Esa Sairio

Millä simulla lennät?


30 viestiä aiheessa

Olisihan tuohon äänestykseen voinut laittaa jokusen simun enemmän, vähän tyngäksi jää noin. Noh, vastataan: DCS:llä vetelen pääasiassa. Välillä IL-2:lla (Bliz ja BOX)...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneelle asennettuna fs2004, fsx, P3D V4.x sekä DCS 2.5.

 

Näistä ainoastaan P3D V4 ja DCS käytössä. FSX lähtee kun Aerosoft julkaisee A3XX sarjansa. 2004 vaan jäänyt kun en ole tarvinnut sitä tilaa muuhunkaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä asennettuna FSX, P3DV3 ja P3DV4. Suurin osa lennoista tulee tehtyä V4:lla, FSX on ainoastaan enää olemassa QW787:n ja PMDG MD-11:n vuoksi. P3DV3 taasen Level-D 767/QW757/AVRO:n ja jokusen muun lisäosan takia  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FSNordisissa on noin 4000 jäsentä, joten en usko tuohon kyselyyn tällaisessa vaiheessa, kun otos on noin pieni, vain muutama kymmenen vastaajaa.

 

Totta kai ne joilla on P3D-simu, ovat siihen ihastuneita ja kun asia on nyt "muodikas", he ainakin vastaavat kyselyyni innokkaasti.

 

Jos saataisiin ainakin 500 vastaajaa, alkaisi todellisuus hahmottua. Luulen että FSX:ää käyttää enemmistö ja P3D todennäköisesti on toiseksi suosituin simu.

 

Siksi minua hieman harmittaa että laitoin tänne tuon kyselyn.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FSNordisissa on noin 4000 jäsentä, joten en usko tuohon kyselyyn tällaisessa vaiheessa, kun otos on noin pieni, vain muutama kymmenen vastaajaa.

 

 

On varmasti, mutta montako prosenttia tuosta on enään aktiivisia? Ehkä 10-15% ja niistä lentää sitten montako? Muutta kyllähän tuo vastausten määrä antaa jo nyt osviittaa tämän hetken tilasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vähän referenssiä Navigrafin kyselystä:

 

http://blog.navigraph.com/post/167492052421/survey-results-prepar3d-x-plane-up-fsx-down/amp/

 

FSX, P3D ja Xplane ovat aika tasoissa. Mutta jos P3D versiot ynnää, voi nähdä kehityksen suunnan Xplane ja P3D voittoiseksi. Muita simuja pidetään kovalevyllä lähinnä koska niihin on hankittu paljon lisäosia, jotka eivät ole yhteensopivia uusien versioiden kanssa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Navigrafin kysely on asiallinen. Olisikohan Suomen simuilijoilla suunnilleen samat vastaukset, jos otos olisi riittävän suuri? Luulen että olisi. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä siinä on niin vaikea hyväksyä, että FSX on vanha paska, ja jengillä on P3D tai XP pääsimuna? Kyllä tuo kyselysi täälläkin kertoo ihan tarpeeksi. FSX voi olla monella asennettuna sen takia, että joitain lisäosia ei saa uudempiin simuihin, mutta tuskin sitä monikaan pääsimuna käyttää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mikä siinä on niin vaikea hyväksyä, että FSX on vanha paska, ja jengillä on P3D tai XP pääsimuna? Kyllä tuo kyselysi täälläkin kertoo ihan tarpeeksi. FSX voi olla monella asennettuna sen takia, että joitain lisäosia ei saa uudempiin simuihin, mutta tuskin sitä monikaan pääsimuna käyttää.

 

Paljon mielenkiintoisempaa on mielestäni P3D vs. X-Plane ja miten tuo tulee jakautumaan. FSX roikkuu nyt hetken vielä listoilla, mutta se on kuollut eikä sillä ole mitään oikeaa tulevaisuutta enää. Harva sitä enää edes puhuu. Itse olen hieman yllättänyt, että XP ympärillä tuntuu olevan aika paljon hyvää pöhinää ja itsekin lämmennyt siihen, vaikka installointia pidemmälle en olekaan vielä päässyt sen kanssa.

 

Pettymys on liian voimakas ilmaisu, mutta 64-bittisyyden lisäksi P3Dltä olisi odottanut tähän mennessä kenties jo hieman enemmän. Grafiikka on kuitenkin perusasultaan "FSX-paskaa" edelleenkin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Navigrafin kysely on asiallinen. Olisikohan Suomen simuilijoilla suunnilleen samat vastaukset, jos otos olisi riittävän suuri? Luulen että olisi. :)

 

Epäilen vahvasti. Oma veikkaus on, että yhtään vakavammissa harrastuspiireissä P3D alkaa aja ohi reippaasti vanhoista simuista. Esimerkiksi BAvirtualilla on tammikuun aikana suoritettu noin 3600 lentoa, joista pelkästään P3Dv4 on 46%. Muut versiot mukaanluettuna osuus on noin 53%. FSX osuus on hieman vajaa 37%.

 

Viime vuoden loppukuukausien lukuja kun katsoo, niin trendi on ollut selkeästi se, että P3D osuus nousee ja FSX laskee. FSX osalta muutos muutamassa kuukaudessa on ollut jyrkkä. Pelkästään syyskuun jälkeen osuus on pudonnut 46% -> noin 36%

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljon mielenkiintoisempaa on mielestäni P3D vs. X-Plane ja miten tuo tulee jakautumaan.

Minäkin joskus aikanaan kokeilin XP10, mutta se oli kyllä pettymys. Sellaisenaan siitä ei ole mihinkään, ja vaatii hirvittävän määrän säätöä ennen kuin näyttää miltään, muista puutteista puhumattakaan. Se on toki positiivista että ilmaisia maisemia siihen on vaikka millä mitalla ja jos jaksaa riittävästi kikkailla niin saa kyllä näyttämään nätiltä.

Muutenkin koko käyttis oli niin järkyttävän sekava verrattuna P3D että ei siihen jaksanut edes alkaa sen syvemmin paneutua. Ilmeisesti XP11 ui on jonkun verran tullut eteenpäin, mutta silti taitaa jäädä aika reippaasti P3D:n varjoon ainakin käyttäjäystävällisyydessä. Tuon xp10 kokeilun jälkeen olen kyllä pysynyt visusti P3D:ssä ja näin varmasti jatkossakin.

 

Aiemminkin olen todennut että tuo XP kokonaisuus  tuntuu ihan joltain raakileelta beta-versiolta verrattuna yksinkertaisen selkeään ja toimivaan P3D:hen.  Toki tämä perustuu vain tuohon XP10 kokemukseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pettymys on liian voimakas ilmaisu, mutta 64-bittisyyden lisäksi P3Dltä olisi odottanut tähän mennessä kenties jo hieman enemmän. Grafiikka on kuitenkin perusasultaan "FSX-paskaa" edelleenkin.

Ohessa muutama kuva FSX:stä. Ne ovat mielestäni tasokkaita ja realistisia eivätkä suinkaan mitään "FSX-paskaa".

 

Grossglockner

[ attachment removed / expired ]

 

Helsinki

[ attachment removed / expired ]

 

Saanalta

[ attachment removed / expired ]

 

EFHK

[ attachment removed / expired ]

 

Tampere yöllä

[ attachment removed / expired ]

 

Sloveniasta

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se hassua miten ihmisten mieltymykset vaihtelevat.

 

Omaan silmään taas XP11 on graafisesti merkittävästi edellä P3D:tä. Aina kun lentää P3D:llä XP:n jälkeen, tulee ihmeteltyä kuinka sarjakuvamaiselta ja piirretyltä tekstuurit ja varsinkin valaistus näyttää. XP11 on myös suorituskyvyltään huomattavasti parempi omalla koneellani (7700K @4.7, GTX 1070). XP11 näyttää hyvältä myös ilman lisäosia, mutta P3D:n pitää ostaa kaikki tekstuurit, että sitä pystyy katsomaan.

 

Ainoa missä mielestäni XP tällä hetkellä häviää on vuodenaikatekstruurien puuttuminen, pilvien mallinnus sekä lisäosavalikoima. Itse lentelen pelkästään tubelinereita ja se osa-alue on onneksi kunnossa (FF A320, IXEG 737 ja Rotate MD-88)

 

Nyt harmittaa, kun tuli aikoinaan P3D hankittua juurikin FSLabsin takia, koska XP:lle ei ollut kunnon bussia saatavilla. Nyt tuokin on korjattu Flight Factorin ansiosta.  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ohessa muutama kuva FSX:stä. Ne ovat mielestäni tasokkaita ja realistisia eivätkä suinkaan mitään "FSX-paskaa".

 

Esim. tätä tarkoitan FSX-paskalla:

 

Toki yli 10 vuotta vanhan ja nykypäivän simun vertailussa ei ole juuri järkeä. Ei varmaan paras video, mutta ensimmäinen mikäli tuli vastaan 15s etsimisellä. Parempia varmaan löydät etsimällä.

 

Puhumattakaan vaikka pätkä X-Planen yövalaistuksesta:

Varsinkin siis tämä! Samaa tasoa kuin olisi pävälläkin.

 

P3D on parannus FSXstä toki, mutta jollakin tavalla siitäkin näkyy kuitenkin että se perustuu yli kymmenen vuotta vanhaan grafiikkamoottoriin, kun X-Plane enemmän nykypäivää. En ymmärrä still-kuvien ihailua, kun itse ainakin lennän enkä katsele mitään yksittäisiä kuvia jolloin video kertoo todellisuuden. Laitapa joku video omasta FSXstäsi niin nähdään todellisuus. Lisäksi jos vertaillaan puhtaasti simujen teknisiä ominaisuuksia niin on ihan sama onko joku Lievestuoreen Esson bensapumppu mallinnettu tarkalleen ja mihin simuun ylipäätään siihen löytyy mallinnus. Perus-FSX (valitettavasti myös P3D hyvin pitkälle) on taas niin kamala, että sokeutuu.

 

Sittenhän on vielä DCSt sun muut sotasimut niin "FSX paska" on mielestäni ihan validi termi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se hassua miten ihmisten mieltymykset vaihtelevat.

 

Omaan silmään taas XP11 on graafisesti merkittävästi edellä P3D:tä.

 

Ainoa missä mielestäni XP tällä hetkellä häviää on vuodenaikatekstruurien puuttuminen, pilvien mallinnus sekä lisäosavalikoima. Itse lentelen pelkästään tubelinereita ja se osa-alue on onneksi kunnossa (FF A320, IXEG 737 ja Rotate MD-88)

Onko XP:ssä edelleenkään minkäänlaista varteenotettavaa sääkoneistoa? Kuten ActiveSky?

 

Kyllähän lisäosakoneet ovat huippuluokkaa, itsekin tykkäsin IXEGin 737:sta, mutta kun ympäriltä puuttuu kaikki muu (esim. kunnollinen realistinen reaaliaikainen sää) niin menee kyllä tuollainenkin lisuri hukkaan.

 

Hassua ylipäätään miten tuollaisesta ”nykyaikaisesta” simusta on jätetty puuttumaan simuilun kannalta noinkin olennaisia asioita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko XP:ssä edelleenkään minkäänlaista varteenotettavaa sääkoneistoa? Kuten ActiveSky?

 

Kyllähän lisäosakoneet ovat huippuluokkaa, itsekin tykkäsin IXEGin 737:sta, mutta kun ympäriltä puuttuu kaikki muu (esim. kunnollinen realistinen reaaliaikainen sää) niin menee kyllä tuollainenkin lisuri hukkaan.

 

Hassua ylipäätään miten tuollaisesta ”nykyaikaisesta” simusta on jätetty puuttumaan simuilun kannalta noinkin olennaisia asioita.

 

Ei ole lähelläkään Active Skyn tasoista.

 

xEnviro vaikuttaa ihan lupaavalta, mutta XP:n viimeaikaiset päivitykset ovat muuttaneet jotakin grafiikkasysteemeitä niin merkittävästi, että xEnviro ei toimi enää kunnolla. Kehittäjät vääntävät päivitystä ja toivottavasti pian tulee tästäkin toimiva versio.

 

Hifi lupaili joitakin kuukausia sitten tuovansa Active Skyn tai vastaavan tuotteen XP:lle, mutta ei ole vielä julkaissut tarkempia tietoja.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs on tässä uudessa simuversiossa XP11 AI-liikenne maalla, merellä ja ilmassa? Saako sitä rakennettua (jopa itse) yhtä helposti kuin FSX:ssä (ja oletan myös P3D:ssä) tai saako siihen sitä ylipäätään niin paljon ja sellaista kuin itse haluaa?

 

P

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs on tässä uudessa simuversiossa XP11 AI-liikenne maalla, merellä ja ilmassa? Saako sitä rakennettua (jopa itse) yhtä helposti kuin FSX:ssä (ja oletan myös P3D:ssä) tai saako siihen sitä ylipäätään niin paljon ja sellaista kuin itse haluaa?

 

P

 

En ole valitettavasti juurikaan tuohon AI liikenteeseen tutustunut. Lisäosaa nimeltä World Traffic 3 tuntuu porukka käyttävän.

 

 

Tuossa ihan hyvää keskustelua XP:n säämoottoreista: https://forums.x-plane.org/index.php?/forums/topic/142412-how-accurate-is-the-weather-in-xp/

 

Kysyjä on tunnettu kaveri P3D puolelta ja Active Skyn entinen testaaja, joka on siirtynyt XP:hen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko XP:ssä edelleenkään minkäänlaista varteenotettavaa sääkoneistoa? Kuten ActiveSky?

 

Kyllähän lisäosakoneet ovat huippuluokkaa, itsekin tykkäsin IXEGin 737:sta, mutta kun ympäriltä puuttuu kaikki muu (esim. kunnollinen realistinen reaaliaikainen sää) niin menee kyllä tuollainenkin lisuri hukkaan.

 

Hassua ylipäätään miten tuollaisesta ”nykyaikaisesta” simusta on jätetty puuttumaan simuilun kannalta noinkin olennaisia asioita.

 

NOAA plugin on erittäin hyvä ja ilmainen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuosien tauon jälkeen aloitin itsekin viime vuonna taas simuilun. 4K-telkkarissa kiinni PC, jossa sekä XP11 että P3DV4. FSX:n päätin suoraan unohtaa kun aloitin homman puhtaalta pöydältä. Kumpaakin tulee lennettyä yhtä paljon, enkä nyt kokonaisuutena osaa kumpaakaan rankata paremmaksi.

 

XP11:tä käytän pääasiassa IXEG:n sekä Rotaten MD-80:n vuoksi. XP11:ssä on mielestäni myös keskimäärin huomattavasti paremmat visuaalit, vaikka niissäkin vähän parantamisen varaa on. Kahdessa asiassa XP on aivan ylivertainen; yövisuaalit/valaistukset ovat aivan huikeat ja vielä kaiken lisäksi hyvin toimivat, ja toisin kuin P3D4:ssä, simu toimii yöllä suorastaan huomattavasti sulavammin kuin päivällä. Toinen asia on helppous. Käyttöliittymä on yksinkertainen ja säätämisen/vaadittavien lisäpalikoiden määrä minimaalinen. XP10:ä en ole kokeillut, mutta luetun perusteella tuntuu juurikin siltä, että se on ollut ikään kuin beta-raakile tästä 11:stä.

 

P3D4:n hommasin ihan puhtaasti PMDG:n sekä Fslabsin vuoksi. Hehkutettuja lisäosia, eikä syyttä. XP:n jälkeen oli tosin kaiken asentelun kanssa hermot koetuksella. Hirvee määrä lisäpalikoiden asentelua ja näpertelyä että saa simun toimimaan sujuvasti ja näyttämään hyvältä. P3D:tä lennän ainoastaan päivällä, sillä yöllä se on ainakin mun kokoonpanolla lähes käyttökelvoton. DL tekee hommasta diashown, eikä ilmankaan oikein pärjää.

 

XP11:ssä mulla on sääkoneistona xEnviro, joka antaa mun mielestä ihan yhtä hyvän real weatherin kuin AS:kin. Xenviron kanssa tuulilasiefektit ja säätutka ei tosin toimi kaikkien lisureiden kanssa. Toinen vaihtoehto on Skymaxx pro, joka taas toimii ainakin IXEG:n kanssa yhteen, mutta en ole kokeillut.

 

XP11 on mielestäni alustana parempi ja toivon totisesti, että se saa markkinoilla enemmän jalansijaa. Nyt olennaisin puute on juuri hyvien lisäosien huonohko saatavuus. Jos vain PMDG ja FSlabs saisivat lippulaivatuotteensa XP:lle niin voisin ilolla unohtaa P3D:n kokonaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
XP11 on mielestäni alustana parempi ja toivon totisesti, että se saa markkinoilla enemmän jalansijaa. Nyt olennaisin puute on juuri hyvien lisäosien huonohko saatavuus. Jos vain PMDG ja FSlabs saisivat lippulaivatuotteensa XP:lle niin voisin ilolla unohtaa P3D:n kokonaan.

 

Itse pysyisin mielummin P3D-maailmassa, mutta 64-bittisyyden lisäksi nelosessa on tullut oikeastaan vain merkittävänä uutena ominaisuutena dynamic lightning. 64-bittisyys ei yksistään kovinkaan pitkälle kanna ja DLn toteutus kaipaisi ainakin optimointia. Epäilemättä 64-bittisyys mahdollistaa tuoda uusia ominaisuuksia simuun ja toivottavasti niitä tulee jo versiossa 4.3. Visuaalit kaipaisivat melko kiirellisesti vähintäänkin pientä faceliftiä.

 

Uskon, että itselläni P3D 4.x pysyy vielä pääsimuna, mutta muuten tulevaisuus on aika auki (1-2 vuoden päästä). Mikäli PMDG/Fslabs alkaisivat heti tekemään XP-versiota niin olettavasti se kestää melko pitkään ennen kuin ovat valmiina, mutta se voisi painaa vaa'an ratkaisevasti jo XPlle.

 

LM ei ole tainut julkaista julkisuuteen roadmappia tulevasta enkä tiedä löytyykö XPllekään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miettikääpä millainen simu meillä olisi jos Lockheed ja Laminar yhdistäisivät voimansa ja ottaisivat molemmista simuista parhaat puolet ja löisivät yhdeksi simuksi. :o Not gonna happen mutta voisi olla aika huikea kokonaisuus... tuntuu olevan juuri niin että se mitä XP:stä puuttuu löytyy P3D:n puolelta ja päin vastoin...

 

Se kuuluisa ”parempi lentomalli” ja visuaali XP:stä ja käyttis ja lisäosat P3D:stä... huh. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään