Guest vanhaevinrude

Millä konetyypillä mieluiten lennät?

17 viestiä aiheessa

Niin tuli tässä tänään mieleeni lennolla Miamista Antigualle, että olisi mukavaa viritellä keskustelua aiheesta: mikä konetyyppi on ehdottomasti suosikkinne, sellainen jonka useimmiten valitset kun lähdet lennolle? Mitä erityisen hyvää on suosikkikoneessasi? Mistä ominaisuudesta et oikein pidä? Minun suosikkikone on Boeing 727-100 (200). Pidän koneen yksinkertaisuudesta ja jotenkin konetta on oikein mukava lentää myös aivan "käsin". Kone on helppo trimmata haluttuun asentoon. Koneessa oleva INS järjestelmä on tosi hyvä ja monipuolinen, koneen autopilotti on täysin riittävän monipuolinen, kaikinpuolin minun suosikkikoneeni jolla tykkään lentää Pan Am:n väreissä. Ainoa ikävä puoli ko. koneessa on, että lähestymisvaiheessa näkökenttä on hieman heikko, kun tavallaan nokka nousee suhteellisen paljon ja sen takia yleensä nopeuteni on +5 solmua ylitse sen, mitä tarvitsisi viimehetkellä ennen kenttään koskettamista. Lentoonlähtönopeudet, EPR arvot, sekä polttoainetarpeen arvioin aina matkalle konetyypin omista taulukoista.

Nyt sitten vain toisetkin kertomaan omista suosikkikoneistaan  :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nooh - pääsääntöisesti mennään GA-koneilla. Suosikkia on vaikea nimetä, sillä konetyypin valinta riippu paljolti matkan pituudesta. Pitemmillä retkillä valinta osuu useinmiten RealAirin Dukeen ja lyhemmillä taas jokin A2A:n koneista. Joskus houkuttaa tehdä reilun pituinen lento ja silloin valinta osuu usein PMDG:n NGX ja retroillessa A2A:n Stratucruiser. Pitäisi opetella vielä kunnolla tuo Majestic Softwaren Dash  ja laivue olisi täydellinen kaiken sorttisiin lentoihin.

 

Kaikissa edellä luetelluissa koneissa on mielestäni kaikki kohdillaan ja olenkin karsinut hangaarista kaiken roskan pois tässä viimeaikoina. Ehkä yksi puuttuu vielä eli tuleva PMDG:n Queen Of the Sky, mutta antaa ensin hätäisempien testata se ensin.

 

GA-koneissa viehättää paljolti se, että maisemat ovat nykyisin melko hulppeat ORBX-tiimin ansiosta ja olisi suorastaan synti lenttää jatkuvasti korkealla pilviä ällistellen kun voi kokea VFR-lentämisen nautinnon hiljaa ja matalalla haasteellisissa maastoissa eri puolella maailmaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PMDG:n seiskakolmekasilla tulee eniten lennettyä, loistava kone. Vaikka enemmän tykkäänkin Airbusista ja sillä lentämisestä, niin silti on tullut paljon enemmän istuttua bojon puikoissa  :D

Aerosoftin A320/321 bugeistaan huolimatta oma suosikki.

 

-N

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PMDG 737NGX on ylivoimaisesti käytetyin. iFly 747v2 pitemmillä lennoilla ja silloin tällöin CaptainSimin 777-200. Wilcon E-jets v2:sta tullu kans jonku verran lennettyä. Odotus on kova Aerosoftin CRJ-700/-900:n suhteen.

 

GA-puolelta tulee puikotettua Carenadon Piper PA-32R:ää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PMDG:n NGX (ja sieltä vielä 737-800) on kyllä ylivoimaisesti käytetyin, mutta ei ehkä ihan suosikki. Ykköspaikan vie ehdottomasti MD11, joka on kokonaisuutena käsittämättömän mukava kone: autopilotti ja tietokonejärjestelmät ovat loistavasti suunnitellut ja ohjaamosta näkee hyvin ulos. Suorituskyky on myös varsin kelvollinen.

 

Lähelle MD11:tä kirii kyllä myös Concorde, joka on todella hyvä lentää käsin ja sopivan haastava laite - ei tule tylsää 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

P3D:ssä 737NGX:llä tulee lennettyä ylivoimaisesti eniten tuon VNorwegianin vuoksi, hyvänä kakkosena 777, A320 ja FSX:llä MD11, B747-400  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Julkaisusta lähtien ainoastaan PMDG 777. Yleensä 300ER. Itse asiassa mulla ei aikoihin ole edes ollut muita koneita asennettuna. Olen aina tykännyt keskittyä vain yhteen tyyppiin kerrallaan. Aikaisemmnin MD11, MD80, B747. Noista MD11 ehdottomasti oli paras ja lasken sen edelleen kakkoskoneeksi triplan jälkeen, jos pitää alkaa järjestykseen laittamaan.

 

Viimeiset 2 vuotta kuitenkin B777 ja uskon, että se tulee varmasti olemaan viimeinen simukoneeni. En usko, että tästä voi enää parantaa tai toivoa parempaa  :thmbup: 20v mittainen simu-ura on siis johtanut siihen eläkevirkaan lopulta  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytän FSX-simua hyvin monipuolisesti. En osaa nimetä yhtään konetyyppiä ylivoimaisesti muiden yli. Lennän PMDG:n koneista ihan freeware GA-koneisiin asti ja kaikella siltä väliltä. Vaatimustaso on tosin vuosien kuluessa kasvanut. "Hangaarissani" ei ole enää kuin laadukkaita (imho) PW- tai FW-koneita. AI-liikennettä sentään laidasta laittaan (ja paljon).

 

Aloitin simu-harrastuksen tosissani v. 2005, vaikka olin kokeillut toki jo FS1:stä vai oliko se FS2? aikoinaan joskus 1980-luvulla. Silloin tarkoituksena ei kuitenkaan ollut itse simuilu, vaan testasimme eri kauppiaiden meille kokeiltavaksi luovuttamia mikroja MS:n Flight Simulaattorilla PC-yhteensopivuuden tarkistamiseksi koska koulullemme oli tarkoitus hankkia ensimmäiset PC-mikrot. Koko homma osoittautui kuitenkin turhaksi, kun Joensuun kaupungin päättäjät päättivät kävellä ehdotustemme yli ja hankkivat meille (helv**** kalliit, mutta hintaansa nähden vaatimattomat) Nokian Mikro-Mikko-tietokoneet. Niillä sitten kitkuteltiin 90-luvulle asti.

 

Nautin myös ihan pelkästään simun "rukkaamisesta" eli rakentelusta (lisäosien ja koneiden asentelu ja kokeilu). Tästä kertonee varmaan se, että vaihdettuani äskettäin Orbxin tuotteisiin ja Global FreewareX Meshiin simun koko kovalevyllä ylitti jo 350 gigan rajan.  ;D Muuten toimii kyllä hyvin ja fps:kin pysyy riittävällä tasolla, mutta simun latausaika on järkyttävän pitkä. Seuraavaan koneeseen tulee simua varten ehdottomasti iso SSD-levy, ja simukin vaihtunee P3D v.3:een. Vahinko vain, että PMDG ei taida antaa alennusta uudelleen ostettaviin koneisiinsa.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varsinaista suosikkikonetta en pysty nimeämään, paywarekoneita minulla on noin parisataa kpl. Niistä voisi ehkä nimetä muutaman jotka miellyttävät erityisesti mutta en minä silti niilläkään enimmäkseen lennä. Pääasia, että harrastus on mahdollisimman monipuolista läpi koko ilmailun skaalan. Tapaan vaihdella aihepiiriä aina silloin tällöin että homma pysyy tuoreena ja säilyy semmoinen löytmisen ilo.

Missään tapauksessa koneen ei tarvitse olla mitenkään erityisen hyvälaatuinen mallinnos päästäkseen suosiooni, tärkeintä on se tunnelma minkä kone saa aikaiseksi. Tunnelmia on monenlaisia, milloin mikäkin kiinnostaa ja myös freewarekoneet kelpaavat mainiosti . . . .

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Top 3: PMDG 737NGX, PMDG 777, MS Dash-8 Q400. Ainakin tällä hetkellä. No neljäntenä tietenkin AS:n A320-series koska Virtual Finnair. TOP 1 ja 2 tuskin tulee vaihtumaan. ;D Jos niin, voi olla että PMDG 747v2 kiilaa aikanaan ainakin tuohon 777:n peräsimeen.

 

GA-puolelta sitten A2A Cessna C182 ja RealAirin Turbine Duke V2. Eipä mulla muita lisäosakoneita olekaan. ;D

 

NGX:llä tulee lenneltyä kirkkaasti eniten, 777:lla sitten pitkiä lentoja jahka aikaa löytyy, uutena nyt laivastossa tuo Dash-8 mutta varmasti tulee lenneltyä paljon myös sillä. GA-puolella sitten fiiliksen mukaan.

 

Pidän näistä kaikista siksi, että ovat aika vimosen päälle mallinnettuja kaikin puolin (paitsi AS A32s). Se lienee se tärkein tekijä meikäläiselle. Toki jokaisella koneella on omat etunsa myös.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eniten tulee varmaan lennettyä täälläkin PMDGn NGXää. On se vain niin moneen taittuva laitos, jonka mallinnuksen taso on huippuluokkaa. Samalla myös kattavat reittiverkostot, mitä koneella lennetään ympäri maailman takaa, ettei mielenkiintoiset reitit todellakaan lopu kesken konetyypillä lennettäessä. Kuitenkaan en sanoisi, että NGX olisi kaikkein mieluisin kone enään tällä hetkellä. Sen paikan vie nykyään majesticin Dash 8, joka etenkin Pro versiollaan ja shared cockpitilla kipusi ohi NGXän. Kuitenkin koneen operoimat reitit, etenkin Suomesta käsin, ovat hieman rajoitetummat, jonka takia ei konetta tule niin paljoa käytettyä kuin NGXää.

 

Hyvänä kolmosena tulee PMDGn tripla. Vaikka kone on myös erittäin hyvin mallinnettu, niin aina ei jaksa lentää triplaa ja samalla myös automatiikan suurempi määrä vie omasta mielestäni hieman mieluisuustasoa alemmas. Toisaalta ei pidä käsittää nyt väärin. Triplaa kyllä lennän erittäin mielelläni ja kyllä long haulin saa aina silloin tällöin viikonlopulle järjestettyä.

 

Muuten GA puolella kaikkein mieluisin kone on A2A:n C182, jolla tulee tehtyä paljon pieniä lentoja orbx region maisemissa. Taipuu hyvin lyhyille ruohokentille, mutta pystyy myös nopeutensa ansiosta lentämään hyvin hieman pitemmänkin matkan. Hyvänä kakkosena sitten saman firman Commanche.

 

Eli virallisena listana.

Isommista koneista

1) Majestic Software Dash 8-Q400

2) PMDG NGX (eniten käytetty)

3) PMDG B777

 

GA-koneista

1) A2A C182

2) A2A Commanche

3) Realair Duke & Aerosoft Twin Otter (jaetulla sijalla)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeisen vuoden aikana on ollut Sibbwing,sin An2 ja Alabeon Waco YMF5, ja silloin tällöin mitä vaan ihan vain huvin vuoksi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin tässähän saatiin aikaan oikein hyvä keskustelu. Tosiaan kun tuossa oli puhetta tunnelmasta, niin se on itsellenikin kaikkein tärkeintä. Tottakai koneen mallinnus ja realistisuus vaikuttaa, mutta tärkeintä on tunnelma jonka kone pystyy luomaan. Itse kun olen kovin innostunut Pan Amin historiasta ja koneista, niin tavoittelen aina tunnelmaa, jossa voin siirtyä ajassa taakseppäin Pan Amin aikaan, siihen aikaan kun suihkujetit olivat uusi ilmiö ja matkalle lähdettiin solmio kaulassa, pikkutakki päällä ja hattu päässä. Tähän myös sitten tottakai liittyy mm.hieman enemmän aikaa vievä lennonsuunnittelu sekä myön lennon eri vaiheissa on enemmän tehtävää kuin uudemmissa koneissa. Tässä kun peliohjaimeni vaihtui uuteen, niin pidin itselleni noin viikon mittaisen koulutusjakson 727-100 koneelle, johon sisältyi keskeytettyjä lentoon lähtöjä, zero flap laskeutumisia, tavallisia nousuja ja laskuja, lentämistä myrskyisellä säällä ja moottorihäiriöiden kanssa painimista lennon aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin tässähän saatiin aikaan oikein hyvä keskustelu. Tosiaan kun tuossa oli puhetta tunnelmasta, niin se on itsellenikin kaikkein tärkeintä. Tottakai koneen mallinnus ja realistisuus vaikuttaa, mutta tärkeintä on tunnelma jonka kone pystyy luomaan. Itse kun olen kovin innostunut Pan Amin historiasta ja koneista, niin tavoittelen aina tunnelmaa, jossa voin siirtyä ajassa taakseppäin Pan Amin aikaan, siihen aikaan kun suihkujetit olivat uusi ilmiö ja matkalle lähdettiin solmio kaulassa, pikkutakki päällä ja hattu päässä. Tähän myös sitten tottakai liittyy mm.hieman enemmän aikaa vievä lennonsuunnittelu sekä myön lennon eri vaiheissa on enemmän tehtävää kuin uudemmissa koneissa. Tässä kun peliohjaimeni vaihtui uuteen, niin pidin itselleni noin viikon mittaisen koulutusjakson 727-100 koneelle, johon sisältyi keskeytettyjä lentoon lähtöjä, zero flap laskeutumisia, tavallisia nousuja ja laskuja, lentämistä myrskyisellä säällä ja moottorihäiriöiden kanssa painimista lennon aikana.

 

Tässä olisi vähän historian havinaa Pan Amin suunnalta tunnelmineen videon muodossa kuin myös vinkkinä siihen, miten simuharrastusta voi viedä uusiin sfääreihin. B377 vaatii tekemistä koko lennon ajan ja lentosuunnitelmakin täytyy tehdä hieman toisin kuin nykykoneilla. Enempää kehumatta antaa linkkien puhua puolestaan:

 

 

https://a2asimulations.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=25&zenid=e8ec89a9d8d8dbabb7c3d61debc4e246

 

http://a2asimulations.com/forum/viewforum.php?f=37&sid=ae4e3e81726830b6c69d6558e71084d2

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään