Guest sakkeus83

737:ssa anti-icen ja muiden lämppäreiden käyttö

7 viestiä aiheessa

Moi,

 

Tällainen kysymys tuli mieleen:

 

Mistä olosuhteista asti ja missä tilanteissa on ohjeistettu käyttämään:

1. Window heat

2. Probe heat

3. Anti ice? (alle +10C TAT?)

 

Kiitos!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Window heat ja Probe heat aina. Anti ice sitten vähän tilanteen mukaan; käytännössä sillon kun voidaan olettaa/tiedetään olosuhteiden olevan jäätävät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo tosiaankin Window heat päälle heti kun koneeseen laitetaan virrat päälle ja probe heat ennen käynnistystä ja ne pidetään päällä aina sammutukseen saakka. Anti-ice päälle aina ennen kuin lennolla mennään pilveen ja/tai kun lämpötila on +10C tai alle ja ilmassa on näkyvää kosteutta(sumua tai sumupilveä) eli jos lämpötila ja kastepiste ovat samat tai lähellä toisiaan ja alle +10C. Jossakin käsikirjoissa mainitaan myös alle +5C tai alle +8C ja näkyvä kosteus jolloin anti-ice tulee laittaa päälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos!

 

Entä miten on valojen kanssa: missä tilanteessa käytetään mitäkin POSITION LIGHT-valojen asentioa, ja missä ANTI COLLISION -valoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos!

 

Entä miten on valojen kanssa: missä tilanteessa käytetään mitäkin POSITION LIGHT-valojen asentioa, ja missä ANTI COLLISION -valoa?

Position light eli navivalot(vasemmassa siivessä punainen, oikeassa vihreä takana peräsimissä valkoinen valo)=niitä käytetään aina eli navivalot päälle silloin kun koneeseen laitetaan virrat päälle ja pidetään päällä aina. Anti-collision light=beaconia käytetään niin, että ne laitetaan päälle ennen käynnistystä ja pidetään päällä aina sammutukseen saakka. Position strobe lightsit kytketään päälle sillon kun siirrytään kiitotielle lentoonlähtöä varten ja pidetään päällä niin pitkään kunnes ollaan laskeuduttu ja rullattu kiitotieltä pois. Oikeassa elämässä strobet kytketään lennolla joskus pois jos mennään pilveen sen takia etteivät ne häikäise pilotteja jolloin vaarana on, että ne edesauttavat asentotajun menetystä pilvessä. Taxi-light kytketään päälle silloin kun aloitetaan rullaus ja pidetään päällä aina siihen asti kun noustaan yli 10 000 ft korkeuden. Landing-lightsit kytketään päälle sillon kun aloitetaan lentoonlähtö ja pidetään päällä aina siihen asti kun noustaan yli 10 000 ft korkeuden. Landing lightsit sytytetään taas kun lähestymisessä alitetaan 10 000 ft korkeus. Taxi-lightsit pistetään lähestymisessä päälle silloin kun laskutelineet otetaan ulos. Landing lightseja pidetään päällä niin pitkään laskeutumisen aikana kunnes ollaan rullattu kiitotieltä pois. Taxi lightseja pidetään laskeutumisen jälkeen päällä siihen saakka kunnes saavutaan portille. Toivottavasti tämä selvensi asioita.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän tarkennusta valoihin.

 

Beacon päälle aina kun kone liikkuu tai on aikeissa liikkua, oli siis liikuttava voima koneen omat moottorit tai vaikka push back -traktori. Myös silloin, kun moottorit käyvät tai ne aiotaan kohtapuoliin käynnistää, beacon päälle.

 

Taxi-lightin käytöstä on erilaisia versioita, riippuu firman SOPista. Yleisesti kuitenkin niin, että taxi-light on päällä maassa rullatessa ja otetaan ennen lentoonlähtöä sitten pois. Turha sitä on 10 000 jalkaan asti pitää ON asennossa, kun ei se siellä nokkapyörän kuilussa paljoa valaise. En suoriltaan muista, palaako se 737:ssä ylipäätään, kun telineet on vedetty sisään.

 

Landing lightseja on putessa neljä, joista kahdet ovat kiinteitä (fixed) ja kahdet sisäänvedettäviä (retractable). Nuo retractable-valot ovat hyvä tapa putessa pitää itsensä selvillä lentoonlähtö- ja laskuselvityksistä. Joidenkin firmojen SOPit taitavat näin ohjeistaakin, jos en ihan väärin muista. Fixed-valot päälle kun on lupa rullata kiitotielle, retractable päälle kun on selvitys lentoonlähtöön. Lentoonlähdön jälkeen nuo retractable-valot voi ottaa pois, turhaa ilmanvastusta. Lähestyessä sitten sama homma. Fixed päälle kun FL100 läpi ja retractable kun laskuselvitys on saatu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo tuota taxi valojen pois ottamista pitikin tarkentaa, että päälle ennen rullausta ja pois lentoonlähdön jälkeen(tai ennen)kun telineet sisässä ja päälle taas kun telineet otetaan lähestymisessä ulos. Eri yhtiöiden SOP:t on sitten erikseen mutta nyrkkisääntönä voi pitää näitä mitä edellä kirjoitin. Se miten näitä valoja käytetään riippuu tietysti aika paljon myös siitä minkälaiset valojärjestelmät koneessa on. Joissakin konetyypeissä strobe-valot ovat automaattiset eli ne menevät päälle kun kone on ilmassa, niissäkin on toki myös manuaalinen asento.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään