Tatu Kantomaa

South Finland ja North Finland, sekä muiden Suomi-maisemien konfigurointi

262 viestiä aiheessa

Siirrytään tänne omaan aiheeseen keskustelemaan Suomen maisemista, niiden ongelmista ja mahdollisista ratkaisuista.

 

Ohjeiden kirjoittaminen on vaikeaa, eikä aina hoksaa kirjata kaikkea sinne valmiiksi. Joku käyttäjä keksii myös aina jonkin luovan ratkaisun, jota ei itse tule ajatelleeksi. Täydennetään siis täällä.

 

Tärkeät asetukset

 

1. Kun asennetaan näin laaja terrainkokonaisuus koko Suomen alueelle, niin pitää huomioida, että maisemat pitää asentaa kaikkien mahdollisten terrain maisemien yläpuolelle, jotka vaikuttavat Suomen alueella. Esim. FTX Vector ja Global.

South ja North Finland maisemat poistavat kaiken muun maastodatan, mutta se on mahdollista vain niiden maisemien osalta jotka ovat Scenery libraryssa alemmalla tasolla.

 

2. Oikea järjestys maisemille:

  • Finland Base alimmaiseksi
  • South Finland
  • North Finland
  • Photosceneryt
  • Flight Obstacle data
  • Lentokentät

 

3. Edelliseen liittyen, kannattaa nyt ottaa huomioon, että jos käyttää esim. Aerosoftin Helsinki lisuria, ja se on ollut aikaisemmin asennettuna, niin se pitää siis siirtää Scenery libraryssä paikalleen Suomen maastomaisemien yläpuolelle.

 

4. Päivitykset. On tarkoitus fiksata sitä sun tätä kaiken aikaa, joten laitan aina uusimman päivityksen linkin tähän.

  • 3012_2017 Pari korkeajännitetolppatyyppiä on tehty uusiksi, mallit ovat nyt kevyempiä (huomattavasti) Muuntoasemat myös optimoitu.
    Finland_Base_Pack_V2_3012_2017
     
  • 2018_01_01 Tolpparemontti. Kaikki sähkölinjojen tolpat on käyty läpi ja vähennetty polygonimääriä. Muuntoasemista on edelleen säästetty draw call poistamalla asemaa ympäröivä aita. (Asennetaan siis Finland Base Pack maisemaan, ja ylikirjoitetaan mahdolliset samannimiset tiedostot)
    Finland_Base_Pack_V2_2018_01_01
     
  • 2018 29. maaliskuuta Vuodenajat fiksattu ja kirjasto-objektit optimoitu.

    Finland_Base_Pack_V2.1

     
  • 2018 29. maaliskuuta. Lentoesteiden merimerkit muutettu kevyemmiksi ja linjataulut lisätty, Tiirismaalle uusi masto-model

    Finland_Obstacle_data_V2.1

Ennen Obstacle datan päivitystä ajakaa Scenery configurator ohjelma, ja asettakkaa ruksit näin:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Maisemien sovittaminen yhteen

(Rikon nyt vähän tietoisesti foorumin sääntöjä, ja linkitän nämä kuvat omalta kotisivulta, niin pysyvät tallessa)

Kaikki Finland Obstacle Datan config ohjelman kohdat ovat maisemaa jollain tavalla elävöittäviä, mutta eivät missään tapauksessa tärkeitä lentämisen kannalta. Nämä lienevät yksiselittisiä, mutta lähdetään nyt siitä, että otetaan kaikki ylimääräinen pois käytöstä.

Seamarks ja Traffic signs sisältävät nimiensä mukaisesti näitä "pieniä tikkuja" ihan älyttömän määrän, joten ei niitä kannata pitää päällä jos ei koe objekteja tarpeelliseksi.

Obst.PNG

 

Finland Base Pack

Otetaan 10m mesh käyttöön.

Base.png

 

South Finland

*Vesistöt: laitetaan aluksi perusasetus, eli Water aktiiviseksi. (Talvella Frozen water)

 

*Wetlands. Eli suot. Soita on Suomessa valtava määrä, ja me eroteltiin Karin kanssa näistä kaksi vaihtoehtoa. Toinen on LandClass suot, ja toinen Polygon suot. LandClass tarkoittaa ruudukkoa, millä määritellään maastoon maankäyttödata. Eli onkko metsää, mitä metsää, suota, peltoa jne. Maastotekstuuri voidaan asettaa paikalleen myös polygonilla, joka voi olla minkä muotoinen tahansa. Tässä siis pähkinänkuoressa noiden kahden ero. LandClass 1.2km tarkuudella, polygon muutaman metrin tarkkuudella.

Jos olet asentanut FTX Globalin, valitse FTX Global vaihtoehdoista jompikumpi.

Jos käytössä on default tekstuurit, valitse Default FSX vaihtoehdoista jompikumpi.

Allekirjoittaneella Vector wetlands asetus toimii paremmin, joten lähdetään nyt siitä liikkeelle.

 

* Utility lines

Sähkölinjat. Joko teksturoitu sähkölinja tai "aukko autogenissä". Tässä esimerkissä on jälkimmäinen valittuna.

 

* Roads

Tiet pienenevät ylhäältä alaspäin. Highways ja Roads ovat tärkeimmät isot tiet. Tällä pärjätään alkuun.

Residential roads tuo lisää taajamiin ja Dirt roads sisältää hiekkatiet.

 

* MISC

Sähkölinjojen pylväät. Näitä objekteja on valtavasti. High voltage tolpat ovat oikeilla paikoillaan, joten yritetään alkuun pitää ne päällä.

Low voltage tolpat on generoitu datasta, mutta pidetään ne nyt pois päältä alkuun.

SF.PNG

 

North Finland

Pohjoisessa pätee samat asiat kun etelässä, mutta MISC kohdassa voi ottaa pienimpien lentokenttien photomaisemat pois päältä. Tämä on lähinnä VAS ongelmia varten. Jos ongelmaa ei esiinny, niin maisemat voivat olla aktiivisena.

Lapissa on paljon vähemmän tavaraa kuin etelässä, joten sinne pystynee valitsemaan korkeammat asetukset

NF.PNG

 

Tällaisella konfiguraatiolla lähdetään sitten testilennolle. Jos tökkii, niin sitten pitää varmaan miettiä  jo simun asetuksia. Ei sillä, etteikö nämä maisemat voisi olla raskaita tms. mutta jos tästä aletaan vielä karsimaan, niin sitten on melkein sama lentää jollain muulla yhdistelmällä.

Jos homma pelittää hyvin, niin voi kokeilla lisätä tavaraa maisemaan. Itse teen valintoja sen mukaan, miten milloinkin lentelen. Jos kopterilla vaikka saaristossa, niin merimerkit ja majakat päälle, samoin liikennemerkit ja vesikivet (North ja South Finland config ohjelman kohta: Water with 3D stones aktiivisena). Jos taas vaikka bussilla Helsingistä Rovaniemelle, niin emme tarvitse muuta kuin nämä perusasetukset.

 

Suosittelen myös testaamaan Frozen water asetusta. Hurja määrä "vettä" poistuu simusta  ;D ja siinä voi huomata miten paljon veden asetukset ja veden renderöinti vaikuttaa simun toimintaan.

 

No niin. Tällä päästään ainakin alkuun.  :)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Unohtui tämä.

 

www.retkikartta.fi on kätevä kartta apuna varsinkin Lapissa. Siellä on nimittäin noita kotia, laavuja, autiotupia ym. kartalla.

Vasemmalta valitsee Karttatasot - retkeilypalvelut - Yöpyminen, majoitus ja palvelut  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kari pyysi kokemuksia Etelä-Suomesta Turusta itäänpäin moottoritien suuntaan. Tässä oma testaukseni.  Etelä-Suomen ja Finnobstaclen säädöt Tatun suositusten mukaisesti, paitsi että jätin majakat ja muut valot päälle. Koneeni tiedot:

HP h8-1111sc

Intel® Core i5-2320 CPU@3.00 GHz

Muisti (RAM): 8,00 Gt

64-bittinen käyttöjärjestelmä

Näytönohjain: Nvidia Geforce GT530

Lentokone: Meier 200D

Asetukset normaaleja, Mesh:10

FSX-Steam: Vertailun vuoksi lähdin Tukholmasta kohti Turkua.

Frame: 

- Tukholmassa =  16-25

- Meren yllä ennen Ahvenamaata=37-42

- Ahvenanmerellä= 15-18

- Saaristomerellä = 8 – 16

- Turussa= 22- 24

- Turku-Nummela = 26 – 34

- Nurmijärven kohdalla framet tippuivat arvoon 16 – 19 (Helsingin silhuetti näkyi)

- Helsingin yllä= 10-11

- Sköldvikin kohdalla= 12 – 16

- Porvoosta eteenpäin 14 – 25

- Kymijoen kohdalla meren läheisyydessä= 12 -17

- Kymijoelta eteenpäin maalle katsottaessa 25 -30 ja merelle päin =17

Jos kuvakulman kääntää lentokoneesta suoraan alaspäin, niin framet nousevat 33 – 35.

Yleensä tekstuurit latautuvat teräviksi vasta lentokoneen välittömässä läheisyydessä. Alaspäin katsottaessa ne latautuvat nopeammin.

 

Muuten maisemat ovat tosi upeita ja Turku –Helsinki moottoritietä oli hieno seurata.  Merellä vilisi valomerkkejä ja siksi varmaan framet siellä oli alhaisempia.

 

Moni varmaan ihmettelee alhaisia frameja, mutta se johtuu koneeni surkeista ominaisuuksista. Kuitenkin oikein hyvin pystyn simusta nauttimaan. FSX:ssä kiinnitti huomiota framejen suuri vaihtelu riippuen kuvakulmasta. P3Dv4.1:ssä vastaava koe sujui suunnilleen samanlaisena, vain framet olivat vähän alhaisemmat, mutta kuitenkin koko ajan tasaisesti samat. Myös tekstuurit latautuivat P3D:ssä hieman paremmin.  Parempaa konetta odotellessa nämä Karin ja Tatun mallinnokset toimivat koneessani ihan hyvin ilman sen suurempia ongelmia. Minulla on koneessani kaikki FTX:n Globalit, Landclassit ja vectorit sekä useita lisämaisemia Euroopasta Uudesta-Seelannista ja Australiasta. Olen huomannut että esim. Australiassa simu toimii FTX:n lisureiden kanssa sujuvammin kuin Euroopassa! Mistä lie sekin johtuu.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaihdoin koneeseeni uuden näytönohjaimen. Nyt minulla on Asus GeForce GTX 1060.

 

FrametFSX:ssä  paranivat tilanteesta riippuen 30% aina yli 100% verrattuna vastaaviin tilanteisiin vanhalla Radeon 5850 ohjaimella eli tuntuvasti. Nyt voin pitää lukittuna fps 40, kun aiemmalla kortilla 30.

 

Ongelmana on että en löydä millään sellaisia asetuksia Nvidian normaalista säätöpaneelista, että saisin simussa sahalaidat kokonaan pois. Toinen ongelma on vaakatasossa olevien kohteiden runsas välkkyminen lennettäessä. Esim. EFHK:n AI-koneet välkkyvät, samoin rakennusten katot. Miten sahalaidan ja välkynnän saisi pois?

 

Olen nähnyt esim. YouTubessa kuvia, joissa lento sujuu ilman välkyntää ja sahalaitaa GeForcen vastaavilla näytönohjaimilla.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapiolle kiitokset hyvästä testiraportista! Tehtävä vertailuajot kun saan uudempaa hardista pc:n sisuksiin.

 

Esa eikös täällä jossain keskustelussa hiljan ollut mainittuna miten näitä Nvidian GPU:n säätöjä tehdään.

 

Rauhallista Joulua kaikille!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaihdoin koneeseeni uuden näytönohjaimen. Nyt minulla on Asus GeForce GTX 1060.

 

FrametFSX:ssä  paranivat tilanteesta riippuen 30% aina yli 100% verrattuna vastaaviin tilanteisiin vanhalla Radeon 5850 ohjaimella eli tuntuvasti. Nyt voin pitää lukittuna fps 40, kun aiemmalla kortilla 30.

 

Ongelmana on että en löydä millään sellaisia asetuksia Nvidian normaalista säätöpaneelista, että saisin simussa sahalaidat kokonaan pois. Toinen ongelma on vaakatasossa olevien kohteiden runsas välkkyminen lennettäessä. Esim. EFHK:n AI-koneet välkkyvät, samoin rakennusten katot. Miten sahalaidan ja välkynnän saisi pois?

 

Olen nähnyt esim. YouTubessa kuvia, joissa lento sujuu ilman välkyntää ja sahalaitaa GeForcen vastaavilla näytönohjaimilla.

 

 

Löysinvihdoin  äsken ihan yksinkertaisen säädön, jolla välkkyminen lähes loppui: Simun (FSX) säädöissä pannaan ruksi kohtaan "Antialiasing". Tämä oli uusi asia, että GeForce tarvitsee tuon ruksin simun puolelta.

 

Hyvää Joulua kaikille! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

GeForce tarvitsee tuon ruksin simun puolelta.

...

 

Ei välttämättä. Minulla esimerkiksi GPU hoitaa antialiasingin. Se vain ei oikein toimi ajurin oletusasetuksilla, joilla taas tuo simun puolelta tehty näyttää toimivan. Tarvitaan säätöä esimerkiksi Inspectorilla.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tsori Tatu että tulee tähän keskusteluun :-[ Tosin kyllähän tämäkin vaikuttaa teidän tekemien maisemien tarkkuuteen...

 

Löysinvihdoin  äsken ihan yksinkertaisen säädön, jolla välkkyminen lähes loppui: Simun (FSX) säädöissä pannaan ruksi kohtaan "Antialiasing". Tämä oli uusi asia, että GeForce tarvitsee tuon ruksin simun puolelta.

 

FSX:n omaa Anti-aliasing säätöä ei kannata käyttää. Näytönohjaimesi pystyy huomattavasti parempaan jälkeen.

 

https://www.techspot.com/downloads/5077-nvidia-inspector.html

 

Lataa Inspector, ja pura tiedostot vaikkapa C:Vidia Inspector -kansioon. Käynnistä Inspector.

 

Pahoittelen laatua (kuvakaappaukset Power Pointista, ja niitä joutui kutistamaan liikaa)

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Jos nökötät 22L päässä, et huomaa mitään eroa. Lentämällä, ja esim. horisonttia katsomalla huomaat sitten paljonkin. Nykyisillä asetuksillasi esim. EFHK:lla puut "värisevät" (flickering) lentäessä ja rullatessa, samoin maisema lähellä horisonttia. Tämä loppuu tuon 2X SPARSE GRID SUPERSAMPLING:in johdosta. Voit kokeilla myös arvoa 4X  SPARSE GRID SUPERSAMPLING. Tosin vaatii näyttikseltä enemmän tehoja.

 

Tuossa näkyy tarkemmin valinnat.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Mika hyvästä ohjeesta. Kokeilen Inspehtooria heti kun ehdin. Laitan sitten tänne kommentteja, kuinka homma toimii FSX:ssäni.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikan ohje toimii todella hyvin. Vaativassa Megan EFHK-maisemassa kaikki väreily ja vaakaviivojen värähtely lähes hävisi tyystin, kun otin Inspectorin käyttöön Mikan arvoilla. Lisäsin myös Sparse Grid Supersampling-arvoksi 4x.

 

Framet edelleen oikein hyviä, ja pysyvät 40 rajoittimessa jopa Mega EFHK:lla jossa paljon AI-liikennettä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaativassa Megan EFHK-maisemassa kaikki väreily ja vaakaviivojen värähtely lähes hävisi tyystin, kun otin Inspectorin käyttöön Mikan arvoilla.

 

Arvot on joku viisaampi keksinyt, tein sinulle vain ohjeen ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensin tänään reittilennon ESSA - EFHK. Simulaattori kaatui HK802 ja HK801 välisellä legillä LAKUT5B 04L. Kaikki näytti hyvältä aina loppumetreille saakka, järvet jäässä + suurimmat sähkölinjat päällä textuureineen. Päällä myös VECTOR Wetlands.

 

Yhtäkkiä alkoi kone vaaputtelemaan puolelta toiselle välillä pysähdellen täysin. Tilanne jäi siihen, että edessäni näkyi Kivenlahden masto. Odottelin useita minuutteja, jonka jälkeen CTRL + ALT + DEL. Se missä piti lukea taskmanagerissa FSX....running, lukikin ERROR....running.

 

Tässä kuva paikasta, johon lento jäi (EFASS NG)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Onko minulla nyt oikea järjestys FSX? (FTX Global + LC EU siirretty FTX Centralilla alemmas)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ennenkun lähden uusintalennolle, mitä kannattaisi muuttaa? Näin ei FSX:n kanssa ole käynyt koskaan (FS2004 kylläkin).

 

E: Toinen yritys päättyi pinnalle 220 Turun kohdalle.

 

E2: Kolmannessa siirsin FTX Global + LC EU:n kaikkien muiden yläpuolelle, ja kaikki toimi täydellisesti kunnes kaatui EFHK:n portille 16 :P Jokin ei nyt natsaa...

 

E3: Huomasin että minulla oli päällä Martinlaakso fix. Tuohan kuuluu lentoesteisiin. Noh on se kyllä aina ollut, kun vanhempi Fin obstacle -paketti on ollut käytössä. Muutenkin kaukaa haettua, että Turun seudulla aiheuttaisi mitään...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maisemien järjestys näyttää hyvältä nyt.

 

Oletko poistanut EFXX scenery kansiosta EFHK, EFHF, EFOU ja EFTP tiedostot?

 

EFXX tai muut maisemat sen kanssa eivät yhtään siedä tupla-Afcad tiedostoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin pääsin lähes finaaliin lennolla HEL - CDG!

 

Eipä tuo kaatuminen Pariisissa ole tavatonta. Mitä nuo ADEX -tiedostot oikeastaan tekevät EFXX:ssä? Kaikki on toiminut kotimaassa kuin junan vessa aina! Nyt poistin EFXX:n, ja jotenkin muistelen että siellä olevat esim. EFHK -tiedostot eivät edes liity Helsinki - Vantaan kenttään? Tuo käyttämäni EFXX on hyvin vanha versio, ei se jonka Ivao Nordicista saa ladattua. Muistaakseni käytin sitä syystä, ettei esim. Vaasaa ole muualla...

 

Sisältääkö ko. tuote siis AFCAD -tiedostoja? Jos tosiaan sisältää, niin on kummallista että kaikki on toiminut tähän saakka normaalisti :-\

 

Koitin avata ADEX -tiedostoja Model converterilla, mutta ei kerro mitään. Joskus aiemmin ymmärsin, ettei EFHK -tiedostoilla ole mitään tekemistä itse kentän kanssa, vaan on nimetty vain syystä tai toisesta niin? Aikaa on tosissaan kulunut, eikä kaikkea voi muistaa......

 

E: Jätin Tampereen tälläkertaa pois Suomi sceneryistä.

 

E2: Lentelin Aerosoftin bussilla jo ennen Arlandan keikkaa aika monta testilentoa Vantaan ja Helsingin & Keravan ja Järvenpään alueella (offline) tuolloin ei kaatunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rovaniemi - Helsinki.

 

Kaikki täysin kohdillaan koko lennon ajan (offline), mutta Ivaoon kirjautumisen jälkeen framet jopa 0,2 kun kirjauduin Ivaoon lennon päätteeksi >:( Tökkii ja pahasti, mutta miksi vain kirjautumisen jälkeen? Kaikki säädöt kuten edellä???

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFXX sisältää ADEX tiedostoja, tai jotka aikaisemmin olivat nimeltään AFCAD. Sillä siis piirretään lentokentälle rullaustiet, lisätään default tyyliset kyltit jne. Kaikki mikä on lentokentän kanssa tekemisissä, tehdään default tyylillä noilla ADEX tai afcad tiedostoilla. Ne eivät sisällä mitään objekteja, vaan käyttävät 3D objekteja muista kirjasto bgl tiedostoista.

 

Jos on jokin muu maisema asennettuna, joka sisältää samoja kenttiä, niin silloin syntyy yleensä konflikti. Ei aina, riippuu maisemasta, tai tarkemmin siitä, miten ne on tehty.

 

* Eli kannattaa siis tarkistaa tupla-afcad (bgl-)tiedostot, jotka tunnistaa yleensä kentän ICAO koodista, sekä ADEX tekstistä tiedoston nimessä.

* Jos käyttää ORBX Vectoria, niin nyt kannattaa käydä FTX Centralin työkaluilla ottamassa Suomen kentät "pois päältä". Tämä siis, jos North ja South Finland ovat asennettuina.

* Jos käytössä FSX, tai FSX-SE niin oikeasti kannattaa ottaa kaikki kentät pois päältä Scenery libraryssä, ja laittaa niitä päälle sen mukaan mihin lentää. Lentokenttämaisemat (Ja itse asiassa myös lentokoneet) ovat huomattavasti raskaampia kuin ennen, kaikki tavara on lisääntynyt viime vuosina maisemissa, eikä FSX pysty käsittelemään datan määrää. Tähän konfigurointiin on olemassa maksullisia ja ilmaisia ohjelmia, mutta onnistuuhan se sieltä Scenery librarystakin käsin helposti.

* FSX ja FSX-SE: kannattaa ladata tämä pikku ohjelma, siirtää exe-tiedosto tästä paketista sinne, missä Scenery.cfg tiedosto sijaitsee. (ProgramData\Microsoft\FSX.... muistaakseni Steam versiossa) ja ajaa exe. Ohjelma järjestelee Scenery.cfg tiedoston oikeanlaiseksi, korjaa potentiaaliset virheet. Simun käynnistäminen kestää vähän kauemmin tämän toimenpiteen jälkeen, se on normaalia. Ohjelma tekee myös backup tiedoston, mutta kannattaa tehdä itsekin varalta.

http://www.simforums.com/forums/uploads/12417/FSTscenery.zip

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tein pari uutta korkeajännitetolppamodelia. Niitä on yhteensä kolme, täytyy rakentaa se kolmas vielä. En tajunnut kun Lappiin tein muuntoasemat, ja Kari lisäsi ne myös etelä-Suomeen, että niitähän on siellä etelässä aivan tajuton määrä. Kevensin/optimoin myös muuntoasemamallit.

 

Editoin tämän ketjun ensimmäistä viestiä, mihin laitan aina uusimman päivityksen, niin pysyy homma järjestyksessä.

 

Tästä uudet tolpat ja muuntoasemat. Huomatkaa, tämä on siis Finland Base pack päivitys, ei South tai North Finland, vaikka vaikuttaakin näihin maisemiin.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Just niitä muuntoasemia on melkoinen määrä eteläisen Suomen alueella.

Pitäsköhän nuo laitella valittaviin lisäkohteisiin sinne configuraattorille, jos sinne vielä saa mahtumaan?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tein pari uutta korkeajännitetolppamodelia. Niitä on yhteensä kolme, täytyy rakentaa se kolmas vielä. En tajunnut kun Lappiin tein muuntoasemat, ja Kari lisäsi ne myös etelä-Suomeen, että niitähän on siellä etelässä aivan tajuton määrä. Kevensin/optimoin myös muuntoasemamallit.

 

Kiitos!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvää Uutta Vuotta!!

 

Tolpparemontti tuli valmiiksi. Tämän ketjun ensimmäisessä aiheessa (http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,114737.msg1560856.html#msg1560856 kohta 4) on linkki uusimpaan päivitykseen 2018_01_01.

 

Kävin läpi kaikki tolpat ja puristin polygoneja pois. Muuntoasemista poistin niitä ympäröivän aidan, näin sain kokonaan yhden draw callin pois. Uusien tolppien tekstuureista piti mip map alphaa vähän säätää, nyt ne näkyvät minun mielestäni järkevästi kauemmas. Malli tarkentuu mitä lähemmäs menee.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tein pari uutta korkeajännitetolppamodelia. Niitä on yhteensä kolme, täytyy rakentaa se kolmas vielä. En tajunnut kun Lappiin tein muuntoasemat, ja Kari lisäsi ne myös etelä-Suomeen, että niitähän on siellä etelässä aivan tajuton määrä. Kevensin/optimoin myös muuntoasemamallit.

 

Editoin tämän ketjun ensimmäistä viestiä, mihin laitan aina uusimman päivityksen, niin pysyy homma järjestyksessä.

 

Tästä uudet tolpat ja muuntoasemat. Huomatkaa, tämä on siis Finland Base pack päivitys, ei South tai North Finland, vaikka vaikuttaakin näihin maisemiin.  ;)

Kait nuo asennettiin Basen sceneryyn ja textureen sellaisenaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään