Esa Sairio

Pitkästä aikaa FSX-säätökysymys

97 viestiä aiheessa

On vuosia kun poistin FSX:n koneeltani koska keskityn FS 2004:een. Uusin asia on 19 metrin meshit tähän pääsimuuni Euroopan alueella, Norjassa ja osittain Suomessakin. Näyttää erinomaiselta ja ero 76 metrin mesheihin on huomattava.

 

Mesh-kokeilun sivutuotteena asensin FSX:n uudelleen toiselle kiintolevylle kuin millä FS 2004 sijaitsee.

 

Jotta FSX pyörisi edes tyydyttävästi koneellani, niin

 

1. Mitkä ovat kaikkein tärkeimmät säädöt (Display), jotta saadaan kompromissi maisemien laadun ja simun sujuvuuden (framet) välille?

2. Mitkä ovat tärkeimmät mahdolliset muutokset FSX:n cfg:hen?

 

Uutta tietokonetta en osta. Riittää hyvin FS 2004:lle ja muulle käytölleni.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on tyhmä kysymys, mutta rehellinen sellainen. Miten olet päätynyt pitämään FS2004:n pääsimuna? Mitkä on edut verrattuna FSX:n? Kiinnostaa rehellisesti, koska en ole koskaan edes harkinnut, mutta jos siinä on oikeasti etuja niin sehän on vain pop. Minulla on kyllä FS2004 levyt tallessa jos vaikka joskus kaipaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Jotta FSX pyörisi edes tyydyttävästi koneellani

 

Laita ensi alkuun kaikki säädöt aivan minimiin ja vähitellen alat kasvattamaan niitä eli muutat yhtä asia vain kerralla. Yksi muutos, testausta, yksi muutos.. jne. Laita ensin vaikka fsx.cfg:n pelkästään HIGHMEMFIX=1 ja jos löydät itseäsi tyydyttävät asetukset niin sen jälkeen voi yrittää saada vielä enemmän irti lukemalla tuota linkitettyä twiikkaus ohjetta. Mitään valmiita asetuksia ei kukaan pysty kertomaan juuri sinulle, koska se riippuu niin paljon juuri siitä setupista mikä sinulla on. Jos sinulla on tuo kone mikä allekirjoituksessa niin joskus vuosia vuosia sitten tuli huonommallakin koneella FSXää itse pyöritettyä. Sinulla ei juuri mitään raskaita taida lentokoneita/maisemia olla käytössä, joten voisi tuon jollakin tavalla siedettävästi saada pyörimään.

 

Sinulle taitaa olla nuo Suomi maisemat ja muut FS2004 kauan sitten tehdyt jutut tärkeitä joita ei ole P3Dlle. Muuten voisi melkein harkita jopa P3Dtä, koska paremmin se pyörii koneessa kuin FSX.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on tyhmä kysymys, mutta rehellinen sellainen. Miten olet päätynyt pitämään FS2004:n pääsimuna? Mitkä on edut verrattuna FSX:n? Kiinnostaa rehellisesti, koska en ole koskaan edes harkinnut, mutta jos siinä on oikeasti etuja niin sehän on vain pop. Minulla on kyllä FS2004 levyt tallessa jos vaikka joskus kaipaan.

Tässä tärkeimmät syyt, joiden takia simuni on edelleen FS 2004.

 

1. Nykyisen tietokoneeni teho ei millään riitä FSX:n kohtuulliseen pyörittämiseen. Maisema tökkii alhaisillakin grafiikka-asetuksilla (framerate jopa alle 10), autogenit latautuvat myöhässä tai kaukaisuudessa puusto tulee "yllättäen" esille lentosuunnassa. En voi käyttää tieitä talo- ja puuasetuksia ollenkaan. FS 2004:n grafiikka-asetukset ovat täysillä ja framerate pysyy pääsääntöisesti rajoittimeen asettamassani 50/sekunti. Tämä takaa sujuvan lennon ja liikkumisen maisemissa. En ole uusimassa lähiaikoina tietokonettani pelkästään simujen takia, koska parin vuosikymmenen aikana olen vaihtanut konetta lähes joka toinen vuosi, aina tehokkaampaan.

 

2. FSX:n puusto on ylisuurta. Koska pyrin simuissa realismiin eivät ylikorkeat metsät ole ollenkaan hyvä asia. FS 2004:n Finntrees-lisäosassa puiden korkeutta on alennettu 40%. Myös FS 2004:n vakiopuut ovat ylikorkeita.

 

3. Suomeen on olemassa FS 2004:een suuri joukko tärkeitä ja hyviä lisäosia, kuten lentokentät ja kaikki Finn-alkuiset maisemaa parantavat erilaiset lisäosat, jotka minulla on kaikki asennettuina ja toimivat erinomaisesti.

FSX:ään ei saa Suomesta kuin muutaman lentokentän. Onneksi Tatu Kantomaa on vähän aikaa sitten tehnyt muutamia hyviä lisäosia myös FSX:ään, joista suosittelisin Finland Base Backia, jossa tulee mm. tarkka, 10 metrinen mesh, joka toimii myös pääkaupunkiseudullakin hienosti. Hän on tehnyt myös mm. radiomastot sisältävän lisäosan sekä Suomen majakat. Tatun ja Janne Sinkkosen FinnlandX on hyvä perusscenery Suomelle.

 

Neutraalia FS 2004:n ja FSX:n suhteen ovat meshit (korkeusmallinnus), joita saa FS 2004:een ilmaiseksi valtavasti. Parhaat ovat Norway Quality Mesh, jonka tarkuus on 38 metriä. Norjan vuoret ovat upeita tällä meshillä. Toinen erinomainen ilmainen paketti on Canarysim, joka tuo osalle Kanarian saarista korkeustarkkuuden 19 metriä, photosceneryn, talot ja puustot.

Tekemäni Suomen noin 20 photosceneryä onneksi toimivat hyvin sekä FS 2004:ssä että FSX:ssä. Suosittelen niiden kaikkien asentamista molempiin simuihin.

 

4. FSX:n yhtenä etuna on tarkempi korkeusmallinnus. FS 2004:n maksimi korkeustarkkuus mesheillä on 19 metriä. FSX:ään on saatavissa 10 metrin  meshejä ja joiltain osin tarkkuus voi olla jopa 1 metri.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohessa kuvapari kuvaamaan FS 2004:n ja FSX:n eroja minun koneellani.

 

 

FS 2004. Autogen täysillä, muut säädöt myös. Finnbuildings, Tatun Helsingin kattotekstuurit, Helsingin objektit, Helsinki Photosvenery, Finnmesh tarkkuus 76 metriä

[ attachment removed / expired ]

 

FSX. Autogen "Very dense", jolloin taloja sama määrä kuin FS 2004:ssa, alkuperäiset talot, ylikorkeat puut, Helsinki Photoscenery, FinnlanX ja Finland Base Back, jossa meshin tarkkuus 10 metriä, joissain paikoissa kaksi metriä

[ attachment removed / expired ]

 

FS 2004. Säädöt kuten yllä

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

FSX. Säädöt kuten yllä

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laita ensi alkuun kaikki säädöt aivan minimiin ja vähitellen alat kasvattamaan niitä eli muutat yhtä asia vain kerralla. Yksi muutos, testausta, yksi muutos.. jne. Laita ensin vaikka fsx.cfg:n pelkästään HIGHMEMFIX=1 ja jos löydät itseäsi tyydyttävät asetukset niin sen jälkeen voi yrittää saada vielä enemmän irti lukemalla tuota linkitettyä twiikkaus ohjetta. Mitään valmiita asetuksia ei kukaan pysty kertomaan juuri sinulle, koska se riippuu niin paljon juuri siitä setupista mikä sinulla on. Jos sinulla on tuo kone mikä allekirjoituksessa niin joskus vuosia vuosia sitten tuli huonommallakin koneella FSXää itse pyöritettyä. Sinulla ei juuri mitään raskaita taida lentokoneita/maisemia olla käytössä, joten voisi tuon jollakin tavalla siedettävästi saada pyörimään.

 

Sinulle taitaa olla nuo Suomi maisemat ja muut FS2004 kauan sitten tehdyt jutut tärkeitä joita ei ole P3Dlle. Muuten voisi melkein harkita jopa P3Dtä, koska paremmin se pyörii koneessa kuin FSX.

Mitä tuo HIGHMEMFIX=1 tekee?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei taida FSX toimia Esan tietokoneessa.  :-\

 

Miksi ei toimisi?

 

Kun vaihdoin FS2004:sta FSX:ään minulla oli useampi vuosi tietokone, jonka ominaisuudet olivat miltei kaikilta osin huonommat/hitaammat kuin Esan koneessa. Kun tekee tweakit huolella ja välttää asettamasta kaikkia FSX:n hanikoita kaakkoon, toimii ihan tyydyttävästi - paikoin jopa hyvin. Yleisohjetta ei voi kuitenkaan antaa, sillä jokainen erilainen tietokonekokoonpano vaatii hieman erilaiset asetukset. Loppujen lopuksi ne löytyvät vain kokeilemalla. Tosin täällä mainitut tweakausohjeet ovat hyvä lahtökohta, josta aloittaa hienosäätö.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

FSX:ään ei saa Suomesta kuin muutaman lentokentän. Onneksi Tatu Kantomaa on vähän aikaa sitten tehnyt muutamia hyviä lisäosia myös FSX:ään, joista suosittelisin Finland Base Backia, jossa tulee mm. tarkka, 10 metrinen mesh, joka toimii myös pääkaupunkiseudullakin hienosti. Hän on tehnyt myös mm. radiomastot sisältävän lisäosan sekä Suomen majakat. Tatun ja Janne Sinkkosen FinnlandX on hyvä perusscenery Suomelle.

...

 

 

Saahan noita freeware-kenttiä FSX:llekin jo muutamia kymmeniä. Aika moni tulee tässä: http://vatsim-scandinavia.org/pilots/airports/finland/ paketissa, jonka Juha Holopainen on muokannut FISDin FS2004-kentistä Vatsim-käyttöön FSX:lle. Linkin sivulta löytyvät linkit myös alla mainittuihin kenttiin.

 

Lisäksi tulevat sitten nämä Tatun tekemät ja muutamat muut kentät. Kaupallisia kenttiä ei taida FSX:lle Suomeen kovin paljoa olla AFlightin (Magascenery Helsinki) kentän lisäksi valitettavasti.

 

Pekka

 

Edit:

 

Hetkinen katson maisemakansiostani...

 

No niin, lisäksi löytyivät vielä seuraavat EFAH, EFJM, EFKA, EFOP ja EFRY . Latauslinkkejä en muista. Ne pitää noista kiinnostuneiden googlata itse.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tuo HIGHMEMFIX=1 tekee?

 

Tässä englanniksi AVSIM Basic Guidesta lainattua:

 

Tweaks:

 

HighMemFix=1. When Acceleration/SP2  was  released in  2007, this  line  item  was  to  be

added to the Graphics Section of the FSX.cfg, but inadvertently left out.  So, it is really

not considered a tweak but a graphics fix.  It must be added to all FSX configurations or you

might see texture anomalies, like missing textures on an aircraft or building.

 

Texture_Max_Load=2048.  The  default  setting  is  1024  and  located  in  the  Graphics

Section of the FSX.cfg.  You can increase this to 4096 but this is not recommended except

on  the  latest  high  performance  systems  and,  if  you  see  Out-of-Memory  messages,  you

should lower this to at least 2048. Setting this to 2048 or 4096 (high definition) will affect

FSX  performance  but  is  best  for  those  who  want  some  real  “eye-candy”  during  their

flightsim  sessions.    We  do  not  recommend  a  setting  higher  than  2048  for  any  system. 

Important note:  This setting will revert back to the default setting (1024) if you open up

Copyright 2013 – AVSIM Online – All Rights Reserved

the settings page and make any changes after you start up FSX.  You will have to go back

into your FSX.cfg and reset the tweak in that case.  Try to avoid changing settings within

the FSX settings page(s).

 

Texture_Bandwidth_Mult=40.    The  default  is  40.  For  dual  core  processors  we

recommend a setting no higher than 40.  For quad core and higher we recommend a setting

of 80-100.  We do not recommend anything higher than 120.  The higher you set this value

the  more  textures  FSX  will  allocate  and  copy  per  frame  to  the  graphics  card.    Higher

settings  can  cause  stutters on  frames  where  the  terrain  system  has  finished  putting

together  a  lot  of  textures.    Lower  settings  can  reduce  stutters  on  busy  frames  and  can

spread it out over multiple frames.  Setting is really dependent on your video card.  If it is

high  end,  you  can  try 120  but,  if you  see  stuttering, you  will  need to  reduce this  setting

accordingly for a happy medium.  This parameter is located in the Display Section.

WideViewAspect=False (the  default)  or  True.    If you have a widescreen monitor (most

modern  monitors  are  widescreen)  change  this  value  to  True.    This  will  affect  screen

resolutions  but  will  not  affect  performance.      This  parameter  is  located  in  the  Display

Section.

 

Upper_Framerate_Limit=30.    The  default  is  24.  This  setting  is  system  dependent. 

Parameter is located in the Display section.  Setting the parameter at 30 works for most

members but it is not the perfect setting.  It is a setting you will have to test and you can

monitor  the  frame rate  within  FSX  by  clicking  on  Shift+Z  Z.    If  you  have  a  system  built

before the Intel i7 or comparable system, you might have to lower this back to the default

or lower for  best performance.  We do not recommend anything lower than 20.  It might

reduce stuttering or blurry textures as it will slow down your frame rates for FSX to catch up

with  the  rendering.    If  you  have  a  very  modern  overclocked  system  (an  Intel  i7  or

comparable),  we  recommend  setting  this  parameter  to  0  (unlimited).    This  is  currently

recommended by many developers of FSX add-ons, especially when using MegaScenery or

Orbx products. 

 

Fiber_Frame_Time_Faction=0.33.   This is the  default setting if you do not add this to

the  Main  Section. This  parameter  was  made  as  the  default  for  FSX  as  the  parameter

helped reduce blurry textures in previous versions of FS and found to be the best setting. 

Computers systems have gotten a whole lot better since then.  The parameter is built into

FSX and does not need to be added unless you want to lower it.  This parameter gives more

processing time towards scenery versus rendering.  The lower you set this parameter, the

more  CPU  processing  is  used  or  diverted  to  loading  textures.    Lowering  the  number  can

possibly provide an increase in frame rates.  If you are seeing blurry textures without the

parameter, then you can add this parameter and set it at 0.15. Do not lower this parameter

any lower than 0.10.  We recommend leaving this parameter out of the FSX.cfg unless you

are seeing a lot of blurry textures (which could be caused by many other things).

 

LOD_Radius=6.5.   Great  for  High  End  (Intel  i7  and  comparable)  and  better  computer

systems!  Do not exceed this setting or you will risk getting Out-of-Memory (OOM) errors. 

This  parameter  is  located  in  the Terrain  Section.    System  dependent.    Some  members

have had the parameter up to 9.5 but usually lower this setting if OOM’s are experienced. 

Copyright 2013 – AVSIM Online – All Rights Reserved

We do not recommend this setting be employed on older systems before the Sandy Bridge

i7 and comparable systems.  Important note:  This setting will revert back to the default

setting  (4.5)  if  you  open  up  the  settings  page and  make  any  changes  after  you  start  up

FSX.  You will have to go back into your FSX.cfg and reset the tweak in that case.  Try to

avoid changing settings within the FSX settings page(s).

 

Bufferpools  – Not  recommended  except  for  tweaking  Autogen.    Autogen  has  a  default

texture buffer of 4 million (PoolSize=4000000) but this default function is not displayed in

the  FSX.cfg.    If  you  want  to  change  this  value  you  will  have  to  add  the  heading

[bufferPools]  and then,  on  the next  line  enter the new parameter.    This  will  override  the

default setting set by Microsoft when they developed FSX. Setting the value to UsePools=0

means  it  will  completely  use  the  video  card  memory  as  the  texture  buffer.    This  could

provide  improvements  to  FSX  with  a  very  modern  video  card  but  may  produce  artifacts,

memory spikes, and many times crashes.  If you want to play with this parameter, you can

simply search the Internet for Bufferpools FSX.  We have seen too many issues by many

who  have  tried  this  so-called  ‘tweak’  so  users  should  use  caution  when  employing  this

parameter. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä tärkeimmät syyt, joiden takia simuni on edelleen FS 2004.

 

Hyviä pointteja, kiitos että jaksoit avata. Koneen tehoista ei FSX:n pyörittäminen kyllä allekirjoituksen speksien perusteella ole huolta, itselläni on aika samanlaista rautaa ja frameja piisaa. Isona olennaisuutena on se, ettei väännä FSX:n asetuksista niitä säätöjä paljon mitään kun ne on tehottomia ja huonoja vaan virittelee ne suoraan näyttiksen asetuksista niin kovalle kun näyttis antaa myöten.

 

Mutta toisaalta if it ain't broken, why fix it? Joten jos FS2004 täyttää tarpeesi ja toimii oivasti niin mikäs sillä on pörräillessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saahan noita freeware-kenttiä FSX:llekin jo muutamia kymmeniä. Aika moni tulee tässä: http://vatsim-scandinavia.org/pilots/airports/finland/ paketissa, jonka Juha Holopainen on muokannut FISDin FS2004-kentistä Vatsim-käyttöön FSX:lle. Linkin sivulta löytyvät linkit myös alla mainittuihin kenttiin.

 

Lisäksi tulevat sitten nämä Tatun tekemät ja muutamat muut kentät. Kaupallisia kenttiä ei taida FSX:lle Suomeen kovin paljoa olla AFlightin (Magascenery Helsinki) kentän lisäksi valitettavasti.

 

Pekka

 

Edit:

 

Hetkinen katson maisemakansiostani...

 

No niin, lisäksi löytyivät vielä seuraavat EFAH, EFJM, EFKA, EFOP ja EFRY . Latauslinkkejä en muista. Ne pitää noista kiinnostuneiden googlata itse.

 

 

 

No voi hyvä Sylvi, miksei näitä ole aikasemmin esiin tuotu? tuntuu kuin olisi joulu aatto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No voi hyvä Sylvi, miksei näitä ole aikasemmin esiin tuotu? tuntuu kuin olisi joulu aatto

 

Olen tuonut esille täällä jokseenkin saman listan (saatta olla tuossa uudemmassa joku lisää) puoli vuotta?, vuosi? sitten.

 

Hetkinen tarkistan ...

 

Edit: Hupsista! Onhan tuosta jo näköjään yli 2 vuotta. Niin se aika(kin) lentää.

 

http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,24199.msg1500727.html#msg1500727

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisikö FSX:ään asentaa joitain Microsoftin patseja? Muistaakseni niitä on, mutta onko niistä hyötyä frameille, on kait herättänyt keskustelua.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisikö FSX:ään asentaa joitain Microsoftin patseja? Muistaakseni niitä on, mutta onko niistä hyötyä frameille, on kait herättänyt keskustelua.

 

Latasin Service Packit 1 ja 2 FSX:ään. En asenna niitä ennen kuin saan tietoa, onko niistä hyötyä simulle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisikö FSX:ään asentaa joitain Microsoftin patseja? Muistaakseni niitä on, mutta onko niistä hyötyä frameille, on kait herättänyt keskustelua.

 

 

Riippuu siitä mikä versio FSX:stä sinulla on. Jos ihan perusversiosta lähdetään, pitää sen päälle asentaa ainakin Service Pack 1 ja 2 (SP1 ja SP2). Accelerator-lisäosa on maksullinen. Se tulee kuitenkin FSX Gold-versiossa, joka minulla on. Tuo Gold sisältää ihan kaiken tarpeellisen eli kun sen asentaa, ei tarvita muuta.

 

Accelerator ei ole välttämätön. Sen mukana tulee muistaakseni joitakin lentokoneita (oliko mm. Hornet?). Edelleen muistelen, että jotkut lisäosakoneet vaativat Acceleratorin (taisivat olla TacPackin sisältäviä sotakoneita?). Sitten on vielä ns. DeLuxe-versio FSX:stä, joka muistaakseni sisältää samat asiat kuin Gold, mutta ei Acceleratoria. Englanniksi netistä asiasta löytyy edellä olevilla hakusanoilla lisätietoa vaikka kuinka. Suomeksikin muistaakseni tältä foorumilta myös riittävästi.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Latasin Service Packit 1 ja 2 FSX:ään. En asenna niitä ennen kuin saan tietoa, onko niistä hyötyä simulle.

 

Tuota on ihan älytöntä miettiä, asennukseen. Korjaavat virheitä/puutteita mitä julkaisuversiosta oli ja niistä nyt ihan turha kärsiä. SP1ssä on "performance issues" changes listalla, joten tuskin ainakaan huonompi kuin ilman tuota. Kärsimistä riittää SP2n kanssakin, mutta niihin ei tunnetuista syistä ikinä enää korjausta tule.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juha Holopaisen FS2004-maisemista FSX:lle muokkaamat osoitteesta: http://www.kolumbus.fi/holopainen.juha/misc/EFxx_FSX_1407.zip. Siis Juhan linkki ei toimi.

 

 

 

Juha on siirtänyt sen paketin toiseen paikkaan. Nyt se on täällä: http://vatsim-scandinavia.org/pilots/airports/finland/ (linkki oli eräässä toisessa viestissäni, jonka laitoin tänne äskettäin).

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään