Heikki Soini

Nyt se myrkyn lykkäsi!

16 viestiä aiheessa

Terve taas!

Näyttää siltä, että lirissä ollaan. Sattuneesta syystä päädyin poistamaan FSX + Accelerationin. Mielestäni tein sen "oppikirjan" mukaan, eli ensin kaikki lisurit pois ja sitten tietyt kansioiden

putsaukset, minkä jälkeen ensin Acceleration pois, ulos kontrollipaneelista ulos ja sitten lopuksi FSX pois. Koska en kyennyt (tässä tein ilmeisesti pahan mokan) poistamaan kahta A2A

konetta (B377 Captain of the Ship ja Constellation), aloin asentaa FSX:ää uudestaan, tällä kertaa käyttäen DeLuxe-versiota. Alkuperäisen version levyjä kun en löytänyt enää. Simu asentui

koneelle ja sitten lisäsin Accelerationin. Aloitin jälleen ohjeitten mukaan (by the "Nick´s Bible"), mutta huomasin heti,että jotain on pielessä, koska tietyllä screenin alueella on erittäin voimakasta

väreilyä. Etenkin vesitekstuurit, etenkin lennettäessä kohti aurinkoa, olivat sellaista soppaa, ettei sitä jaksanut kauaa katsella! Varsinkin auringonsilta eli heijastusvana lisäksi kiemurteli voimakkaasti lennettäessä sen yli puolelta toiselle. DX10 fixerin tekijä Steve varoittaa, että fixeri ei auta, ellei kaikki ole kohdallaan jo DX9:n kanssa. Sanottakoon, että olen käyttänyt jo

vuosia NVIDIA Inspectoria ja minulla on profiilit sekä DX9:lle että DX10:lle, jotka ovat antaneet erittäin hyvän tuloksen. Kun en onnistunut saamaan ko. väreilyä kuriin millään antaliasing/aniso-

tropic-filtraus asetuksilla, ajattelin kokeilla vielä DX10-moodissa, huolimatta Steven varoituksista. No, lopputuloksen arvaattekin jo. Kahdeksankertaisella spar grid supersamplingilla ja tar-

kasti seuraten fixerin manuaalin NI-profiilia (jota olin käyttänyt aikaisemmin menestyksellä) sain kuvan sellaiseksi, että sitä voi katsella, pitkin hampain tosin. Kun asensin REX:n DX10

vesitekstuurit niin eipä niissä ollutkaan aaltoja, vain pelkkää sinistä pintaa. Minulla sattui olemaan back upit ko. ocean height tekstuureista, mutta kun heitin ne  simun tekstuurikansioon,

niin oltiin taas siinä mistä aloitettiin eli vesi kohisi ja väreili aivan mielettömästi. Muusta shimmeringistä puheen ollen myös ORBX:n HD-puut väreilevät, kohteet jotka sisältävät tiheässä olevia

pystyraitoja (kuten esim. aidat tai rakennusten pystyrakenteet ym.) samaten sekä jotkut ohjaamotekstit väreilevät. Lopuksi voi mainita, että kaukana olevat lentokentät (niiden tietyt yksityis-

kohdat kuten mastot, valopylväät jne.) kipinöivät kirkkaina horisontissa.

Kun vielä kerron, että kun yritin vielä kerran simun uudelleenasennusta, niin Accelerationin poiston jälkeen en enää nähnyt jälkeäkään itse FSX:stä! Kun pistin sitten FSX DeLuxen kiekon se

tarjosi vain "Repair".vaihtoehtoa! Annoin asentaa ja "korjata", mutta lopputulos oli sama. Kun tänään kokeilin poistaa A2A Constellationin, niin ruutuun tuli vastaus " Ko. kohde on ehkä jo pois-

tettu, haluatko poistaa sen listalta". Kaikki A2A:n koneet ovat silti simussa ja pelaavat täydellisesti.

Kaiken kukkuraksi Program Files (x86) kansiosta ei löydy Microsoft Games-kansiota. Simu on asennettuna D-levylle.

Alan olla kohtuulisen kypsä tähän vatkaamiseen, etenkin kun tuota ikääkin jo alkaa olla kotitarpeiksi.

Siirtyminen Steam Editioniin on käynyt mielessä, mutta muilla foorumeilla on varoiteltu siitä, että ennen sen asennusta on KAIKKI vanhat jäänteet FSX:stä oltava pois, tai muuten saattaa ilmetä uutta "väreilyä". Kertokaa nyt ihmeessä hyvät ystävät ja kylänmiehet mitä tässä pitäisi tehdä, että pääsisi taas taivaalle!

Kiitoksin jo näin etukäteen!

- Hese-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehkä työläin, mutta lopputulokseltaan paras ratkaisu omalla kohdallani on ollut asentaa käyttöjärjestelmä uusiksi ja sitten simun puhdas asennus siihen päälle jos jotakin on mennyt pahasti vikaan. Suosittelen FSX SE seuraavaksi simuksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehkä kannattaa ottaa -tosiaankin- SE -versio käyttöön jos tämä muinaissimu vielä jotain kiinnostaa...

Varsinkin tarjouksessa niin purun halpakin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehkä kannattaa ottaa -tosiaankin- SE -versio käyttöön jos tämä muinaissimu vielä jotain kiinnostaa...

Varsinkin tarjouksessa niin purun halpakin.

Noooh - melkoinen määrä simumaailman parhaimpia koneita ja vieläpä melkoisen hintavia sellaisia ei paljon houkuta ostamaan niitä toistamiseen vain siitä ilosta, että siirtyisi PD3:een. Maisemat tosin toimisivat ilman uudelleen hankintoja, mutta ainakin minulla SE-versio toimii nykyisin erittäin sulavasti enkä nyt kuitenkaan puhuisi muinaissimusta tässä yhteydessä, vaikka eipä sillä - jokaisella on oikeus mielipiteisiinsä.

Mikä se sitten olisi nykypäivän simu?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

DCS, XP11, P3D? FSX on kuitenkin jo yli 10 vuotta vanha softa.

Ehkäpä noista löytyisi potentiaalia, mutta 61 suvea mittarissa - eiköhän tässä mennä loppu SE-versiolla niin kauan kuin enää hotsittaa  ;D

Muutenkin homma sujuu nykyisin niin, että simuilu sujuu hyvin ilman jatkuvaa säätämistä suuntaan tai toiseen. Aiemmin aika meni ratkoessa kaikkia mahdollisia simuongelmia ja itse päätarkoitus jäi aika ajoin erittäin vähäiseksi - tosin oppihan siinä matkalla kaikenlaista  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mistä ikinä johtuukaan, mutta suurin osa forumin viesteistä käsittelee näitä yli 10 vuotta vanhoja reliikkejä ja niihin liittyviä ongelma. Tuntuu kuin tulisi aikamatkalle menneisyyteen, kun tänne tulee viestejä lukemaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mistä ikinä johtuukaan, mutta suurin osa forumin viesteistä käsittelee näitä yli 10 vuotta vanhoja reliikkejä ja niihin liittyviä ongelma. Tuntuu kuin tulisi aikamatkalle menneisyyteen, kun tänne tulee viestejä lukemaan.

Nuori mies (näin oletan) - ei kaikki mikä on vanhaa tai ikäloppua ole huonoa eikä toisaalta kaikki mikä on uutta ole hyvää. Paljon on vanhassa sellaista joka joutaakin mennä ja monet uudet asiat ovat vallan mainioita ja tulleet jäädäkseen (ainakin toistaiseksi). Näinhän se kehitys kehittyy.

Tokihan me kaikki MS:n simuilla simuilevat olisimme kernaasti nähneet MS:n tekevän Flight Simulaattorista muutaman vuoden välein edelleen uusia versioita. Valitettavasti MS lopetti simulaattorinsa kehityksen kuin seinään. Sille emme mahtaneet mitään. Toivottavasti L-M ja L R jatkavat siviilisimulaattoreiden kehittämistä edelleen modernilla tasolla. Emme lainkaan pahastu siitäkään, jos alalle tulee uusia toimijoita - päinvastoin.

Vielä FSX:ääkin paljon vanhemmilla simuilla on oma uskollinen käyttäjäkuntansa. Ei se ainakaan minua millään tavoin häiritse, vaikka itse en enää FSX:ää vanhempia simuja käytäkään enkä tätäkään enää P3D v.4:n ilmestymisen jälkeen (todennäköisesti). 

Yksi tykkää tyttärestä toinen äidistä eikä minusta siinä ole mitään vikaa. Toivottavasti esitit kritiikkisi kuitenkin "pilke silmäkulmassa". Sitä pilkettä vain ei tänne asti näe, joten siinä tapauksessa hymiö lopussa olisi ollut paikallaan.

Tulkaamme kaikki jos nyt ei aivan autuaiksi niin ainakin onnellisiksi juuri sillä simulla, mitä haluamme käyttää.  :)

Pekka

70 vee (melkein)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Nuori mies (näin oletan) - ei kaikki mikä on vanhaa tai ikäloppua ole huonoa eikä toisaalta kaikki mikä on uutta ole hyvää. Paljon on vanhassa sellaista joka joutaakin mennä ja monet uudet asiat ovat vallan mainioita ja tulleet jäädäkseen (ainakin toistaiseksi). Näinhän se kehitys kehittyy.

Sanotaan vaikka niin, että lapsesi voisin hyvin olla ikäni puolesta mutten lapsenlapsesi. Lähes kaikki simuversiot commodore 64+FS2.0

alkaen ollut käytössä, vaikka välillä niiden pelaaminen jäikin kokonaan väliin useaksi vuodeksi. Kivoja muistoja joistakin, mutta enpä niistä yhtäkään osaa kaivata takaisin. Oman aikansa tuotteita.

Jokainen lentäkööt ihan millä tahansa versiolla tai olkoot lentämättä. Enemmän se oli vain toteamus ja epäsuore toive, että olisi ihan kiva nähdä keskustelua suomalaistenkin kesken muustakin kuin noin 10 sekunnissa googlella löytyviin vastauksiin, FSX asennus/maisemaongelmiin yms tai voisiko ne edes keskittää vain muutaman ketjuun ettei jokaisesta asiasta tarvi omaansa avata. Mutta mikäpä minä olen sanomaan mistä täällä keskustellaan ja jokainen kirjoittakoot ihan mistä haluaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä minä ainakin seuraan mielenkiinnolla tätä suomalaista keskustelufoorumia. Aina oppii niistä jotain. Se miksi FSX:stä on niin paljon juttua, on että siinä on paljon heikkouksia. P3D-versioissa on vähemmän ja siksi keskusteluakin niistä on vähemmän.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jokainen lentäkööt ihan millä tahansa versiolla tai olkoot lentämättä. Enemmän se oli vain toteamus ja epäsuore toive, että olisi ihan kiva nähdä keskustelua suomalaistenkin kesken muustakin kuin noin 10 sekunnissa googlella löytyviin vastauksiin, FSX asennus/maisemaongelmiin yms tai voisiko ne edes keskittää vain muutaman ketjuun ettei jokaisesta asiasta tarvi omaansa avata. Mutta mikäpä minä olen sanomaan mistä täällä keskustellaan ja jokainen kirjoittakoot ihan mistä haluaa.

Tämä oli aikoinaan melko vilkas foorumi ja asioita puitiin joka kantilta. Apua sai melko lyhyellä viiveellä kokeneemmilta käyttäjiltä ja keskustelu oli puolin ja toisin asiallista. Nyt täällä ei enää ole kuin muutama vakiofoorumilainen ja vähänkin kinkkisemmän ongelman ilmetessä on parasta mennä suoraan AVSIMin foorumille - tosin Googlea on hyvä kokeilla ensin, mutta täytyy myös muistaa, että se ei toimi kaikilla vaikkapa kieliongelmien takia ja siksipä omalla äidinkielellään saatu ohje helpottaa avunperille menoa huomattavasti. Ohjeistappa englanninkielistä saksaksi, niin poru on melkoinen  ;D

Väittäisin, että ei täällä niin vilkasta kuitenkaan ole etteikö nykyisellä linjalla tultaisi toimeen. Onhan tuossa yläpalkissa WIKI, johon expertit voisivat jakaa viisauttaan, jolloin vaikkapa sinä säästyisit lukemasta joutavia avauksia  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Tuo toiveesi on tavallaan myös foorumin ylläpidolle luoda uusia tarkemmin määriteltyjä keskustelualueita. Niin kauan kuin täällä on vain tämä alue "Yleinen simulaattorikeskustelu", johon jokainen voi vapaasti aloittaa keskustelun uudesta aiheesta ja mistä tahansa simulaattorista, aiheiden kirjo on yhtä laaja kuin simujen käytäjienkin. Samoin meitä simuilijoita on on hyvin erilaisia aivan aloittelijoista kokeneisiin konkareihin ja erikoisosaajiin kuten esimerkiksi maisemien tekijät. Viestiketjut syntyvät sen mukaan. En myöskään menisi torppaamaan aloittelijoita ja heidän "tyhmiä kysymyksiään" keskustelun ulkopuolelle. Tämä foorumi on meitä kaikkia varten ja aloittelijoita me kaikki olemme joskus olleet.

Ihan hyvä ohje tuo sinun toiveesi silti on meille jokaiselle ja varmasti sopusoinnussa myös foorumin tarkoituksen kanssa eli kannattaa miettiä vähän ennen kuin aloittaa uuden aiheen ja minkälaisen otsikon sille valitsee (sehän on jo foorumin säännöissäkin määritelty). Arvelen kuitenkin, että niin kauan kuin tämä viestialue on niin laaja kuin on ja täydellinen vapaus vallitsee (moderaattorit eivät täällä puutu jokaiseen pikkuasiaan eikä pidäkään koska eivät ole palkattua väkeä), viestinnän kirjo pysyy suurena. Kestäkäämme se kuin mie... ihminen.  :)

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Niin kauan kuin täällä on vain tämä alue "Yleinen simulaattorikeskustelu", johon jokainen voi vapaasti aloittaa keskustelun uudesta aiheesta ja mistä tahansa simulaattorista, aiheiden kirjo on yhtä laaja kuin simujen käytäjienkin.

Tämän jako FSX, P3D ja X-plane alueisiin voisi olla hyvä idea, koska ei noilla mitään tekemistä enää keskenään ole. Toki tänne ei montaa viestiä päivässä tule, joten sen perusteella mitään tarvetta ei ole.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässäkin (alkuperäisessä) kysymyksessä oletan itse asiassa vian olevan enemmän käyttöjärjestelmässä kuin simussa. NickN raamattu on ihan hyvä, mutta siinä on paljon kohtia, joilla saa Windowsin solmuun, eikä kovin helposti pysty jäljittämään/korjaamaan virhettään. Tuostakin opuksesta ollaan tultu jo muutama vuosi eteenpäin, enkä usko, että noin massiivista säätöä tarvii tehdä Windowsille. Mitä tulee FSX:n, niin tässä vastikään on alkanut löytyä tarpeeksi rautaa, millä simun saa pyörimään. Toisaalta lentokoneiden ja maisemien valmistajat ovat menneet omia teitään (ehkä ottaen mallia muista peleistä) ja vieneet simun äärirajoille. Tässä kohtaa olen myös sitä mieltä, että FSX on vanhentunut, kun VAS ongelmista päässään eroon esim. P3D simulla.

No sitten...ei tarvitse kauaa selata foorumeita, niin ihan samanlaisia aiheita, kuin tämä, löytyy liittyeen P3D simuunkin. Myöskin monet lisäosien valmistajat tulevat FSX puolelta (siis P3D markkinoille), ja koska P3D ei ole viihdekäyttöön suunnattu, täytyy maisemat ja lentokoneet myydä eri lisenssillä. Veikkaan, että ainakin vielä tällä hetkellä moni lafka saa FSX tuotteistaan vielä sievoisen summan, puhumattakaan siitä, että jotkut ovat ostaneet lisenssin sekä FSX:n että P3D simulaattoreihin. Samalla siis mahdollistavat lisäosien olemassaolon myös P3D:lle.

Nythän vasta ollaan FSX:n salat selvitetty.... se pelittää ihan hyvin, ja näyttääkin ihan hyvältä käyttäjälle, jolla ei ole varaa siirtyä juuri nyt eteenpäin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään