Joona Väisänen

Prepar3D V4

1 358 viestiä aiheessa

Aloitetaanpa uusi ketju. Huhuja on tosiaan liikkunut pitkään, että Lockheed Martin julkaisee V4:n tämän vuoden aikana. Keräillään tänne vastaan tulevia linkkejä ja keskustelua aiheesta. Kaikki huhut ja uutiset (aidot ja väärät) ovat tervetulleita :laugh:

 

Äsken tuli tällainen vastaan. Pelkkiä huhuja tietysti mutta mahtavaa, jos pitää paikkansa :thmbup:

 

https://fselite.net/news/prepar3d-v4-coming-soon-beta-new-lighting-engine-64-bit-releasing-soon/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jes, tuon perusteellahan ei tarvitsisi enää kauaa julkaisua odotella :thmbup: So long muistiongelmat 64bittisen myötä 8) Ja vielä jos päivittävät engineäkin paremmaksi niin huhhuh. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulen, että 64 bittisyys on nii iso muutos, ettei vanhaa fsx:n koodia ole taustalla enää juuri lainkaan.

 

Orbx muuten vihjaili myös, että 64bit Prepar3D julkaistaan tänä vuonna. Taitavat olla aika hyvin mukana sen kehittämisessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Orbx muuten vihjaili myös, että 64bit Prepar3D julkaistaan tänä vuonna. Taitavat olla aika hyvin mukana sen kehittämisessä.

 

Toivon, että LM ei välitä liikaa yhteensopivuudesta vanhoihin versiohin vaan räjäyttää kaiken vanhan roskan pois ja tekee asiat niin kuin ne 2010-luvulla kuulu tehdä. Ne jotka haluaa jäädä fiilistelemään vanhoja juttuja voivat pysyä tässä versiossa 3.4 vai mikä nyt viimeiseksi versioksi tulekaan jäämään 32-bittisistä ja 64-bittisyys olisi sitten ovi nykyaikaan. Lisäksi koodi saisi olla sellaista, että jokin muukin prosessorissa merkitsee kuin single-core performance.

 

Taidan itse laittaa kaikki hankinnat lisäosien suhteen jäihin toistaiseksi ja katsoa mitä tuleman pitää. Luultavasti en ihan ensimmäisenä joukossa kuitenkaan ole hyppäämässä versioon 4 ja taistelemaan kaikkien lastentautien kanssa heti alkuunsa joita siinä väistämättä tulee olemaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Onko mitään käsitystä onko 64bit päivitys maksuton 32bit version omistaville?

 

Ei. Toisaalta en tiedä onko kenelläkään oikeastaan mitään käsitystä ylipäätään edes 64bit versiosta, kun virallisesti siitä ei ole mitään kerrottu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko mitään käsitystä onko 64bit päivitys maksuton 32bit version omistaville?

 

Ei varmasti ole, sillä se on suurella todennäköisyydellä V4 eikä päivitys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taidan itse laittaa kaikki hankinnat lisäosien suhteen jäihin toistaiseksi ja katsoa mitä tuleman pitää. Luultavasti en ihan ensimmäisenä joukossa kuitenkaan ole hyppäämässä versioon 4 ja taistelemaan kaikkien lastentautien kanssa heti alkuunsa joita siinä väistämättä tulee olemaan.

 

Minäkin jätin siirtymisen P3D:n juuri huhujen vuoksi. Nyt odotellaan ja kärvistellään a'la FSX. Toivottavasti tulee aikanaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lockheed Martinin P3D sivu Facebookissa julkaisi seuraavan päivityksen:

 

Attention all hands! We want to address the rumors of a new Prepar3D. While we can neither confirm nor deny the existence of the 64-bit Prepar3D we suggest you immediately join our brand new official "Prepar3D Pilots and Sim Builders" group which will immediately allow all of our page members to become much more socially interactive about the future of Prepar3D and sim cockpit building. Please join our group today... because you never know what tomorrow brings!

Click here --> https://www.facebook.com/groups/Prepar3DPilots/

 

Onkohan jokin uusi sivu avattu varta vasten V4:sta ajatellen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lockheed Martinin P3D sivu Facebookissa julkaisi seuraavan päivityksen:

 

Onkohan jokin uusi sivu avattu varta vasten V4:sta ajatellen?

Mä en usko tohon sivuun. Niin paljon puhuttu tosta, että joku varmasti halunnut saada "suosiota" ja näkyvyyttä omalle sivulleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan yksi suurimpia mullistuksia mitä simumaailmassa on tähän mennessä tapahtunut :thmbup:

 

Epäilen vahvasti. :) Locheed Martin esittelee Prepar3D:sta oppimis- ja ongelmanratkaisuympäristönä. Sellaisena se onkin hyvä mutta lentosimulaattorina ohjelma on sama Microsoftin suunnittelema peli FSX/ESP. Edes 64-bittiseksi kasvaminen ei muuta juuri mitään. Jos ohjelmaan tehtäisiin oikeasti isompia muutoksia, lähes kaikki vanhat lisäosat lakkaisi toimimasta ja joutaisi romukoppaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Epäilen vahvasti. :) Locheed Martin esittelee Prepar3D:sta oppimis- ja ongelmanratkaisuympäristönä. Sellaisena se onkin hyvä mutta lentosimulaattorina ohjelma on sama Microsoftin suunnittelema peli FSX/ESP.

 

Pelejähän FSX/P3D/X-Plane (PSX voisi olla hieman eri sarjaa?) ovat verrattuna oikeisiin simulaattoreihin. Enpä ole yhdenkään oikean lentäjän kuullut kehuvan esim. P3Dn lentomallinnusta erityisen realistiseksi, mutta systeemien mallinnusta on kylläkin (PMDG, Fslabs jne). Ei kai paljon voi odottaakaan, jos itse simulaattori maksaa satasen, että sillä kuuhun mentäisiin? Vaikka ostaisi parhaan mahdollisen raudan kaupasta mitä saat, kaikki mahdolliset lisäosat niin sillä hinnalla tuskin monta minuuttia oikeassa simulaattorissa istuu.

 

Puhuin FSX/P3D/X-Plane kontekstissa. 64-bittisyys poistaa OOM ongelmat, mutta jollakin tavalla eniten tuo huutaa kuitenkin nykyaikaisten GPUn ja yleensä grafiikan tason tuomisen 2010-lukua vastaavaksi. Onko noita parannuksi vielä tässä v4 vai ei. Ei varmaan kuin osittain.

 

Edes 64-bittiseksi kasvaminen ei muuta juuri mitään. Jos ohjelmaan tehtäisiin oikeasti isompia muutoksia, lähes kaikki vanhat lisäosat lakkaisi toimimasta ja joutaisi romukoppaan.

 

Toivottavasti näin tehtäisiin. Nyt olisi hyvä tilaisuus. Kaikki ketkä haluavat fiilistellä vanhassa voisivat jäädä 3.4 vai mikä viimeksi 32-bit versiokaan jää ja sitten ne ketkä haluavat olla kehityksessä mukana voisivat mennä v4 versioon. Jotain toivoahan on, että kenties muutoksia on tulossa, kun nyt ilmeisesti ainakin ORBX ja PMDG ovat NDAn allekirjoittaneet ja kenties muutkin valmistajat LMn kanssa, joten kenties siellä oikeasti saataisiin suunnitelua yhdessä jotain järkevää, mutta ihan noin optimistinen en kuitenkaan ole. Kalliiksihan tuo varmaan kuluttajille tulisi, mutta olisi varmaan lopulta sen arvoista.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pelejähän FSX/P3D/X-Plane ovat verrattuna oikeisiin simulaattoreihin...

 

Laminar Research eli X-Planen valmistaja haki helmikuussa palvelukseensa kahta uutta ohjelmistokehittäjää ja työpaikkailmoituksessa oli maininta, kuinka X-Planea käytetään Boeingilla, Cessnalla, NASA:ssa ja muutamassa muussa alan yrityksessä uusien prototyyppien testaamiseen ennen fyysisen mallin rakentamista. Lentomallien testaaminen on mahdollista, koska ohjelman simulaatiomaailma noudattelee luonnonlakeja. Lentolaite tai mikä vaan rakennelma lentää ja käyttäytyy ilmassa kutakuinkin samoin X-Planessa, kuin tosielämässä.

 

Jos siis joku mukahieno lentokone lentää huonosti X-Planessa, se on todennäköisesti suunniteltu huonosti. Kyllä, muissakin ohjelmissa lentokoneen saa lentämään surkeasti ja täysin realistisen tuntuisesti mutta se on silti edelleen peli matkimassa simulaattoria. X-Plane on simulaattori joka näyttää vähän peliltä.

 

Niin kyseessä on ikivanha ongelma uusien versioiden kehitysloikasta. Yksinkertaista ratkaisua ei ole olemassa, 64-bittiseksi muuttuminenkin antaa kyllä mahdollisuuksia mutta poistaa ohjelmasta välittömästi vain muutaman katon jotka ovat olleet selvänä esteenä. Lockheed Martinista ei ole sellaisen riskin ottajaksi, että vanhojen osien yhteensopivuus heitetään menemään. Asian ratkaisevat todennäköisesti isot yritys- ja yhteisöasiakkaat jotka käyttävät sovellusta juuri koulutuksessa, oppimis- ja ongelmanratkaisuvälineenä. Ei lentosimulaattorina. He eivät ole valmiita maksamaan suuria summia omien harjoitustehtävien uusimisesta. Nämä ORBX, PMDG:t sun muut pikkutekijät voivat korkeintaan ehdottaa LM:lle uusia ominaisuuksia ohjelmaan. Isommat pojat sanelee suunnan, määrää tahdin ja tuo LM:lle rahaa taloon.

 

X-Planessakin kehitys näyttää painottuvan yhä enemmän ammattipuolelle ja mobiiliversioon. Lentokouluille, fyysikoille/nippeli-insinööreille ja seuraavalle sukupolvelle. Virtuaalilasien ja vastaavan uuden tekniikan kehittyminen on tuomassa nostetta ohjelmalle. Tuskin he edes yrittävät tavoitella sitä vanhan FS-sarjan suosiota ja käyttäjäkuntaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lentomallien testaaminen on mahdollista, koska ohjelman simulaatiomaailma noudattelee luonnonlakeja. Lentolaite tai mikä vaan rakennelma lentää ja käyttäytyy ilmassa kutakuinkin samoin X-Planessa, kuin tosielämässä.

 

Näihin en osaa sanoa mitään, koska itselläni ei ole mitään aavistustakaan miten oikean lentokoneen kuuluu lentää tai tuntua. Pyötätietokonekonesimulaattori on aina vain pöytäkonesimulaattori ja tuntuma todellisuudesta jää todella kauas oli sitten mallinukset miten hyviä tahansa. Ammattikäyttö sanelee suunnan epäilemättä, koska sieltä tulee rahaa, mutta sinällään se ei kiinnosta niinkään vaan mitä tässä "harrastelija scenessä" tapahtuu. 64-bittisyys P3Dssä on mielestäni merkittävintä simumaailmassa vähään aikaan. Tuotteelle jolle löytyy eniten lisäosia ja käyttäjiä (FSXllä taatusti enemmän vielä, mutta jos P3D nyt laskee vähän leveasti FSX-jatkumoon), jossa 32-bittisyys tullut jonkinlaiseksi ylitsepääsemättömäksi ongelmaksi maisemien ja lisäosien suhteen niin se helpottaa tuskaa paljon.

 

Tuskin he edes yrittävät tavoitella sitä vanhan FS-sarjan suosiota ja käyttäjäkuntaa.

 

Ei "pelikansa" ole näiden yrityksien kohderyhmässä, mutta eihän muutama ylimääräinen dollari varmaan haittakaan tältä ryhmältä (eiköhän P3D academic/professional myynnilläkin muutama miljoona ole helposti tullut kukkaroon?). Saahan siitä ainakin jotain taskurahjoja oikeaan kehittämiseen.

 

Erittäin vaikea nähdä, että joku perinteinen pelitalokaan vakavissaan otettavaa lentosimulaattoria tietokoneelle alkaisi tyhjästä kehittämään, joten syytä toivoa että nämä ammattilaiset antavat myös "pelaajien" roikkua mukana tuotteissaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

X-Planessa tosiaan se fysiikkamallinnus perustuu ihan eri pohjaan ja käsittääkseni niille on jopa suurempi fokus siellä ammattisimulaattoripuolella, jonne toki varmasti turautetaan paljon customkoodia tuon työpöytäversion päälle. Siksihän sen hintahan on jotain ihan muuta kuin se kuluttajaversion. Muistan että joskus mainostivat sillä että työpöytäversiokin on sertifioitu IFR-koulutuksessa päteväksi simulaattoriajaksi, mutta en tiedä onko tämä enää kuranttia. Se taisi olla v7 aikoihin, silloin olin viimeksi X-Plane-käyttäjä ennenkuin nyt taas on tullut tahkottua sitä enemmän kuin FSX:ää. Sitten jos haluaa kuuhun niin sitten on Orbiter, se ei ole kovin silmäkarkkia, mutta kiertoratamekaniikka ja muut fysiikan lait on mallinnettu itkurealistisesti.

 

P3D on kyllä jännä kummajainen kun lisenssi kieltää niin spesifisti kotikäytön viihdetarkoituksiin, mutta eihän ne nyt niin dorkia ole etteivätkö tietäisi että tasan tarkkaan jengi ostaa sitä siihen. Etenkin kun se Academic-versio ei millään tavalla varmistele edes että onko opiskelija kuten esimerkiksi Adobe, joka vaatii edu-sähköpostin. Lieneekö sitten sen lisenssin ehdoista periytynyt kun sehän pohjautuu siihen ESP:hen eikä FSX:n lisenssitasolla. Mutta eivät ole dorkia ja dollarit selkeästi kelpaavat.

 

Aina välillä tulee pohdittua että pitäisikö itsekin P3D-kelkkaan hypätä, mutta kun se kuitenkin perustuu tuohon jo auttamattomasti vanhentuneeseen pohjaan ja sen jälkeen kun on alkanut X-Planeen tottua niin nuo kamerakontrollit raivostuttavat hankaluudellaan.  Ja sitten kun minulla on aika isohkon rahan edestä koneita FSX:lle ja kun PMDG ja kumppanit haluaisivat uuden satsin rahaa. Ei sellainen yhtään kivaa ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

X-Planessa tosiaan se fysiikkamallinnus perustuu ihan eri pohjaan ja käsittääkseni niille on jopa suurempi fokus siellä ammattisimulaattoripuolella, jonne toki varmasti turautetaan paljon customkoodia tuon työpöytäversion päälle. Siksihän sen hintahan on jotain ihan muuta kuin se kuluttajaversion. Muistan että joskus mainostivat sillä että työpöytäversiokin on sertifioitu IFR-koulutuksessa päteväksi simulaattoriajaksi, mutta en tiedä onko tämä enää kuranttia.

Se vaatii sertifikaatin ja pelkkää ohjelmaa ei voi yksinään sertifioida, vaan pitää olla myös sertifioidut ohjaimet, jotka tietysti ovat kalliita. Tämän takia x-planen kuluttajaversio ei ole FAA-sertifioitu, mutta se on lähes identtinen FAA-hyväksytyistä full-motion simuista löytyvän ohjelman kanssa. X-planesta saa siis FAA-sertifioidun versionkin ostettua, mutta se maksaa enemmän kuin 80$. Suurimpana erona kuluttajaversioon nähden on se, että se tukee paremmin simulaattorin fyysisiä paneeleita, kuten radioita. Lisäksi siitä on ns. experimental-koneet karsittu pois. Näin ainakin väittävät omilla sivuillaan http://www.x-plane.com/pro/certified/

 

Käsittääkseni simuajan laskeminen koulutukseen mukaan vaatii sertifioinnin lisäksi ainakin, että harjoittelu tapahtuu kouluttajan valvonnassa. Aivan yksinkertaista työpöytäsimulaattoritiiman koulutukseen mukaan laskeminen ei siis ole, mutta jenkeistä tai muualta maailmasta varmaan löytyy lentokouluja/kerhoja, joissa osa harjoittelusta suoritetaan työpöytäsimuilla. Itse en oikein ole oikeista ilmailumäääräyksistä selvillä, joten jospa jollain olisi varmaa tietoa aiheesta, varsinkin kiinnostaisi mikä tilanne on "rapakon" tällä puolen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lieneekö sitten sen lisenssin ehdoista periytynyt kun sehän pohjautuu siihen ESP:hen eikä FSX:n lisenssitasolla. Mutta eivät ole dorkia ja dollarit selkeästi kelpaavat.

 

Näin olen ymmärtänyt, että eivät saa mainostaa pelinä (olisiko edes kinnostustakaan). FSXn "pelilisenssi" myytiin toisaalle, joten siinä mielessä ihan ymmärrettävä lakitekninen juttu. Miten tuollaista käytännössä valvoa ja ketä muuta se mahdollisesti edes kiinostaa kuin mahdollisesti FSXn pelilisenssin ostannutta? Kenties sen professional pro versionkin saa kuka tahansa ostaa, jos vain pistää sen 2300 $ tiskiin? Siinähän oli jotain asejärjestelmiä yms. mallinnettu.

 

kun on alkanut X-Planeen tottua niin nuo kamerakontrollit raivostuttavat hankaluudellaan.

 

Mikä esim. Chaseplanessa on vikana tai sitten vaikka TrackIr? Muuta kuin että ne toki maksavat.

 

Ja sitten kun minulla on aika isohkon rahan edestä koneita FSX:lle ja kun PMDG ja kumppanit haluaisivat uuden satsin rahaa. Ei sellainen yhtään kivaa ole.

 

Kahden simulaattorin pitäminen on kallista, jos ei halua sitten default-versiolla mennä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näihin en osaa sanoa mitään, koska itselläni ei ole mitään aavistustakaan miten oikean lentokoneen kuuluu lentää tai tuntua. Pyötätietokonekonesimulaattori on aina vain pöytäkonesimulaattori ja tuntuma todellisuudesta jää todella kauas oli sitten mallinukset miten hyviä tahansa.

Tätä samaa olen itsekin aina ihmetellyt. Kyllä noi xp-fanipojat hehkuttaa lentomalli sitä ja lentomalli tätä. Ei se tietokoneella istumalla tunnu yhtään sen oikeammalta olkoon vaikka millainen lentomalli tosiaan. Eikä se mielestäni edes ole sen parempi XP:ssä. Tuntuma on jopa huonompi kuin P3D. Muistaakseni kaikki koneet tuntui lähes samalta, oli sitten 737 tai 757/767, tai painoa päällä miten paljon tahansa, koneet tuntui aina samanlaiselta lentää. Toisin kuin P3D, sen huomaa heti onko alla iso ja painava kone vai pienempi ja kevyempi laite. Ei X-Planeen tosin ole läheskään yhtä kovia tekijöitä/lisureita kuin esim. PMDG/FSLabs. Ei nyt jaksa tähän hätään kirjoittaa kaikkia puutteita mitä tuossa XP:ssä on, tulisi pitkä viesti muuten. Sen voin sanoa että UI on aivan järkyttävän sekava ja huono, ainakin XP10. Nythän se päivitettiin P3D:n kaltaiseksi tuohon uuteen, joten vähän parannusta sentään ainakin päällepäin näkyy.

 

Keskustelu eksyy aika pahasti aiheesta, joten tuota XP-mehustelua voisi jatkaa jossain muualla kuin tässä P3D V4 -ketjussa... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään