Mika Virolainen

DSR Uskomatonta mutta totta, vai oliko sittenkään? (P3D > miksei muutkin simut)

99 viestiä aiheessa

Jo P3Dv4 julkaisemiseta saakka olen päivitellyt puutteellista antialiasing (reunanpehmennys) toimintoa. Mikään ei tunnu riittävän jos resoluutiona on vain 1920x1080. Ei edes 8xSSAA + 4xSGSS >:( Nyt lueskellessani Avsim P3D Guidea törmäsin siellä uuteen asiaan, nimittäin DSR.

 

Onko sinulla käytössä vain 1920x1080 resoluutio? Ja kärsit objektien vilkkumisesta ja ainaisesta sahalaidasta? Ei hätää nyt pääset käyttämään suurempaa resoluutiota simulaattorissasi (aina 4K -saakka) näyttöä vaihtamatta.

 

[ attachment removed / expired ]

On uskomatonta ettei kukaan täällä ole maininnut asiasta, joka on ollut käytössä jo pitkään. Enivei aloin tutkimaan miten DSR:n saa otettua käyttöönsä, ja löysinkin ohjeita jotka toimivat. Olen täysin ällistynyt, enkä vieläkään voi uskoa tätä todeksi :o

 

En menettänyt edes yhtä framea laittaessani resoluution 1920x1080x32 > 2560x1440x32 (4xSSAA / 16xAnisotropic / texturet 4096x4096) Dynamic lights, ja muutoinkin kaikki "karkit" käytössä. 3840x2160x32 alkoi kyllä jo "tökkimään", Täytyy myös huomioida että itselläni on aika uusi kokoonpano (lukee allekirjoituksessani) ja heikoimmilla spekseillä voi lopputulos olla huonompi? Silti on järkyttävää ettei edes heavy säällä tätä testatessani hävinnyt framen framea aiempaan verrattuna...

 

Aiemmin oli valittavissa vain korkein natiiviresoluutio (1920x1080) nyt on valinnanvaraa

 

[ attachment removed / expired ]

 

Käyttöönotossa käytetään nVidian control paneelia (ei Inspectoria) täppää kaikki valinnat päälle nuolen osoittamasta kohdasta

 

[ attachment removed / expired ]

 

Prepar3D.exe täytyy muokata (oikea hiirennappi ja ominaisuudet, yhteensopivuus / properties, compatibility) Täppä override High DPI...

 

[ attachment removed / expired ]

 

EDIT: Ja vielä tämäkin täytyy valita, jotta toimii jatkossakin

 

[ attachment removed / expired ]

 

Käynnistä PC uudelleen muokkausten jälkeen

 

Kun simun käynnistää ja valitsee uuden resoluution (aina kun simun käynnistää) täytyy valita uudelleen FULL SCREEN tai WINDOWED koska resoluutio muuttuu, ja skaalaus sen myötä.

 

Aivan uskomatonta, eikun nauttimaan :thmbup: Jos joku nyt kertoo tämän olevan vanha juttu, ja käyttäneensä sitä jo iät ja ajat? EN NOSTA HATTUA tämän olisin halunnut jo kauan sitten käyttööni.

 

https://www.prepar3d.com/forum/viewtopic.php?t=125080

 

https://steamcommunity.com/app/621830/discussions/0/1495615865207713993/

 

E: Jos on Inspectorilla joitain säätöjä tehtyinä, kannattaa nollata profiili ettei mene liian raskaaksi? Tai ainakin muuttaa sitä tarpeen mukaan.

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös näytäkin :thmbup:

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

E: Eihän noista kuvista kyllä mitään näe (foorumin rajoitus) ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika paljon luen koko ajan simujuttuja ympäri nettiä, tällä hetkellä varmaan yli puolet ei kosketa itseä millään tavalla. Mutta mielenkiinnosta.

 

Piti siis sanomani, että en ole ikinä törmännyt mihinkään DSR juttuun, mutta hyvä kun homma pelittää nyt.  :) Ja pitäähän se jonkun olla ensimmäinen, joka täällä asiasta kertoo.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan uusi juttu mullekin, mutta ratkaisi koko antialiasing -ongelman kertaheitolla :thmbup: Lisäsin vielä 2xSGSS Inspectorilla eikä vieläkään mennyt simu kyykkyyn :o

 

Vaikeaa ymmärtää vieläkään että tämä toimii... Tietystikään simuilijat joilla on jo parempi resoluutio kun 1920x1080 ei tästä ongelmasta edes ole kärsinytkään, ja varmaankin minun "vinetys" reunanpehmennyksestä tai paremminkin sen puutteesta on aiheuttanut varmaankin vain ihmetystä täällä?

 

It's working :thmbup:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeilin DSR:ää FSX:ssä. Tulos oli että simun resoluutiovalikkoon ilmestyy uusia tarkempia resomahdollisuuksia.

Kokeilin erilaisia resoja hetken ja minusta 2560x1440x32 toimisi aika hyvin. Käytössäni on HDTV, jonka natiivi on 1920x1080.

 

Kuuluuko asiaan että isommalla resolla simun valikkoteksi ja esim. fraemteksti pienenevät suhteessa siihen, mitä ne ovat kun käytän natiiviresoluutiota 1920x1080?

Simun kuva ei minusta juurikaan terävöitynyt kun vertasin tilaa 1920x1080 tilaan 2560x1440. Pitääkö FSX:ssä muuttaa jotain muutakin säätöä tuota isompaa resa käytettäessäm samoin pitääko Inspectorin säätöjä muuttaa?

 

Samoin esim. EFHK:lla esiintyy välkkymistä isommallakin resolla. Käytössä on Megan EFHK.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeilin DSR:ää FSX:ssä. Tulos oli että simun resoluutiovalikkoon ilmestyy uusia tarkempia resomahdollisuuksia.

Kokeilin erilaisia reosja hetken ja minusta 2560x1440x32 toimisi aika hyvin. Käytössäni on HDTV, jonka natiivi on 1920x1080.

 

Kuuluuko asiaan että isommalla resolla simun valikkoteksi ja esim. fraemteksti pienenevät suhteessa siihen, mitä ne ovat kun käytän natiiviresoluutiota 1920x1080?

Simun kuva ei minusta juurikaan terävöitynyt kun vertasin tilaa 1920x1080 tilaan 2560x1440. Pitääkö FSX:ssä muuttaa jotain muutakin säätöä tuota isompaa resa käytettäessäm samoin pitääko Inspectorin säätöjä muuttaa?

 

Samoin esim. EFHK:lla esiintyy välkkymistä isommallakin resolla. Käytössä on Megan EFHK.

 

Kuuluu asiaan, mitä suurempi resoluutio, sitä tarkempi kuva (valikot pienempiä)

 

Inspectorista kannattaa ensin palauttaa profiili alkuperäiseen, ja vasta reson muuttamisen jälkeen hakea uusia säätöjä (ota nykyiset asetukset talteen vaikkapa kuvankaappauksella)

 

En tiedä mitä textuuri resoluutiota käytät FSX:ssä 1024 / 2048 / 4096? mutta tarkkuushan paranee koon mukaan (FSX.cfg). Josta voit arvoa muutella (mitä suurempi koko sen suurempi VAS -riski)

 

Huom. Tekemäsi photomaisemat eivät muutu arvoa muuttamalla, koska eivät ole kovin tarkoiksi alunperinkään tehty (mutta tämänhän sinä tekijänä tiedätkin) EFHK:n maatextuurit kylläkin paranevat.

 

Lisään: Tai tietysti myös photaritkin ovat tarkempia, muttei varmaakaan kovin merkittävästi? (kokeile katsoa korkeammalta)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko säätö texture max load? Minulla

se on vakio 1024.

 

On! ja vaihtuu aina takaisin, jos säädät jotakin simun omista grafiikkasäädöistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinun tapauksessasi (jos käytät edelleen laittamiani Inspector säätöjä?) voit hyvin pitää ne päällä. Niitä kannattaa tarkastella vain jos alkaa tulemaan pahoja frameraten putoamisia tai stutteria? Tsori, muistin vasta nyt sinun säätösi!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinun tapauksessasi (jos käytät edelleen laittamiani Inspector säätöjä?) voit hyvin pitää ne päällä. Niitä kannattaa tarkastella vain jos alkaa tulemaan pahoja frameraten putoamisia tai stutteria? Tsori, muistin vasta nyt sinun säätösi!

 

Niin olen tehnytkin, kiitos kuitenkin ohjeista ja tiedoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Huom. Tekemäsi photomaisemat eivät muutu arvoa muuttamalla, koska eivät ole kovin tarkoiksi alunperinkään tehty (mutta tämänhän sinä tekijänä tiedätkin) EFHK:n maatextuurit kylläkin paranevat.

 

Lisään: Tai tietysti myös photaritkin ovat tarkempia, muttei varmaakaan kovin merkittävästi? (kokeile katsoa korkeammalta)

 

Luitko? Editoin jälkeenpäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Manuaalista josta DSR:n bongasin on myös paljon muuta, josta en aiemmin ollut tietoinen. Silmään pisti taulukot joissa resoluutio alkoi aina numerolla 3. Siellä kuvataan myös useita minulle ennentuntemattomia P3D.cfg -tweakeja, joista saattaisi olla apua muihinkin ongelmiin. Kannattaa lukea läpi ajatuksella (manuaali on päivitetty) vaikka sisältääkin lähinnä aiempien Prepareiden (V3) kuvia.

 

Taisi vaatia rekisteröitymisen (mutta joka tuonne ei ole jo rekisteröitynyt, ei mitään kaipaakkaan) ;)

 

https://www.avsim.com/files/file/87-avsim-prepar3d-guide/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juurikaan en huomaa kaukaa muutosta. Kun sitten zoomaa jonkun vuoren tai lentokoneen siiven reunaan, on reuna tasaisempi viiva suuremmalla resoluutiolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin. FSX:ssä kaikki oli hyvin reunanpehmennyksen suhteen, mutta koska P3D käyttää Directx 11 (FSX=Directx9) on homma muuttunut huomattavasti. DX11 antaa paljon mahdollisuuksia, mutta reunanpehmennyksen suhteen on hyvin vaikea säädettävä (vaativa) pienemmillä resoluutioilla ja ehkä muutenkin, tai ainakin näin ymmärsin ja kokemuksetkin sitä tukevat. On tullut lueskeltua aivan uskomaton sivumäärä tekstiä apuja hakiessani :-\ Ei ainoastaan tähän, vaan kaikkeen uuteen liittyen P3D.

 

Ehkei tuosta reson muuttamisesta tule juurikaan näyttävämpää FSX:llä, jos siinä ei ole tarkempia textuureeja kuten ORBX:n textuurit jotka ovat tarkkoja. Ainahan resoluution nostaminen kuitenkin tarkentaa kuvaa...

 

E: Itselleni tämä oli kuitenkin lottovoitto!     

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä mitä textuuri resoluutiota käytät FSX:ssä 1024 / 2048 / 4096? mutta tarkkuushan paranee koon mukaan (FSX.cfg). Josta voit arvoa muutella (mitä suurempi koko sen suurempi VAS -riski)

 

Niin siis käytännössä FSX resoluutio ei tällä parane muuten kuin silloin, jos lisäosien tekstuurit ovat isompia kuin 1024. Default tekstuurit eivät ole, eivätkä ORBX Global tekstuuritkaan ole isompia. Lisäosalentokoneissahan on monesti 4096 kokoisia tekstuureita, maisemissa harvemmin, mutta mahdollista. (Ja tarkoitan FSX-maisemia...)

 

Photomaisemien tarkkuutta säädetään valikosta edelleen, max. tarkkuus 7cm/pikseli, siihen ei tuo 1024/2048/4096 asetus vaikuta.

 

Onko säätö texture max load? Minulla se on vakio 1024.

 

Onhan kirjoitusasu oikein?

 

[GRAPHICS]

TEXTURE_MAX_LOAD=2048

 

Tai minkä luvun haluaakin sinne asettaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok. Tarkoitin kirjoittaa kuten Tatu, mutta oioin.

 

Juu. No todennäköisesti juuri mikään ei muutu, koska ei ole mitään muutettavaa. Toisin sanoen suurin osa tekstuureista on 1024 kokoisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kappas vaan Mikalta hyvä havainto, että tuota DSR:ää voipi käyttää simuissa.

 

Tuota pitänee ilman muuta heti kokeilla, kunhan saan P3D:n uudelleen pelittämään. Eka kerta kun ORBX:n kentän update ja uudelleen asennus veti simun jotenni solmuun eikä suostunu käynnisteleen. Jos tuosta pelkän Clientin asennuksella selviäis tai sit laitettava myös Content ja Sceneryt osat uusiksi. Onneksi skenet on laitettu add-on.xml:llä, niin niitä ei tarvii vetää uusiksi.

 

Lie ois kokeiltava myös X-Planella, josko tuo toimis silläkin, kun tällä HD-tason näytöllä pientä sahalaitaa ja 'shimmeröintiä' esiintyy vaikka asetuksia rukkailee.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistutan vielä, että 1024 vs. 4096 tekstuuri ei ole neljä kertaa suurempi vaan 16 kertaa suurempi. On ihan hyvä, että terrain tekstuurit ovat 1024 kokoisia.

 

Samoin on minusta täysin turhaa, että esim. AI lentokoneissa saattaa olla useampia 4096 tekstuureita per kone. Mutta vaikka olisikin vain yksi 4096 tekstuuri, niin 1024 koolla voisi ladata 16 konetta samaan muistiin.  8)

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on jo vähän offtopic, mutta ehkäpä näin kolmiulotteisena tämän tekstuurien kokoeron huomaa vielä paremmin.  :)

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Aivan uskomatonta, eikun nauttimaan :thmbup: Jos joku nyt kertoo tämän olevan vanha juttu, ja käyttäneensä sitä jo iät ja ajat? EN NOSTA HATTUA tämän olisin halunnut jo kauan sitten käyttööni.

 

Vanha juttu se on, kun Nvdia näköjään jo vuonna 2014 julkaissut tuon ;D

 

Itsekään tästä ole kuullut enkä ikinä AA juttuja ole syvällisesti ymmärtänytkään, mutta ei kai tuo periaatteessa ole mitään muuta kuin yksi uusi anti-aliasing algoritmi joka kenties tuottaa vähän paremman lopputuloksen?

 

Pitääkin mielenkiinnosta kokeilla miltä näyttää itsellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos koneen uudelleenkäynnistyksen jälkeen feikkiresoluutio ei lähdekään päälle, kannattaa valita "system" tuosta valintalaatikosta (P3D.exe / ominaisuudet...)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään