Jaakko Polet

EFOU tuplaterminaalit

17 viestiä aiheessa

Morjensta, olisko kenelläkään ideaa miten tästä pääsisi eroon?

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En osaa vastata mutta minulla on Oulun kentällä liikaa Finnairin koneita. Kaksi konetta ovat kiinni toisissaan siivistä. Kyseessä lienee jostain syystä päällekäinen mallinnus. Mistä johtuu?

Simu on P3D4.4. ja käytössä kaupallinen ai-liikenne sekä Olunun kenttäscenery ja Suomen kaikki muutkin maisemalisäosat. Kaiken lisäksi liikennekoneiden tiheyssäätö Preparissa on vain 30%.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paha nyt on sanoa tarkalleen miksi näin, mutta tyyppillisestihän tällaiset ongelmat johtuvat päällekkäisistä maisemista. Toisin sanoen ja ihan nyt esimerkki hatusta.... asennettuna EFOU lisäosakenttä ja jokin yleisempi lisäosa, joka parantaa myös Oulun kenttää. Jos toisesta ei oteta tiedostoja pois, tai scene järjestys on väärä tai maisemassa ei ole exclude osiota, joka poistaisi kaikki muut maisemat altaan, niin simu pyrkii renderöimään kaikki maiseman osat, mitä alueelle löytää.

Eli Jaakolle (ja varmaan Esalle sama ohje) lähteä metsästämään nyt maisemia, jotka vaikuttavat Oulun alueella. Klikkailemalla maisemia kokonaan pois päältä näkee todennäköisesti äkkiä, mistä ongelma johtuu. Tämän jälkeen voi alkaa etsiä/tunnistaa erityisiä bgl-tiedostoja, jotka siirtää sitten pois sieltä Scenery kansiosta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paha nyt on sanoa tarkalleen miksi näin, mutta tyyppillisestihän tällaiset ongelmat johtuvat päällekkäisistä maisemista. Toisin sanoen ja ihan nyt esimerkki hatusta.... asennettuna EFOU lisäosakenttä ja jokin yleisempi lisäosa, joka parantaa myös Oulun kenttää. Jos toisesta ei oteta tiedostoja pois, tai scene järjestys on väärä tai maisemassa ei ole exclude osiota, joka poistaisi kaikki muut maisemat altaan, niin simu pyrkii renderöimään kaikki maiseman osat, mitä alueelle löytää.

Eli Jaakolle (ja varmaan Esalle sama ohje) lähteä metsästämään nyt maisemia, jotka vaikuttavat Oulun alueella. Klikkailemalla maisemia kokonaan pois päältä näkee todennäköisesti äkkiä, mistä ongelma johtuu. Tämän jälkeen voi alkaa etsiä/tunnistaa erityisiä bgl-tiedostoja, jotka siirtää sitten pois sieltä Scenery kansiosta.

Kun deaktivoin Oulun kenttäsceneryn, liiat ai-koneet häipyvät. Jää vain muutama. Mitä EFOU:sta voisi poistaa, jotta kenttämaisemaa voi käyttää ja ai-koneita on vain se määrä kun pitääkin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun deaktivoin Oulun kenttäsceneryn, liiat ai-koneet häipyvät. Jää vain muutama. Mitä EFOU:sta voisi poistaa, jotta kenttämaisemaa voi käyttää ja ai-koneita on vain se määrä kun pitääkin?

Jos käytät Oulun kenttäsceneryä, niin kysymys kuuluu, mistä muusta maisemasta pitää poistaa tiedostoja.

Sieltä mikä viittaa Ouluun kenttäsceneryn ulkopuolella.

En tiedä vieläkö P3D:ssä on väliä sillä, missä järjestyksessä maisemat ovat, mutta kenttäscenet pitäisi tyypillisesti olla ylimpänä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laitoin EFOU:n kaikkein ylimmäksi Scenery-libraryssä simussa mutta ei auta. Aina vaan kaksi Finnairin konetta on siivistä kiinni toisissaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vastaan kysyttyyn ongelmaan. Ilmeisesti P3D:ssä tuo on tuplana. Jetwayt eivät ole erillisenä objektina niin ei saa poistettua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarkista ettei sinulla ole toista (tupla) afcad -tiedostoa esim. scenery\word\scenery -kansiossa.

Ei ole ainakaan tuolla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Teidän täytyy miettiä mitkä kaikki maisemat voivat Oulun alueella vaikuttaa ja sieltä poistaa EFOU viittaavat tiedostot tarvittaessa. North Finland, EFXX mitä näitä nyt on.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei auta vaikka North Finlandin EFOU alkuiset nimeää muuksi. Jos poistan kokonaan Olulun kenttämaiseman, niin ongelma poistuu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minullakin on Oulun kentällä tuplaterminaalit, kuten Jaakolla. Enpä olen aikaisemmin kiinnittänyt tähän huomiota! Koneita ei ole tuplana. Minulla on vain default Ai-liikenne. Tuplaterminaali-ongelma näyttää olevan tämän lisäosan tyyppivika. EFOU by nixen on laatinut Niko Palokangas. Voisiko hän selvittää mistä tämä johtuu?. Minulla on v. 2017 hänen laatimansa Oulun kentän maisema.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

EFOU by nixen on laatinut Niko Palokangas. Voisiko hän selvittää mistä tämä johtuu?. Minulla on v. 2017 hänen laatimansa Oulun kentän maisema.

onko erityisesti tehty P3D tai X plan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on maisema P3Dv4:ssä, mutta kokelin maisemaa myös P3Dv2:ssa (käy myös FSX:ssä), joka minulla vielä on koneessa. Samat tuplat siinäkin!  maiseaman saa ladattua täältä: http://www.palokangas.name/fsx/EFOU_by_Nixe.zip

pitää kokeilla tuota, minulla on FSX

minulla on kans terminaali tuplana mutta ei torni , eikä mulla ole kovin montaa suomi sceneryä asennettuna

otan pois tämän ja esennan sen sielta nordic kirjastosta, se ainakin on oikein vaikei se taida niin ajankohtainen ollakaan, mutta sillä väiä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tutkin tuota sceneä hieman P3Dv4.5ssä. Pelkällä oletusscenellä, vanhemmalla Tatu&co scenellä ja lopuksi uudemmalla Nixen scenellä. Ongelma on ainoastaan viimeksi mainitussa. Vika taitaa olla siinä, että terminaali on jotenkin ihmeellisesti saatu aikaan tuplasti - luultavasti tiedosto NixEFOU2_standalone.bgl sijoittaa NixEFOU_terminal.BGL paikoilleen vaikka se on jo laitettu itsessään. Poistamalla viimeksimainittu käytöstä molemmat terminaalit häviää, poistamalla ensin mainittua toinen häviää mutta samalla häviää muutakin kuten kuvasta näkyy. Eli sceneryn tekijä pitäisi korjata...

EFOUproblem.png

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Googlasin vähän Niko Palokangasta ja sen mukaan tuo Oulun kenttämaisema on beta, joka on tehty 2017. Ilmeisesti Nikolta on projekti jäänyt kesken, koska mitään ei FSX-rintamalla ole sen jälkeen hänestä kuulunut. Löysin kyllä Nikosta jälkiä vielä vuodelta 2019, jotka johtivat keskusteluihin XPlane-aiheista (englanniksi). Hän lienee siis vaihtanut myös simua.

Sähköpostiosoitetta en äkkietsimällä löytänyt. Taisi olla kuitenkin mukana Instagarmissa? Minä en sinne pääse enkä muihinkaan noihin amerikkalaisiin bisneksiin koska en halua olla missään tekemisissä noiden ns. sosiaalisten medioiden (FB, ym) kanssa. Tietoturva on perseestä ja kaikki tieto suodattuu varmaankin NSA:n palvelinten kautta? No niinhän ne menevät sähköpostitkin, mutta en minä niissä mitään tulenarkaa itsestäni tai muista koskaan kerrokaan. Jos ketä kiinnostaa, niin noista paikoista Nikoon saanee yhteyden kellä siihen mahdollisuus on.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään