Esa Sairio

FSX- ylisuuret kiitoratavalot

14 viestiä aiheessa

Miten tai millä lisäosalla FSX:ään saa pienemmät ja terävämmät kiitoratavalot?

Laajakuvamoodissa valot ovat järjestään liian isoja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Säädä näitä arvoja fsx.cfg tiedostossa. näitä ei taida siellä vakiona olla joten lisää display osaan

[Display]

RUNWAY_LIGHTS_SURFACE_SCALAR=0.7

RUNWAY_LIGHTS_VASI_SCALAR=0.5

RUNWAY_LIGHTS_APPROACH_SCALAR=0.8

RUNWAY_LIGHTS_STROBE_SCALAR=0.8

EDIT: korjattu huono copy/paster webistä toimivaan muotoon,

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Säädä näitä arvoja fsx.cfg tiedostossa. näitä ei taida siellä vakiona olla joten lisää display osaan

[Display]

TEXTURE_BANDWIDTH_MULT=RUNWAY_LIGHTS_SURFACE_SCALAR=0.7

TEXTURE_BANDWIDTH_MULT=RUNWAY_LIGHTS_VASI_SCALAR=0.5

TEXTURE_BANDWIDTH_MULT=RUNWAY_LIGHTS_APPROACH_SCALAR=0.8

TEXTURE_BANDWIDTH_MULT=RUNWAY_LIGHTS_STROBE_SCALAR=0.8

Ei. Vaan näin: ;)

[Display]

RUNWAY_LIGHTS_SURFACE_SCALAR=0.7

RUNWAY_LIGHTS_VASI_SCALAR=0.5

RUNWAY_LIGHTS_APPROACH_SCALAR=0.8

RUNWAY_LIGHTS_STROBE_SCALAR=0.8

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eivät auttaneet nuo neljä riviä (...scalar) lisättynä FSX.cfg:hen. Ei muutosta valoissa.

Kokeilin myös yhtä valolisäosaa, mutta se pienensi valot lähes näkymättömiin ja himmensi niitä rajusti. Poistin asennuksen, kuten myös nuo 4 riviä. Mennään vakiolla, kunnes joku keksi jotain.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eivät auttaneet nuo neljä riviä (...scalar) lisättynä FSX.cfg:hen. Ei muutosta valoissa.

Editoitko nyt varmasti oikeaa tiedostoa? Kyllä nuo rivit toimivat, jos muutos on liian pieni (eli valot esim. liian isoja), niin muuta sitö numeroa pienemmäksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Erityinen ongelma on PAPI-valot.

Kun lähestyy kiitorataa, ovat nuo punaiset tai valkoiset valot aika suuria oltaessa vielä kaukana. Kun lähestytään valot ikään kuin pienenevät ja kiitoradalla ne ovat edelleen liian isot, mutta siedettävät.

Eivät pienene noita scalar-arvoja pienentämällä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensinnäkin, onhan se tiedosto mitä editoit varmasti sieltä oman Windows käyttäjänimesi kansiosta?

C:\Users\Käyttäjänimesi\AppData\Roaming\Microsoft\FSX

Voi olla tietysti muukin asema kuin C ja users lienee suomenkielisessä Windowsissa käyttäjät.

Display osio varmaankin oli jo olemassa FSX.cfg tiedostossa, ennen kuin lisäsit nuo neljä riviä. Rivit lisätään sinne muiden jatkoksi, eikä siellä pitäisi olla kahta display-osiota.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vihjeeksi kaikille FSX.cfg-tiedoston editoijille. Tuon tiedoston sisältö voi muodostua hyvin pitkäksi ja vaikealukuiseksi. Sieltä voi olla vaikea löytää nopeasti oikeaa [Osiota]. Tähän auttaa kun editoi tiedoston osioiden välille tyhjän rivivälin. Riveille voi myös lisätä kommentteja // merkin taakse, siis tähän tapaan:

...

See_Self=1

Text_Scroll=0

ALLOW_SHADER_30=1   //lisätty

SHADER_CACHE_VERSION=2  //lisätty

[bUFFERPOOLS]

Poolsize=0

[sOUND]

AmbientUIMusicVolume=-6.000000

SOUND_FADER1=0.870000

SOUND_FADER2=0.810000

SOUND_FADER3=0.800000

...

Tiedoston muuttaminen asetuksia muuttamalla simun sisältä käsin ei näytä poistavan rivivälejä. Mielestäni selkeyttää ja siten helpottaa FSX.cfg:n editointia.

Sitten vielä yksi kysymys. Jostakin syystä alla oleven kaltaisia näytön resoluutiota määritteleviä osioita on ilmestynyt tiedostoon ajan kanssa useampia, vaikka en muista muuttaneeni resoluutiota, koska olen käyttänyt simua alla näkyvällä näyttöni natiiviresoluutiolla mielestäni koko ajan. Hämärästi muistelen, että joku kerta näytön resoluutio on muuttunut toiseksi "itsestään". Ehkä olen painellut joitain näppäimiä tai käytellyt hiiren kursoria väärin - en tiedä/muista.

Outoa on se, että noita osiorivejä on FSX.cfg:ssä ollut enimmillään jopa 3 ilman että olisin huomannut sillä olevan mitään sivuvaikutuksia. Resoluution muuttaminen simusta näyttäisi lisäävän tiedoston loppuun sen viimeksi muutetun resoluution rivin (alla). Niiden ylempien ylimääräisten rivien poistaminenkaan ei ole aiheuttanut mitään ongelmia. Eikö simu osaa itse poistaa noita vanhoja rivejä resoluutiota muutettaessa? Bugi vai ominaisuus?

[DISPLAY.Device.NVIDIA GeForce GTX 660.0]

Mode=1920x1200x32

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensinnäkin, onhan se tiedosto mitä editoit varmasti sieltä oman Windows käyttäjänimesi kansiosta?

C:\Users\Käyttäjänimesi\AppData\Roaming\Microsoft\FSX

Voi olla tietysti muukin asema kuin C ja users lienee suomenkielisessä Windowsissa käyttäjät.

Display osio varmaankin oli jo olemassa FSX.cfg tiedostossa, ennen kuin lisäsit nuo neljä riviä. Rivit lisätään sinne muiden jatkoksi, eikä siellä pitäisi olla kahta display-osiota.

Kiitos Tatu jälleen hyvästä neuvosta! Olin yrittänyt laittaa nuo kiitoratavalojen säätörivit väärään paikkaan eli cfg:n tekstidokumenttiin, joka ei siis vaikuta mitään simulaattoriin. Väärään paikkaan olin laittanut myös HIGHMEMFIX=1 ja MAX_ASYNC_BATCHING_JOBS=3 rivit. Kaiken lisäksi minulla ole kaksi Display-osiota!

Nyt kaikki yllämainitut on asennettu oikeaan FSX.cfg:hen ja ilokseni huomasin että ainakin kiitoratavaloista tuli Tatun aiemmin neuvomilla asetuksilla erittäin hyvät! :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

... Kaiken lisäksi minulla ole kaksi Display-osiota!

...

Tarkoitatko tätä:  [DISPLAY.Device.NVIDIA GeForce GTX 660.0] minun mainitsemaani? Ei näköjään haittaa vaikka niitä olisi kolme.  ;)

Sen sijaan osioita [Display], josta tuolla aiemmin oli kyse ei pitäisi/tarvitse olla kuin yksi. En tosin tiedä mitä vaikuttaa vai vaikuttaako mitään jos niitäkin on useampi. En myöskään tiedä miten ihmeessä niitä sinne tulisi kaksi ellei niitä sinne itse editoi?

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FSX:ssä kiitoratavalot on ok edellisllä neuvoilla. Edelleen jotkut punaiset "varoitusvalot" esim. Helsingin korkeammissa rakennelmissa ovat liian suuria kaukaa katsottuna. Läheltä muuttuvat normaaleiksi. Miten säädetään?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään