Esa Sairio

Suomen kentät ja P3D4?

38 viestiä aiheessa

Nyt kun on aikaa simuilla ennemmänkin, niin toivelistalla olisi että Bamce tai joku muu osaava kääntäisi muutamia Suomen kenttiä toimimaan Prepar3D4:ssa. :D

Listallani ovat seuraavat: Kittilä, Enontekiö, Jyväskylä ja Tampere. Noista uusimmat versiot ovat FS2004:lle tehtyjä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt kun on aikaa simuilla ennemmänkin, niin toivelistalla olisi että Bamce tai joku muu osaava kääntäisi muutamia Suomen kenttiä toimimaan Prepar3D4:ssa. :D

Listallani ovat seuraavat: Kittilä, Enontekiö, Jyväskylä ja Tampere. Noista uusimmat versiot ovat FS2004:lle tehtyjä.

Kaikista suomen kentistä löytyy ajantasainen paketti Ivaon tai vatsimin sivuilta. Paketissa on mukana myös osa kentistär akennuksineen. Kännykällä en nyt löydäblinkkiä, mutta ehkä joku ehtii sen tänne laittaa..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaikista suomen kentistä löytyy ajantasainen paketti Ivaon tai vatsimin sivuilta. Paketissa on mukana myös osa kentistär akennuksineen. Kännykällä en nyt löydäblinkkiä, mutta ehkä joku ehtii sen tänne laittaa..

Hieno juttu. Toivottavasti linkki ilmestyy tänne ja kentät toimivat Preparissa!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tosta

https://vatsim-scandinavia.org/pilots/airports-charts/finland/

EFXX paketti tosta ympyröidystä linkistä.

Paketista joudut Scenery -kansiosta poistamaan ne kentät, jotka sinulla jo on käytössä (tai tulossa muualta käyttöön). Texture kansiosta ei tarvitse poistaa mitään.

[ attachment removed / expired ]

Ilmoitetaan nyt vielä, että kuvakaappaus on Vatsim Scandinavian sivuilta / This picture attachment is taken from Vatsim Scandinavia site.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olin Kittilän kentällä simussa, kun asensin haluamani kentät EFXX -paketista. Simu jäätyi ja kaatui, mutta tämä on "normaalia" ;D Kun palaat kentälle lentäen tai valikon kautta? homma pelittää normaalisti!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mukavastihan nuo EFxx-kentät asettuivat P3D4:een. Poistin EFxx:stä kaikki ne kentät, joista minulla jo on hyvä mallinnus kuten mm. EFHK, EFHF, EFOU, EFMA, EFTU, EFRO, EFIV.

EFxx:n kenttärakennukset ovat hienoja ainakin Kittilässä, Enontekiöllä ja Sodankylässä. Kuitenkin sekä Kittilässä että Sodankylässä taitaa jokin default-rakennus ängetä itsensä hyvin mallinnettujen joukkoon tai lisäksi. Saakohan niitä pois?

En laita kuvia sen takia, että FSNordic nykyisellään heikentää liian paljon kuvien laatua simun 4k-tarkkuudesta. Odotellessa uutta 4k-tarkkuista FSNordiccia!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pieni ongelma. Ollessani Aerosoftin Airbussilla (P3D4) jonkin Suomen kentän radalla lähtövalmiina ja kun yritän siirtää itseni Maarianhaminaan, niin kone ei asetukkaan Maarianhaminassa oikealle korkeudelle kiitoradalle vaan jää leijumaan ja tapahtuu crash. Simu palauttaa edelliselle kentälle.

Tämä tapahtuu vain silloin, kun käytössä on EFMA- mallinnus Bamcelta. Jos käytän simun defaulttia tai EExx:n Maarianhaminaa, Airbus asettuu ihan oikein Maarianhaminan radalle kun sen siirtää sinne muulta kentältä. Missä vikaa? Voiko Bamce auttaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös EFXX:n EFMA ole juurikin Bamcen tekemä scenery? Kuulostaa, että jossain olisi kaksi maisemaa sotkemassa toisiaan. Jos käytät jotain muuta maisemaa, niin ota EFMA pois käytöstä EFXX scenery kansiosta, vaikka nimeämällä kaikki EFMAan liittyvät tiedostot .bglold päätteisiksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos käytät South Finland -sceneryä, niin sen mukana tulee tiedostot EFMA_ADEX_TAK.bgl ja EFMA_ADEX_TAK_CVX.bgl. Kokeile ottaa nuo pois käytöstä, niin ongelma saattaa korjaantua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös EFXX:n EFMA ole juurikin Bamcen tekemä scenery? Kuulostaa, että jossain olisi kaksi maisemaa sotkemassa toisiaan. Jos käytät jotain muuta maisemaa, niin ota EFMA pois käytöstä EFXX scenery kansiosta, vaikka nimeämällä kaikki EFMAan liittyvät tiedostot .bglold päätteisiksi.

Olen tehnyt juuri noin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos käytät South Finland -sceneryä, niin sen mukana tulee tiedostot EFMA_ADEX_TAK.bgl ja EFMA_ADEX_TAK_CVX.bgl. Kokeile ottaa nuo pois käytöstä, niin ongelma saattaa korjaantua.

En löydä noita South Finlandista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En löydä noita South Finlandista.

En muista laittoiko South Finlandin asennus vai minä itse nuo, mutta minulla ne löytyvät Addon Sceneryn alikansiosta Aland (FSX). No, en tiedä miten sitten P3DV4:ssä.

Pekka

Edit:

Olen kertonut tämän ennenkin, mutta olkoon menneeksi. Minulla on FSX:ssä miltei 400 GB tavaraa! maisemiakin ihan tajuton määrä. Kaikkia ei voi millään pitää yhtä aikaa aktiivisina, sillä OOM tulee alta aikayksikön. Kadehdin teitä 64-bittistä ohjelmaa käyttävät.

En minäkään löytäisi mistään mitään ilman systematiikkaa. Olen järjestänyt kansiot maittain. Jokaisessa maakansiossa ovat sen maan maisemat ja kenttämaisemat. Kenttämaisemat on nimetty seuraavasti: [iCAO-koodi] [Kentän nimi]. Välttäkää ääkkösiä noissa nimissä! Orbx:n ohjelmat (ainakaan uusin Orbx Central) eivät tykkää niistä, vaikka jopa perus-FSX hyväksyy ne. Haettu kohde löytyy tuolla tavoin nopeasti.

Poikkeus ovat jotkut payware-maisemat, jotka voi asentaa vain asennusohjelmalla. En ole uskaltanut (pitkästyttävä yritä-erehdy työmäärä ei innosta) siirtää niitä maakansioihinsa. Ei noita kuitenkaan niin paljon ole etteivätkö löytyisi muualtakin.

Sitten ovat vielä nämä Windowsin tai kolmansien osapuolten hakuohjelmat. Niihin kun lykkää avainsanaksi EFMA tms, niin kyllä löytyy. Minä en noita käytä FSX:ssä muuten kuin pakkotilanteessa (ymmärrätte varmaan miksi).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei löydy Preparista EFMA-filuja muualta. Ongelmani ei siis ole ratkennut.

Pekan juttu on kiinnostava. Hänellä on aikamoinen työ lajitella maisematiedostoja ja säädellä niitä. Sitähän harrastus osin onkin. Eikö Pekankin kannattaisi siirtyä Prepariin vai odotatko MSFS2020-simua, kuten meistä useimmat?

Itselläni ei ole mitään ongelmia P3D4.4:n kanssa vaikka Addon Sceneryn koko on 750 Gt. Se koostuu lähinnä Suomen ja Euroopan photosceneryitä, mesheistä ja lentokentistä. Aiemmin minulla oli Yhdysvaltojakin photosceneryinä, jolloin koko oli vielä isompi. Luovuin niistä, koska en siellä lentele. Olen keskittynyt mahdollisimman mahdollisimman realistiseen ja hienoon Suomeen, Pohjoismaihin ja Eurooppaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Pekan juttu on kiinnostava. Hänellä on aikamoinen työ lajitella maisematiedostoja ja säädellä niitä. Sitähän harrastus osin onkin. Eikö Pekankin kannattaisi siirtyä Prepariin vai odotatko MSFS2020-simua, kuten meistä useimmat?

...

Olen sen tainnut täällä kertoakin, että aikomukseni oli jo viime syksynä vaihtaa tietokonetta uudempaan (tämä on jo 8 vee vanha) ja samalla simuksi P3DV4. Sitä ennen kuitenkin kuulin (luin) tästä Microsoftin uudesta simusta FS2020. Pelkät kuvat jo vakuuttivat, että ei ole mitään syytä enää hommata P3D:tä, kun paljon parempaa on tiedossa. Käytäntö sitten aikanaan näyttää mikä on todellisuus.

Itselläni ei ole mitään ongelmia P3D4.4:n kanssa vaikka Addon Sceneryn koko on 750 Gt. Se koostuu lähinnä Suomen ja Euroopan photosceneryitä, mesheistä ja lentokentistä. Aiemmin minulla oli Yhdysvaltojakin photosceneryinä, jolloin koko oli vielä isompi. Luovuin niistä, koska en siellä lentele. Olen keskittynyt mahdollisimman mahdollisimman realistiseen ja hienoon Suomeen, Pohjoismaihin ja Eurooppaan.

Tuo on juuri se missä 64-bittiset softat (P3DV4, XP11, ...) eroavat 32-bittisistä (FSX ym). Ei tarvitse säätää simua kieli keskellä suuta ja pelätä koko ajan, että "OOM-peikko vai pitäisikö sanoa virus iskee". Toivottavasti se säätäminen FS2020:n kanssa muutenkin vähenee. Esimerkiksi tämä FSX ilman lisäosia on kyllä kauhea raakile (tämän päivän näkökulmasta).

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

P3D4 on myös melkoinen raakile ilman lisäosia. Tietysti 64-bittisyys on hyvä asia ja simun luotettava toiminta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun tietääkseni EFXX:ssä ei ole minun tekemiä kenttiä, jos on niin paketin tekijä on kääntänyt ne vanhoista FS2004-versioistani. En ole tehnyt EFMAsta FSX/P3D-versiota, koska EFMAlle löytyy suhteellisen hyvä ilmainen kenttä MBL Designz tekemänä (http://www.mbldezign.se/sceneries/efma/). Tämä toimii myös P3D 4.5ssä mutta muistaakseni scenery/EFMA_Grass.bgl voi aiheuttaa sen tyyppisiä kaatumisia joita Esa tuossa alussa mainitsi. Kun ottaa tuon tiedoston pois tai muuttaa nimen vaikka EFMA_Grass.bgl.off niin toimii paremmin...

Vanhojen sceneryiden "kääntäminen" P3Dssä toimiviksi ei ole mikään helppo käännöstyö vaan vaatii melkoisesti käsitöitä.  Tein pitkään töitä esim. EFHF ja EFTU kanssa ja lopputulos on kuitenkin vähän sitä ja tätä... Ja koska uusi, erittäin lupaava simu on tulossa niin olen laittanut kaikki sceneryhommat hyllylle kunnes nähdään mitä se on syönyt ja minkälaisia työkaluja sceneryiden tekoon löytyy. Olen viime aikoina opetellut uusia tekniikoita, eli Blender 2.82 ja myös PBR-materiaalien tekoa. Harjoituskohteina EFHN ja EFKG rakennuksia, mutta en (ainakaan vielä) tule julkaisemaan niitä - ovat sen verran vähäisiä muutoksia näissä vanhoissa simuissa (P3D osaa ainoana hyödyntää PBR-materiaaleja).

EDIT: Katselin EFxx Readme-tiedostoa, ja olihan se sittenkin niin että siinä oleva EFMA perustuu minun FS2004-versiooni. Tosin ilmeisesti vain osa alkuperäisestä scenerystä ja käännettynä FSX-sopivaksi...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei löydy Preparista EFMA-filuja muualta. Ongelmani ei siis ole ratkennut.

Onko sinulla mikä EFMA-scenery käytössäsi? Minun vanha tekeleeni ei ainakaan toimi P3D:ssä. Onkohan sinulla tuo ruotsailaisen tekmä - siinä tapauksessa todennäköisesti MBL_EFMA-nimisessä hakemistossa? Ja jos on niin tarkista onko tuo yllä mainittu ruoho-tiedosto vielä mukana...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun vanha tekeleeni ei ainakaan toimi P3D:ssä.

Olen ainakin itse käyttänyt tuota EFXX pakettia P3D:n kaikissa V4 versioissa ja hyvin on toiminut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko sinulla mikä EFMA-scenery käytössäsi? Minun vanha tekeleeni ei ainakaan toimi P3D:ssä. Onkohan sinulla tuo ruotsailaisen tekmä - siinä tapauksessa todennäköisesti MBL_EFMA-nimisessä hakemistoosa? Ja jos on niin tarkista onko tuo yllä mainittu ruoho-tiedosto vielä mukana...

Minulla tosiaan on tuo ruotsalaisten tekemä EFMA. Nimesin mainitsemasi EFMA_Grass.bgl:n muuksi ja ongelma poistui. Nyt Airbus asettuu hienosti Maarianhaminan radalle kun se sinne siirretään joltain toiselta kentältä P3D4:ssa.

Kiitos hyvästä ohjeesta, Bamce!

Toki nimesin muuksi samalla EEXX:n Sceneryssä kaikki kolme EFMA-alkuista filua ettei tule päällekkäisyyttä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuli vain mieleen, en yhtään tiedä, mutta noissa MSFS sukuisissa simuissa on huonot crash-mallinnokset. Vähän aavistelen, että Crash detection kannattaa olla pois päältä. Eiköhän sitä itse osaa sanoa jos tulee tonttiin liian kovaa.

Mitä tulee maisemiin tämän osalta, niin osassa objekteja on crash asetus pois päältä ja jos se on päällä, niin yleensä suorakulmio joka kattaa objektin. Ei siis mitenkään tarkkaa tai realistista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuli vain mieleen, en yhtään tiedä, mutta noissa MSFS sukuisissa simuissa on huonot crash-mallinnokset. Vähän aavistelen, että Crash detection kannattaa olla pois päältä. Eiköhän sitä itse osaa sanoa jos tulee tonttiin liian kovaa.

Mitä tulee maisemiin tämän osalta, niin osassa objekteja on crash asetus pois päältä ja jos se on päällä, niin yleensä suorakulmio joka kattaa objektin. Ei siis mitenkään tarkkaa tai realistista.

Noinkin voi ajatella. Minusta crash-mallinnus on realismia ja siksi pidän sen päällä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noinkin voi ajatella. Minusta crash-mallinnus on realismia ja siksi pidän sen päällä.

Sen oppii ottamaan pois päältä siinä vaiheessa, kun tarpeeksi montaa kertaa rullaa näkymätöntä estettä päin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sen oppii ottamaan pois päältä siinä vaiheessa, kun tarpeeksi montaa kertaa rullaa näkymätöntä estettä päin.

Vaikeaahan tuo on sanoa, missä nuo "näkymättömät" esteet sijaitsevat? ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaikeaahan tuo on sanoa, missä nuo "näkymättömät" esteet sijaitsevat? ;D

Niin. Juuri sen takia se crash detection on hyvä pitää pois päältä. P3D:ssä ei muutenkaan koneet "hajoa" muuten kuin esim A2A:n koneet, joissa on erillinen mallinnus niin tuo on aivan turha ja epärealistinen ominaisuus.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään