Mikko Kärkkäinen

FS-sarjan ja P3D:n koneiden ohjaaminen maassa

5 viestiä aiheessa

Tulipahan taas lenneltyä P3D:lla ja heti perään DCS:aa. Tässä huomasi hyvin konkeraattisesti kuinka päin helvettiä näiden Microsoftin simulattoreiden ja johdannaisten (FSX, P3D) lentokoneet ohjautuvat maassa verrattuna verrokkisimuun. Rudderkomennot tulevat jäljessä, joka saa maassa liikkumisen tuntumaan kuin luistelisi jäällä. Tämän vuoksi koneiden ohjaaminen maassa on erittäin haastavaa ja välillä jopa mahdotonta. Konearsenaalistani ainoastaan hawk käyttäytyy mallikkaasti, kun sen ohjaamisessa käytetään nokkapyöräohjauksen sijasta jarruja. Toinen huomaamani seikka on, että koneet ohjautuvat välillä sattumanvaraisesti vasemmalle tai oikealle (suurimmassa osassa koneita NWS:n poiskytkentää ei ole mallinnettu), ja lentoonlähdössä tämä on pulmallista, kun pitää antaa jatkuvasti vasenta tai oikeaa jalkaa (joka taas vaikuttaa myöhässä). Tämän vuoksi nousut ovat karua katsottavaa, kun kone heittelehtii minne sattuu. DCS:ssa (ja muissa omistamisaani lentosimulaattoreissa) koneet kulkevat nätisti maassa sinne minne haluan, eivätkä ohjaudu sattumanvaraisesti johonkin suuntaan. Rudderkäskytkin vaikuttavat heti, eivätkä puolen sekunnin viiveellä. Kysymys kuuluu, miten te saatte koneita ohjattua platalla nätisti? Häiritseekö muita tämä epärealistinen ohjautuvuus, vai onko minulla - taas vaihteeksi - joku slideri väärässä asennossa?  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän se hieman häiritsee, että lepokitkan voittamiseksi tarvitaan tolkuttoman paljon työntövoimaa. Lisäksi Saitekin polkimissa on jarrubugi autojarrun kanssa. Siis kone ei liiku ellei autojarrua käytä off-asennossa. Onkohan siihen korjausta olemassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeasti en ole käännellyt kuin pieniä Cessnoja, nekin ovat kaikki erilaisia. Yhtä Cessna Cardinalia sai polkea hullun lailla, että jotain tapahtui... jos vertaisin näitä simumaailmaan, niin jotenkin tuntuu oikean pikkukoneen ohjaus pehmeämmältä ja "laiskemmalta".

 

Luulisi kuitenkin että PMDG, FSlabs ja A2A ainakin ovat saaneet homman kohdilleen.

 

Asetuksista sen verran, että ainakin FSX:ssä sensitivity slider ei ole sensitivity sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan se säätää nimenomaan viivettä. Eli slider vasemmalla = enemmän viivettä kontrolleissa. Säädä se siis tappiin (oikealle), tai yhden pykälän vaille. Joku joskus kommentoi, että se yksi pykälä poistaisi jotain häiriötä ohjaimista. En tiedä.

 

Sitten on FSUIPC maksullinen versio, jonka kautta voi säätää ohjaimet. Minä käytän sitä siksi, koska Windows heittää USB ohjaimen joskus kesken kaiken pois päältä simussa. FSUIPC:n kautta toimii. Siellä on paremmat säädöt, ja kontrollit ehkä jotenkin tuntuvat paremmalta, mutta saattaa olla kyllä ihan placebo efektikin.

 

En tiedä onko tuo FSX:n muka-sensitivity periytynyt P3D simuun myös...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten on FSUIPC maksullinen versio, jonka kautta voi säätää ohjaimet. Minä käytän sitä siksi, koska Windows heittää USB ohjaimen joskus kesken kaiken pois päältä simussa. FSUIPC:n kautta toimii.

Usb-laitteiden virransäästön saa helposti pois päältä ihan Windowsin laitehallinnasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Usb-laitteiden virransäästön saa helposti pois päältä ihan Windowsin laitehallinnasta.

 

Ei auta. Monesti tippuu silloin, jos käyttää simua Full Screen modessa ja palaa sitten takaisin ikkunaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään