Esa Sairio

Aerosoftin A320 kysymyksiä

20 viestiä aiheessa

Miten vanhat ja osin väärin laaditut lentosuunnitelmat saa nollattua Airbussin lentotietokoneesta?

 

Aina kun avaan Airbussin EFHK:lle (vakioavaus) niin joku edellinen lentosuunnitelma näkyy mittaristossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten vanhat ja osin väärin laaditut lentosuunnitelmat saa nollattua Airbussin lentotietokoneesta?

 

Aina kun avaan Airbussin EFHK:lle (vakioavaus) niin joku edellinen lentosuunnitelma näkyy mittaristossa.

 

En tiedä toimiiko simussa, mutta oikeassa koneessa kun vaihtaa Status sivulla navigation databasea niin plaani nollautuu. Eli aktivoit sen alemman databasen ja sen jälkeen taas voimassa olevan (on taas siinä toisella rivillä).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos tiedosta Antti!

 

Eli menin DATA - A/C Status - sitten vaihdoin databasen alemmalle riville jolloin plaani todella nollaantui. Sitten database takaisin ylemmälle riville ja tekemään uutta plaania.

 

Voisitko tai voisiko joku muu neuvoa vielä lyhyesti, kuinka saan tehtyä yhtenäisen plaanin, jossa lähdetään EFHK 22L:tä, ilmaan noustua kaarretaan vasempaan, sitten suuntaan noin 40 astetta, kunnes EFHK:n koillispuolella noin 15-20 mailin päässä källeen käännytään länteen ja lopulta tullaan ILS-säteeseen radalle 22L, jolla sitten laskeudutaan. En ole saanut aikaiseksi toimivaa, yhtenäistä plaania.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisitko tai voisiko joku muu neuvoa vielä lyhyesti, kuinka saan tehtyä yhtenäisen plaanin, jossa lähdetään EFHK 22L:tä, ilmaan noustua kaarretaan vasempaan, sitten suuntaan noin 40 astetta, kunnes EFHK:n koillispuolella noin 15-20 mailin päässä källeen käännytään länteen ja lopulta tullaan ILS-säteeseen radalle 22L, jolla sitten laskeudutaan. En ole saanut aikaiseksi toimivaa, yhtenäistä plaania.

 

 

Ei taida olla valmista, täytyy itse sellainen reittipisteistä rakentaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos tiedosta Antti!

 

Eli menin DATA - A/C Status - sitten vaihdoin databasen alemmalle riville jolloin plaani todella nollaantui. Sitten database takaisin ylemmälle riville ja tekemään uutta plaania.

 

Voisitko tai voisiko joku muu neuvoa vielä lyhyesti, kuinka saan tehtyä yhtenäisen plaanin, jossa lähdetään EFHK 22L:tä, ilmaan noustua kaarretaan vasempaan, sitten suuntaan noin 40 astetta, kunnes EFHK:n koillispuolella noin 15-20 mailin päässä källeen käännytään länteen ja lopulta tullaan ILS-säteeseen radalle 22L, jolla sitten laskeudutaan. En ole saanut aikaiseksi toimivaa, yhtenäistä plaania.

 

 

 

Oletan, että haluat harjoitella laskeutumista ILS:llä. Voit kokeilla siten, että valitset 22L SID:n ja sitten heti siihen perään 22L STARin. Tällä tavalla itse olen harjoitellut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerro tarkemmin, kuinka nuo valitaan Airbussin lentotietokoneesta. Osaan kyllä laittaa sinne perustoimintoja, kuten lähtö- ja paluukentän, lähtökiitoradan, saapumiskiitoradan, lähtönopeudet v1, vr ja v2.

 

Sen sijaan plaanin teko on vaikeaa. Airbus tarjoaa eri lähtöreittejä, kun lähtee 22L:ltä. Mikä niistä pitää valita, jotta saataisiin aikaan sellainen iso kierros josta palataan myös 22L.lle. Mikä tuloreitti pitää syötää jos tulee idästä päin EFHK:n pohois/koillispuolelle? Miten plaanista saa yhtenäisen. Tämä on todella hankalaa.

 

Lähtöreittihän voi päättyä vaikka lähelle Porvoota ja sitten on tyhjää plaaninäytöllä koneen paneelissa.

 

Sitten voi olla että paluureitti on ilmestynyt jostain ihme paikasta kylläkin kohti EFHK:n rataa 22L. Miten nuo yhdistetään? Olen nähnyt simuilijoilla täydellisen hienosti kaartavia plaaneja, ja ennen kaikkea yhtenäisiä viivoja, jota kone sitten seuraa autopilotilla erittäin hienosti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerro tarkemmin, kuinka nuo valitaan Airbussin lentotietokoneesta. Osaan kyllä laittaa sinne perustoimintoja, kuten lähtö- ja paluukentän, lähtökiitoradan, saapumiskiitoradan, lähtönopeudet v1, vr ja v2.

 

Sen sijaan plaanin teko on vaikeaa. Airbus tarjoaa eri lähtöreittejä, kun lähtee 22L:ltä. Mikä niistä pitää valita, jotta saataisiin aikaan sellainen iso kierros josta palataan myös 22L.lle. Mikä tuloreitti pitää syötää jos tulee idästä päin EFHK:n pohois/koillispuolelle? Miten plaanista saa yhtenäisen. Tämä on todella hankalaa.

 

Lähtöreittihän voi päättyä vaikka lähelle Porvoota ja sitten on tyhjää plaaninäytöllä koneen paneelissa.

 

Sitten voi olla että paluureitti on ilmestynyt jostain ihme paikasta kylläkin kohti EFHK:n rataa 22L. Miten nuo yhdistetään? Olen nähnyt simuilijoilla täydellisen hienosti kaartavia plaaneja, ja ennen kaikkea yhtenäisiä viivoja, jota kone sitten seuraa autopilotilla erittäin hienosti.

 

Kartoista näkee reittien muodot

 

https://www.ais.fi/ais/aip/fi/index.htm

 

Ja mitä tulee noihin paluureitteihin, niin kone lentää sidin jälkeen seuraavalle reittipisteelle, joka on starin eka reittipiste.

 

Lähtö-ja saapumisreitit valitaan MCDU:sta näin:

 

F-PLN - valitset EFHK, ja departures ja valitset lähtöreitin. Starin saat valittua, kun valitset f-pln sivun alareunasta EFHK ja arrivals. Ja sieltä se saapumisreitti sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen harjoitellut Airbussia hieman helpomman kautta. Siis ei välttämättä oikein.

 

Voinko tehdä plaanin niin että valitsen vain lähtökiitoradan mutta en kilikkaa mitään sidiä. Sitten valitsen paluukitoradan enkä myöskään valitse staria. Sitten poistan tyhjän väin lentosuunnitelmasta (discin). Joillekin kentille muodostuu tuolloin käyttökelpinen plaani eli kone nousun jälkeen kaartaa suoralle reitille toiselle kentälle ja määräkentän läheisyydessä kaartaa valitsemalleni kiitoradalle laskuun. Onko oikein?

 

Yritin tänään Oulu-Rovaniemiplaania. Oulusta pystyi lähtemään itään ilman sidiä ja kone kaartaa (kun autopilpotti kytketty) kauniisti kohti Rovaniemeä.

 

Rovaniemen päässä en onnistunut. Reitti meni jollekin ihme pisteelle eikä lainkaan tehnyt kaartoa suunnilleen etelään olevalle radalle, jonka olin valinnut ja ILS-lähestymisenkin. Miten tuolla reitillä tehdään loppuosa? Onko silloin pakko käyttää ko. lentokentällä sid ja star, ellei FMC tarjoa vaohtoehtoa NO STAR tai NO SID.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä kun oli suomeksi. Tuttua asiaa tuo oli. Minun ongelma on reitin syöttäminen Aerosoftin a321:n lentotietokoneeseen. Olen koittanut opiskella sitä aika paljon, mutta edelleen on hankalaa. Joku voisi tehdä tänne pari selkeää tutoriaalia aiheesta.

 

Toivoisin EHHK-EFHK, jossa lähdetään 22L ja saavutaan vaikka 22R:lle. Ensin lyhin mahdollinen ilman sidiä ja staria ja sitten lyhin mahdollinen jossa on sid ja star.

 

Toinen voisi olla Oulu Rovaniemi ja kolmas vaikka Helsinki-Tampere.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä kun oli suomeksi. Tuttua asiaa tuo oli. Minun ongelma on reitin syöttäminen Aerosoftin a321:n lentotietokoneeseen. Olen koittanut opiskella sitä aika paljon, mutta edelleen on hankalaa. Joku voisi tehdä tänne pari selkeää tutoriaalia aiheesta.

 

Toivoisin EHHK-EFHK, jossa lähdetään 22L ja saavutaan vaikka 22R:lle. Ensin lyhin mahdollinen ilman sidiä ja staria ja sitten lyhin mahdollinen jossa on sid ja star.

 

Toinen voisi olla Oulu Rovaniemi ja kolmas vaikka Helsinki-Tampere.

 

Tehtäiskö välillä toisin päin? Täällä on moneen kertaan neuvottu ja pyydetty lukemaan ohjeet, ja varmaan tekemään se harjoituslento, mikä lisäosan mukana todennäköisesti tulee. Tämän lisäksi linkitetty monta videota, joista näkee (vaikka ei kieltä ymmärtäisi) miten homma toimii ja linkkien lisäksi Youtubesta löytää niitä vastaavia aika monta. Eli....

 

Laita sinä Esa nyt kuvasarja siitä mitä teet, niin me ehkä osataan neuvoa sitten sen perusteella mitä voisi tehdä toisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa katsoa You-Tube video missä oikea lentäjä selostaa mikä on sid-ja star reittien tarkoitus.

 

   https://www.youtube.com/watch?v=gTyafK19Wz0

 

Mielenkiintoinen video myös tällaiselle puskalentäjälle tutustua liikennelentäjän arkeen!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otin muutaman kuvan mutta niitä pitäisi kai ottaa kolmisenkymmentä, jotta joka vaiheen saisi infottua lentosuunnitelman tallentamisesta.

 

Olen siis tekemässä lennon Oulu-Rovaniemi Aerosoftin a321:llä. Lähtörata on Oulussa 12 ja tulorata Rovaniemellä 21. Lentokorkeus 15000 jalkaa.

 

Kuvassa 1 syöotetty EFOU ja EFRO INIT-osioon. Samoin cost ind 20 ja FL 150.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kuvassa 2 FUEL PRED-osioon klikattu zfw/zfwcg:hen arvot 55,3 ja 26.

[ attachment removed / expired ]

 

Kuvassa 3 F-PLAN-osioon tulee tällainen näkymä. EFOU ylhäällä vasemalla ja EFRO alhaalla.

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten klikkaan EFOU sen jälkeen departure ja sitten valitsen kiitoradan 12-ILS. En valitse mitään SIDIÄ. Klikkaan sitten oikealta alhaalta insert.

 

Takaisin F-Planiin. Klikkaan ERRO sen jäkeen arrival ja valitsen kiitoradan ILS21-Y. Kuvan 4 näkymä. Valitsen NO STAR, koska on tarjolla ja sitten insert.

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten taisin klikata clearilla pois disc-tekstiosuuden, jotta lentoreitistä tulisi yhtenäinen.

 

Sen jäkeen menen SEC INDEX-osioon ja klikkaan sopy active. Ohjaamossa näkyy lentoreitin alku eli kaartaa Oulusta nousun jälkeen kohti Rovaniemeä.

[ attachment removed / expired ]

 

Kun sitten lensin Rovaniemen lähelle, reitti ei mennytkään nätisti kentän ohi pohjoispuolelle, josta olisin odottanut kaartoa takaisinpäin radalle 21. Sen sijaan reitti päättyi johonkin pisteeseen.Siitä se kääntyi suorakulmaisesti vasemmalle, teku U-muotoisen kaarron ja tuli takaisin itää kohti, mutta päättyi sille linjalle, joka johtaisi suoraan radalle 21L. Vaikea selittää, koska en nyt lentänyt osuutta uudelleen vaan muistelin eilistä lentoa. Airbus ei siis ohjautunut halutulle radalle lainkaan Rovaniemen päässä.

 

Kuvissa esitetyn lisäksi syötin lentoonlähtönopeudet, laipat asentoon 1+F. Lisäksi syötin QNH = 1013 ja TEMP = 15 astetta.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, ihan hyvältähän tuo näyttää.  :)

 

Ettei nyt tuolla Rovaniemen päässä ennemminkin ongelma olisi se, että et ole tarkistanut mitä mikäkin lähestymisvaihtoehto pitää sisällään.

 

ILS-Y on ROI VOR majakasta pohjoiseen, josta 10 mailin kohdalla kaarretaan ILS säteeseen.

[ attachment removed / expired ]

 

ILS-Z on sitten tällainen, josta pääsee noita reittipisteitä pitkin ILS kurssille.

[ attachment removed / expired ]

 

Vaikka bussissa ei STAR olisikaan valittuna, niin molemmat lähestymiset pitäisi kyllä ilmestyä sinne. Eli ILS-Y ajaisi ensin ROI VOR majakalle ja siitä eteenpäin. ILS-Z sen sijaan tarjoaisi nuo kolme pistettä valittavaksi, eli: VEKIP, NIPAK tai TUTUT.

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo eri ILS-lähestymiset löytyvät smsta kohdast, mistä valitsit sen ils-y lähestymisen. Toiseksi saat kätevämmin naputeltua tietoja kun klikkaat matolaatikon 2d paneliksi siitä sen yläreunasta. Klikkaamalla oikean laidan harmaasta pystyviivasta sen saa 2d muotoon, josta pääsee koneen kaikkiin asetuksiin. Olethan käynyt ne läpi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tein uuden plaanin Oulusta Rovaniemelle, katsoin saapumismenetelmiä Tatun ohjeen avulla. Lensin koko lennon äsken uudelleen ja tulos on alla.

 

 

Oulusta reitti kaarsi hienosti Rovaniemeä kohti, ei valittuna mitään SID:iä. Lentopinta 150.

[ attachment removed / expired ]

 

Reitin loppuosa näkyy. Nyt se lienee kuten pitääkin. Kaarto pohjoisen kautta.

[ attachment removed / expired ]

 

Kaarto kohti pistettä INSAR.

[ attachment removed / expired ]

 

Rata 21 näkyvissä, valitsin APPR, antoi autolandin radalle 21. Radalla on siis ILS.

[ attachment removed / expired ]

 

Finaalissa, nopeus 140 kt, korkeus 950 ft.

[ attachment removed / expired ]

 

Hieno autoland!

[ attachment removed / expired ]

 

Pysähdyttiin.

[ attachment removed / expired ]

 

On huomattava etten lentotietokoneessa lainkaan mennyt SEC INDEX-osioon enkä klikannut siellä COPY ACTIVE. Lentosuunnitelma siirtyi jo aiemmin paneelin näyttöön yhtenäisenä keltaisena viivana, jota kone sitten seurasi kun autopilotti oli kytketty päälle hetki nousun jälkeen.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meinasin jo aiemmin sanoa, mutta en sitten kuitenkaan.

 

Eli kävi mielessä, että olikohan nyt tuo Primary/Secondary Flight plan juttu ihan selvillä. Ehkä näin alkuvaiheessa riittää, että osaa sen yhden lentosuunnitelman kanssa toimia.  :)

 

Nyt kun saat nämä lähestymisasiat kuntoon, niin voi siirtyä SID ja STAR osioon. Ne ovat ihan looginen jatke tälle kaikelle muulle. Toisaalta ilman mitään lentokonettakaan, hommasta pääsee aika hyvin jyvälle kun tutkii vähän karttoja eri kentille.

https://www.ais.fi/ais/aip/fi/index.htm

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otin muutaman kuvan mutta niitä pitäisi kai ottaa kolmisenkymmentä, jotta joka vaiheen saisi infottua lentosuunnitelman tallentamisesta.

 

Olen siis tekemässä lennon Oulu-Rovaniemi Aerosoftin a321:llä. Lähtörata on Oulussa 12 ja tulorata Rovaniemellä 21. Lentokorkeus 15000 jalkaa.

 

Kuvassa 1 syöotetty EFOU ja EFRO INIT-osioon. Samoin cost ind 20 ja FL 150.

 

Kannattaa nämä kuvat ottaa siitä FMS:stä eikä puolesta ohjaamosta niin on paljon helpompi lukea mitä olet syöttänyt, kun ei tarvitse siristellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On huomattava etten lentotietokoneessa lainkaan mennyt SEC INDEX-osioon enkä klikannut siellä COPY ACTIVE. Lentosuunnitelma siirtyi jo aiemmin paneelin näyttöön yhtenäisenä keltaisena viivana, jota kone sitten seurasi kun autopilotti oli kytketty päälle hetki nousun jälkeen.

 

Onko joku syy miksi pitää klikata copy active? Jos kyseessä on sama kuin Boeingin RTE COPY niin se kopioi syötetyn reitin kakkosreitiksi, jolloin voit pitää kahta eri reittiä FMS:ssä. Sille kakkosreitille voi syöttää vaikka ETOPS-pisteet, mahdolliset escape routet vuoriston yltä, reitti varakentälle yms. Käytän RTE2:sta 777:ssä juuri tuohon ETOPSiin, jolloin mulla on RTE1 aktiivisena ja näytöllä näkyy kuitenkin myös kaikki ETOPS-tiedot. Tatun viestista päätellen kyseessä on sama asia eli täysin tarpeeton sulle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa nämä kuvat ottaa siitä FMS:stä eikä puolesta ohjaamosta niin on paljon helpompi lukea mitä olet syöttänyt, kun ei tarvitse siristellä.

Niin täytyy koska tänne kuvien tarkkuutta pitää pudottaa rajusti. Olisi jo aika että FSNordicciin saa kuvia 4k-tarkkuudella.

 

Olen niin ihastunut 4k-tarkkuuten että otin kuvat lähes koko ohjaamosta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään