkaa mikäkin toimimasta ihan yht'äkkiä. Minä sentään olen välttynyt toistaiseksi muilta ongelmilta, mutta ihmetyttää kyllä toisinaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaan kun ei ohjaa - päin honkia menee, mutta käsipelillä ei mitään ongelmaa. Kyllä - kartan mukaan on 17°:een eranto. Kiinnitin asiaan itsekkin huomiota. Se tässä uudessa simussa (ja uudessa tietokoneessa) on hyvä, että näille isommillekkin kentille pääsee ilman  diashowta ja  maiseman tökkimistä. Niin, ei heidän MSFS 2020 Vancouver foorumi kovin aktiiviselta vaikuta  :(

 

Koitapas lentää johonkin missä eranto on toiseen suuntaan, tai lähellä nollaa? Voisiko se olla tuo, että se gepsin / autopilotin koodi ei ota tuota huomioon? Pitäisi yrittää selvittää onko vika missä, ja sit raporttia working titlen github-repoon.

 

Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tein testilennon Seatleen eikä mitään ongelmia laskeutuessa sateessa ja näkyvyyden ollessa melko huono RW 16C. Kyseessä on siis Asobon oma kenttä eikä hullumman näköinen ollutkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Magneettinen suunta 83 korjattu erannolla (17 asetatta) tuloksena suunta 100?

 

Siinä maisemassa on varmaan jokin erantoon liittyvä vipu väärässä asennossa. FSDT ei minun kokemuksen mukaan kovin helposti myönnä, että heidän maisemissaan olisi jotain vikaa...  :P

 

Olit oikeassa FSDT:n suhteen. Kävin äsken heidän foorumillaan, jossa lykättiin syytä Asobon suuntaan mitä tulee tähän Vancouverin kenttään  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi hyvinkin olla, että FSDT on oikeassa sen suhteen, että magnetic variation ongelma vaivaa lisäosamaisemia. Eli olisi silloin Asobon heiniä fiksata. Mutta olisiko nyt iso asia laittaa se "väärä" arvo sinne lisäosaan, jotta homma toimisi oikein. Jos ja kun Asobo korjaa bugin, niin sitten vaihtaa takaisin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään