Antti T Komulainen

Matala framerate

44 viestiä aiheessa

Moi,

 

Vuosien ajan olen kituuttanut melko matalalla frameratella. EFHK lennettäessä noin 10-15 maassa ja 15-20 ilmassa. Nyt kun lensin Amsterdam-Pariisi, alkoi olemaan 9-11 maassa ja 15 ilmassa. Kun framet menee alle 10, alkaa simu tuntumaan hyvin epävakaalta ja kaatuu jos käynnistää mitään extraa. Myös OOM kummittelee öisin se kerran-pari viikossa.

Muut uudet pelit toimii lähes täysillä asetuksilla, mutta FSX ja P3D on aina ollut raja vastassa. Oon katsonut netistä ne yleisimmät kikat, uudelleenasentanut simun ja optimoinut P3D.cfg:n. Nyt laskin grafiikka-asetukset n. high-tasolta mediumille, antoi ehkä 1 fps lisää.. Joten ajattelin pyytää teiltä apua ongelman löytämisessä, kun itseltä on loppuneet ideat :thmbdn:

 

Speksit:

Gigabyte X99-UD4 Intel LGA2011-3 eATX Motherboard USB 3.0 and SATA 3

Intel Core i7-5820K - 3.3GHz Six Core Processor Socket 2011-3 and arctic cooler

ASUS DUAL-GTX1070-8G 8GB HDMI DVI DP

2x ASUS GTX760-DC2OC-2GD5 NVIDIA GeForce GTX760 2048 MB

(yhteensä siis kolme näytönohjainta)

RAM 8 GB DDR4

WD Green 2 TB SATAIII 64 MB 3.5" kiintolevy

Corsair RM850, 80 PLUS Gold - ATX-virtalähde, 850 W

Windows 7 Ultimate 64 bit

 

GTX1070

TV 52" 1920x1080 HDMI - EFASS

Projektori 1920x1080 HDMI - Cockpit tai virtual cockpit view

 

GTX760 #1

Näyttö 22" 1920x1080 DVI-D - Panel 2D, IVAP, TS2

 

GTX760 #2

Näyttö 22" 1920x1080 DVI-D - Panel 2D

Näyttö 19" 1680x1050 VGA - Jeppview ja nettiselain

 

Ohjainpinnat:

Hiiri, näppäimistö

Logitech G13

Thrustmaster Warthog joystick

Thrustmaster Warthog throttle

Saitek panels 3x

Steelseries Siberia headset

 

Softa taustalla:

P3Dv3.35 - full screen

ORB FTX Vector

Lentokenttäscenery, pääosin Aerosoft Mega Airport

REX4 texture direct & soft clouds

Active Sky Next

EFASS NG

Jeppview

IVAP

TS2

Teamspeak noise

MorphVox Screaming Bee

Spad Next

 

IMG_1471.jpg

Tässä poikkeuksellisesti 2x virtual cockpit, oli joku 17 FPS. Hävittäjät ja GA harvoin tuottaa ongelmia. Framerate-ongelma korostuu isoilla kentillä ja lasiohjaamokoneilla, kuten Aerosoft Airbus, Carenado C550 ja Carenado Kingair.

 

Uusin varustuksen tälle tasolle siinä joulun alla. Mielestäni komponentit on hyvää hinta-laatusuhdetta, noin 1-2v ajastaan takana.

Erityisesti CPU:ta olen pitänyt silmällä, sillä olen ymmärtänyt että se on simuissa ratkaisevampi kuin muualla. Kellotettu joku +10%, lämpötilat ok.

Oudointa tässä on, että katselin prosessienhallinnasta arvoja kun simu kituutteli 10 framessa. CPU load oli ainoastaan 17-20%. RAM käyttö 75%.. Eikö 8 GB enää riitä?

Onko tuo kolmen näytönohjaimen viritys huono, kannattaisiko karsia GTX 1070een. Tosin sitten saattaisi vähetä näyttöjen määrä.

Vai alanko näillä kaikilla extroilla ja viidellä näytöllä vaatimaan niin paljon, että yksi PC ei enää yksinkertaisesti riitä pyörittämään kaikkea?

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeile aluksi pyörittää vain yhtä näyttöä 1070:lla ja kerro meille fps. Pitäisi olla varmasti yli 30 koko ajan.

 

Onko nuo kaksi ohjaamokuvaa undockattuja? Onko sulla fps limiter käytössä? Jos sulla on fps limit 30fps ja undockaat yhden viewin, se on 30fps yhteensä eli molemmille kuville 15 max.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole mikän tietokonenero ja täällä tulee varmaan hyviä neuvoja Sinulle muilta, mutta itselläni P3D:ssä alkoi framet laskea kun ostin A2A:n Texan T-6 ja lensin Lontoon lähellä. Netistä minäkin hain neuvoja ja alla on parhaimmaksi kokemani tweakit jolla pääsen aina n. 20 ja ylikin frameihin: P3Dv2 tärkeimmät tweakit:

 

[bUFFERPOOLS]

UsePools=1

Poolsize=250000

[Main]

FIBER_FRAME_TIME_FRACTION=0.015

[GRAPHICS]

SHADER_CACHE_VERSION=1

TEXTURE_MAX_LOAD=4096

[JOBSCHEDULER]

AffinityMask=255

[TERRAIN]

SWAP_WAIT_TIMEOUT=2

UseGlobalTerrainView=True

 

Tietokoneen tiedot:

Malli: HP h8-1111sc

Suoritin: Intel ® Core   i5-2320 CPU @  3.00 GHz   3.00GHz

Asennettu muisti (RAM): 8 Gt

Järjestelmälaji: 64 -bittinen käyttöjärjestelmä

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeile aluksi pyörittää vain yhtä näyttöä 1070:lla ja kerro meille fps. Pitäisi olla varmasti yli 30 koko ajan.

 

Onko nuo kaksi ohjaamokuvaa undockattuja? Onko sulla fps limiter käytössä? Jos sulla on fps limit 30fps ja undockaat yhden viewin, se on 30fps yhteensä eli molemmille kuville 15 max.

Pääsen kokeilemaan taas huomenna, kerron sitten tuloksen. Tässä vaiheessa olen melko varma että tulee olemaan yli 30 FPS.

 

Se on yksi undockattu ohjaamokuva levitettynä kahdelle näytölle. Tiedän että se 2x virtual cockpittia kuormittaa. Mutta se tapaus jossa Amsterdamissa framet oli se 10 FPS.. Siinä oli cockpit view projektorilla ja noilla kahdella näytölla ainoastaan 2D paneeleja. 2D ei ymmärtääkseni pitäisi kuormittaa.

 

FPS limiter on siis tämä target FPS simun asetuksissa? Ei ole käytössä.

 

 

Kiitos Tapio, hyvä neuvo. Kokeilen tuota samoin huomenna :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko mitään ulkoisia fps limitereitä käytösssä? Testauksessa on tärkeätä varmistaa, että fps:ää ei ole rajoitettu millään tavalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko mitään ulkoisia fps limitereitä käytösssä? Testauksessa on tärkeätä varmistaa, että fps:ää ei ole rajoitettu millään tavalla.

En usko. Tarkistan vielä NVIDIA control panelin. Onko muita paikkoja joissa tällaisia voi lymytä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laita screenshotit P3Dn asetuksista ja mitä p3d.cfg tiedostoon olet muuttanut. Eihän sulla vain ole mitään 4096bit tekstuureja asennettuna tai FTX Vectorissa säädöt tapissa?

 

Alle 4GHz ei valitettavasti ole enää juuri mitään, jos haluaa oikeasti sulavan simulaattorin, mutta pitäisihän tuolla parempaa päästä kuin mihin pääset. Helpoin tapa rautapuolella on kokeilla ylikellottaa lisää mikäli vain lämmöt antavat periksi ja kone pysyy stabiilina.

 

Olet varmaan huomannut tämän, mutta tässä ihan hyvin kerrottu P3Dstä.

 

https://www.avsim.com/files/file/87-avsim-prepar3d-guide/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mutta se tapaus jossa Amsterdamissa framet oli se 10 FPS..

 

Siis mikä Amsterdam sulla on? Flytampan? Maksimiasetuksilla?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noita Tapion neuvoja ei kannata suiraan kokeilla. Ne on eri asetuksia, joille pitää itse hakea se oikea arvo. Esim affinitymask riippuu prosessoristasi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok kiitos varoituksesta Joona. Ja Tapio, otan yhä sun neuvot vastaan yhtä naiivisti kuin ennenkin 8)

 

Laita screenshotit P3Dn asetuksista ja mitä p3d.cfg tiedostoon olet muuttanut. Eihän sulla vain ole mitään 4096bit tekstuureja asennettuna tai FTX Vectorissa säädöt tapissa?

 

Alle 4GHz ei valitettavasti ole enää juuri mitään, jos haluaa oikeasti sulavan simulaattorin, mutta pitäisihän tuolla parempaa päästä kuin mihin pääset. Helpoin tapa rautapuolella on kokeilla ylikellottaa lisää mikäli vain lämmöt antavat periksi ja kone pysyy stabiilina.

 

Olet varmaan huomannut tämän, mutta tässä ihan hyvin kerrottu P3Dstä.

 

https://www.avsim.com/files/file/87-avsim-prepar3d-guide/

Ok laittelen ja tsekkaan tuon oppaan. Kyllä mulla on tunne että on jotain 4096 tekstuureja. Ehkä REX4 soft cloudit. Toki on enable 4096 P3D asetuksissa. Katselen ne lisärit läpi: REX ASN FTX aerosoft kentät..

 

Viittaat mun prosessorin gigahertzeihin? Suoraan sanoen en ole täysin varma mikä sen performancen määrittää kun on hertzit, ytimet, threadit, hyperthreading teknologia... Katsoin vain täältä https://www.futuremark.com/hardware/cpu kun tein ostopäätösta. 5820k sijoittuu yhä sijalle 15 ja sen alla on paljon suurempien GHz ratsuja. Kellotus jätti toivomisen varaa minustakin. Ilmeisesti pitäisi parantaa jäähdytystä, mutta siellä kotelossa huristelee jo se 4 tuuletinta, joten pitäisi varmaan siirtyä vesijäähdytteiseen tai jotain. Joka tapauksessa kun FPS oli Amsterdamissa 10, CPU load oli 17-20%, joten vika on muualla tai simu hyödyntää CPUta hyvin rajoitteisesti.

 

Selasin vähän lisää aiheen keskusteluja. Hoksasin etten ole tajunnut koskea NVIDIA asetuksiin tai tehdä P3Dlle omaa NVIDIA profiilia. Mutta en vieläkään täysin ymmärrä jos siellä NVIDIA control panelissa laitan anti aliasing 8x ja P3D asetuksissa 4x, mikä on lopputulos vai miten noi keskenään laitetaan. Samoiksi vai eri arvoiksi...

 

Siis mikä Amsterdam sulla on? Flytampan? Maksimiasetuksilla?

http://www.aerosoft.com/en/fsxp3d/flight-simulator-2004/sceneries/1677/mega-airport-amsterdam-x Joo taitaa olla tapissa. Tsekkaan.

 

Lukemani perusteella en edes uskalla kokeilla Flytampaa, ennen kuin saan vähintään 40 FPS nykyisillä ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ok laittelen ja tsekkaan tuon oppaan. Kyllä mulla on tunne että on jotain 4096 tekstuureja. Ehkä REX4 soft cloudit. Toki on enable 4096 P3D asetuksissa. Katselen ne lisärit läpi: REX ASN FTX aerosoft kentät..

 

4096bit tekstuurit tappaa koneesi helposti ja aiheuttavat VAS ongelmia. Samoin FTX Vector mikäli sulla on lähes kaikki siellä täpättynä. Ton dokkarin perusteella saa aika hyvän käsityksen mihin suuntaan noita kannattaa kokeilla ja mitkä ovat CPU vaikutteisia ja mitkä enemmän GPU. GPU sulla on hyvä. Sitten taas joku Prepar3d.cfg ei ole niin oleellinen enää kuin fsx.cfg oli aikoinaan.

 

Eri valmistajien lentokenttien VAS/FPS voi vaihdella todella paljonkin. Suoraan sanoen osa täysin surkeita ja osa todella hyviä. Surkeimpia ei saa millään toimimaan sulavasti. Kannattaa suosia uusia ja joista on P3D-versiot. Ymmärrän kiusauksen tuoda niitä FSXstä kun ne aikanaan kalliilla on sinne ostanut, mutta sanoisin että heitä se nykyinen Amsterdam niin nopeasti pois kuin mahdollista ja hanki Flytampan tilalle. Toimii luultavasti paljon paremmin kunhan et asenna kaikilla herkuilla sitä ;D

 

Viittaat mun prosessorin gigahertzeihin? Suoraan sanoen en ole täysin varma mikä sen performancen määrittää kun on hertzit, ytimet, threadit, hyperthreading teknologia... Katsoin vain täältä https://www.futuremark.com/hardware/cpu kun tein ostopäätösta. 5820k sijoittuu yhä sijalle 15 ja sen alla on paljon suurempien GHz ratsuja.

 

Tässä se kirous ja sudenkauppa simujen suhteen onkin. Single-core performance on ainoa mikä merkitsee simun sulavuuteen eli käytännössä se on hyvin pitkälle kellotaajuus ja yhden ytimen suorituskyky. i5 isolla kellotaajuudella voi olla hyvä prosessori simussa, vaikka noin muuten jää i7n jalkoihin.

 

Tässä vähän parempi lista, joka kertoo simujen suhteen CPUt paremmuusjärjestyksessä

https://www.cpubenchmark.net/singleThread.html

 

Mielenkiintoista verrata listaan, joka kertoo yleisesti ottaen parhaimmat CPUt.

https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

 

Esim. 2000 € hintainen yksi Xeon-prosessori on lähes hyödytön simuissa, vaikka muuten i7 jää täysin sen jalkoihin. Mitä netissä nähnyt noita niin

joku i7-6700K on ylikellotettu vielä jonnekin 4.7Ghz eikä se simu siltikään ihan täysin sulava ole, jos sulla on kaikki tapit säädetty maksimiin. Ei tarkoitus mollata konettasi vaan myös antaa vähän perspektiiviä mitä voi edes odottaa ja suhteuttaa muihin.

 

Prosessorisi on ihan hyvä, mutta valitettavasti ei mikään high-end prosessori simussa. Näytönohjaimesi on hyvä ja P3D onneksi osaa hyödyntä sitä kohtuullisesti. Muistia toki voisi olla 16GB, vaikka itse simu ei osaa hyödyntää kuin sen 4GB, mutta ainahan se on muille ohjelmille ja käyttöjärjestelmelle plussaa. Toki kauppaan ei kannata rynnätä tuon takia, koska fpsiä et sillä lisää saa.

 

Kannattaa tehdä myös eri profiilit eri tyyppisen lentämiseen. IFR/VFR, miten raskaalla lisäosalla lennät jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin se Tomi taitaa ollakin. Muistan kun asensin tämän uuden CPU:n joulun alla ja ihmettelin kun framet nousi vain joku 3-4 vaikka pisteitä noissa testeissä oli tuplasti enemmän. Samoin tämä selittää miksi mun CPU load on vain 20% kentällä; Simu ei osaa tai kykene hyödyntää loppu 80%.. Hieman turhauttavaa, mutta sentään nyt tietää mitä toivoa joululahjaksi, jos menisi tänä vuonna oikein hankinnat :laugh:

Mutta jos mulla on simu ja jotain 10 ohjelmaa siinä taustalla, eikö joku 2-4 ydin olisi parempi ratkaisu kuin 1 ydin jota kaikki käyttää? Jos olisi mahdollista allokoida se ydin #1 simulle ja ytimet 2-4 muille.

Samoin taidan tuplata keskusmuistin 16 GB. Tuskin se frameissa näkyy, mutta taitaa 75% alkaa jo hipomaan siinä rajoilla, että parin vuoden sisään se hankinta tulisi vastaan joka tapauksessa.

 

Selvästi ei ole Mega-Airportin faneja täällä.. No kokeillaan ilman ja sitten Fly Tampalla :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käydään ensin läpi kaikki asetukset mitä löytyy. Jos unohdin jotain tästä, sanokaa vaan niin hoidetaan.

 

Screenshot_60.png

Screenshot_62.png

Screenshot_63.png

Tätä oon ihmetellyt, alkoi siitä kun asensin projektorin. Miksi toinen E2242 1920x1080 haluaa aina väkisin tuon L222W 1680x1050 resoluutioiseksi.

 

Screenshot_66.png

Tästä siis 4096 varmaan yksi ilmeisin ongelma. Myös kumpi 32 bit vai DTX1..

EDIT:

WE HIGHLY recommend the use of the DXT5 compression algorithm for

clouds. DXT5 is the most flexible general purpose compression codec, so

if problems are experienced using REX clouds at higher resolution, select

the DXT5 setting. The same goes for the Wave Animation setting. 32-bit is

much more demanding on the GPU, thus if problems arise with the use of

the 32-bit setting, select the DXT1 option.

Joo DTX tästä lähtien..

 

Screenshot_67.png

Sitten tällä asennan aina tekstuurit ennen lentoa, kuten nyt laitettiin EHAM. Se valitsee tekstuurit käsittääkseni METARin perusteella, eli soveltaen talvea/sadetta/aurinkoa. Kyllä ne on juuri niitä 4096 tekstuureja.. Nyt alan ymmärtämään...

 

Screenshot_68.png

Screenshot_72.png

Tässä en oikein ymmärrä kun puhuitte että FTX asetukset ei saisi olla ihan täpässä.. Ei oo mitään resoluutiojuttuja. Täytyisi varmaan karsia noita sivuteitä ja golfkenttiä. Voin tsekata myöhemmin ohjekirjasta/netistä mitkä kuormittaa eniten.

 

Screenshot_75.png

Korjaan aiempia puheitani. Target framerate oli 20, laitoin nyt testeille 30. Ilmeisesti tuo on pakko olla päällä, sillä en löydä mistä sitä saisi pois...

 

En valitettavasti muista ihan tarkkaan mitä kaikkea oon muuttanut. En mitään suuria, jotain pari optimointijuttua no->yes. Wideviewaspect. Optimize parts. Max tekstuurit 4096.

[GRAPHICS]

HDR_BRIGHTNESS=1.100000

HDR_BLOOM_THRESHOLD=3.000000

HDR_BLOOM_MAGNITUDE=1.000000

HDR_BLOOM_BLUR_SIGMA=0.800000

TONEMAP_DAY_EXPOSURE_KEY=0.280000

TONEMAP_NIGHT_EXPOSURE_KEY=0.130000

HDR_SATURATION=0.800000

MIPMAP_VC_PANELS=1

TESSELLATION=1

TEXTURE_MAX_LOAD=4096

NUM_LIGHTS=4

COCKPIT_HIGH_LOD=1

AIRCRAFT_REFLECTIONS=1

LANDING_LIGHTS=1

DAWN_DUSK_SMOOTHING=1

LENSFLARE=0

HDR=1

DYNAMIC_REFLECTIONS=2

SHADOW_QUALITY=1

TERRAIN_SHADOW_CAST_DISTANCE=0

CLOUD_SHADOW_CAST_DISTANCE=0

OBJECT_SHADOW_CAST_DISTANCE=1

CONTENT_NO_SHADOW=0

INTERIOR_SHADOWS_CAST=1

EXTERIOR_SHADOWS_CAST=1

SIMOBJECT_SHADOWS_CAST=0

TERRAIN_SHADOWS_CAST=0

VEGETATION_SHADOWS_CAST=0

BUILDING_SHADOWS_CAST=0

CLOUD_SHADOWS_CAST=0

INTERIOR_SHADOWS_RECEIVE=1

EXTERIOR_SHADOWS_RECEIVE=1

SIMOBJECT_SHADOWS_RECEIVE=0

TERRAIN_SHADOWS_RECEIVE=1

VEGETATION_SHADOWS_RECEIVE=0

BUILDING_SHADOWS_RECEIVE=0

SHADOW_NUM_CASCADES_LOW=4

SHADOW_NUM_CASCADES_MID=5

SHADOW_NUM_CASCADES_HIGH=7

SHADOW_NUM_CASCADES_ULTRA=12

GROUND_SHADOW_TEXTURE_SIZE=2048

CLOUD_SHADOW_TEXTURE_SIZE=512

SHADOW_LOG_PARTITION_LOW=0.850000

SHADOW_LOG_PARTITION_MID=0.850000

SHADOW_LOG_PARTITION_HIGH=0.850000

SHADOW_LOG_PARTITION_ULTRA=0.850000

EFFECTS_QUALITY=0

EFFECTS_DISTANCE=0

TEXTURE_QUALITY=3

IMAGE_QUALITY=0

See_Self=1

Text_Scroll=1

[WEATHER]

CLOUD_FACING_MODE=0

WindshieldPrecipitationEffects=1

MinGustTime=10

MaxGustTime=500

MinGustRampSpeed=1

MaxGustRampSpeed=200

MinVarTime=5

MaxVarTime=50

MinVarRampSpeed=10

MaxVarRampSpeed=75

TurbulenceScale=1.000000

WeatherGraphDataInDialog=0

AdjustForMagVarInDialog=1

DynamicWeather=0

DownloadWindsAloft=0

DisableTurbulence=0

CLOUD_DRAW_DISTANCE=6

DETAILED_CLOUDS=1

OPTIMIZE_DENSE_CLOUDS=1

CLOUD_COVERAGE_DENSITY=6

THERMAL_VISUALS=0

VolumetricFog=1

[DISPLAY]

ChangeTime=4.000000

TransitionTime=4.000000

TEXTURE_FILTERING=8

MSAA=8

SSAA=0

VSYNC=0

FXAA=1

TRIPLE_BUFFER=0

ActiveWindowTitleTextColor=255,255,255

ActiveWindowTitleBackGroundColor=0,28,140,64

NonActiveWindowTitleTextColor=255,255,255

NonActiveWindowTitleBackGroundColor=24,33,87,64

InfoUpperLeftTextColorUser=255,0,0

InfoUpperLeftTextColorNonUser=255,127,0

InfoUpperLeftBackGroundColor=0,0,0,0

InfoUpperRightTextColor=255,0,0

InfoUpperRightBackGroundColor=0,0,0,0

InfoLowerLeftTextColor=255,255,255

InfoLowerLeftBackGroundColor=255,0,0,128

InfoLowerRightTextColor=255,255,255

InfoLowerRightBackGroundColor=255,0,0,128

InfoBrakesEnable=True

InfoParkingBrakesEnable=True

InfoPauseEnable=True

InfoSlewEnable=True

InfoStallEnable=True

InfoOverspeedEnable=True

InfoWeaponSystemEnable=True

InfoCountermeasureEnable=True

InfoUpperRightTextEnable=True

SKINNED_ANIMATIONS=1

TEXTURE_BANDWIDTH_MULT=30

UPPER_FRAMERATE_LIMIT=30

WideViewAspect=True

FullScreenBackground=False

FullScreenAutoFill=False

Fullscreen=False

[sCENERY]

MaxRegionsPurgePerFrame=16

POP_FREE_AUTOGEN=1

AUTOGEN_BATCH_LOD=2

AUTOGEN_TREE_MAX_DRAW_DISTANCE=9500.000000

AUTOGEN_TREE_MIN_DISTANCE_TO_LOD=2500.000000

IMAGE_COMPLEXITY=2

[MAIN]

User Objects=Airplane, Helicopter, Submersible, ExternalSim, Avatar

LabelsSupported=Airplane, Helicopter

Location=440,130,1480,908,\\.\DISPLAY9

Maximized=0

ShowInfoText=1

HideMenuNormal=0

HideMenuFullscreen=1

LocationFullScreen=0,0,1858,1080,\\.\DISPLAY9

[PANELS]

IMAGE_QUALITY=1

SAVE_AND_LOAD_PANEL_STATE=0

PANEL_OPACITY=100

QUICKTIPS=0

PANEL_MASKING=1

PANEL_STRETCHING=1

UNITS_OF_MEASURE=1

[CONTROLS]

Controls_Default=Standard

Controls_Current=Standard

KBDAIL=64

KBDELEV=64

KBDRUD=64

force_master_gain=10000

force_stick_force_enabled=1

force_stick_shaker_enabled=1

force_gear_bump_enabled=1

force_crash_enabled=1

force_ground_bumps_enabled=1

force_machinegun_enab led=1

[TextInfo.1]

Latitude=1,1

Longitude=1,2

Altitude=1,3

Heading=1,4

AirSpeed=1,5

WindDirectionAndSpeed=1,6

[TextInfo.2]

FrameRate=1,1

LockedFrameRate=1,2

GForce=1,3

FuelPercentage=1,4

[TextInfo.3]

Latitude=1,1

Longitude=1,2

Altitude=1,3

Heading=1,4

AirSpeed=1,5

WindDirectionAndSpeed=1,6

FrameRate=2,1

LockedFrameRate=2,2

GForce=2,3

FuelPercentage=2,4

[slewTextInfo.1]

Latitude=1,1

Longitude=1,2

Altitude=1,3

Heading=1,4

AirSpeed=1,5

[slewTextInfo.2]

FrameRate=1,1

LockedFrameRate=1,2

[slewTextInfo.3]

Latitude=1,1

Longitude=1,2

Altitude=1,3

Heading=1,4

AirSpeed=1,5

FrameRate=2,1

LockedFrameRate=2,2

[Avatar]

DefaultAvatar=Civilian Male White Shirt Blue Jeans

[DISPLAY.Device.NVIDIA GeForce GTX 1070.0.0]

Mode=1920x1080x32

[DISPLAY.Device.NVIDIA GeForce GTX 760.1.0]

Mode=1680x1050x32

[DISPLAY.Device.NVIDIA GeForce GTX 760.1.1]

Mode=1680x1050x32

[DISPLAY.Device.NVIDIA GeForce GTX 760.2.0]

Mode=1920x1080x32

[uSERINTERFACE]

SHOW_SCENARIO_WINDOW=0

SHOW_MISSION_CAPTIONS=1

PAUSE_ON_LOST_FOCUS=0

PROMPT_ON_EXIT=1

RestoreTimeOnMove=1

Map_Orientation=1

SITUATION=C:\Users\Antti\Documents\Prepar3D v3 Files\C550

[DynamicHeadMovement]

LonAccelOnHeadLon=-0.020000

LonAccelOnHeadPitch=-0.010000

RollAccelOnHeadLat=0.010000

YawAccelOnHeadLat=-0.100000

RollAccelOnHeadRoll=0.100000

MaxHeadAngle=5.000000

MaxHeadOffset=0.300000

HeadMoveTimeConstant=1.000000

[VirtualCopilot]

VirtualCopilotActive=0

[PointOfInterestSystem]

CycleSetting=0

[sOUND]

PrimaryPlaybackDevice={DEF00000-9C6D-47ED-AAF1-4DDA8F2B5C03}

VoicePlaybackDevice={DEF00002-9C6D-47ED-AAF1-4DDA8F2B5C03}

VoiceCaptureDevice={DEF00003-9C6D-47ED-AAF1-4DDA8F2B5C03}

SOUND=1

SOUND_QUALITY=2

SOUND_LOD=0

[TrafficManager]

AirlineDensity=0

GADensity=0

FreewayDensity=0

ShipsAndFerriesDensity=0

LeisureBoatsDensity=0

IFROnly=0

AIRPORT_SCENERY_DENSITY=0

[AContain]

ShowLabels=1

ShowUserLabel=0

ShowLabelManufacturer=1

ShowLabelModel=1

ShowLabelTailNumber=0

ShowLabelDistance=1

ShowLabelAltitude=1

ShowLabelAirline=0

ShowLabelAirlineAndFlightNumber=0

ShowLabelFlightPlan=0

ShowLabelContainerId=0

ShowLabelAirspeed=0

ShowLabelHeading=0

LabelDelay=1000

LabelColor=FFFF0000

[TERRAIN]

LOD_RADIUS=3.500000

TESSELLATION_FACTOR=75

MESH_RESOLUTION=20

TEXTURE_RESOLUTION=25

AUTOGEN_VEGETATION_DENSITY=2

AUTOGEN_BUILDING_DENSITY=2

DETAIL_TEXTURE=1

WATER_REFLECT_CLOUDS=0

WATER_REFLECT_USERAIRCRAFT=0

WATER_REFLECT_SIMOBJECTS=0

WATER_REFLECT_TERRAIN=0

WATER_REFLECT_AUTOGEN_VEGETATION=0

WATER_REFLECT_AUTOGEN_BUILDINGS=0

WATER_REFRACT_CLOUDS=0

WATER_REFRACT_USERAIRCRAFT=0

WATER_REFRACT_SIMOBJECTS=0

WATER_REFRACT_TERRAIN=0

WATER_REFRACT_AUTOGEN_VEGETATION=0

WATER_REFRACT_AUTOGEN_BUILDINGS=0

ENABLE_BATHYMETRY=1

WATER_CLARITY=30

WATER_DETAIL=1

UseGlobalTerrainView=False

[ATC]

AutoOpenAirTrafficWindow=1

UsePilotVoice=1

ShowATCText=1

PilotVoice=131072

COMM_MSG_AI_ATC_COLOR=0XFF8C00

COMM_MSG_ATC_AI_COLOR=0X00008B

COMM_MSG_ATC_USER_COLOR=0X006400

COMM_MSG_USER_ATC_COLOR=0XA52A2A

COMM_MSG_ATIS_COLOR=00000000

[iNTERNATIONAL]

ASLAT=2

ASLON=0

MEASURE=1

[REALISM]

PFactor=1.000000

Torque=1.000000

GyroEffect=1.000000

CrashTolerance=1.000000

General=1.000000

UnlimitedFuel=False

AllowEngineDamage=True

TrueAirspeed=False

AutoCoord=False

RealMixture=True

StressDamage=True

GEffect=True

ManualLights=True

GyroDrift=True

CrashWithDyn=True

CrashDetection=False

OnCrashAction=0

[ATTACHMENTS]

WeaponHighlight=False

HighlightDuration=1.000000

AutoWeaponSwitching=False

UnlimitedWeapons=False

UnlimitedCountermeasures=False

IgnoreAttachmentWeight=False

IgnoreAttachmentForces=False

[RECORDER]

RecordAITraffic=True

RecordAirportVehicles=True

RecordLeisureBoats=True

[sIM]

SYSCLOCK=1

OPTIMIZE_PARTS=1

[sTARTUP]

DEMO=0

STARTUP_DEMO=

LOAD_SCENARIO_TOOLS=1

LoadCorePlugins=1

LoadWindow=1

[FACILITIES]

COUNTRY=

STATE=

CITY=

GTL_BUTTON=4096

[MISC]

Com_Rate=7

[DISPLAY.Device.NVIDIA GeForce GTX 1070.0.1]

Mode=1920x1080x32

[MOUSE]

EnableGestures=False

[FlightPlanMap]

LineWidth=2

[MULTICHANNEL]

condAccountPassword=0

[MULTIPLAYER]

condAccountPassword=0

FrameSyncRate=0

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten lennettiin ekat kolme testiä.

1) Nykyisillä asetuksilla niin nähdään muutosten vaikutukset.

2) Sitten Joonan ehdotuksen mukaisesti vain yhdellä näytöllä by GTX1070. Tähän oma lisäykseni: Ilman taustaohjelmia. Sellainen minimitesti.

3) Poistetaan Mega Airport Amsterdam ja lennetään default scenerylla.

 

IMG_1644.jpg

Asetelma:

Projektorilla Virtual cockpit, eyepoint sijoitettu nokkanäkymään.

2 näytöllä 2D paneelit. Lisäksi IVAP, TS2 ja prosessinhallinta.

Muilla 2 näytöllä EFASS ja Jepview

Ainoa ero 'tositilanteeseen' on, että teen tämän offlinessa, eli moninpeliliikenne ja TS2 ei kuormita.

 

testit.png

Näissä siis neljä osiota. Testi alkaa RWY 22 lined up. Siitä lentoonlähtö, villejä kaartoja kentän päällä noin 1000 AGL, josta pamautetaan laskuun. Näin nähdään arvot paikallaan, kuormituksessa sekä niiden vakaus/vaihteluväli. Huomioita:

Testi 1 Vaihtelevat ja epävakaat arvot. Varmaan juuri merkki siitä että kuorma on liian suuri suorituskykyyn nähden.

Testi 2 FPS lähes tuplat ja CPU LOAD puolet vrt. Testi 1. Oli mukava ja sulava lentää, mutta silti olen vähän pettynyt ettei päästy 30 FPS. Varmaan ne 4096 tekstuurit vaikuttaa ja ilman mega airportia saatais ehkä 5 pinnaa lisää.

Testi 3 Arvoiltaan 1 ja 2 välissä. Default airport näytti ihan nätiltä, selvästi REX4 tekee hyvää työtä. Voisin oikeastaan lentää yksinomaan REX4 parantamilla default kentillä jos olisi vain oikeat kiito- ja rullaustiet +standit.

 

Screenshot_83.png

Se villi kaartelu suunnilleen tällaista. Kovaa, matalalla ja ihaillaan kaikkia maisemia. Mahdollisimman kuormittavaa.

 

Screenshot_80.png

Näyttissäädöt testissä #2.

 

Oon lukenut jonkun sanoneen ettei tämä default FPS-laskuri olisi hyvä tällaisiin tarkkoihin testeihin. Mutta yritin NVIDIA, FRAPS ja Steamin laskureita, en saanut niitä toimimaan tuohon näytölle. Ilmeisesti on hieman vaikeaa niille sopeutua kun on monta näyttöä joita käyttää samanaikaisesti.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nopeasti tuli ainakin nää mieleen. Ihan maltilliset asetukset sulla on Vectoria/Rexiä lukuunottamatta.

 

Rex:

 

- Muuta Texture resolution kaikkiin ensi alkuun 1024 (tai 2048)

- DXT5 lienee fps ystävällisempi kuin 32bit

 

FTX Vector:

 

- Underlays, bridges, tunnel exists yms. ainakin pois pienemmiltä teiltä.

- Kenties kokonaan tertiary/secondary roadsit pois ja golf-kentät sun muut.

 

Ehkä radikaali lähestysmistapa voisi toimia. Ota ensi alkuun lähes kaikki pois, lennä hetki ja testaa ja mahdollisesti lisää joku ja taas uudestaan. Näkee paljonko on ero min ja max Vectorilla.

 

P3D asetukset:

 

Texture resolution ultra - tipauta high tai medium.

FXAA - pois päältä

bathymetry - ota pois, ihan turha.

Target frame rate - jos vedät ihan oikealla niin se on unlimited

 

prepar3d.cfg:

 

Et ole muuttanut mitään merkittävää ilmeisesti.

 

Kyllä se oma fps-laskuri on riittävä ja oma perstuntama paitsi jos olet totaallinen excel-nörtti :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laita p3d asetuksista tessellation factor maksimiin tai toiseksi suurimmalle. Texture filtering 16x ja AA 4 samples. Kuormaa pitää saada näytönohjaimelle. Sitten testaa uudestaan 1070:lla. Frame limiter oikealle asentoon unlimited.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Simu ei osaa tai kykene hyödyntää loppu 80%..

 

Jep, koko simu pyörii käytännössä siinä yhdessä coressa, joka onkin sitten 100 % käytössä ja sen suorituskyky käytännössä ratkaisee lopulta simulaattorin suorituskyvyn. P3D osaa vähän paremmin jakaa muillekin ytimille kuormaa kuin FSX ja myös näytönohjaimelle, mutta kärjistettynä noin. Toivoa sopii, että P3Dv4 olisi tuossa parempi eikä "vain" 64bit. 16 GB muistia on tuossa mielessä perusteltua, että simu kykenee käyttämään yli 4 GB muistia niin sen jälkeen 8 GB onkin lopulta aika vähän.

 

Mutta jos mulla on simu ja jotain 10 ohjelmaa siinä taustalla, eikö joku 2-4 ydin olisi parempi ratkaisu kuin 1 ydin jota kaikki käyttää? Jos olisi mahdollista allokoida se ydin #1 simulle ja ytimet 2-4 muille.

 

Affnitymaskilla voi määrittää tuon mille ytimille simu asettuu. Tatu linkkasikin laskurin "oikean" arvon määrittämiseen, vaikka helposti laskimellakin pystyy binääriluvut muuttamaan desimaaliluvuksi. Ulkomaalaisilla forumeilla on paljon keskustelua tuosta ja kannattaako esim. hyper threading pitää päällä vai ei (BIOSista sen saa päälle/pois). Sieltä löytyy ihan tosissaan tehtyjä fraps-mittauksia ja analysointia, jos kiinnostaa. Yksinkertaistettuna mikäli HT on päällä niin ytimistä puolet on virtuaalisia ja jos ei ole päälle niin ytimiä on vain niin monta kuin fyysisiäkin ytimiä. Pitää vaan ottaa huomioon noissa affnitymask laskuissa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Dynamic Reflections P3D asetuksista muuten rasittaa huomattavasti. Kannattaa kokeilla laittaa se kokonaan pois päältä.

 

Unohda myös tuo nvidia control panel ja lataa nvidia inspector. Tee siellä profiili P3D:lle ja aseta AA seuraavasti:

 

Antialiasing - Behavior Flags = None

Antialiasing - Mode = Enhance the application settings

Antialiasing - Setting = Application-controlled / Off

Antialiasing - Transparency Multisampling = Disabled

Antialiasing - Transparency Supersamlling = 4x Sparse Grid Supersampling

Power management mode = Prefer maximum performance

 

Mitään muita asetuksia ei tarvitse muuttaa. Paina apply changes. Sen jälkeen varmista, että simussa on antialiasing 4 samples.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkä takia FSX:ssä pitäisi käyttää ulkopuolista framerajoitinta eikä simun omaa? Tästä on ollut useita juttuja näillä palstoilla. Asia on nyt ajankohtainen, koska virittelen edelleen innokkaasti aika hyvin toimivaa FSX:ääni.

 

Onko niin että FSX:n framerajoitin toimii jotenkin toisin kuin FS 2004:n rajoitin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko ajatellut asiaa siltä kantilta koskaan, että voisit kokeilla tuota aivan itse? Testin jälkeen voisit sitten päättää kumpi sopii sinun kokoonpanollesi parhaiten - ulkoinen vai FSX:n oma vai ilman mitään rajoituksia.

 

Minulla on käytössä ohjeiden mukaisesti FSX:n oma, joka on arvoltaan 30. Ohjeita löytyy ainakin AVSIMin keskuteluista jos viitsii vähän etsiskellä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko ajatellut asiaa siltä kantilta koskaan, että voisit kokeilla tuota aivan itse? Testin jälkeen voisit sitten päättää kumpi sopii sinun kokoonpanollesi parhaiten - ulkoinen vai FSX:n oma vai ilman mitään rajoituksia.

 

Minulla on käytössä ohjeiden mukaisesti FSX:n oma, joka on arvoltaan 30. Ohjeita löytyy ainakin AVSIMin keskuteluista jos viitsii vähän etsiskellä...

On aina mukavaa kuulla toisten mielipiteitä erilaisista asioista kuten autoista, hifilaitteista, tietokoneista tai lentosimuasioista. Mitä enemmän tietää sitä parempi. Esimerkiksi luotettavien lehtien autotestit ovat hyvää tietoa. Haen kyllä itsekin ahkerasti netistä ja lehdistä tietoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Testin jälkeen voisit sitten päättää kumpi sopii sinun kokoonpanollesi parhaiten - ulkoinen vai FSX:n oma vai ilman mitään rajoituksia.

 

Sivuutit tuon painottamani asian taas sujuvasti - hmmm...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään