Tatu Kantomaa

VAS testi

28 viestiä aiheessa

Laitan nyt erillisen aiheen, vaikka tämä liittyykin uusiin Suomimaisemiin ja niiden säätämiseen.

 

Lähestyn aihetta varsin käytännöllisellä tasolla, kun simu on sulava, ei nyi ja vaikka vähän huonommallakin FPS:llä, niin homma on kunnossa. Keskitytään nyt siis enemmän VAS-juttuihin, mutta säädöt luonnollisesti vaikuttavat myös FPS-arvoihin.

 

Maisema-asetukset aika korkealla:

[ attachment removed / expired ]

 

Vehicle traffic 51%, Leisure boats 7% ja AI ships 7%.

 

Maisemista aktiivisina South Finland, North Finland, Obstdata, Finland Base, Rovaniemi. Ei Tamperetta eikä muitakan keskeneräisiä juttuja.

South Finlandista uusi testiversio, johon on tehty vähän polygonien optimointia ja ne uudet tolppasysteemit ovat siinä mukana.

 

Jokainen simun käynnistys johtaa samaan tilanteeseen, jossa ollaan lennossa, A2A Piper Cub, Mega EFHK alla, himpun verran näkyy 04R vieressä olevat hangaarit lennon käynnistyessä, mutta jäävät sitten alle/taakse.

 

VAS mittasin procexp64.exellä ja simussa on päällä FSUIPCn kautta jäljellä oleva VAS arvo.

South Finlandin asetukset Water with 3D stones, FTX Vector LandClass, Electricity lines remove autogen kaikki tolpat, muuntoasemat ja vedenottopaikat aktiivisena. Highways ja Roads päällä, recidental ja dirt roads pois päältä.

Obstdatassa on päällä kaikki paitsi liikennemerkit. Eli majakat ja merimerkit, linnut ja lintutornit ovat aktiivisia.

 

 

Aloitus ="kun simu on ladannut, mutta mitään ei ole vielä tehty": 830 504K - 845 000K (Luvut eivät ole ihan tarkkoja, mutta tarpeeksi varmaankin)

 

1. Käynnistys SF_Test flight (Uusi South Finland) 2 662 000K

1. Käynnistys SF_Test flight (Vanha SF) 2 607 000K

 

:- Hmm.... uusi käyttää enemmän kuin vanha. Uus yritys....

 

2. Käynnistys SF_Test flight (Uusi SF) 2 648 000K

2. Käynnistys SF_Test flight (Vanha SF) 2 606 000K

 

Edelleen sama juttu.... kunnes hoksasin. En ollut poistanut uutta asennusta varten kaikkia bgl-tiedostoja, vaan asensin uuden vanhan kopion päälle. Joukkoon jäi duplikaatteja. No, varsin hyvä moka, näinhän voi käydä. Jos ohjeessa pyydetään poistamaan kaikki tiedostot ensin vanhasta, niin ehkäpä kannattaa näin tehdä.  ;D

 

3. Käynnistys SF_Test flight (Uusi SF) 2 621 000K

3. Käynnistys SF_Test flight (Vanha SF) 2 606 000K

 

Paranee, mutta jotain vielä täytyy olla eri tavalla. Freeway traffic! Uusi South Finland ei poista trafficia, vanha versio poistaa. Kopsasin piruuttani uuden excluden vanhaa South Finland asennukseen, jolloin ollaan tasoissa.

3. Käynnistys SF_Test flight (Vanha SF + uusi exclude) 2 621 000K

 

Varmasti Karin kanssa olisimme toivoneet muutosta parempaan enemmänkin, mutta VAS luvuissa ei näy mitään. Se voi silti vaikuttaa FPS:n.

 

Ultimate traffic Live pois päältä, eli suljetaan AI lentoliikenne tästä eteenpäin. Ei juuri mitään muutosta.  :o UT Live toimii kyllä simun ulkopuolella, eikä perinteisen AI liikenteen tavoin,  joten se lienee hyvä juttu.

4. Ilman LIVE UT, Uusi SF 831 000K aloitus, käynnistys 2 621 000K

4. Ilman LIVE UT, Vanha SF 831 000K aloitus, käynnistys 2 621 000K

 

Sitten tipautetaan simun Mesh 10 metriin. 10m mesh on sekin jo tarkka mallinnos lentosimussa, ja tuubilentäjät varmasti pärjäävät sillä.

5. Ilman LIVE UT, Mesh 10m Uusi SF 831 000K aloitus, käynnistys 2 607 000K

5. Ilman LIVE UT, Mesh 10m Vanha SF 831 000K aloitus, käynnistys 2 607 000K

 

Meshin pudotuksella VAS laski jo jonkin verran, tai 14 000K.

 

Koska uuden ja vanhan South Finlandin VAS arvoissa ei juurikaan ole eroa, niin tästä eteenpäin mennään vain uudella.

Tieliikenne seuraavaksi pois päältä.

6. Ilman LIVE UT, Mesh 10m, Traffic vehicle 0% (oli 51%), 831 000K aloitus, käynnistys 2 576 000K

 

Taas putoaa.. 31 000K

 

Laivat ja veneet pois seuraavaksi

7. Ilman LIVE UT, Mesh 10m, Traffic vehicle 0% (oli 51%), Leisure boats 0% (oli 7%), Ai Ship traffic 0% (oli 7%), 831 000K aloitus, käynnistys 2 488 000K

88 000K alas ja simu muuttui vähän sulavammaksi. Selvästi siis AI traffic kuormittaa aika paljon.

 

Sitten vähennetään South Finlandin tolppia MIN asetukseen.

8. Sama kuin edellä, HIGH Voltage tolpat MIN (oli ALL), 845 412K aloitus, käynnistys 2 482 000K

6 000K. Olisin odottanut enemmän, mutta minkäs teet. En huomaa eroa juurikaan missään.

 

Poistetaan muuntoasemat ja vedenottamot.

9. Sama kuin edellä, Power stations and Water utilities OFF (oli ON), 831 000K aloitus, käynnistys 2 462 000K

 

20 000K. Tämä taas yllätti suurudellaan, eli jos tästä vetää johtopäätöksen, niin muuntoasemat ja vedenottamot syövät enemmän kuin sähkötolpat. Ainakin VAS suhteen.

 

Poistetaan lentoesteistä kaikki. Jäljelle jäävät vain mastot, savupiiput ja tuulimyllyt ja muutama satunnainen objekti.

10. Sama kuin edellä, Obstacle data Config, kaikki OFF (Oli Birds, Bird towers, Lighthouses ja Seamarks), 831 000K aloitus, käynnistys 2 426 000K

 

36 000K pois ja simu muuttui vielä sulavammaksi. Ei ihme, merimerkkejä on tuhansia.

 

Sitten poistetaan 3D vesikivet seuraavaksi South Finland Config ohjelmalla.

11. Sama kuin edellä, Water (Oli 3D vesikivet päällä), 831 000K aloitus, käynnistys 2 393 000K

33 000K pois ja sama kuin merimerkkien kohdalla, kiviä on tuhansia.

 

No kokeillaan miten North Finland vaikuttaa, vaikka tilanteemme on aika kaukana.

12. Sama kuin edellä, North Finland pois päältä, 831 000K aloitus, käynnistys 2 379 000K

 

14 000K pois. No nytpä onkin sitten mielenkiintoista... North Finland sisältää satojen megojen verran photosceneryä, tämän verran vaikuttaa simuun kun ei olla alueella. Toki kun näitä alueita on enemmän, niin kyllähän niistä kertyy.

 

Sitten halusin nähdä miten photarit vaikuttavat, koska epäilykseni on, että photarin alle jää paljon vektoridataa, jolloin homma saattaisi taajamissa toimia itse asiassa paremmin. Asensin Esan tekemät Espoon, Helsingin ja Vantaan photoscenet.

 

13. Sama kuin edellä, Espoo, Helsinki ja Vantaa photosceneryt päällä, 831 000K aloitus, käynnistys 2 321 000K

 

58 000K parannusta.  :)

 

Kaikissa näissä tilanteissa simu käynnistettiin aina uudestaan. Jokaisessa tilanteessa VAS nousee jonkin verran kun lentää eteenpäin, mutta yleensä tasottuu, jonka jälkeen muuttuu vähemmän. Mega Helsinki kun jää taakse, niin muistia vapautuu huomattavasti, ihan loogista ja ymmärrettävää. Jatkoin tästä kohdasta 13. lentoa Nummelaan, jossa VAS oli 2 661 000K. Siitä sitten kohti Räyskälää, parhaimmillaan VAS oli 2 644 000K tietämillä ja Räyskälään kun laskeuduin  niin 2 754 000K. Tätä kirjoittaessa kone on seissyt kiitotiellä koko ajan, eli aika tovin, tekemättä mitään VAS on nyt 2 989 656K.  ;D

 

Mahdoton homma näitä on testata, mutta ehkä jotain suuntaa antavaa voi tästäkin päätellä. Selvästi ainakin huomasimme (minun kokoonpanolla) meshin ja AI liikenteen vaikutuksen. VAS varmasti myös laskisi jos pienentäisin Autogen asetusta ja FPS tulee lisää kun veden asetuksia laskee vähän.

 

Photareita varmaan kannattaa tehdä jatkossakin, niillä todennäköisesti säästää muistia taajamissa, sitä paitsi näyttävät myös paremmalta. Paremman puutteessa kyllä suosittelen noita Esan maisemia tähän.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä VAS tarkoittaa?

 

Virtual Address Space.

 

Miten tämän nyt selittää.... muisti, joka on käytössä ohjelmia varten. Eli 64 bittisellä käyttöjärjestelmällä 32bittinen ohjelma, kuten FSX, voi käyttää enintään 4 gigaa muistia. FSX kaatuu, jos maisemat ja/tai koneet haluavat käyttää enemmän kuin tuo mainittu 4 gigaa.

 

32 bittisellä käyttöjärjestelmällä raja on 3gigaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä tietää. Sittenhän on niin että tuon yllä tekemäsi laajan testin mukaan 4G raja ei tullut siinä vastaan millään simun asetuksilla!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä tietää. Sittenhän on niin että tuon yllä tekemäsi laajan testin mukaan 4G raja ei tullut siinä vastaan millään simun asetuksilla!

 

Ei tullutkaan, muuten simu olisi kaatunut. Mutta.... VAS monesti nousee lennon aikana, ja joillakin alueilla on todella hankala tasapainoilla siellä rajalla, että laskussa ei FSX kaadu.

 

Tein testilennon äsken Helsinki - Ivalo, vapaa muisti oli suurimman osan lennosta 1.2 gigaa. (PMDG 737) Nyt lentelen takaisin päin, ja vapaata tilaa 1.3 gigaa.

Muutin paluulennolle meshin asetukset 2m 10 metriin, ja sitten vaihdoin North ja South Finlandin asetuksista LandClass suot päälle polygonien sijaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä tietää. Sittenhän on niin että tuon yllä tekemäsi laajan testin mukaan 4G raja ei tullut siinä vastaan millään simun asetuksilla!

 

 

 

Totta, mutta kannattaa muistaa, että tämä testi ei sinänsä kerro mitään. Tatu testasi Suomimaisemien vaikutusta VAS:n käyttöön ja testi kertoo hyvin, miten erilaiset objektit niissä vaikuttavat siihen. FSX:ää optimoidessa se on erittäin tärkeä tieto. Mutta testi ei sinällään kerro mitään sinun simustasi, koska meillä kaikilla on erilaisia asetuksia ja lisäosia, jotka syövät tuota VAS-muistia eri tavoin. Esim PMDG 777 vie n. 700-800mb VAS-muistia. Pari laadukasta lentokenttää vie helposti saman. Eli siitä tulee n. 1,5 gigaa. Vielä kun simu itsessään syö jo käynnistyttyään lentotilaan sen 2 gigaa niin voidaan todeta, että helposti ollaan yli 3 gigassa ennen edes lentoonlähtöä ja muistia saattaa lennon aikana palaa aika paljon. Ja ennen kuin ollaan tuossa 4 gigassa, alkaa simu jo tökkiä ja tekemään kaikenlaista. Kun raja lopulta ylittyy, tulee legendaarinen OOM (Out Of Memory)-ilmoitus ja simu kaatuu. On myös mahdollista, että muistia on vapaana 150Mb ja simu pyytää 170Mb, joka aiheuttaa kaatumisen, koska raja menee yli. Eli ei tarvitse edes VAS:n itsessään täyttyä kokonaan. FSX:n kanssa ongelma on vaikea, koska FSX ei osaa vapauttaa muistia käytännössä lainkaan, vaan ladatut asiat säilyy siellä. Prepar3D v3 optimoi muistin vapautusta jo huomattavasti paremmin mutta ainoa varmasti toimiva ratkaisu on hankkia Prepar3D v4, joka on 64-bittinen. Siinä ei enää ole tätä 32-bittisen ohjelman 4 gigan rajoitetta.

 

Juuri tästä syystä Prepar3D v4 64-bit on ehkä suurin asia, joka simukulttuurille on ikinä tapahtunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri tästä syystä Prepar3D v4 64-bit on ehkä suurin asia, joka simukulttuurille on ikinä tapahtunut.

Amen. En ymmärä miksi jengi roikkuu vielä FSX:ssä muuten kuin "testimielessä", tai juuri sen takia, että esim. jotkut lisäosat julkaistaan jostain ihmeen syystä vielä ensin tuolle simulle ennen P3D:tä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Roikkuu sen takia, että hirveällä työllä esim. minä olen saanut FSX:täni hienon ja hyvän ja vakaan simun ja halvalla! Tosin jouduin päivittämään tietokonetta äskettäin 1100 eurolla, jotta sain kunnon prosessorin ja näytönohjaimen FSX:lle.

 

En näe mitään syytä siirtyä johonkin toiseen versioon. Olen sen verran paljon lukenut täältä uudempien simuversioiden ongelmista ja hankalasta säätämisestä tai muista puutteista. Tämä tilanne on siis tänään 9.1.2018. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Juuri tästä syystä Prepar3D v4 64-bit on ehkä suurin asia, joka simukulttuurille on ikinä tapahtunut.

 

Niinhän sitä aina sanotaan kun uusin simu ilmestyy markkinoille

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En sanonut näin kertaakaan sinä pitkänä aikana, kun Microsoft toi uusia versioita Flight Simulatoristaan. Odotin aina innolla uutta versiota, sitten ostin sen ja asensin, ja joka toinen vuosi ostin myös uuden tehokkaamman tietokoneen.

 

Vasta silloin kun FS 2004:n tilalle tuli FSX, pidin vuosien tauon ennen siirtymistäni FSX:ään, koska riittävän tehokkaita tietokoneita ei kohtuuhinnalla saanut jotta FSX pyörisi hyvin. Nyt se pyörii hyvin!

 

Toinen olennaisen tärkeä asia on minulle Suomi-lisäosat ja lisäosat yleensäkin. Niitä pitää olla saatavissa paljon ja niiden tulee olla tasokkaita. Aina vaan realistisempia, kun vuodet kuluvat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri tästä syystä Prepar3D v4 64-bit on ehkä suurin asia, joka simukulttuurille on ikinä tapahtunut.

No ohhoh. Äläs yleistä! On paljon muitakin lentosimuja kuin joku P3D! Muilla alustoilla 64 bittisyys on ollut arkipäivää jo vuosia. Esimerkiksi mä sanon, että DCS 2.2 on parasta mitä simurintamalla on ollut ikinä. Toisen mielestä XP11!  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinhän sitä aina sanotaan kun uusin simu ilmestyy markkinoille

 

Se 64 bittisyys nyt vaan on ollut vuosikaudet se rajoittava tekijä ja käyttäjät on joutuneet tasapainoilemaan lisäosien ja ominaisuuksien välillä. P3dv4 on ensimmäinen versio, johon voit oikeasti puskea kaiken yhtäaikaa ilman, että simu kaatuu.

 

Mikko, puhuin fs/p3d saagasta. Luulin, että se olisi selvinnyt kontekstista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Roikkuu sen takia, että hirveällä työllä esim. minä olen saanut FSX:täni hienon ja hyvän ja vakaan simun ja halvalla! Tosin jouduin päivittämään tietokonetta äskettäin 1100 eurolla, jotta sain kunnon prosessorin ja näytönohjaimen FSX:lle.

 

En näe mitään syytä siirtyä johonkin toiseen versioon. Olen sen verran paljon lukenut täältä uudempien simuversioiden ongelmista ja hankalasta säätämisestä tai muista puutteista. Tämä tilanne on siis tänään 9.1.2018. :)

 

Pakko silt sanoa, että FSX on juuri se simu, jota joutuu säätämään kaikkein eniten, jos siitä haluaa oikeasti hienon, vakaan ja sulavan. P3D on valovuosia edellä. Fsx on se simu, jota joutuu cfg tiedostoista tweakkaamaan ja tasapainoilemaan lisäosien välillä. Buginen paska. Paljon se on vuosien varrella antanut, en kiistä mutta kyllö fsx:n kanssa se oli jatkuvaa säätöä vuodesta toiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikko, puhuin fs/p3d saagasta. Luulin, että se olisi selvinnyt kontekstista.

Asia selvä. Hyvä että tarkensit!  :) Hämäännyin vaan kun puhuit simukulttuurista...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkei tätä seuraavaa kannata liian vakavasti ottaa, mutta... Mitä itäblokimmasta maasta simu/tms. tulee, sitä paremmin se toimii ja paremmalta näyttää... DCS, Arma, Outerra, jne. jne. Ja sitten toisessa ääripäässä länsitavara (fsx, p3d, xp), joka ei tahdo pyöriä kunnolla millään koneella. Eli venäläistä/valkovenäläistä/ukrainalaista jne. siviilisimua odotellessa... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tämä keskustelu pitäisi liittyä VAS-arvoon ja FSX:n säätämiseen uusille Suomi-maisemille sopivaksi?

 

Minusta on sekä turhaa että lapsellista alkaa kinaamaan siitä, mikä simu on paras. Sitä paitsi ns. sotasimut eivät minua ainakaan yhtään kiinnosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta on sekä turhaa että lapsellista alkaa kinaamaan siitä, mikä simu on paras. Sitä paitsi ns. sotasimut eivät minua ainakaan yhtään kiinnosta.

Noh, noh. Ei täällä kukaan kinaa. 99% viesteistä liittyy FSX-johdannaisiin, niin ei kannata hermostua, jos jokin muu simu mainitaan välillä. Hyvä jos keskustelu rönsyää välillä, on tämä FSnordic niin hiljainen paikka nykyään. Sinua ei kiinnosta sotasimut, minua ei siviilisimut. Antaa kaikkien kukkien kukkia, eikös joo? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tämä keskustelu pitäisi liittyä VAS-arvoon ja FSX:n säätämiseen uusille Suomi-maisemille sopivaksi?

 

Minusta on sekä turhaa että lapsellista alkaa kinaamaan siitä, mikä simu on paras. Sitä paitsi ns. sotasimut eivät minua ainakaan yhtään kiinnosta.

 

Etpä sä juurikaan pysty säätämään fsx:ää sceneryille sopivaksi. Lähinnä sceneryä fsx:lle sopivaksi. Kuten jo esille tuli, fsx on se rajoite, ei scenery ja sitä et voi millään vippaskonstilla muuttaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvähän se on, että keskustelua syntyy. Kuten Joona kommentoi jo liittyen VASiin, että tämä on vain yksi tekijä "minun" koneessani. Toki muistin käyttö maisemissa lienee sama kaikilla, mutta jokaisen pitäisi kuitenkin testailla itse. Toisaalta saa tuosta minun mielestäni tehtyä suositukset Suomimaisemien asetuksile raskaimmilla liikennekoneilla lentäville, jotka eivät niinkään tarvitse jokaista tolppaa paikalleen. Pitää itsekin kokeilla vielä lentää vaikka EFHK-EFRO 777 (PMDG) koneella, ja katsoa kuinka käy.

 

P3D v4 on minunkin mielestäni parasta, mitä on tapahtunut "siviilisimujen" saralla vuosikausiin. Vaikka nyt julkaistiinkin FSX maisemia, niin ne ovat helposti muutettavissa P3D v4 simuun, tai riippuen mitä tietolähdettä uskoo, toimivat jo sellaisenaan. Suunta/katse on minullakin P3D v4 ja kun siihen siirryn, niin se on FSX:lle hyvästit.

 

Xplaneen en ole niin tutustunut, hienolta sekin kyllä näyttää ja sille saa upeita koneita nykyään.

 

No sitten oli noista "sotasimuista" puhetta... itärajan tuolla puolen on tosiaan osaamista, upeita 3D malleja tulee sieltä päin. En ole kovin paljon sotasimuihin tutustunut, DCS:n videoiden tasolla ja olen ymmärtänyt, että siinä on muutama alue jolla lennetään. Lienee yleisempää näissä, että koko maapalloa ei mallinneta.(?) Tämä on nimittäin yksi hyvä asia ja samalla kirous P3D ja sen historiassa ja varmaan myös XPlanessa. Ei siten, että koko maapalloa näytetään ja renderöidään koko ajan, vaan se luo pohjan, mihin kaiken on perustuttava. FSX on Microsoftin ensimmäinen simu, jossa maapallo on pyöreä, sitä ennen se oli lätty. :) Lätty johti tietynlaisen järjestelmän kehittämiseen, jotta voitaisiin renderöidä alueita niiden oikeilla koordinaateilla, tällainen ruudukko on edelleen FSX ja P3D simuissakin. Täällä pohjoisessa ruudukko alkaa olla jo varsin vääristynyt, päiväntasaajalla kaiketi ruutujen sivut ovat yhtä pitkiä. Systeemi ei välttämättä ole optimaalinen verrattuna esim. simuun, joka sisältäisi vain Suomen.

 

No sitten toinen juttu, mikä on peritynyt P3D:hen, ja oli FS2004:sta asti suuri harppaus taaksepäin, on objektien asettelu maisemaan. Aikaisemmin pystyin määrittämään esim. sähkötolpalle vaikka 10km näkyvyyden, nyt muuttujaa ei enää ole. Täytyy yrittää kikkailla muulla tavoin. Luulisin, tällaisten optimointien olevan paremmalla tolalla noissa sotasimuissa. En ole videoista varsinaisesti katsellut tätä, mutta joku ehkä osaa sanoa miten DCS käsittelee maisemaa. Ilmestyykö horisonttiin tavaraa kun lentää eteenpäin, vai huomaako tällaista ollenkaan? Sotasimuja tekee varmaan porukka, joka tulee enemmän "pelipuolelta", siis siinä suhteessa, että kokonaisuus pysyy hallinassa ja toki pienempää aluetta on helmpompi hallitakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, ei nykyiset sotasimut mallinna koko maailmaa. Se olikin ainoa asia, mikä P3D:ssä kiehtoi. Mä nykyään lennän mieluummin ”pienillä” tutuilla alueilla, jotka näyttävät hienoilta, kuin pitkin palloa, joka on ”sinne päin”. P3Dssäkin lensin melkein ainoastaan Walesissa. :) DCSssä on mallinnettu Mustanmeren itäpuoli (päivitetty kartta julkaistaan tässä kuussa, ja näyttää upealta!), Nevadan testialue Las Vegasin ympäriltä, Normandia ja ehkä tänä vuonna Strait Of Hormuz.

 

DCSää suosin sen uskomattoman lentomallin ja realismin vuoksi. P3Dssä mulle ei enää loppuvaiheessa tullut illuusiota lentämisestä. Niin eleettömästi noi koneet meni. Enkä mä näissä sotasimuissa oikeastaan sodi. Lennän ja fiilistelen pääasiassa, ja tutkin maisemia. Välillä tulee ammuskeltua rekkoja. :D Mutta taitaa tosiaan olla ihan väärä ketju tälle. Pahoitteluni. Jokainen tavallaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti Tatu ei siirry P3D v4-simuun vielä moneen, moneen vuoteen! ;D

Pahoin pelkään, että olet kohta yksin FSXn kanssa. Ei vaan, kyllähän tuollakin pohjalla on suuri ja uskollinen käyttäjäkuntansa. Ja on varmasti vielä vuosia. Muttamutta, mikset sinäkin siirtyisi uudempiin simuihin? Kyllä sun koneessa tehot riittää! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti Tatu ei siirry P3D v4-simuun vielä moneen, moneen vuoteen! ;D

 

Ensi tilassa, heti kun mahdollista.

 

Katselin noita Hornet videoita, mitä DCS ketjussa oli linkitetty.... onhan se uskomattoman hienon näköinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katselin noita Hornet videoita, mitä DCS ketjussa oli linkitetty.... onhan se uskomattoman hienon näköinen.

On! Pistä kokeiluun. Ilmaiseksi kartta ja kaksi konetta!  ;) Kannattaa tosin ladata vasta, kun 2.5 julkaistaan (tässä kuussa), niin säästyy säätämiseltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään