Rolf Niemi

MSFS 2020 Rolling Cache

33 viestiä aiheessa

Simppeli kysymys - voisiko joku selventää suomeksi epäselvyyksien välttämiseksi, mitä nuo asetukset tekevät ja miten niiden kanssa pitäisi toimia?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Rolling cache on "välimuisti", mihin ladattu Bing data tallennetaan, jotta seuraavalla kerralla kun menet samalle alueelle ei tarvitse ladata netistä uudelleen samoja tiedostoja. Idea siis se, että ilmeisesti pitkään käyttämättömät tiedostot poistuvat luoden tilaa uusille latauksille. Tästä näkökulmasta miettien asetukset lienevät aika selkeät?

Sattumalta pähkäilin itsekin tuota tänään ja törmäsin keskusteluun, missä oltiin sitä mieltä, että simu on kuitenkin sujuvampi ilman tuota cachea. Pitää kokeilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Rolling cache on "välimuisti", mihin ladattu Bing data tallennetaan, jotta seuraavalla kerralla kun menet samalle alueelle ei tarvitse ladata netistä uudelleen samoja tiedostoja. Idea siis se, että ilmeisesti pitkään käyttämättömät tiedostot poistuvat luoden tilaa uusille latauksille. Tästä näkökulmasta miettien asetukset lienevät aika selkeät?

Sattumalta pähkäilin itsekin tuota tänään ja törmäsin keskusteluun, missä oltiin sitä mieltä, että simu on kuitenkin sujuvampi ilman tuota cachea. Pitää kokeilla.

Miten tuon cachen voi poistaa? Jos se on syypää simuni kaatuiluun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten tuon cachen voi poistaa? Jos se on syypää simuni kaatuiluun.

99% varmuudella ei ole syy, mutta cachen saa pois sieltä samasta simun DATA valikosta, mistä se laitetaan myös päälle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Poistettuani rolling cachen simu tuntui pysyvän toiminnassa jonkin aikaa, pääsin EFHK:lle lentokenttävalikosta. Myöskin simun laittaminen näytön alapalkkiin toimi nyt eikä simu kaatunut. Pikkukuvakkeesta simu palautui koko näytölle, kuten pitääkin. Kävin sitten laittamassa rolling cachen uudellen toimintaan ja taas simu tuntuu toimivan.

Miten ihmeessä saan pysäköintijarrun pois ja pääsen ilmaan? Miten saan kytkettyä joysticin ja kaasun toimimaan?

En ole varma että simu toimisi kaatumatta. Tarvitaaan lisää kokeilua ja kunhan pääsisi edes ensi lennolle!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No siellä koneessa voi naksutella hiirellä niitä nappuloita ja kytkimiä, sen kun vaan ottaa jarrun pois päältä.  :P

Myös itse Control asetuksista voi tarkistaa mitä tapahtuu mistäkin ja muuttaa samalla vastaavasti mitä tapahtuu mistäkin.

[attachment]433447_screenshot-435.jpg[/attachment]

screenshot-435.jpg.bc857361c445c3933151448cdae2d010.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Selalinen ongelma, etteivät joystick ja kaasukahva näy ollenkaan simun Control asetuksissa. Siellä näkyy vain hiiri ja näppäimistö.

Käytössä on samat joystick ja kaasukahva, kuin mitä P3D4-simussa, jossa ne toimivat ok.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sellainen ongelma, etteivät joystick ja kaasukahva näy ollenkaan simun Control asetuksissa. Siellä näkyy vain hiiri ja näppäimistö.

Käytössä on samat joystick ja kaasukahva, kuin mitä P3D4-simussa, jossa ne toimivat ok.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Selalinen ongelma, etteivät joystick ja kaasukahva näy ollenkaan simun Control asetuksissa. Siellä näkyy vain hiiri ja näppäimistö.

Jaahans... ja mitkä ovat näiden ohjaimien merkit/mallit/nimet?

Menee kyllä tosi paljon ohi itse aiheen... mutta ehkäpä tuo Rolling cache on kuitenkin aika lailla yksinkertaisempi asia ja mahdollisesti jo selvitetty....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Palataan niihin ohjaimiin tulevaisuudessa.

Simu nimittäin ehti kaatua parikin kertaa. Ei ole merkitystä, kuten sanoit Tatu, onko rolling cache päällä vai ei. Simu kaatuu noin viiden minuutin kuluessa, kun esimerkiksi zoomailen koneen ohjaamossa löytääkseni parkkijarrun. Kun löysin Cessnasta, simu kaatui samalla hetkellä.

Pitää alkaa etsiä vikaa ties mistä muualta... :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitää alkaa etsiä vikaa ties mistä muualta... :-\

Tämä on oikeaa asiaa.

Mitkä näytönohjaimen ajurit sinulla on käytössä ja oletko säätänyt mitään sen suhteen esim. Nvidia Control Panelilla?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pysäköintijarrun saa pois monella eri tavalla. a) Ohjaamosta hiirellä jos löytää sen vivun. b) Joystickin mallista riippuen, esim. Extreme 3D Pro näppäin 11. c) Näppäimistöstä CTRL+Num Desimaali.

Ennen ensilentoani tutustuin näihin tärkeimpiin komentoihin polulta OPTIONS > CONTROLS. Sieltä löytyy KEYBORD,MOUSE ja Joystick (Minulla Locitech Extreme 3D) komennot, ja niitä voi muokata itselleen sopivaksi. Minä olen antanut olla DEFAULT.

No kerran Esalla tuolainen ongelma, niin sitten c) Näppäimistöstä CTRL+Num Desimaali.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä on oikeaa asiaa.

Mitkä näytönohjaimen ajurit sinulla on käytössä ja oletko säätänyt mitään sen suhteen esim. Nvidia Control Panelilla?

Asus GeForce RTX-2080 Super 8G. Eilen kun ensiasennuksen jälkeen simun kaatuilu alkoi, oli ajurina 456.38.

Ennen kuin asensin simun tänään aamupäivällä uudelleen, päivitin ajuriksi Nvidian uusimman suositellun eli 456.55-ajurin.

Olen säätänyt Nvidia Control Panelilla kohdassa Yleiset asetukset vain kahta asiaa:

1. Kuvan terävöityksen toimintaan arvot 0.5 ja 0.17

2. Virransäästötila: Suosii parasta suorituskykyä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pysäköintijarrun saa pois monella eri tavalla. a) Ohjaamosta hiirellä jos löytää sen vivun. b) Joystickin mallista riippuen, esim. Extreme 3D Pro näppäin 11. c) Näppäimistöstä CTRL+Num Desimaali.

Ennen ensilentoani tutustuin näihin tärkeimpiin komentoihin polulta OPTIONS > CONTROLS. Sieltä löytyy KEYBORD,MOUSE ja Joystick (Minulla Locitech Extreme 3D) komennot, ja niitä voi muokata itselleen sopivaksi. Minä olen antanut olla DEFAULT.

No kerran Esalla tuolainen ongelma, niin sitten c) Näppäimistöstä CTRL+Num Desimaali.

Kiitos neuvoista. En siis saanut ohjaimiani toimimaan FS 2020-simussa. Sitten kun menin Cessnan ohjaamoon, ja löysin pysäköintijarrun ja yritin vapauttaa sitä hiirellä, simu kaatui, kuten kerroin jo tuossa aiemmin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Harmi että on tuollaisia ongelmia. Näytönohjain ainakin on tehokkaampi kuin minulla. Minulla  NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB. Tuo 2080 on nyt kyllä hankintalistalla yhtenä vaihtoehtona.

Tänään kaatui minullakin simu ensimmäisen kerran. Sammui totaalisesti, ei mennyt edes jumiin, ja heitti Win työpöydälle sekunnissa kun painoin VFR-kartan toolbaarista auki.  Oli ollut kyllä avatessa päällä, mutta sammutin sen välillä lennon aikana kun seurasin vaikutusta FPS arvoihin. Toinen ongelma tänään oli, kun lähdin hakemaan kahvikupposta, niin paussilla lentokonekone sekosi täysin. Meni jotenkin epämääräiseen sakkaustilaan ja heittelehti miten sattui. Onneksi oli korkeutta sen verran, että sain vielä hallintaan. Se ns. Active pause on kanssa epäkelpo.

No, jospa se eräs sananlasku pitäisi paikkansa. ”Alku aina hankalaa, lopussa kiitos seisoo”.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Harmi että on tuollaisia ongelmia. Näytönohjain ainakin on tehokkaampi kuin minulla. Minulla  NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB. Tuo 2080 on nyt kyllä hankintalistalla yhtenä vaihtoehtona.

Tänään kaatui minullakin simu ensimmäisen kerran. Sammui totaalisesti, ei mennyt edes jumiin, ja heitti Win työpöydälle sekunnissa kun painoin VFR-kartan toolbaarista auki.  Oli ollut kyllä avatessa päällä, mutta sammutin sen välillä lennon aikana kun seurasin vaikutusta FPS arvoihin. Toinen ongelma tänään oli, kun lähdin hakemaan kahvikupposta, niin paussilla lentokonekone sekosi täysin. Meni jotenkin epämääräiseen sakkaustilaan ja heittelehti miten sattui. Onneksi oli korkeutta sen verran, että sain vielä hallintaan. Se ns. Active pause on kanssa epäkelpo.

No, jospa se eräs sananlasku pitäisi paikkansa. ”Alku aina hankalaa, lopussa kiitos seisoo”.

Molemmat ongelmat tiedossa....

VFR kartta bugittaa ja active pausesta ei ole paluuta, mitä tulee ainakin Charlien (co-pilotin) lentämiseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos avustasi :thmbup: Tuolla Cache-asetuksissa oli kohta, jossa sen kokoa voi muuttaa. Minulla oli defaulttina 8 Gb. En ole nyt tietokoneella, joten en muista tarkoin, mikä valikon kohta se tarkallen on. Ollsiko sitä viisain kasvattaa vaikkapa 20 Gb vai ottaa kokonaan pois käytöstä? Miten oma kokeilusi sujui?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuota Rolling Cachea kun ryhdyin eilen illalla ”opiskelemaan”, niin löysin netistä Microsoft Flight Simulator 2020 oppaan,  joka on mielestäni aika kattava, ainakin minunlaiselleni aloittelijalle.

Koska englannin kielen taitoni ei ole aivan täydellinen, käytän usein Google kääntäjää.

Microsoft Flight Simulator 2020 –opas

OMG, onko se taloni ?! Microsoft Flight Simulator 2020 -oppaassa ja vinkeissä on luettelo lentokoneista ja lentokentistä, neuvoja lentokoneisiin ja navigointiin. Sisältää aloittelijan oppaan, järjestelmävaatimukset, hallintalaitteet. Selittää kaikki simulaatioasetukset ja helpotukset.”

Tässä esimerkki käännettynä tuon aiheen aloituksesta, ja opastavia kuviakin sitten seuraa noin tusinan verran:

” Tässä Microsoft Flight Simulator -pelioppaamme osassa on kuvattu, kuinka liikkuva välimuisti toimii pelissä, joka lataa tietoja Internetistä jatkuvasti. Esittelemme tapoja hallita levytilaa tehokkaasti ja vähentää verkosta ladattujen tietojen määrää.

Microsoft Flight Simulator näyttää realistisen grafiikan maastosta satelliittikuvien perusteella, jotka on ladattu suuresta tietopilvestä, jolla on useita petatavuja. Peli kerää pienen osan tästä tietokannasta tietokoneellesi erityisesti luotuun välimuistitiedostoon, joten sinun on otettava huomioon, että pelin edellyttämän levytilan lisäksi jokainen Flight Simulator -pelien käyttökerta vie lisää gigatavuja tilaa ladattujen tietojen vuoksi, joiden yli lennät. Tämä koko kasvaa erityisesti fotogrammetrian tuottamien kaupunkien tapauksessa.”

Tämän ketjun aiheeseen, jonka Google suomentaa liikkuvaksi välimuistiksi, pääset tästä linkistä:

https://guides.gamepressure.com/microsoft-flight-simulator/guide.asp?ID=55405'>https://guides.gamepressure.com/microsoft-flight-simulator/guide.asp?ID=55405

Ja oppaan alkuun tästä. Hakemisto aukeaa siihen vasemmalle:

https://guides.gamepressure.com/microsoft-flight-simulator/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos avustasi :thmbup: Tuolla Cache-asetuksissa oli kohta, jossa sen kokoa voi muuttaa. Minulla oli defaulttina 8 Gb. En ole nyt tietokoneella, joten en muista tarkoin, mikä valikon kohta se tarkallen on. Ollsiko sitä viisain kasvattaa vaikkapa 20 Gb vai ottaa kokonaan pois käytöstä? Miten oma kokeilusi sujui?

Pitää testailla lisää. Oletan, että eroa saattaa olla maiseman latauksen nopeudessa. Mulla oli aluksi rolling cache päällä, mutta kokona 0. Se oli kasvanut yli 200gigan kokoiseksi. Yksi fotogrammetria kaupunki voi hyvinkin olla monen gigan kokoinen, joten äkkiä tuota dataa tulee.

Kyllähän se toisaalta kuulostaa järkevältä tallettaa jonkin verran maisemaa cacheen, varsinkin jos lentää samoilla alueilla.

Siellä valikossa on sitten vielä Manual cache, millä voi itse ladata halutun alueen/alueita. Sen toiminnasta liikkuu erilaista juttua, esim. toimisi vain kun data streaming on pois päältä tai että manual cache lataisi vain fotogrammetria dataa. En ole testannut kun ihan hyvin on pelittänyt ilmankin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla oli rolling cache 200 gigaa. 50 tuntia lennettyäni ympäri maailmaa sinne on kertynyt dataa 15 gigaa. Eilen poistin sen ja kokeilen nyt toimiiko simu paremmin ilman sitä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paranisikohan tuo Helsinki 3D, jos sen saisi jotenkin tuonne Cacheen tai Bingiin, vaikkapa photogrammetriana, tuolta Commynity kansiosta?  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tein pikku testin. Käynnistin simun Tokioon, ilman liikennettä ja säätä.

* Rolling cache pois päältä 2:39 menusta Hanedalle

* Rolling cache 100 gigaa, järjestelmän uudelleenkäynnistys ja lataus Hanedalle samoilla asetuksilla 2:30

* Järjestelmän uudelleenkäynnistys ja oletus siitä, että cachessa olisi nyt ladattu Tokion dataa... 2:29

:P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paranisikohan tuo Helsinki 3D, jos sen saisi jotenkin tuonne Cacheen tai Bingiin, vaikkapa photogrammetriana, tuolta Commynity kansiosta?  ::)

Sehän on tavallaan cachessa kun tulee suoraan levyltä, eikä netistä.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään