Esa Sairio

Lisää vääntöä FSX:ää varten?

41 viestiä aiheessa

Olen innostunut FSX:stä hienoine lisäosineen. Tiedän että sijoittamalla 2000 euroa saisin tietokoneen, jolla simu pyörisi nykyistä ilmeisesti selvästikin paremmin. Kuten olen todennut, en halua uusia koko konetta. Homma on työläs, koska käytän tietokonetta jatkuvasti paljon muuhunkin kuin simuiluun.

Siis asiantuntijoille:

1. Kannattaako vaihtaa prosessori Intellin i7-sarjalaiseen ja mihin niistä (olettaen että sopii mekaanisesti kantaan, jäähdytykset toimivat ym.). Ammattimaista apua operaatiolle löytyy kyllä perheestä. Nykyinen on Intel i5 670@ 3,47 GHz.

2. Kannattako uusia näytönohjain? Nykyinen on AMD Radeon HD5800. Onko niin, että GeForce-pohjaisten ohjainten kanssa tulee ongelmia simussa terävien reunojen muodostamisessa joita taas ei ole Radeoneissa. Mitä suosittelette?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1. Varmasti kannattaa. Itse tosin painelen i5:lla. Minulla hajosi reilu vuosi sitten itse kasattu kone, jossa oli mm. i7-prossu, mutta koska en viitsinyt enää alkaa kasailemaan mitään masiina, niin ostin Acer Predatorin jossa ikävä kyllä oli tämä i5-prossu ja näyttis oli kuitenkin nVidian GTX 970 4GB. Kumma kyllä - mitään ongelmia ei simuilun eikä minkään muunkaan kanssa ole ollut. Kaikki pyörii sulavasti vaikka taustalla pyörii sää- ynnä muut simuohjelmat.

2. Kyllä yleisin näyttis simumaailmassa lienee nVidian kortti nVidia Inspectorilla höystettynä.

AVSIM-foorumilla on runsaasti tietoa asiasta jos sitä viitsii itsekseen tutkia...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä odotan niin laitteiston kuin ohjelmistonkin suhteen P3D v.4:n julkistamista ja kokemuksia sen käytöstä. Siihen asti mennään entisillä. Juuri nyt kun "FSX-yhteensopiva" simuilu on kokemassa suurimman muutoksensa aikoihin ei kannata sijoittaa mihinkään mikä ihan pian saattaa osoittautua vääräksi hankinnaksi. Yli vuoteen en ole ostanut mitään uutta FSX:ään ja laitteiston uusiminenkin saa odottaa edellä mainittua.

P3D v.4 poistaa OOM-virheet eli VAS-ongelman (4GB:n maksimirajan virtuaalisen muistin käytölle), mutta toisaalta emme vielä tiedä mitään täysin varmaa sen laitteistovaatimuksista (minkälainen CPU, GPU, fyysisen muistin määrä, jne.). Tietenkin jos aikoo jatkaa "simumaailman tappiin" FSX:llä, pätee sen laitteistovaatimuksiin se mitä täällä on lukuisia eri kertoja toisteltu. Vanhoja viestejä selaamalla niitä löytää.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Millaistakohan parannusta suorituskykyyn tavoitellaan ja paljonko on rahaa käytössä? Helpointa varmaan olisi hankkia vain uudempi i5 niin suurella kellotaajudella kuin vain saa emolevyynsä. Ongelmaksi varmaan lopulta muodostuu vanha emolevy ja lopulta joutuu uusimaan vähän kaikkia komponentteja, jotta suorituskyky pysyisi tasapainossa. Lopputulos käytettyyn rahamäärän nähden tulee luultavasti olemaan pettymys.

Pekka varsin hyvin kirjoitti ja olen samaa mieltä että kannattaa todellakin miettiä miksi juuri nyt jäädä FSX maailmaan tai ainakin niin palavasti, että siihen haluaa investoida vielä lisää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen ollut FS 2004-maailmassa vuodesta 2004 vuoteen 2017 eli 13 vuotta vaikka FSX oli saatavissa jo 2006 alkaen.

Edelleen lentohommiin FS 2004 on varmempi ja parempi (minun koneellani) kuin FSX eikä framet heikkene vaativilla lisäosillakaan kuten FISDIN EFHK, jolla FS 2004 framet 40-50 mutta FSX:ssäni  Mega Helsingillä vain 15-20 (ei kiitos!).

FSX:ssä taas on hienoa laajempi tasokkaiden lisäosien valikoima nykyään, kuten photosceneryt autogeneineen useaan Euroopan maahan. Nämä eivät edes rasita FSX:n frameja.

Tomin ehdotus tehokkaimmasta mahdollisesta i5:sta on tutkimisen arvoinen. Koneeni on viitisen vuotta vanha ja isompia muutoksia siihen ei kannata tehdä. Voisin käyttää pari sataa uuteen prosessoriin. Näytönohjainta tuskin kannattaa vaihtaa.

Tänä vuonna minulla siis alkoi FSX:n aikakausi, vaikka FS 2004 on edelleen kakkossimuna. Kyllä nyt aion pysyä FSX:n parissa aika pitkään. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pyysin samalta tietokoneliikkeeltä, josta ostin koneeni vuonna 2010, tarjouksen prosessorin ja emolevyn ja muun tarvittavan päivityksestä. Prossuksi haluan Intelin ja koneeseeni sellaisen päivityksen, että FSX pyörii päivitetyllä koneella mahdollisimman hyvin. Emolevyni on niin vanhaa tyyppiä, että siihen ei olisi saanut enää tehokkaampaa prosessoria.

Palailen asiaan kun päivitys on tehty.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaako tuollainen asentaa? Minulla ei ole FSX:n steam-versiota vaan perusversio plus 2 Service Packia.

"UIAutomationCore.dll – dll library file that improves 32-application performance in 64-bit systems"

Jos kannattaa onko siitä hyötyä ja mitä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaako tuollainen asentaa? Minulla ei ole FSX:n steam-versiota vaan perusversio plus 2 Service Packia.

"UIAutomationCore.dll – dll library file that improves 32-application performance in 64-bit systems"

Jos kannattaa onko siitä hyötyä ja mitä?

Sulla menee jo nämä omat kysymyksesi sekaisin.... vastasin jo aiemmin tähän. Jos simu kaatuilee kun käyt valikoissa usein, niin on ehkä tarpeen harkita. Virheilmoitus simun kaatuessa todennäköisesti viittaa myös tähän dll-tiedostoon. Jos simu toimii normaalisti, niin et hyödy tästä.

"improves 32-application performance in 64-bit systems" ... performance ei taida tässä tapauksessa viitata mihikään ruudunpäivitysnopeuteen tms.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sulla menee jo nämä omat kysymyksesi sekaisin.... vastasin jo aiemmin tähän. Jos simu kaatuilee kun käyt valikoissa usein, niin on ehkä tarpeen harkita. Virheilmoitus simun kaatuessa todennäköisesti viittaa myös tähän dll-tiedostoon. Jos simu toimii normaalisti, niin et hyödy tästä.

"improves 32-application performance in 64-bit systems" ... performance ei taida tässä tapauksessa viitata mihikään ruudunpäivitysnopeuteen tms.  ;)

Sepä harmillista. Framerate on ykkönen!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pyysin samalta tietokoneliikkeeltä, josta ostin koneeni vuonna 2010, tarjouksen prosessorin ja emolevyn ja muun tarvittavan päivityksestä. Prossuksi haluan Intelin ja koneeseeni sellaisen päivityksen, että FSX pyörii päivitetyllä koneella mahdollisimman hyvin. Emolevyni on niin vanhaa tyyppiä, että siihen ei olisi saanut enää tehokkaampaa prosessoria.

Palailen asiaan kun päivitys on tehty.

Tilasin tietokoneeseeni oheisen päivityksen. Prosessorin kokonaisteho ranking-tilaston mukaan on noin 70% suurempi, kuin nykyprosessorillani i5-670.

Z170-P S1151 Z170 ATX CPNT

Intel Core i7-6700K 4.0GHz LGA1151 BOX

Kingston 16GB(2x8GB) 2666MHz DDR4 Fury Black CL15 Kit

SILENTIUMPC Spartan 3 LT HE1012

Asennus asiakkaan koteloon.

Kriitikot tietenkin sanovat, että FSX ei vieläkään pyöri kunnolla. Saa sanoa, mutta tilaamani päivitys kyllä edustaa parasta luokkaa mitä nykykoneeseeni oli mahdollista tehdä. Kokonaan uutta konetta en tällä kertaa hanki.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sepä harmillista. Framerate on ykkönen!

Ei FSX:ssä, vaan sulavuus. Tökkivä simu vaikka FPS kävisi 50 tuolla puolen ei ole mukava. Sen sijaan sujuva simu tasaisella 20FPS:llä on jo varsin lennettävä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos ihan tarkasti otetaan niin sekä sujuvuuden että frameraten pitää olla yhtä aikaa hyviä.

Entä 30 fps 30Hz näytöllä Vsync päällä? Riittääkö?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten asia on sinun mielestäsi?

Itselläni on 60Hz:n näyttö, joten en tiedä.

Et varmaan sulavampaa voi enää simusta saada. Eli ei se fps kerro yhtikäs mitään sulavuudesta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kertokaa hieman mitä tämä sulavuus on ja miten sitä mitataan.

Tarkoittaako se tavallaan frameraten vakautta? Jos mulla +50 FPS, mutta viiden sekunnin välein töksähtää 10 FPS, simu ei ole sulava?

Ja mikä sen aiheuttaa että framet putoaa hetkeksi johonkin viidennesosaan? Mikä aiheuttaa sellaisen lyhytkestoisen kuorman..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarkoittaako se tavallaan frameraten vakautta? Jos mulla +50 FPS, mutta viiden sekunnin välein töksähtää 10 FPS, simu ei ole sulava?

Ja mikä sen aiheuttaa että framet putoaa hetkeksi johonkin viidennesosaan? Mikä aiheuttaa sellaisen lyhytkestoisen kuorman..

Ajattele niin vaikkapa, että jos näyttösi päivittyy 60 kertaa sekunnissa ja peli 40 niin ei välttämättä ole sulava, koska kaikkia kuvia ei näytetä yhtä pitkään.

Tuo kuvailemasi ln stutteringia. Siihen vaikuttaa esim tekstuurien lataus. 64bit simun pitäisi korkata se, koska kaikki voidaan ladata kerralla. Tuo vastaukseni Esalle viittasi siihen, että fps:n ei välttämättä tarvitse olla kovin suuri, jotta simusta saa sulavan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin juuri tämä asia. Joona kertoi yhden asian, todellisuudessa veikkaan tämän olevan paljon monimutkaisempi. FSX:ssä ainakin tökkimistä aiheuttaa autogen, joskus sää, eli lähinnä siis pilvet, tekstuurien lisäksi. AI liikenne voi vaikuttaa myös, ja samoin eri lisäosapalikat, jotka käyttävät simconnect lisäosaa. Simconnectia voi siis yhtäaikaa käyttää esim. sääohjelma, AI liikenne (Esim. Ultimate traffic live), SODE, joidenkin lentokoneiden eri toiminnot (esim. mittarit, lentomalli jne.) Luonnollisesti myös monimutkainen maisema/lentokone voi kuormittaa simua valtavasti.

FPS rajoittaminen johonkin hyvään/järkevään FPS lukuun auttaa sulavuuteen. Nvidia ymmärtääkseni antaa mahdollisuuden rajoittaa puoleen näytön taajuudesta, mutta toimii se simun omakin rajoitin.

Kun simu tökkii, niin se on lähes aina merkki siitä, että asetukset ovat liian kovilla. Se on sitten eri asia, miten tämän kanssa "elää", mutta tosiaan asiaan vaikuttavia tekijöitä on aika paljon. Kannattaa itse testailla.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä on hyvä testivideo simusta 30Hz näytöllä 30fps. Ei kovin tökkivää, vaikka fps ei ole kuin 30. Eli kannattaako sitä maksimaalista frameratea väkisin yrittää saavuttaa uusimmalla raudalla, vaan panostaa ennemmin vaikka hyvään näyttöön. Toki tämäkin vaatii ettei simu mene koskaan alle 30fps mutta jos sitä ajaa 50-60fps niin ehkä se kestää sen 30 raskaammassakin skenaariossa..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo video ei ollut FSX:stä, joka minulla on nyt käytössä ykkössimuna. Tosin kai tuo P3D on aika lailla sama kuin FSX. Tuon videon osalta ei ole mitään tietoa lisäosien määrästä eikä simun muista säädöistä. Sitä paitsi siinäkin oli hienoista tökkimistä.

Itselläni FSX:n saa tökkimään rajusti, jos haluan esimerkiksi autogenin sellaiseksi että metsät ovat hyvin tiheitä. Lisäksi autogenit tahtovat suurilla asetuksilla tulla esille lennettäessä ponnahtamalla eivätkä näy kovin kaukaa. Matalilla asetuksilla, kun puita on harvemmassa, toimii tyydyttävästi nykykoneellani. Nyt minulla on simun autogen-säätö toiseksi ylimmässä asennossa ja fsx.cfg:tä rajattu talot 1000:een ja puut 2000:een, kun default-asetuksetkin ovat paljon isommat. Tosin talojen osalta simussa ei varmaan millään alueella tarvitse yli 1000 taloa/ruutu (eli noin neliökilometri).

Samoin tökkivyyteen vaikuttaa pilvien asetus. Nyt vain näkyvyys säädetty 70 mailia, haluaisin maksimin (siis kuinka kaukana pilvet näkyvät). Sitten runsas AI-liikenne aiheuttaa harmia. Se ainoa kaupallinen EFHL, jonka ostin, ei voi olla asennettuna nykykoneellani, etenkin jos päällä on edes hieman AI-liikennettä, hankalaa säätä. Sitä paitsi lennän simun vakiolentokoneilla. Entä jos ostan jonkun kunnollisen Airbussin?

Joona puhui näytöstä. Olen ihan tyytyväinen 40 tuuman Sonyn HDTV:hen, resoluutiolla 1920 x 1080, siis FSX ja laajakuva ja 60 Hz.

Päivitän nyt tietokoneeni, jolloin prosessorin suorituskyky ja koko koneen, nousee noin 70%. Prosessorien rankinglistalla tuleva prosessorini Intel i7 6700K 4,0 GHz on 70% tehokkaampi kuin nykyinen i5. Ja suunnilleen yhtä tehokas kuin listan ykkösprossu, i7-7700K.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt minulla on simun autogen-säätö toiseksi ylimmässä asennossa ja fsx.cfg:tä rajattu talot 1000:een ja puut 2000:een, kun default-asetuksetkin ovat paljon isommat. Tosin talojen osalta simussa ei varmaan millään alueella tarvitse yli 1000 taloa/ruutu (eli noin neliökilometri).

Tiesitkö, että autogeniä ei kannattaisi rajata FSX.cfg tiedostosta, vaan käyttää niitä simun omia säätöjä? Näin ainakin mikäli on uskomista NickN kommentteihin FSX bugisuudesta ja "herkästä" balanssista autogenin suhteen.

Tuon videon osalta ei ole mitään tietoa lisäosien määrästä eikä simun muista säädöistä. Sitä paitsi siinäkin oli hienoista tökkimistä.

Kenttä näyttäisi olevan ORBX PAGS Gustavus, autogenit aika isolla jos ei täysillä, ja simu todella sulava, eikä kyllä mitään mainittavaa tökkimistä. Pilkun nysväämisen voinee jättää tässä kohtaa. Kuten jo aiemmin selitin, kun FPS rajoitetaan johonkin ja se pysyy siellä, niin simu toimii sulavasti. Jos meinaat itse rajoittaa FPS:n 50-60 niin onnea matkaan. Nykyään lienee aika vakiintunut käytäntö rajoittaa 30FPS, puoleen useimpien monitoreiden virkistystaajuudesta vsync päällä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täällä, mielestäni tasokkaalla sivustolla, on kyllä ihan muuta ohjetta autogenien rajoittamisesta fsx.cfg:llä kautta simun omalla rajoittimella.

http://c-aviation.net/fsx-help/fsx-tweaks/

Pitäisi päästä aitojen, esim. Finnairin simujen ruudunpäivitykseen: Täysin luonnolliseen. Ikuisuuskysymykseen väitän että tuo edellyttää FS 2004:n tai FSX:n osalta että framet ovat jatkuvasti 70-100 luokassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täällä, mielestäni tasokkaalla sivustolla, on kyllä ihan muuta ohjetta autogenien rajoittamisesta fsx.cfg:llä kautta simun omalla rajoittimella.

Ei ole.

Recommendation – do not limit the tree number

If the trees alone worsen cause issues with your FSX is rare. It’s a scenery bug in fact (it happened to me in my test scenery for example – just to check the situation in which this tweak would actually be necessary).

If you experience autogen problems – you should lower your autogen density in FSX settings or your fsx.cfg AUTOGEN_DENSITY value. This should be enough.

If your sure that something is wrong with scenery trees – try this tweak.

Use this tweak to increase the number of trees

That is actually a good idea. You may slightly increase the number of trees and the density of forests using TERRAIN_MAX_AUTOGEN_TREES_PER_CELL=6000. It works best with AUTOGEN_DENSITY at 4 or 5 (Very dense, Extremely dense).

Pitäisi päästä aitojen, esim. Finnairin simujen ruudunpäivitykseen: Täysin luonnolliseen. Ikuisuuskysymykseen väitän että tuo edellyttää FS 2004:n tai FSX:n osalta että framet ovat jatkuvasti 70-100 luokassa.

Luovutan.  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään