Juha Patosalmi

Visuaali?

18 viestiä aiheessa

No niin,

 

P3D V4:n myötä on herännyt ajatus hieman parantaa simuilun visuaalista kokemusta. Nyt onkin ison pohdinnan paikka, mihin suuntaan tästä nykyisestä yhden monitorin setupista lähtisi. Mitä kokemuksia/ajatuksia foorumilaisilla on tällä hetkellä seuraavista vaihtoehdoista, ja erityisesti näkemyksiä niiden välisistä eroista:

 

1) Iso 4K näyttö

    - ajatuksena luoda lähes koko näkökentän kattava kuva jollain 40-50" ruudulla

    - käytännössä tämä tarkoittaisi isoa telkkaria, mahtaako niissä olla jotain oleellisia ominaisuuksia joka tekee jostain hyvän/huonon pelikäyttöön?

    - saako kaarevien näyttöjen avulla luotua mitään vaikutelmaa siitä että näkee myös ikkunoista "sivulle", vai vaatiiko se käytännössä aina erilliset näytöt etuviistoon/sivuille?

 

2) Videotykki

    - tämä jo löytyy, mutta tuntuu siltä että ei tarjoa oleellista parannusta lähempää katsottavaan 24" monitoriin, puhumattakaan jostain isommasta ruudusta

    - nykyinen FullHD tarkkuus ei riitä isolle kuvalle, vaatisi ehkä päivityksen 4K tarkkuuteen?

 

3) Useampi näyttö

    - käytännössä ehkä 3 ruutua ulkonäkymälle, ja yksi ohjaamolle/mittaristolle, riippuen millä lennetään

    - mahtaako esim 4x FullHD monitoria vastata laitteistovaatimuksiltaan yhtä 4K näyttöä (sama pikselimäärä?), vai onko jompi kumpi raskaampi pyörittää?

 

4) VR

    - tämä olisi sitten ihan toisenlainen lähestymistapa, jota kiinnostaisi kokeilla

    - hieman mietityttää, miten VR lasien kanssa käytetään koneen hallintalaitteita (fyysisiä tai virtuaalisia), onko tästä kokemusta?

    - onko P3D V4 natiivi tuki VR laseille käyttökelpoinen, vai vaatiiko jotain erillisiä softia lisäksi?

    - Oculus, Vive, vai joku muu?

 

5) Joku muu, mikä?

 

 

Tiedän hyvin että nämä ovat makuasioita, mutta olisi silti hauska kuulla miten muut ovat näitä kysymyksiä ratkoneet.

 

Kiitos jo etukäteen,

 

JP

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse pähkäilin jokin aika sitten yhden 4K vs 3 1080 näytön välillä XP 11 kanssa. Yllätys oli se, että jo kahdella 1080 näytöllä suorituskyky oli heikompi kuin yhdellä 4K näytöllä samoilla asetuksilla. Jotenkin tuo usean näkymän renderöinti vaatii koneelta suhteessa enemmän tehoja kuin suurempi pikselimäärä.

 

Päädyin tästä syystä yhteen 55" samsungin kaarevaan töllöön. Kyllä se aika immersiivinen kokemus on reilun metrin päästä katsottuna, mutta silti jotenkin jäin kaipaamaan tuota ikkunoista "sivulle" katsomista. TV:n kaarevuus on niin loiva, ettei se anna tähän vaikutelmaan juuri mitään lisää. 75" ja ylöspäin tilanne voi olla toinen, mutta pikselikoko alkaa mennä liian kookkaaksi läheltä katsottuna.

 

Jos päädyt kolmeen maisemanäyttöön, suosittelen suosiolla hankkimaan 1080ti näytönohjaimen, ettei joudu tekemään liian suurta kompromissia asetusten suhteen. Oma GTX 1070 ei tähän setuppiin olisi millään riittänyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites ois iso kaareva näyttö ja siihen TrackIR kaveriksi? Itseä on tämä setuppi usein mietityttänyt, muttei ole kukkaron pohjalta löytynyt vielä tarpeeksi ropoja ison telkkarin hankintaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Visuaalin parantaminen on yksi fiksuimmista jutuista mitä voi tehdä. Tosin tämä kuuluisi kotiohjaamo-osioon. Vielä kun kertoisit:

A) Millaisia lentokoneita haluat lentää

B) Onko tavoitteena rakentaa simuohjaamo, jossa ikkunat rajaa sun näkökentän vai pidätkö kotikone-asetelman jossa mikään ei rajaa sun näkökenttää.

C) Mikä sulla on budjetti.

 

...Niin osattaisiin auttaa paremmin.

 

 

Kokemus simuilussa

 

Näytöt tuo parhaan ja terävimmän kuvan. Kuitenkin koko on rajallinen. Kuten on mahdottomuus saada edes "lähes koko näkökentän kattavaa kuvaa 40-50" ruudulla". Koko näkökentän peittäminen vaatii minimissään joku 300-400". Useiden näyttöjen yhdistely tuo ongelmiksi näyttöjen reunat.

 

Projektori tuo isoimman ja saumattoman kuvan. Kuva toki ei ole yhtä tarkka tai valoisa kuin näytöillä. Huoneen valaistus nousee keskeiseksi, valoisassa huoneesa kuva ei näy yhtä hyvin kuin pimeässä. Yhdellä projektorilla et peitä näkökenttää, kaksi on minimi ja kolme antaa parhaan lopputuloksen. Siinä sun pitää miettiä myös esityspintaa, onko se kaari, kolme sivua.. Esityspinnasta voi tulla tosi iso ja sitten sun simuviritelmä vie yli 10m^2 tilaa, jolloin tarvitset simulaattorille käytännössä oman huoneen.

 

VR sanoisin olevan villi kortti. Tästä on vielä simuilijoilla vähän kokemuksia ja kuluttajalle saatavat tuotteet ovat vasta ensimmäistä sukupolvea. VR muuttaa merkittävästi asetelmaa ja kokemusta. Joudut luopumaan monista asioista; Ne päässä et voi kirjoittaa paperille muistiinpanoja, et voi käyttää ulkoista autopiloottipanelia ja sun pitää löytää kaikki sun vierellä olevat joystikit ja kaasuvivut kuin silmät kiinni. Tuut elämään enemmän virtuaalicockpitissa kuin kotisimussa. Immersio voi olla toisaalta paras, mutta 5 tunnin lennolla lasit voi käydä painaviksi.

 

 

Talous ja käytäntö

 

Näytöt on helpoin ja halvin ratkaisu. Immersion saavuttamiseksi ne (TV näytötkin) on hyvin pieniä. Joko tingit immersiosta tai levittelet 3-10 näyttöä pitkin poikin. Kuva levitettynä 3-10 näytölle asettaa kovat kuormat tietokoneelle.

 

Projektorit on vaikein ja kallein ratkaisu. Hyvä 1080p projektori on +800e, kolme sellaista ja kattotelineet on 3000e. Projektorikaaren joudut laskemaan, suunnittelemaan rakentamaan itse. Sen purkaminen/liikuttelu on haasteensa. Lampulla on noin 5000 tuntia käyttöikää, sitten se on 100-200 e hankkia uusi. Projektorit käy kuumina ja tuottaa melua.

 

1000e VR on äkkiä ajatellen kallis. Toisaalta se on halvempi kuin projektori ja ne päässä sulla ei ole syytä panostaa fyysiseen ohjaamoon, jolloin voit niistä kuluista säästää 1000-2000e. Koska kyseessä on uusi juttu, kävisin ehdottomasti kokeilemassa niitä ennen ostoa. Jossain Gigantissa tämä oli mahdollista vielä muutama kuukausi sitten.

 

 

Ps. P3DV4 näyttää olevan VR native support.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

kiitokset ensimmäisistä ideoista!

 

Konepuolella aktiivisimmassa käytössä on sekä A320 että erilaiset sotilaskoneet.

 

Pidemmän päälle on haaveena toteuttaa jonkinlainen kotiohjaamo, mutta voi olla että se jää ikuiseksi haaveeksi. Kuitenkin tämä nyt tehtävä visuaali-upgrade pitäisi mielellään olla hyödynnettävissä myös jonkinlaisen A320 ja/tai sotilaskoneohjaamon kanssa.

 

Tällä hetkellä itsellä eniten pohdinnassa ratkaisu joka toimii hyvin työpöydällä virtual cockpitin kanssa. Päällimmäisenä vaihtoehtona mielessä yksi iso 4K ruutu, johon mahtuisi riittävästi näkymää sekä mittaristoon että ulos. Tätä mallia voisi jatkossa tarpeen mukaan laajentaa hankkimalla esim toisen samanlaisen näytön rinnalle mikä laajentaisi näkökenttää merkittävästi. Pystyyköhän muuten P3D V4:llä miten joustavasti skaalaamaan/zoomaamaan tms. tuota ruudulla näkyvää kuvaa, eli jos haluaa esim laajentaa näkymää sivuille ja ylös? Normaali zoom ei minusta laajenna kuvaa vielä kovin paljoa, ja isossa 4K näytössä voisi ehkä hyödyntää sitä enemmänkin.

 

Olen myös pohtinut kahden näytön ratkaisua jossa toinen olisi puhtaasti ulkomaisema, ja toinen (pienempi) mittaristolle ja hallintalaitteille. Tämä tosin ei välttämättä eroa mitenkään tuosta edellisestä, eli ulkomaisema lienee joka tapauksessa samanlainen, ja kyse on siitä miten mittaristoa haluaa katsella.

 

Tuo olikin hyvä tieto että tehontarve ei korreloi suoraa pikselimäärän kanssa, vaan että useampi fyysinen näyttö on raskaampi pyörittää. Oliko kenelläkään tarkempaa tietoa siitä, mitkä ominaisuudet tekee telkkareista hyvän/huonon pelikäyttöön? Eli onko esim joku virkistystaajuus tai muu oleellinen pitää mielessä kun valitsee TV:tä simunäytöksi?

 

Vaihtoehtona on edelleen olemassa myös tuo nykyinen videotykki, joka ei kuitenkaan minusta tuo kauempaa katsottuna mitään lisää läheltä katsottavaan monitoriin verrattuna. Itse ehkä alan kallistua siihen johtopäätökseen, että videotykit on tässä käytössä vähän vanhaa tekniikkaa, koska isoilla näytöillä saa pian lähes vastaavankokoisen ja laadukkaamman kuvan karkeasti samalla hinnalla, ja tilantarve on huomattavasti pienempi. Vai onko joku havainnut eroa siinä, katsooko isoa kuvaa (=videotykeillä) hieman kauempaa vs. pienempää kuvaa (1-3 monitoria) hieman lähempää? Jos molemmat peittävät saman osan näkökenttää, ja pikselimäärä on about sama, onko jompi kumpi setup parempi kuin toinen?

 

VR on tosiaan mielenkiintoinen kokemuksena, ja immersio toki omaa luokkaansa. Samaa olen itsekin pohtinut että miten se toimii pidempään lentäessä, eli kestääkö alun "wow" -efekti kuinka pitkään, ja miten hankalaksi fyysisten hallintalaitteiden käyttö osoittautuu (vai tarvitseeko niitä ollenkaan?)

 

Lisäksi täytyy vielä tsekata tuo TrackIR vaihtoehto, se voisi yhdessä ison näytön kanssa olla mielenkiintoinen vaihtoehto.

 

Kiitokset,

 

JP

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on 27" näyttö ja trackIR. Toimii todella hyvin, enkä osaa kaivata mitään muuta viritelmää. Sopii noihin sotasimuihin sekä siviililentelyihin. Kaverilla oli Oculus, mutta möi pois, koska tuli paha olo..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tällä hetkellä itsellä eniten pohdinnassa ratkaisu joka toimii hyvin työpöydällä virtual cockpitin kanssa.

Eli haluat visuaalin johon tulee virtual cockpit? Tämä selkeyttää valintaa...

 

Terävä näyttö ja VR on omiaan virtual cockpittiin.

Projektori ei ole tarpeeksi terävä virtual cockpittiin, sopii ainoastaan maisema näkökenttään. Sen kanssa tarvii aina erillisen mittarinäytön.

 

Oman kokemukseni mukaan P3D voi hyvin joustavasti zoomata ja skaalata. Voit muuttaa eyepointtia ja zoomia. Asetuksissa on myös "wideviewaspect", joka kannattaa huomioida. Itse pidän sitä päällä niin on leveämpi näkökenttä.

 

Telkkareista ymmärtääkseni ratkaisevaa on refresh rate, terävyys ja joskus kirkkaus/kontrasti. Jos oon ymmärtänyt oikein, telkun refresh raten tulisi aina olla suurempi kuin sun simun FPS. On turhaa olla simussa 50 FPS jos telkku voi näyttää vain 40 kuvaa sekuntiin. Toisaalta oon ymmärtänyt että nykyään kaikki telkut on se 60 Hz. Mutta Googlella saat varmasti selville enemmän telkuista pelikäyttöön. Täytyy toki huomioida että ei ne vedä vertoja jollekin 4K PC näytölle, koska ne on tehty eri tarkoitukseen; 5m päästä sohvalta katsomiseen. Toisaalta 50" TV on suuri ja voi toimia hyvinkin. Ehkä makukysymys. Perus telkulla ainakin mulla mittaristo, vaikka A320 PFD korkeuslukema, vaatii pidempää tiirailua että siitä saa selvän, koska siinä ei ole PC näytön terävyyttä.

 

TrackIR on myös makukysymys. Monet tykkää siitä. Itse en, koska omani eksyy hitaasti (pitää keskittää säännöllisesti), sitten sotkee jos katson alas mun karttoja. Joskus jäätyy/kaatuu kesken lennon. Inhoan myös sitä että kuva liikkuu ja tärisee ohjaamossa koko ajan (ehkä pitäisi lisätä deadzonea). Ehkä mulla sotkii huonevalaistus tai jotain. Mun huonoista kokemuksista huolimatta, kannattaa kokeilla, kun monilla on siitä tosi hyviä kokemuksia.

 

Musta videotykit ei ole vanhentuvaa tekniikkaa, päinvastoin; Viime vuosien aikana projektorit on huomattavasti kehittyneet ja halventuneet kuluttajille. Tai ehkä olen vain jäävi koska itse käytän projektoria simuilussa :)

 

Mutta anyway, jos meinaat virtual-cockpitilla lentää...

VR on tuhannen euron villi kortti, voi toimia sulle tai sitten ei. Onko palautusoikeutta jos tulee esim huono olo ekalla viikolla?

4K 28" PC näyttö on kallis, mutta luotettava ja sopii moneen käyttöön. Toisaalta mitään immersiota sillä et saa aikaan, ja se voi käydä hieman pieneksi näkymälle ja mittaristolle.

50" TV voi saada käytettynä halvalla. Se on isompi kuin PC näyttö, mutta kuva ei ole yhtä terävä. Mittarien pienet numerot voi tuottaa päänvaivaa.

 

Ai niin, mietit myös sitä mittaristonäyttöä, jolloin kyseessä ei ole virtual cockpit. Kun päätä kumman otat, huomioi että kaikki valmistajat ei tarjoa kaikkia vaihtoehtoja. Esim Aerosoft A320 ei tarjoa 2D mittaristonäyttöjä. Voit tehdä ne itse, mutta ne on sitten hieman kotitekoisia..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juurikin näin, eli virtual cockpit jota voi ehkä myöhemmin hyödyntää kotiohjaamon ulkonäkymäksi.

 

Tykin kanssa juurikin samaan ongelmaan olen törmännyt, eli maisema on kohtuullinen mutta mittaristo ei. Ja tuolla "vanhenevalla tekniikalla" viittasin siihen että uskon (arvelen?) että näyttöruuduilla saa jatkossa halvemmalla/helpommalla luotua tietyn pinta-alan visuaalin kuin tykeillä. Eli esim 3x laadukas tykki + vaadittava visuaalikaari + vaadittava tila maksaa enemmän kuin vastaavan kokoinen isoilla (esim 75") monitoreilla toteutettu. Mutta tämähän on vain fiilispohjalta arvelua... :)

 

VR:stä löytyy hyvää pohdintaa esim täältä: http://www.prepar3d.com/forum/viewtopic.php?f=6306&t=122706. Kokemus ilmeisen hieno VFR + HOTAS meiningillä, mutta kun halutaan lentää hieman haastavampaa lentoa, navigoida karttojen ym. avulla, jne., niin VR ei vielä taida oikein olla oikea ratkaisu. Ja myös tuo mahdollinen huono olo pitkän VR session myötä mietityttää. Mahtaako saada jostain täydellä palautusoikeudella?

 

Pikatesti vanhalla 40" FullHD telkkarilla antoi jo hyvän kokemuksen ison ruudun käytöstä työpöydällä. Tämän kun päivittää 4K aikaan niin resoluutiokin lienee 40-50" haarukassa ihan passeli. Täytyy vielä tutkia noita telkkareiden ominaisuuksia ennen kauppaan ryntäämistä. Ja hyvä tietää että zoomia saa säädettyä enemmänkin, toistaiseksi vain tuota "normaalia" zoomia käyttänyt ja se ei välttämättä avaa näkökenttää riittävästi.

 

Vaatiikohan TrackIR enemmän konetehoa kun näkymä muuttuu "jatkuvasti", vai onko se vain vaihtoehto hiirellä pään kääntelyyn? Käytännössähän siis hiiren kanssa näkymä on aina useita sekunteja samaan suuntaan, kun taas TrackIR muuttaa sitä hieman jatkuvasti?

 

Kiitokset jälleen kommenteista!

 

JP

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni on ollut vuosikausia Sonyn 40-tuumainen HDTV tietokoneen näyttönä. Simu toimii siinä hyvin. Elämys on paljon parempi kuin pienemmillä näytöillä, saatikka kannettavien näytöillä. Resoluutio on FSX:llä 1920 x 1080 eli kaikki mitä saa irti ja kuvataajuus telkulla on 60Hz. Olen varsin tyytyväinen mutta 40-tuumaisella (tai isommallakin) 4K- telkulla pääsisi vielä tarkempaan kuvaan, mutta tämä vaatisi ilmeisesti ainakin näytönohjaimelta nelinkertaisen tehon nykyiseen  verrattuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä hetkellä houkuttelisi 50" 4K ruutu joka isosta kaupasta tarjouksessa 499e.

 

Oletan että PC kaipaisi myös päivitystä, nyt i5 6500 ja GTX 950. Pohdin tässä että kumpi noista olisi isompi pullonkaula 4K ruudun myötä, eli kannattaisiko satsata about 330e i7 7700K prosessoriin, vai 600e GTX 1080 näyttikseen? Lisääkö pikselimäärä siis enemmän kuormaa prosessorin vai näytönohjaimen puolelle? Simu edelleen P3D V4, ja lisäosia siinä runsaasti.

 

Kiitokset,

 

JP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä hetkellä houkuttelisi 50" 4K ruutu joka isosta kaupasta tarjouksessa 499e.

 

Oletan että PC kaipaisi myös päivitystä, nyt i5 6500 ja GTX 950. Pohdin tässä että kumpi noista olisi isompi pullonkaula 4K ruudun myötä, eli kannattaisiko satsata about 330e i7 7700K prosessoriin, vai 600e GTX 1080 näyttikseen? Lisääkö pikselimäärä siis enemmän kuormaa prosessorin vai näytönohjaimen puolelle? Simu edelleen P3D V4, ja lisäosia siinä runsaasti.

 

Kiitokset,

 

JP

 

Näytönohjainhan se on joka sitä näyttöä nimensä mukaisesti ohjaa ja sitä mitä siinä näkyy. Enemmän pikseleitä piirrettävänä (ohjattavana) tarkoittaa siis suurempaa kuormitusta näytönohjaimelle, joten se siis kannattaa päivittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä hetkellä houkuttelisi 50" 4K ruutu joka isosta kaupasta tarjouksessa 499e.

 

4k telkkari on ihan toimiva visuaaliksi. Tärkeimpänä asiana pitäisin sellaista pelikäyttöön ostettaessa "display lagiä" eli sitä kuinka pitkään kestää että kuva muodostuu ruudulle. Nopeimmissa UHD-telkkareissa lagi on noin 20 ms luokkaa, joka vielä menettelee pelikäytössä. Lentosimu käytössä ehkä hieman pidempikin menee, mutta en hirveästi siitä tinkisi. Pitkästä display lagistä seuraa helposti sellaista jojomaista ohjaamista, kun ehdit jo korjata tekemääsi ohjausliikettä ennen kuin näet mitä siitä seurasi. Voi tuntua pieneltä asialta, mutta alkaa pidemmän päälle helposti nyppimään ja vaikuttaa paljon siihen kuinka hyvältä ratkaisulta UHD-telkkarin hommaaminen näytöksi vaikutti. Ainakin tuolta voi vähän kyttäillä minkälaista lagiä mahdollisissa telkkareissa olisi tarjolla. https://displaylag.com/display-database/

 

Toinen asia mikä kannattaa varmistaa on että telkkari pystyy myös UHD-tilassa piirtämään sen 60 kuvaa sekunnissa. Vielä ainakin pari vuotta sitten halvimmat mallit eivät tähän pystyneet.

 

Kaarevuudestakin kyselit aikaisemmin. Mielestäni sillä ei tee juurikaan mitään. Ei siitä juuri haittaakaan ole, mutta ei myöskään tuo mitään lisää suoraan ruutuun nähden. Osta suora tai kaareva riippuen siitä kummassa saat paremmat muut ominaisuudet halvemmalla.

 

Pari vuotta sitten ostin 55 tuuman 4k-telkkarin tietokoneen näytöksi ja olen ollut varsin tyytyväinen valintaan. Valitettavasti kovin halvalla vaan ei saa telkkaria, jonka ominaisuudet sopivat hyvin tietokoneen näytöksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mainiota, kiitos neuvoista!

 

Näyttäisi tuossa ko. mallissa (Samsung UE50KU6075) joidenkin tietojen mukaan olevan 37ms input lag ja 18ms response time. Olettaisin että tuo input lag korreloi jotenkin maksimaallisen ruudunpäivityksen kanssa, eli 37ms voisi olla 27Hz (37ms x 27Hz = 1). Eli saattaisi olla liian hidasta sulavaan lentelyyn...?

 

Pikaisella googlaamisella löytyi tämmöinenkin keskustelu jossa lisää detaljeja aiheesta: https://murobbs.muropaketti.com/threads/noin-40-4k-tv-naeyttoenae.1251447/page-7

 

Täytynee siis vielä tehdä lisää kotiläksyjä että ymmärtäisi näiden telkkareiden ominaisuuksia...

 

JP

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttäisi tuossa ko. mallissa (Samsung UE50KU6075) joidenkin tietojen mukaan olevan 37ms input lag ja 18ms response time. Olettaisin että tuo input lag korreloi jotenkin maksimaallisen ruudunpäivityksen kanssa, eli 37ms voisi olla 27Hz (37ms x 27Hz = 1). Eli saattaisi olla liian hidasta sulavaan lentelyyn...?

 

Ei minun käsittääkseni korreloi ruudunpäivityksen kanssa. Esim. telkkari piirtää kuvan 60 kertaa sekunnissa, mutta jokainen kuva tulee sen 37ms myöhässä. En usko että 37ms display lagi olisi vielä kovin paha simuiluun. Response time liittyy käsittääkseni enemmän siihen aiheuttaako liike ruudulla suttua (motion blur). Eli kuvaa sitä kuinka nopeasti yksittäinen pikseli vaihtaa väriä ja jos aika on pitkä niin edellinen kuva ei ehdi hävitä kun jo uusi tulee näkyviin. 60 Hz ruudun päivityksellä yksi kuva on näkyvissä 17ms. Mun telkkarissa taitaa olla 15ms response time ja hiirtä kun liikuttaa vähän kovempaa niin kaksi kursoria näkyy. Pelatessa en juurikaan ole huomannut.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä ole kokeillut DCS:n kanssa (tai muunkaan lentosimun), mutta kilvanajossa oli huomattavia vaikeuksia, ennenkuin älysin että kuva tulee todella paljon jäljessä... rattia pystyi heiluttamaan 180 asteen vaihe-erolla ruudussa näkyvään.

 

Ratkaisu: kaikki viivettä aiheuttava kuvankäpistely pois. Vsync, triple buffering, mitä niitä nyt on... enkä tietenkään enää löydä sitä mainiota sivua jossa neuvottiin täsmälleen mitä Nvidian asetuksissa pitää ottaa pois päältä. Aika paljon piti kuitenkin rassata.

 

Nyt luistot saa huomattavasti paremmin kiinni, mutkiin mennään paremmilla linjoilla ja muutenkin on paljon realistisemman tuntuista meininkiä. Tästä jos haluaa parantaa, pitää hankkia jokin 144Hz/1ms näyttö. Tai siis kolme.

 

EDIT: kilpa-autoilussa silmäkarkki ei ole niin olennaista, ei sitä kuitenkaan ehdi seurata... lentäessä voi olla hiukan eri juttu. Mutta vaikkapa laskeutuessa olisi kiva ettei maailma tule kovin paljoa ohjainten jäljessä, WW2 koiratappeluista puhumattakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo input lag on siis vissiin se aika jonka signaali kulkee telkkarin sisääntulosta näyttöruudulle asti, eli koostuu kaikkien kuvanparannuspiirien yms. aiheuttamasta viiveestä. Eli vaikka ruutu päivittyisi 50-100 kertaa sekunnissa, jokainen päivitys alkaa tuon viiveen verran myöhemmin kuin tietokone on käskenyt.

 

Hankalaa tuntuu olevan löytää tietoa tuosta input lagista malleittain, ja varsinkin jos sitä voi itse pienentää ottamalla pois kuvanparannustoimintoja yms...

 

JP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Hankalaa tuntuu olevan löytää tietoa tuosta input lagista malleittain, ja varsinkin jos sitä voi itse pienentää ottamalla pois kuvanparannustoimintoja yms...

 

Kannattaa googlettaa jotain testejä/juttuja aiheesta ja valitsee niistä omalle budjetille sopivan. Paljon helpommin osuu oikeaan kuin että ihan tyhjältä pyödältä itse lähtee valitsemaan pelkkien speksien perusteella.

 

Esim. http://www.gamesradar.com/best-4k-tv-for-gaming/

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näitäkin on tullut selailtua, ja vähitellen alkaa ymmärtää mikä toimii pelikäytössä ja miten. Käytännön elämässä haasteen tuo TV mallien numerointi, eli juuri sitä testattua ei löydä välttämättä kaupasta ollenkaan. Toisaalta taas parhaat diilit telkkareista tupsahtaa aina yllättäen (hinta tippuu helposti useita satasia), joten lopulta täytyy aina yrittää selvittää sen tietyn mallin hyvät ja huonot puolet.

 

Kiitokset jälleen kaikista kommenteista!

 

JP

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään