Guest sakkeus83

Yaw damperin käyttö 737:ssa

16 viestiä aiheessa

Moikka,

 

Missä vaiheessa lentoa yaw damperia käytetään? Onko se päällä nousussa ja laskussa, vai onko sen käytöllä esim. riskejä näissä tilanteissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka,

 

Missä vaiheessa lentoa yaw damperia käytetään? Onko se päällä nousussa ja laskussa, vai onko sen käytöllä esim. riskejä näissä tilanteissa?

 

Mikä se Yaw damper edes on? Ite laitan sen samaan aikaan päälle kun starttaan APU:n

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä se Yaw damper edes on? Ite laitan sen samaan aikaan päälle kun starttaan APU:n

 

Ymmärtääkseni tekee lennosta mukavamman stabiloimalla rudderin liikkeitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärtääkseni Yaw Damperin tehtävä on ehkäistä dutch roll nimistä liikehdintää joka aiheutuu kun sivuperäsintä liikutetaan. Ja samalla toimii rudder limiterin apuna lennon aikana.?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta lyödäänkö se päälle maassa vai ilmassa?

 

Maassa. Muistaakseni osana originator flowia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maassa. Muistaakseni osana originator flowia.

Mikä on Originator flow? Nyt kun kovasti PMDG:n 737:lla lennetään niin kehotan lukemaan FCOM:ista kohdan NP.11. Yaw damper valitaan päälle ennen lentoonlähtöä ja on käytössä koko lennon ajan. Yaw Damperilla ei ole mitään tekemistä rudder travel limiterin kanssa, vaan ehkäisee dutch roll ilmiötä, ei toimi "iskunvaimentimena" tai muuta höpöhöpöä. Dutch Roll ilmiötä voi kerrata tästä: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dutch_roll Dutch Rollista ja Boeing Dash-80 pääkoelentäjästä Tex Johnstonista kuulin Boeing:in tehtaan tyyppikurssilla tarinan, että jo Boeing 707 tyyppihyväksynnän jälkeen hän oli lentänyt matkustajana Unitedin koneen kyydissä, nukkunut Stetson silmillään kun hän oli herännyt koneen villiin heilahteluun. Tex esitteli itsensä ja käveli ohjaamoon, missä yaw damperin vikavalo paloi ja ilmiölle tuntematon miehistö vaan pahensi tilannetta omilla ohjainliikkeillään. Tex pyysi toista lentäjää siirtymään syrjään, istui hänen paikalleen ja muutamalla ohjainliikkeellä saattoi 720:n vakaaseen lentoon... Olkoon tarina tosi tai ei, mutta jokainen ilmailun historiaa tunteva muistaa Texin ja Boeingin panoksen nykyilmailun kehitykseen...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on Originator flow?

 

 

En tiedä onko oikea yleisesti käytetty nimike, mutta löytyi Line Work documenteista (AoA). Yksi (ellei ensimmäinen) ensimmäisistä floweista, joka suoritetaan ohjaamossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on Originator flow? Nyt kun kovasti PMDG:n 737:lla lennetään niin kehotan lukemaan FCOM:ista kohdan NP.11. Ja jos ei tunne yaw damperin toimintaa tai dutch roll:ia ilmiönä ollenkaan niin on varmasti väärän lajin parissa...

 

No nyt on kyllä sen luokan pätemistä taas, että taisi tulla vähintäänkin hyvä mieli. 

 

Muistetaan nyt kuitenkin, että ollaan simuharrastajien palstalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on Originator flow? Nyt kun kovasti PMDG:n 737:lla lennetään niin kehotan lukemaan FCOM:ista kohdan NP.11. Ja jos ei tunne yaw damperin toimintaa tai dutch roll:ia ilmiönä ollenkaan niin on varmasti väärän lajin parissa... Yaw damper valitaan päälle ennen lentoonlähtöä ja on käytössä koko lennon ajan. Yaw Damperilla ei ole mitään tekemistä rudder travel limiterin kanssa, vaan pelkästään ehkäisee dutch roll ilmiötä, ei toimi "iskunvaimentimena" tai muuta höpöhöpöä. Dutch Roll ilmiötä voi kerrata tästä: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dutch_roll Dutch Rollista ja Boeing Dash-80 pääkoelentäjästä Tex Johnstonista kuulin tehtaan tyyppikurssilla tarinan, että jo Boeing 707 tyyppihyväksynnän jälkeen hän oli lentänyt matkustajana Unitedin koneen kyydissä, nukkunut Stetson silmillään kun hän oli herännyt koneen villiin heilahteluun. Tex esitteli itsensä ja käveli ohjaamoon, missä yaw damperin vikavalo paloi ja ilmiölle tuntematon miehistö vaan pahensi tilannetta omilla ohjainliikkeillään. Tex pyysi toista lentäjää siirtymään syrjään, istui hänen paikalleen ja muutamalla ranteen liikkeellä ja buutsin polkasulla saattoi 707:n vakaaseen lentoon... Olkoon tarina tosi tai ei, mutta jokainen ilmailun (ja dutch roll:in) historiaa tunteva muistaa Texin panoksen nykyilmailun kehitykseen...

 

Vaikka en tämän perusteella ilmailun historiaa (tai dutch rollin historiaa, wtf...) näemmä tunne, niin nykyajasta tiedän kuitenkin jotain. Minulle lähinnä heräsi kysymys, että minkä tehtaan ja millä tyyppikurssilla olet ollut? 737? B1.1 vai B2? Toivottavasti et ainakaan lennä ammatiksesi.

 

Yaw Damperilla ei ole mitään tekemistä rudder travel limiterin kanssa, vaan pelkästään ehkäisee dutch roll ilmiötä, ei toimi "iskunvaimentimena" tai muuta höpöhöpöä.

 

Tämähän on ihan silkkaa paskaa tuota RTL:ää lukuunottamatta. Yaw damperilla on monta muutakin tehtävää, kuin dutch rollin syntymisen estäminen, myös tässä mainitussa 737:ssa. Kun kokonaisuutta ei hahmota, ei tuollaisia naurettavia luentoja kannattaisi tänne edes kirjoittaa. En varsinaisesti tunne 737:aa niin, että voisin sanoa tietäväni siitä yhtään mitään. Sen verran kuitenkin on yleistietoa, että ainakin NG:ssä yaw damper hoitaa muistaakseni (en jaksa edes tarkistaa) ainakin myös gust dampingin ja peräsimen ohjauksen kaarrossa (ts, turn coordination). Molemmat mainitut toiminnallisuudet ovat tyypillisiä muiden nykyaikaisten liikenneluokan lentokoneiden yaw dampereille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt on kyllä sen luokan pätemistä taas, että taisi tulla vähintäänkin hyvä mieli. 

 

Muistetaan nyt kuitenkin, että ollaan simuharrastajien palstalla.

Olet oikeassa, en ilmaissut asiaa mukavasti. Otetaan pois sieltä.

 

Vaikka en tämän perusteella ilmailun historiaa (tai dutch rollin historiaa, wtf...) näemmä tunne, niin nykyajasta tiedän kuitenkin jotain. Minulle lähinnä heräsi kysymys, että minkä tehtaan ja millä tyyppikurssilla olet ollut? 737? B1.1 vai B2? Toivottavasti et ainakaan lennä ammatiksesi.

 

Kyseinen wtf tuli vastaan 787 B1/B2 tyyppikurssilla. Ja en lennä lentokoneita ammatikseni.

 

Tämähän on ihan silkkaa paskaa tuota RTL:ää lukuunottamatta. Yaw damperilla on monta muutakin tehtävää, kuin dutch rollin syntymisen estäminen, myös tässä mainitussa 737:ssa. Kun kokonaisuutta ei hahmota, ei tuollaisia naurettavia luentoja kannattaisi tänne edes kirjoittaa. En varsinaisesti tunne 737:aa niin, että voisin sanoa tietäväni siitä yhtään mitään. Sen verran kuitenkin on yleistietoa, että ainakin NG:ssä yaw damper hoitaa muistaakseni (en jaksa edes tarkistaa) ainakin myös gust dampingin ja peräsimen ohjauksen kaarrossa (ts, turn coordination). Molemmat mainitut toiminnallisuudet ovat tyypillisiä muiden nykyaikaisten liikenneluokan lentokoneiden yaw dampereille.

 

Nyt kun puhutaan kokonaisuuksista mainitussa 737NG:ssa niin me puhumme eri asioista. Yaw damperin funktio on estää dutch rollista ja myös, kuten mainitsit, turbulenssista johtuvaa ei haluttua yaw-akselin liikettä. Tämä viimeisin turbulenssi jäi alunperin mainitsematta. Mitä taas tulee turn coordination:iin tai WTRIS:ään (Wheel To Rudder Interconnect System) niin ne taas on SMYD-purkkien (Stall Management Yaw Damper) muita toimintoja, mitä löytyy lukuisia muitakin näiden em. lisäksi. Tässä ketjussa oli ymmärtääkseni kumminkin puhe vain Yaw Damperin toiminnasta 737:ssa? Vai mennäänkö syvemmälle SMYDin muihin tehtäviin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä ketjussa oli ymmärtääkseni kumminkin puhe vain Yaw Damperin toiminnasta 737:ssa?

 

Ei, vaan siitä koska se kytketään päälle.

 

Moikka,

 

Missä vaiheessa lentoa yaw damperia käytetään? Onko se päällä nousussa ja laskussa, vai onko sen käytöllä esim. riskejä näissä tilanteissa?

 

Vastaus tähän, normaalitilanteessa checklistin mukaan, BEFORE START-checklist löytyy kohta YAW DAMPER ON

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Nyt kun puhutaan kokonaisuuksista mainitussa 737NG:ssa niin me puhumme eri asioista. Yaw damperin funktio on estää dutch rollista ja myös, kuten mainitsit, turbulenssista johtuvaa ei haluttua yaw-akselin liikettä. Tämä viimeisin turbulenssi jäi alunperin mainitsematta. Mitä taas tulee turn coordination:iin tai WTRIS:ään (Wheel To Rudder Interconnect System) niin ne taas on SMYD-purkkien (Stall Management Yaw Damper) muita toimintoja, mitä löytyy lukuisia muitakin näiden em. lisäksi. Tässä ketjussa oli ymmärtääkseni kumminkin puhe vain Yaw Damperin toiminnasta 737:ssa? Vai mennäänkö syvemmälle SMYDin muihin tehtäviin?

 

WTRIS toimii lennolla siis silloinkin, kun YD on valittu pois päältä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

WTRIS toimii lennolla siis silloinkin, kun YD on valittu pois päältä?

WTRIS tulee mukaan silloin, kun normaali sys a+b hyd press on menetetty, yaw damper switch tippuu off:ille (koska sys b low press), valitaan stby rudder on ja valitaan yaw damper switch takaisin päälle. Tällöin SMYD2 on master. SMYDin molemmat purkit on samaa parttinumeroa ja positio määrittää sen kumpi on master. Normaalisti SMYD1; vikatilanteissa SMYD2. Tälläisessa tilanteessa SMYD2 saa signaalin ainoastaan Captain CW:n roll position sensorilta peräsimen poikkeuttamiseen. Kuinka paljon peräsin liikkuu riippuu taas Machin luvusta ja laippa-asetuksesta.

 

Normaalisti DFCS Rudder Command tulee FCC:ltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennän FS2004 versiota, joissakin ilmais-koneissa esiintyi rullatessa kääntymis vaikeuksia tämän Yaw Damperin päällä ollessa. En ole havainnut simulla lentäessäni muita erityisiä haittoja olipa YD päällä tai ei, toisaalta mikäli YD:n käyttö alkaa tuottaa vaikeuksia voi aina lentää konemalleja jotka on suunniteltu ennen YD:n keksimistä. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään