Tatu Kantomaa

Air Mike 957 Kwajalein - Majuro

14 viestiä aiheessa

[attachment]431807_727-200adv_29.jpg[/attachment]

Continental Micronesia 957 PKWA Kwajalein Bucholz AAF - PKMJ Majuro Atoll, Marshall Islands International

 

Eletään vuosia ennen kuin Continental ja United yhdistyivät. Tähän hätään ei löytynyt täysin oikeaa painttia koneeseen, mutta aika lähellä.  8)

 

Käynnistellään APU joka löytyy ohjaamon oven vierestä. (Malli on saanut vähän kritiikkiä tuosta takaseinästä, mihin on lätkäisty tuollainen huonohko tekstuuri... no sama mulle)

[attachment]431808_727-200adv_28.jpg[/attachment]

 

Kun APU tuottaa meille sähköä, niin INS laitteeseen täytyy syöttää tämänhetkiset koordinaatit. Align prosessi kestää noin 10 minuuttia.

[attachment]431809_727-200adv_27.jpg[/attachment]

 

Lastaaminen onnistuu kätevästi. Polttoainetta pitää ottaa reippaasti, koska varakenttänä toimii lähtökenttämme. MAX landing weight menee tällä hetkellä yli, mutta kyllä se siitä kun saa polttoainetta vähän poltettua vähemmäksi.

[attachment]431810_727-200adv_26.jpg[/attachment]

 

Edessä on aikamoinen hälytyshe****ti jos konetta ei paineisteta oikein. FLT altitude 31000 joka taulukon mukaan antaa kabiinille 4100ft, joten säädetään nämä. FLT-GRD namiska pitää muistaa laittaa asentoon FLT ennen lentoonlähtöä.

[attachment]431811_727-200adv_25.jpg[/attachment]

 

Nakkikannut ja kaikki.  8)

[attachment]431812_727-200adv_24.jpg[/attachment]

 

INS on päässyt kartalle, tietää missä ollaan, ja olen tällä välin syöttänyt laatikkoon myös reitin, joten voidaan alkaa käynnistelemään kone.

[attachment]431813_727-200adv_23.jpg[/attachment]

 

FUEL BOOST PUMPS - ON

[attachment]431814_727-200adv_22.jpg[/attachment]

 

GALLEY POWER - OFF, BLEEDS - ON, PACKS - OFF

[attachment]431815_727-200adv_21.jpg[/attachment]

 

Nakit lähtevät helposti käyntiin.... mukava fiilis noissa mittareissa.  :) Tässä vielä 1 moottorin käynnistys meneillään

[attachment]431816_727-200adv_20.jpg[/attachment]

 

ALL GEN - CLOSE

[attachment]431818_727-200adv_17.jpg[/attachment]

 

HYDRAULICS SYSTEM A & B PUMPS - ON

[attachment]431819_727-200adv_16.jpg[/attachment]

 

Alkaa olla valmista

[attachment]431817_727-200adv_19.jpg[/attachment]

 

Tällä lennolla saa tupakoida, mutta kielletään se nyt näin lähdön aikana

[attachment]431820_727-200adv_18.jpg[/attachment]

 

Ja vihdoin pääsee liikkeelle....

[attachment]431821_727-200adv_15.jpg[/attachment]

 

Lähellä kiitotien päätä on tällainen viivahässäkkä, liekö joku "kohdistuspaikka".... X-Planessa on ihan mukava systeemi, että käyttäjät voivat tehdä lentokenttiä, jotka liitetään aina uusimpaan X-Plane versioon. Näitä Tyynenmeren kenttiäkin on tehty ihan kiitettävästi, latasin vain ilmakuvat.

[attachment]431822_727-200adv_14.jpg[/attachment]

 

Pikakelauksella eteenpäin...

[attachment]431823_727-200adv_12.jpg[/attachment]

 

Autopilotti on vähän rasittavassa paikassa näin nojatuolilentäjälle, ei kai tuo oikeassa koneessa sillai huonossa paikassa ole.

[attachment]431824_727-200adv_13.jpg[/attachment]

 

Flight director säädetään erikseen, Autopilot paneelin asetukset eivät vaikuta siihen. Asetin AI-liikennettä simuun, mutta ei näkyny virtuaali Matt Guthmilleriä.

[attachment]431825_727-200adv_10.jpg[/attachment]

 

Lyhyehkön cruise-osuuden jälkeen INS on hienosti joohdattanut meidät Majurolle...

[attachment]431826_727-200adv_9.jpg[/attachment]

 

[attachment]431828_727-200adv_6.jpg[/attachment]

 

[attachment]431827_727-200adv_7.jpg[/attachment]

 

[attachment]431829_727-200adv_4.jpg[/attachment]

 

[attachment]431830_727-200adv_1.jpg[/attachment]

 

[attachment]431831_727-200adv_3.jpg[/attachment]

 

Kaikki rojut ulkona © Tosin nakkireverssit eivät näytä mitenkään nauravan tässä. Ymmärsin, että joissain myöhemmissä moottoreissa oli selvästi näkyvät luukut, niin kuin Finnairillakin DC-9/MD80 koneissa.

[attachment]431832_727-200adv_2.jpg[/attachment]

 

Kiva kone.  8) Ja mukava lentää noilla höyrymittareilla.

727-200adv_29.jpg.7dd9b692f1e18716c77f866f8e67aaf8.jpg

727-200adv_28.jpg.90da1391dcda13eeb5eaeadcfa3249a7.jpg

727-200adv_27.jpg.c5b7a92b48cf6af90be4b76d3cf0fb94.jpg

727-200adv_26.jpg.8ea49bd52a7ec5bf7ed55b5534f4fd7a.jpg

727-200adv_25.jpg.7223107b91ee41425997f4ced39a0dfc.jpg

727-200adv_24.jpg.4b1f6ae757535acb62e87cb7892bf06b.jpg

727-200adv_23.jpg.46b67215e68cb97a5d0b1d358146a307.jpg

727-200adv_22.jpg.67f6c29d718dc2985cdba85754fa10c3.jpg

727-200adv_21.jpg.f5da5d17016c2636ae8f4019bdf85694.jpg

727-200adv_20.jpg.6e9acca291a671ee5812ca355f0b8197.jpg

727-200adv_19.jpg.bb22dc13d7675288dd5c620513f5b1c4.jpg

727-200adv_17.jpg.80c32670b83626355aca50c19b4c7938.jpg

727-200adv_16.jpg.3e49d380e7582fbb0c29bf8112db9d73.jpg

727-200adv_18.jpg.da90075732878df3378063cc6342a87c.jpg

727-200adv_15.jpg.c5cfe42a40a85acad39cda206e03b07e.jpg

727-200adv_14.jpg.660aa3956424a0d72fcc800107f2a783.jpg

727-200adv_12.jpg.1cd58331b798b03df15ed446476aebee.jpg

727-200adv_13.jpg.6dfe5ebdee02cffa986ab8441a2a1722.jpg

727-200adv_10.jpg.efb7de7558f217b1d798e761038b1689.jpg

727-200adv_9.jpg.5dd8ec96a5d047f114cf48082b996536.jpg

727-200adv_7.jpg.f93af0403f22c3aa2453dbf7ad22ad6e.jpg

727-200adv_6.jpg.a3efe132c88127caf6f864832c5ba080.jpg

727-200adv_4.jpg.67b241f6911ba7392e5359857e469d4f.jpg

727-200adv_1.jpg.5621b8e78eba1396bfe54034b8ab77cb.jpg

727-200adv_3.jpg.f10c9ba9c7b22ada1e1f885619f9140d.jpg

727-200adv_2.jpg.03ea7e8147d46cbc2c358c10b00f503a.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanhaa rautaa ;D Kivaa vaihtelua. Muutama Kreikan reissu on 727 matkustamossa tullut heitettyä. aika legendaarista oli myös kävellä raput ylös / alas koneen peräkartiosta. Sterling oli yhtiö, ja ainakin muistan yksilöt OY-SBO / OY-SBI, ovat romutettu sittemmin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yritän kuumeisesti miettiä, olenko itse ollut 727 kyydissä missään, mutta varmaankaan en. Lufthansan Boeingit 733 ja 735, Braathens 737-200 on ehkä lähimpänä. Malev Tupolev 154 (?), se kolmimoottorinen härpäke. Sitten DC-9:t, joihin myös joskus kiivettiin takaportaita pitkin. Islannissakin aloin rampata vasta aikoihin, jolloin Icelandair lensi 737-400 ja 757-200 koneilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Tatu mainiosta kuvasarjasta.

 

Finskin kalustoon ei muistaakseni kuulunut tuota konetta, joten sen kyydissä en sitten ole ollut. Sen sijaan lähes kaikissa muissa Finnairin koneissa kyllä lähtien vuodesta 1954 ja DC-3:sta (siihen aikaan yhtiön nimi taisi tosin olla Aero). Paljon myöhemmin sitten muidenkin yhtiöiden koneita tuli kokeiltua.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei noita 727 koneita tainnut pohjolassa lentää muut kuin Sterling Tanskassa ja Icelandair Islannissa.

 

Tutkin, että ehkä tuo Micronesia ei olisi hankala maalattava, ja lähti sitten lapasesta koko homma.

 

 

[attachment]431837_continental_micronesia.jpg[/attachment]

 

Joku jännä yhteistyökuvio vissiin ollut DHL:n kanssa joskus. Kohtuu ruman maalauksenkin ovat koneeseen saaneet, mutta toisaalta jännä yksityiskohta.

[attachment]431838_continental_micronesia_dhl.jpg[/attachment]

 

Tällä ei sitten ole tietenkään mitään tekemistä Micronesian kanssa, mutta sattui tässä kerran silmiin tuo Braniff Ultra paint scheme. Minusta aika tyylikäs. Tämä on kuitenkin ensimmäisen Braniffin konkurssin jälkeinen Braniff  :P koska alkuperäisissä Ultra painteissa ei lukenut Braniff International, eikä tuolla fontilla.  8) Eli tämä on joko Braniff II tai Braniff III (tai molemmat) arviolta 1988-1992 ajalta.

[attachment]431839_braniff.jpg[/attachment]

continental_micronesia.jpg.0d7e48ee6162ad11677e717f25c0d959.jpg

continental_micronesia_dhl.jpg.c5d69ea2118b975d9a827bbd74766fe1.jpg

braniff.jpg.7bce2ac830eba67019f49361eaad5a0e.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noissa kahdessa ylimmässä kuvassa peräsimen maapallokuvio näyttää suoraan United Airlinesilta kopioidulta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noissa kahdessa ylimmässä kuvassa peräsimen maapallokuvio näyttää suoraan United Airlinesilta kopioidulta.

 

;D Et ole tainnut seurata noita amerikanpoikien touhuja....

 

Continental ja United yhdistyivät tässä muutama vuosi sitten. United piti Continentalin maapallon pyrstössä jokseenkin, jos ei jopa ihan, samanlaisena kuin mitä se oli Continentalilla. Vastikään United esitteli uuden ilmeen, missä pyrstön maapallo on kokonaan sininen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tosiaankaan. Ei kiinnosta ja toisaalta maailma muuttuu nykyään sitä vauhtia, että ei tällainen vanha ukko enää perässä pysyisi vaikka yrittäisikin. Tuo peräsimen väritys vain vaikutti tutulta ja googlaus toi mainitsemani tuloksen.

 

:)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tosiaankaan. Ei kiinnosta ja toisaalta maailma muuttuu nykyään sitä vauhtia, että ei tällainen vanha ukko enää perässä pysyisi vaikka yrittäisikin. Tuo peräsimen väritys vain vaikutti tutulta ja googlaus toi mainitsemani tuloksen.

 

:)

 

Ihan huumorilla vain huutelen täältä....  :D huomasin tuossa itse yks päivä, että maailmaan on syntynyt Airbus A220.  :o Ei ollut hajuakaan, että sellainen on olemassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiintoinen projekti, nuo Braniff maalaukset siis. En nyt muuten olisi jaksanutkaan alkaa koko hommaan, jos siinä ei jotain mielenkiintoista olisi. Olen tässä viime päivinä kääntänyt netin ympäri ja etsinyt tietoa Braniff Ultra Paint Scheme asioista. Tämä oli viimeinen maalaustyyli ennen Braniffin konkurssia 1982, saattoi jopa edesauttaakin konkurssia joiltain osin. Ei esim. ole kovin taloudellista pitää kovin monta eri väristä konetta ja niiden sisustuksia, vaikka vaihtelu ja erilaisuus olivatkin alkuperäisin Braniffin valtteja. Tällaiset maalaukset olivat kovin uutta tuohon aikaan, ja Braniff toimi omalta osaltaan koekaniinina.

 

Ilmeisesti alkuperäinen suunnitelma oli maalata koneet metallihohtoisiin väreihin. Toinen oli "Metallic Blue" ja toinen "Sparkling Burgundy". Varsin pian huomattiin, ettei maali pysy koneessa, vaan repeilee pois. Vain kaksi yksilöä maalattiin näillä metalliväreillä, loput perinteisemmin keinoin. Nämä metallimaalaukset kuitenkin lensivät loppuun saakka, eli noin 1978-1982, vaikka maalit repeilivät ja niitä ilmeisesti vähän paikkailtiin välillä.

 

Metallic Blue

[attachment]431843_metallic_blue.jpg[/attachment]

 

Mercury Blue

[attachment]431844_mercury_blue.jpg[/attachment]

 

Sparkling Burgundy

[attachment]431845_sparkling_burgundy.jpg[/attachment]

 

Burgundy

[attachment]431846_burgundy.jpg[/attachment]

metallic_blue.jpg.fe6d9f68f94c68e5c67921e3cc339ef5.jpg

mercury_blue.jpg.2874e56a873dc7b1a6c293f9422c1269.jpg

sparkling_burgundy.jpg.ca78bcf506c8b2962e02dcb076f2aa88.jpg

burgundy.jpg.1ca97eae2446df99fc33bb5394cc2926.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Continental Micronesia 957 PKWA Kwajalein Bucholz AAF - PKMJ Majuro Atoll, Marshall Islands International

 

Eletään vuosia ennen kuin Continental ja United yhdistyivät. Tähän hätään ei löytynyt täysin oikeaa painttia koneeseen, mutta aika lähellä.  8)

 

Käynnistellään APU joka löytyy ohjaamon oven vierestä. (Malli on saanut vähän kritiikkiä tuosta takaseinästä, mihin on lätkäisty tuollainen huonohko tekstuuri... no sama mulle)

 

Kun APU tuottaa meille sähköä, niin INS laitteeseen täytyy syöttää tämänhetkiset koordinaatit. Align prosessi kestää noin 10 minuuttia.

 

Lastaaminen onnistuu kätevästi. Polttoainetta pitää ottaa reippaasti, koska varakenttänä toimii lähtökenttämme. MAX landing weight menee tällä hetkellä yli, mutta kyllä se siitä kun saa polttoainetta vähän poltettua vähemmäksi.

 

Edessä on aikamoinen hälytyshe****ti jos konetta ei paineisteta oikein. FLT altitude 31000 joka taulukon mukaan antaa kabiinille 4100ft, joten säädetään nämä. FLT-GRD namiska pitää muistaa laittaa asentoon FLT ennen lentoonlähtöä.

 

Nakkikannut ja kaikki.  8)

 

INS on päässyt kartalle, tietää missä ollaan, ja olen tällä välin syöttänyt laatikkoon myös reitin, joten voidaan alkaa käynnistelemään kone.

 

FUEL BOOST PUMPS - ON

 

GALLEY POWER - OFF, BLEEDS - ON, PACKS - OFF

 

Nakit lähtevät helposti käyntiin.... mukava fiilis noissa mittareissa.  :) Tässä vielä 1 moottorin käynnistys meneillään

 

ALL GEN - CLOSE

 

HYDRAULICS SYSTEM A & B PUMPS - ON

 

Alkaa olla valmista

 

Tällä lennolla saa tupakoida, mutta kielletään se nyt näin lähdön aikana

 

Ja vihdoin pääsee liikkeelle....

 

Lähellä kiitotien päätä on tällainen viivahässäkkä, liekö joku "kohdistuspaikka".... X-Planessa on ihan mukava systeemi, että käyttäjät voivat tehdä lentokenttiä, jotka liitetään aina uusimpaan X-Plane versioon. Näitä Tyynenmeren kenttiäkin on tehty ihan kiitettävästi, latasin vain ilmakuvat.

 

Pikakelauksella eteenpäin...

 

Autopilotti on vähän rasittavassa paikassa näin nojatuolilentäjälle, ei kai tuo oikeassa koneessa sillai huonossa paikassa ole.

 

Flight director säädetään erikseen, Autopilot paneelin asetukset eivät vaikuta siihen. Asetin AI-liikennettä simuun, mutta ei näkyny virtuaali Matt Guthmilleriä.

 

Lyhyehkön cruise-osuuden jälkeen INS on hienosti joohdattanut meidät Majurolle...

 

Kaikki rojut ulkona © Tosin nakkireverssit eivät näytä mitenkään nauravan tässä. Ymmärsin, että joissain myöhemmissä moottoreissa oli selvästi näkyvät luukut, niin kuin Finnairillakin DC-9/MD80 koneissa.

 

Kiva kone.  8) Ja mukava lentää noilla höyrymittareilla.

 

On siinä nappuloita ja säätöjä räplättäväksi ennen jokaista lentoa! No "clist" voi tuossa avittaa, jos ei itse kaikkea halua aina tehdä. On ollu värikkäitä nuo Braniff:n paintit.

Tais joskus moisen leijan kyydissä tullu oltua Dubai-Colombo reitillä. Koneen ikä kyllä näkyi kajuutassa, mutta hyvinhän keitenni lenteli.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään