Esa Sairio

FSX- latautumisongelma?

33 viestiä aiheessa

Pitkästä aikaa minullakin FSX temppuilee.

Kun käynnistän simun pitkästä aikaa (esim. pari vuorokautta edellisestä kerrasta), niin FSX:n latautuminen pysähtyy kokonaan ja tulee ilmoitus: Loading terrain data 6% (siis palkki jämähtää tuohon 6% kohdalle).

Kun sitten sammutan tietokoneen pakolla ja käynnistän tietokoneen uudelleen ja sen jälkeen FSX:n uudelleen, simu latautuu normaalisti, joskin hitaasti.

Jos sitten sammutan simun ja tietokoneen vielä kerran ja näiden temppujen jälkeen käynnistän tietokoneen ja sitten simun, latautuu FSX hyvin ja nopeammin kuin edellisellä kerralla.

Miksiköhän ensimmäisellä kerralla simu jämähtää kokonaan ja toisellakin kerralla on hitaampi kuin sitä seuraavilla kerroilla?

En muistaakseni ole asennellut uusia lisäosia enkä kajonnut simun säätöihin vähään aikaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitkästä aikaa minullakin FSX temppuilee.

Kun käynnistän simun pitkästä aikaa (esim. pari vuorokautta edellisestä kerrasta), niin FSX:n latautuminen pysähtyy kokonaan ja tulee ilmoitus: Loading terrain data 6% (siis palkki jämähtää tuohon 6% kohdalle).

Kun sitten sammutan tietokoneen pakolla ja käynnistän tietokoneen uudelleen ja sen jälkeen FSX:n uudelleen, simu latautuu normaalisti, joskin hitaasti.

Jos sitten sammutan simun ja tietokoneen vielä kerran ja näiden temppujen jälkeen käynnistän tietokoneen ja sitten simun, latautuu FSX hyvin ja nopeammin kuin edellisellä kerralla.

Miksiköhän ensimmäisellä kerralla simu jämähtää kokonaan ja toisellakin kerralla on hitaampi kuin sitä seuraavilla kerroilla?

En muistaakseni ole asennellut uusia lisäosia enkä kajonnut simun säätöihin vähään aikaan.

Odota.... odota... odota...

Minulla (toki hidas kone) päivän ensimmäinen käynnistys kestää pitkään, ja näyttää jumivan 6%, kyllä se siitä nitkahtaa eteenpäin sitten.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo on klassinen jumahdus, kyllä se siitä nytkäyttää tosiaan. Minullakin joskus jää siihen epäilyttäväksi ajaksi, mutta ei ole vielä jättänyt latautumatta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
SSD-levy. Tarviiko sitä koskaan eheyttää?

Win10 tekee sen oletuksena automaattisesti kerran kuukaudessa. Voit kokeila optimoida (Win10 termi asialle) SSD-levysi, vaikka heti. Et riko mitään, mutta luultavasti et mitään saavutakaan. Windows myös osaa tunnistaa onko levysi SSD vai ei ja tekee oikeat toimenpiteet.

SSD-levyt myös fragmentoituvat, mutta suorituskykyyn se ei enää vaikuta samalla tavalla. RETRIM-operaatio on niille aina silloin tällöin tarpeen, jossa varmistetaan että kaikki levyn poistetut blokit on myös merkitty uudelleen käytettaväksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei tarvitse eheyttää, itse asiassa SSD:tä on kiellettykin eheyttämästä.

Jälkimmäinen väite ihan roskaa, mutta ensimmäinen periaatteessa oikein. Tosin pielessä sekin tarkalleen ottaen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on WIN 7.

Voit siinäkin kokeilla. Ymmärtää sekin SSDn erottaa vanhasta. Tuskin mihinkään tosin vaikuttaa.

Lisäksi command promptissa voi kokeilla myös fsutil behavior query DisableDeleteNotify pitäisi olla 0.

Mikäli arvo on 1 niin anna komento fsutil behavior set DisableDeleteNotify 0

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En ole vielä kokeillut Tomin vinkkiä, mutta ohessa FSX:n latautumisaikoja eri olosuhteissa:

Päivän 1. sessio: jämähtää 6%:iin

Tietokone kiinni ja käyntiin, sitten päivän 2.sessio: Takkuilee 6%:ssa mutta avautuu, kokonaisaika 2 min 17 sek

Heti perään 3.sessio: avautuu 50 sek

Ja vielä perään 4. sessio: avautuu 48 sek

Sitten ruksasin seitsemän uusinta lisäosaa pois käytöstä simun Scenery-taulukossa. Kaikki heti tuon jälkeiset sessiot sama aika, noin 48 sek simun avautumiseen

Kävi ilmi että uusin lisäosani, ilmainen tarkkuusmesh Espanjan eteläosasta, oli ilmeisesti syypää siihen että simu jämähti 6%:iin. Pelkästään tämän lisäosan poistaminen auttoi niin, että esim. äsken tämän päivän 1. sessiolla, simu aukeaa alle 2 minuutissa.

Kommentteja?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä olen huomannut saman, että tietyt lisämaisemat saattavat hidastaa latautumista. Muistan kun ostin uuden P3D:n, niin hämmästyin kuinka nopeasti se avautui, alle minuutissa. Mutta nyt kun on mukana lukuisia lisämaisemia, niin se avautuu yli 2 minuutin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä olen huomannut saman, että tietyt lisämaisemat saattavat hidastaa latautumista. Muistan kun ostin uuden P3D:n, niin hämmästyin kuinka nopeasti se avautui, alle minuutissa. Mutta nyt kun on mukana lukuisia lisämaisemia, niin se avautuu yli 2 minuutin.

Amatöörit!  ;D

Vaikka olen poistanut käytöstä reilusti yli puolet FSX:n maisemista, kestää simun siis FSX:n latautuminen edelleen yli 15 min. Kun ottaa huomioon kuinka paljon kaikenlaista tavaraa minulla siinä on, on tuo ihan luonnollista.

Edellä Esa tarkoittanee lennon latautumisaikaa (vaikka kirjoittaakin FSX:n latautumisesta), sillä ei siinä simun latautuessa mitään prosentteja näytetä (paitsi jos maisemia on muutettu). Sinä taas tarkoittanet sitä aikaan, joka kestää FSX/P3D-kuvakkeen kaksoisklikkaamisesta (tai miten te nyt kukin simun käynnistätte) siihen, kun ruudulle ilmestyy aloitusvalikko. Minusta tuo on simun latautumisaika.

Minulla tuo lennon latautuminen kestää tosiaan myös minuutin pari riippuen siitä mitä maisemaa ladataan ja paljonko alueella on esimerkiksi AI-liikennetä eli ei juuri sen kauemmin kuin niillä, joiden simu on huomattavasti kevyempi kuin minulla. Mitään 6%:n jumia en ole huomannut. Joskus kyllä joillekin kentille lataaminen kestää ja kestää. Yleensä noilla sitten onkin sitä tavaraa hieman reilummin.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla ei P3Dv4 latautumisajoissa muuten ole mitään ongelmia. Latautuu hyvinkin nopeasti, ehkä kymmenen sekuntia. Mutta kun aktivoin MyTraffic 6:n niin latautumisaika on pari minuuttia alkuvalikkoon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Amatöörit!  ;D

Vaikka olen poistanut käytöstä reilusti yli puolet FSX:n maisemista, kestää simun siis FSX:n latautuminen edelleen yli 15 min. Kun ottaa huomioon kuinka paljon kaikenlaista tavaraa minulla siinä on, on tuo ihan luonnollista.

Edellä Esa tarkoittanee lennon latautumisaikaa (vaikka kirjoittaakin FSX:n latautumisesta), sillä ei siinä simun latautuessa mitään prosentteja näytetä (paitsi jos maisemia on muutettu). Sinä taas tarkoittanet sitä aikaan, joka kestää FSX/P3D-kuvakkeen kaksoisklikkaamisesta (tai miten te nyt kukin simun käynnistätte) siihen, kun ruudulle ilmestyy aloitusvalikko. Minusta tuo on simun latautumisaika.

Minulla tuo lennon latautuminen kestää tosiaan myös minuutin pari riippuen siitä mitä maisemaa ladataan ja paljonko alueella on esimerkiksi AI-liikennetä eli ei juuri sen kauemmin kuin niillä, joiden simu on huomattavasti kevyempi kuin minulla. Mitään 6%:n jumia en ole huomannut. Joskus kyllä joillekin kentille lataaminen kestää ja kestää. Yleensä noilla sitten onkin sitä tavaraa hieman reilummin.

Pekka

Tarkoitan todellakin lennon avautumisaikaa siitä, kun klikkaa työpöydällä FSX:n ikonia. Avauslento on mittauksissa ollut laajakuvalla A320 2D-paneeli 16:9, EFHK rata 22L, käytössä kaikki Suomen sceneryt ja Mega Airport EFHK ja AIliikennettä 30 suurinta lentoyhtiötä ja Finnair.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taas tuli tuo oletuslennon latautumisongelma. Jämähtää 6% kohdalle ja vaikka odottaa puoli tuntia, ei mitään tapahdu. Tietokoneen uudelleen käynnistys ja uusi FSX:n käynnistys. Silloin tällöin käynnistyy, yleisemmin ei.

Mikä vikana? Olen asennellut Tatun ja Karin uudet Suomi-paketit, mutta ei käynnistysongelma voi näistä johtua, kun ongelmaa esiintynyt usean kuuakuden aikana paljon ennen noita pakettejakin.

Levyn eheytys ei auta eikä kai pidä tehdäkään, koska simu on SSD-levyllä ja perusC on myös SSD.

Apua!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Löysin tänään hieman erikoisen ratkaisun FSX:n latautumisongelmaan. Siis kun simua käynnistettäessä oletuslentoani odottaessa simu jämähtää 6%:iin eikä auta muu kuin sammuttaa koko tietokone.

Itselläni oli tuossa jämähdystilanne simussa kirjattu defaultlennoksi "aa", joka tarkoitti erästä maisemankohtaa Espoossa. Olin merkinnyt default-lennoksi tämän aa:n, jotta simu uudelleen käynnistettäessä siirtyy suoraan sinne eikä vakioaloitukseen joka on B-737 ohjaamonäkymä Jyväskylän kentällä. Jämähti 6% ainakin 10 kertaa ja aina välillä sammutin ja käynnistin tietokoneen.

Ratkaisu:

Fsx.cfg:ssä on rivi, joka kertoo kulloisenkin oletuslentotilaneen. Rivi kuului minulla SITUATION=C:\Users\Esa Sairio\Documents\FSX Files\ aa. Kirjoitin tuon aa:n tilalle kokeeksi B 737 Jyväskylä. Kun käynnistin simun, tuli ilmoitus että jotain on korruptoitunut ja simu käynnistää default-lennon (se jokin jossain Yhdysvalloissa, simun itsensä peruslentotilanne).

Simu käynnistyi helposti tuohon peruslentoon. Sitten vaan siirsin simun sen omasta valikosta haluamaani paikkaan eli laitoin lennoksi oman aloitustilanteeni B-737 Jyväskylässä ja nimesin tämän default-lennoksi.

Nyt kaikki toimii ja simu avautuu Jyväskylässä.

Varoitus:

Ilmeisesti alueella, jossa on simussa erittäin paljon maisematavaraa, kuten minulla pääkaupunkiseudulla, simu saattaa sen takia jämähtää 6% kohdalle, jos oletuslennnon paikka on pääkaupunkiseudulla.

Kannattaa laittaa aloituslennoksi jokin vähemmän maisematavaraa sisältävä paikka, kuten itse laitoin Jyväskylän. Silloin simu käynnistyy aina.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kirjoitin asian hieman epäselvästi. Lentotilanne aa eli palanen Espoota aiheutti, ettei simu enää auennut. Siis silloin oli tuo aa ruksattu default-lennoksi.

Kun sain homman korjattua edellä kuvaamillani tavoin, toimii vakio default-aloituslentoni ihan hyvin, siis simu käynnistyy Jyväskylän kentällä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Millä FSX:n latautimaja saisi nopeammaksi? Kyllä se latautuu, mutta ensimmäinen sessio tietokoneen käynnistämisen kautta kestää aika kauan. Avaus lento ohjautuu Jyväskylään jossa on vähemmän maisemia kuin EFHK:lla, viittaan edellä kirjoitettuun.

Mitkä ovat fsx.cfg:n optimaaliset asetukset, jotta simu käynnistyisi mahdollisimman nopeasti?

Voiko käynnistysaikaa muuten nopeuttaa? En tarkoita sitä, että hankkisi tejokkaamman tietokoneen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuskin sitä voi nopeuttaa jos kerta SSD:lle jo asennettu jne. Ramminkaan määrä ei auta mitään kun FSX ei sitä osaa käyttää kuin 4Gb vai 3. Maisemien poisto nopeuttaa avautumista, samoin asetusten pienentäminen, autogenin ja objektien lataamiseen taitaa mennä suurehko osa ajasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

SimObjects, eli lentokoneet, tai jos on esim. maailmanlaajuinen laiva-paketti asennettuna, AI koneet.... nämä ottavat suuren osan käynnistysajasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään