Rolf Niemi

FSX - VAS - tarpeettomat sceneryt

40 viestiä aiheessa

Niin - muutaman kerran olen saanut tuon ding-ding -varoituksen lasketuessani Aerosoftin Dusseldorfiin. Tuolloin käytössä oli PMDG:n 737- 800 NGX, ASNext ja UT Traffic 2, josta AI-liikenne on tiputettu 50 %:iin. Äsken tein päinvastaisen lennon EDDL - EFHK ilman ongelmia ja VAS keikkui siinä 3,5 Gigan tietämillä GSX:n ollessa käytössä purkuoperaation aikana. Virustorjunta oli poiskäytöstä. Olen lennellyt myös Mallorcalle ilman VAS-pimpityksiä, joten se ei ole näköjään ongelma joka paikassa.

 

Olen pohtinut, että pitäisi itsekkin kokeilla poistaa käytöstä väliaikaisesti tarpeettomia sceneryitä, joita Euroopassa, Lähi-Idässä tai vaikkapa Venäjällä lennettäessä ei tarvita, sillä kuten tiedämme, niin FSX lataa kaiken tarpeettomankin datan syömään arvokkaita resursseja ja edesauttaa täten kasvattamaan pikkuhiljaa VAS-lukemaa yli 4 Gigan.

 

Tähän tarvitsisin asiantuntevaa apua - miten pitää toimia, mitä varmuuskopioida ja mitä poistaa käytöstä?

 

Apuna olisi Scenery Configurator v1.13

 

Viimeksi kokeillessani omatoimisesti poistella & palautella myöhemmin sotkin simun sen verran, että edessä oli käyttiksen ja simun uudelleen asennus. Siirtyisin Steven DX10-fixerin käyttöön, mutta se olisi käsitykseni mukaan pitänyt asentaa heti simun uudelleen asennuksen jälkeen ja ennen muiden lisäosien asennusta - näin sanoo NickN:n "Raamattu", jota lueskelin tänään...

 

Kaikki tarjottu apu otetaan kiitollisuudella vastaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

P3D:ssä pidän aktiivisena vain kentät, joilla sillä kertaa lennän. Yksinkertaisesti vain scenery librarystä ruksin pois päältä tarpeettomat ja käynnistän simun uusiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo - kiitos infosta, mutta voinko poistaa käytöstö huoletta kaikki tarpeettomat Aerial photo-maisemat ja mitä niitä on ympäri maailman kuin myös ORBX:n USA Regions kenttineen päivineen ja jättää Global Base ja Vector EULC:n käyttöön, niin että se sotke mitään halutessani vaikkapa palata takaisin VFR-lentelyyn ORBX-aleilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse pidän vain sen maanosan sceneryt aktiivisena missä itse lennän, Globalit+Vector+OpenLC ovat kokoajan päällä. Ja mitä tuohon DX-10 Scenery Fixeriin tulee niin asensin sen vasta sen jälkeen kun olin jo asentanut yhtä ja toista  ;) Ja hyvin toimii, kunhan muistaa ajaa ohjelman aina uuden sceneryn/lisurin asennuksen jälkeen jotta ohjelma skannaa uudet tekstuurit yms.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä kiitän ja kokeilen asiaa. Päätin varmistaa kuitenkin asian ensin. Suunnittelin jo paluuta FS 9.1 käyttöön ja käyttää sitä IFR-lentelyyn, koska maisema koneen alapuolella ei tuossa tapauksessa ole niin hirveän tärkeässä asemassa kuin VFR-toiminnassa.

 

Mitä tulee DX10-fixerin asennukseen, niin joku siinä minulla menee päin honkia, vaikka olen ollut seuraavinani How to-proseduureja step by step. Pari kertaa olen kokeillut ilman mainittavampaa tulosta jos mukaan ei lasketa sitä, että kokeilun jälkeen paluu lähtötilanteeseen ei tahdo onnistua.

 

Tarvitsisin mitä ilmeisemmin asiantuntevaa suomenkielistä helposti ymmärrettävää ohjetta, mutta se lienee työläs kirjoittaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä siinä DX-10 Fixerin asennuksessa tarkalleen ottaen menee pieleen ja miten se ilmenee?

No lyhyesti sanottuna FPS tipahtaa tosi alas, jopa 1-2 ja pomppaa taas hieman ylemmäs ja lopputulos on melkoista dia-esitystä sielläkin, missä normaalisti FPS pysytellyt tasaisesti 18-24. Ajatus oli saada kohtuullinen ja sulava lentokokemus ORBX Kalifornian alueella. Muualla olen pärjäänyt melko hyvin, mutta VFR ja Brittiläinen Kolumbia tai Alaska ei rasittakkaan resursseja niin paljon kuin tiheämpään asutetut alueet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rolf, heitätkö sun fsx.cfg:n tänne? :)

 

Tässähän tämä:

 

[GRAPHICS]

SHADER_CACHE_PRIMED_10=1693500672

SHADER_CACHE_PRIMED=1693500672

D3D10=0

TEXTURE_MAX_LOAD=1024

NUM_LIGHTS=8

AIRCRAFT_SHADOWS=0

AIRCRAFT_REFLECTIONS=1

COCKPIT_HIGH_LOD=1

LANDING_LIGHTS=1

AC_SELF_SHADOW=0

EFFECTS_QUALITY=2

GROUND_SHADOWS=0

TEXTURE_QUALITY=3

IMAGE_QUALITY=0

See_Self=1

Text_Scroll=1

HIGHMEMFIX=1

[bUFFERPOOLS]

Poolsize=0

[sOUND]

AmbientUIMusicVolume=-6.000000

PrimaryDevice={00000000-0000-0000-0000-000000000000}

VoiceDevice={00000000-0000-0000-0000-000000000000}

SOUND=1

SOUND_QUALITY=2

SOUND_LOD=0

UISound=1

AmbientUI=0

[Display]

RUNWAY_LIGHTS_SURFACE_SCALAR=1.0

RUNWAY_LIGHTS_VASI_SCALAR=0.8

RUNWAY_LIGHTS_APPROACH_SCALAR=0.9

RUNWAY_LIGHTS_STROBE_SCALAR=1.2

ChangeTime=4.000000

TransitionTime=4.000000

ActiveWindowTitleTextColor=255,255,255

ActiveWindowTitleBackGroundColor=0,28,140,64

NonActiveWindowTitleTextColor=255,255,255

NonActiveWindowTitleBackGroundColor=24,33,87,64

InfoUpperRightTextColor=255,0,0

InfoUpperRightBackGroundColor=0,0,0,0

InfoLowerLeftTextColor=255,255,255

InfoLowerLeftBackGroundColor=255,0,0,128

InfoLowerRightTextColor=255,255,255

InfoLowerRightBackGroundColor=255,0,0,128

InfoBrakesEnable=False

InfoParkingBrakesEnable=False

InfoPauseEnable=False

InfoSlewEnable=False

InfoStallEnable=False

InfoOverspeedEnable=False

BLOOM_EFFECTS=0

SKINNED_ANIMATIONS=1

TEXTURE_BANDWIDTH_MULT=40

UPPER_FRAMERATE_LIMIT=30

WideViewAspect=True

[JOBSCHEDULER]

AffinityMask=14

[Main]

HideInfoText=1

DisablePreload=1

Fiber_Frame_Time_Fraction=0.11

User Objects=Airplane, Helicopter

SimObjectPaths.0=SimObjects\Airplanes

SimObjectPaths.1=SimObjects\Rotorcraft

SimObjectPaths.2=SimObjects\GroundVehicles

SimObjectPaths.3=SimObjects\Boats

SimObjectPaths.4=SimObjects\Animals

SimObjectPaths.5=SimObjects\Misc

ProcSpeed=7969

PerfBucket=7

HideMenuNormal=0

HideMenuFullscreen=1

Maximized=1

Location=0,0,1920,1200,\\.\DISPLAY1

SimObjectPaths.6=SimObjects\UT2 Aircraft

[PANELS]

IMAGE_QUALITY=1

DEFAULT_VIEW=0

QUICKTIPS=1

PANEL_OPACITY=93

PANEL_MASKING=1

PANEL_STRETCHING=1

UNITS_OF_MEASURE=1

[Weather]

WindshieldPrecipitationEffects=1

MinGustTime=10

MaxGustTime=500

MinGustRampSpeed=1

MaxGustRampSpeed=200

MinVarTime=5

MaxVarTime=50

MinVarRampSpeed=10

MaxVarRampSpeed=75

TurbulenceScale=1.000000

WeatherServerAddress=fs2k.zone.com

WeatherServerPort=80

WeatherGraphDataInDialog=0

AdjustForMagVarInDialog=1

DynamicWeather=0

DownloadWindsAloft=0

DisableTurbulence=0

CLOUD_DRAW_DISTANCE=3

DETAILED_CLOUDS=1

CLOUD_COVERAGE_DENSITY=8

THERMAL_VISUALS=0

[DISPLAY.Device.NVIDIA GeForce GTX 560 .0]

Mode=1920x1200x32

Anisotropic=1

[AccelerationPack]

ControlsFirstRun=0

HomePageFirstRun=0

[CONTROLS]

Controls_Default=Standard

Controls_Current=Standard

KBDAIL=64

KBDELEV=64

KBDRUD=64

[TextInfo.1]

Latitude=1,1

Longitude=1,2

Altitude=1,3

Heading=1,4

AirSpeed=1,5

WindDirectionAndSpeed=1,6

[TextInfo.2]

FrameRate=1,1

LockedFrameRate=1,2

GForce=1,3

FuelPercentage=1,4

[TextInfo.3]

Latitude=1,1

Longitude=1,2

Altitude=1,3

Heading=1,4

AirSpeed=1,5

WindDirectionAndSpeed=1,6

FrameRate=2,1

LockedFrameRate=2,2

GForce=2,3

FuelPercentage=2,4

[slewTextInfo.1]

Latitude=1,1

Longitude=1,2

Altitude=1,3

Heading=1,4

AirSpeed=1,5

[slewTextInfo.2]

FrameRate=1,1

LockedFrameRate=1,2

[slewTextInfo.3]

Latitude=1,1

Longitude=1,2

Altitude=1,3

Heading=1,4

AirSpeed=1,5

FrameRate=2,1

LockedFrameRate=2,2

[Trusted]

C:\Flight Simulator X\fsdreamteam\couatl\couatl.exe.caoqalttazqcnczlqtkwrwckqtbclucnkhoroobi=1

C:\Flight Simulator X\\Flight One Software\Ultimate Traffic 2\UT2Services.exe.zqelznqzrazichuetlbquaakwibaekiteetnqleq=1

C:\Flight Simulator X\ORBX\FTX_AU\FTXAA_ORBXLIBS\Scenery\ObjectFlow.dll.lhkozziccecilkwcarlaolbbhkhtounhrknbnort=1

C:\Flight Simulator X\bglmanx.dll.uckkrzelwhareeoinrqzenouibthbottheanqezr=1

C:\Flight Simulator X\ORBX\FTX_NA\FTX_AA_CBB7\Scenery\Objectflow_CBB7.dll.lhkozziccecilkwcarlaolbbhkhtounhrknbnort=1

C:\Flight Simulator X\ORBX\FTX_NA\FTX_AA_CEN4\Scenery\ObjectFlow_cen4.dll.lhkozziccecilkwcarlaolbbhkhtounhrknbnort=1

C:\Flight Simulator X\ORBX\FTX_NA\FTX_AA_KJAC\Scenery\ObjectFlow_KJAC.dll.lhkozziccecilkwcarlaolbbhkhtounhrknbnort=1

C:\Flight Simulator X\ORBX\FTX_NA\FTX_AA_CZST\Scenery\ObjectFlow_CZST.dll.lhkozziccecilkwcarlaolbbhkhtounhrknbnort=1

C:\Flight Simulator X\ORBX\FTX_NA\FTX_AA_65S\Scenery\ObjectFlow_65S.dll.lhkozziccecilkwcarlaolbbhkhtounhrknbnort=1

C:\Flight Simulator X\ORBX\FTX_NA\FTX_AA_KSFF\Scenery\ObjectFlow_KSFF.dll.lhkozziccecilkwcarlaolbbhkhtounhrknbnort=1

C:\Flight Simulator X\ORBX\FTX_NA\FTX_AA_KRDD\scenery\ObjectFlow_KRDD.dll.lhkozziccecilkwcarlaolbbhkhtounhrknbnort=1

C:\Flight Simulator X\ORBX\FTX_NA\FTX_AA_KBVS\Scenery\Objectflow_KBVS.dll.lhkozziccecilkwcarlaolbbhkhtounhrknbnort=1

C:\Flight Simulator X\ORBX\FTX_NA\FTX_AA_CYBD\Scenery\ObjectFlow_CYBD.dll.lhkozziccecilkwcarlaolbbhkhtounhrknbnort=1

C:\Flight Simulator X\ORBX\FTX_NA\FTX_AA_PAJN\Scenery\ObjectFlow_PAJN.dll.lhkozziccecilkwcarlaolbbhkhtounhrknbnort=1

C:\Flight Simulator X\ORBX\FTX_NA\FTX_AA_PAKT\Scenery\ObjectFlow_PAKT.dll.lhkozziccecilkwcarlaolbbhkhtounhrknbnort=1

C:\Flight Simulator X\Modules\FSUIPC4.dll.nwtlurwzqtctrbtaicbrikztonbbabaliqbblkrl=1

C:\Flight Simulator X\VistaMare\ViMaCoreX.dll.uothnwuewlazltthikawzwtbwwoilkbnlhcuzhwu=1

C:\Flight Simulator X\Modules\A2A_Feel.dll.knclboeebetuzbcceoorcueibcqwwaihbiqwoqbe=1

C:\Flight Simulator X\Modules\AccuFeelMenu.dll.baqlohwecccicrlrcruutczklarwctthtentnnri=1

C:\Flight Simulator X\A2A\Shared\A2A_Service.dll.tkacwtrlhhzicontwzewcllhbkziqbcercoalqrl=1

C:\Flight Simulator X\Aerosoft\Flight Recorder\AS-FlightRecorder.dll.caztcnhkneqaewzraknoawbalzuhzklkwhtrhruo=1

C:\Flight Simulator X\PMDG\DLLs\PMDG_HUD_interface.dll.qlchiaekbrznzcnwaqirkqhbzkketackhqhwwwkl=1

C:\Flight Simulator X\RAASPRO\RAASPRO.dll.oolrhkckitzhbktarenqqnrocziilneibkrizunn=1

C:\Flight Simulator X\as_srv\as_btstrp.dll.ibtoiqoelwrlntazqklzohozloeetiwwzrtwttlt=1

C:\Flight Simulator X\GAUGES\PMDG_737NGX.DLL.acckchaezeozwaiwnitnuheackcqonboqqnuocln=2

C:\Flight Simulator X\GAUGES\PMDG_737NGX_3.DLL.cnruekrwlnnoaqqleerzhnzrobhrlntueqohkooq=2

C:\Flight Simulator X\SimObjects\Airplanes\mjc8q400\panel\mjc84_main.DLL.zcqrenizecuzqizkqiieltbaiqthcntwbrnnnqbq=2

C:\Flight Simulator X\GAUGES\../SimObjects/Airplanes/Aerosoft Airbus X Extended Base/Panel_Fallback/DLLs/FMGS.DLL.rinaniqranaeukretokbauocuqrwcitqnhrobucn=2

C:\Flight Simulator X\SimObjects\Airplanes\Aerosoft Airbus X A321 Extended CFM NEO\panel\ASC.DLL.bwceqhzkrcoawuklroarebbohohhbkueeirwwhto=2

C:\Flight Simulator X\GAUGES\../SimObjects/Airplanes/Aerosoft Airbus X Extended Base/Panel_Fallback/ND/AB_ND_GDI.DLL.tnoontaztrlewiucbcknwzibueohazluhqiueihk=2

C:\Flight Simulator X\GAUGES\../SimObjects/Airplanes/Aerosoft Airbus X Extended Base/Panel_Fallback/DLLs/AsInput.DLL.hnbrwacqbtbcacwzziarquqqqkkhtbankbhuclzb=2

C:\Flight Simulator X\GAUGES\../SimObjects/Airplanes/Aerosoft Airbus X Extended Base/Panel_Fallback/DLLs/FBW.DLL.lznbolictaeurehlnttawcbwczkqqzczciewkcbb=2

C:\Flight Simulator X\GAUGES\../SimObjects/Airplanes/Aerosoft Airbus X Extended Base/Panel_Fallback/AirbusXE.DLL.anwtrwblqaiaituwakhqoblbchozahttiteulule=2

C:\Flight Simulator X\Modules\FSUIPC4.dll.ernukbeuocubbauetatrikaaticbqttcliouhbcc=1

C:\AFX\AFXModuleFSX.dll.tkuaqoluucroohrikcwriknawioqatttualhuien=1

C:\Flight Simulator X\GAUGES\Cessna.DLL.aietbnqqoqhileinhulkzunnabzzkuuqekuwnbrz=2

C:\Flight Simulator X\GAUGES\Cessna172.DLL.ekbelhtkbhuabwunztiqzhtcatzonoqurlhliibc=2

C:\Flight Simulator X\GAUGES\Cessna182s.DLL.qqtuallzncnlbcrhlohqnihaouhhqwuwqrobibri=2

C:\Flight Simulator X\GAUGES\CessnaWAlpha.DLL.ohonzthbrccenreuhqrtttaqtrwrnlciqkruezio=2

C:\Flight Simulator X\GAUGES\Bendix_King_Radio.DLL.bieacozezuhknekzbhtotechqrrcikwarwkwrolq=2

C:\Flight Simulator X\GAUGES\Bell_206B.DLL.atqqahklllkwonbqkkecqiibwiurnukqihnqaeku=2

[DynamicHeadMovement]

LonAccelOnHeadLon=-0.020000

LonAccelOnHeadPitch=-0.010000

RollAccelOnHeadLat=0.010000

YawAccelOnHeadLat=-0.100000

RollAccelOnHeadRoll=0.100000

MaxHeadAngle=5.000000

MaxHeadOffset=0.300000

HeadMoveTimeConstant=1.000000

[VirtualCopilot]

VirtualCopilotActive=0

[uSERINTERFACE]

PageID=1

SHOW_MISSION_CAPTIONS=0

PAUSE_ON_LOST_FOCUS=0

PROMPT_ON_EXIT=0

SITUATION=C:\Users\Rolle\Documents\Flight Simulator X Files\EFHK

Map_Orientation=2

OpenATCOnCreate=0

ShowAllACPaintSchemes=1

SelectAircraftManufacturer=All

SelectAircraftPublisher=PMDG

SelectAircraftType=All

[ATC]

ShowATCText=1

COMM_MSG_NONE_COLOR=FFFFFFFF

COMM_MSG_ATC_USER_COLOR=FFB6FFB6

COMM_MSG_USER_ATC_COLOR=FFFFD21B

COMM_MSG_ATC_AI_COLOR=FF00FF00

COMM_MSG_AI_ATC_COLOR=FFFF7840

AutoOpenAirTrafficWindow=0

UsePilotVoice=1

PilotVoice=0

[PointOfInterestSystem]

CycleSetting=0

[sCENERY]

LENSFLARE=0

DAWN_DUSK_SMOOTHING=1

IMAGE_COMPLEXITY=4

[TrafficManager]

AirlineDensity=0

GADensity=0

FreewayDensity=0

ShipsAndFerriesDensity=40

LeisureBoatsDensity=0

IFROnly=0

AIRPORT_SCENERY_DENSITY=3

[TERRAIN]

LOD_RADIUS=4.500000

MESH_COMPLEXITY=87

MESH_RESOLUTION=23

TEXTURE_RESOLUTION=27

AUTOGEN_DENSITY=3

DETAIL_TEXTURE=1

WATER_EFFECTS=6

[AContain]

ShowLabels=0

ShowUserLabel=0

ShowLabelManufacturer=1

ShowLabelModel=1

ShowLabelTailNumber=0

ShowLabelDistance=1

ShowLabelAltitude=1

ShowLabelAirline=0

ShowLabelAirlineAndFlightNumber=0

ShowLabelFlightPlan=0

ShowLabelContainerId=0

ShowLabelAirspeed=0

ShowLabelHeading=0

LabelDelay=1000

LabelColor=FFFF0000

[iNTERNATIONAL]

ASLAT=2

ASLON=0

MEASURE=1

[REALISM]

PFactor=1.000000

Torque=1.000000

GyroEffect=1.000000

CrashTolerance=1.000000

General=1.000000

UnlimitedFuel=False

AllowEngineDamage=False

TrueAirspeed=False

AutoCoord=False

RealMixture=True

StressDamage=False

GEffect=False

ManualLights=True

GyroDrift=False

CrashWithDyn=False

CrashDetection=False

AutoTrim=False

[sIM]

SYSCLOCK=1

[sTARTUP]

DEMO=0

SHOW_OPENING_SCREEN=1

STARTUP_DEMO=

LoadWindow=1

[FACILITIES]

COUNTRY=

STATE=

CITY=

GTL_BUTTON=1232

[Misc]

Com_Rate=7

[FlightPlanMap]

LineWidth=2

SHOW_AIRPORTS=1

SHOW_VORS=1

SHOW_NDBS=1

SHOW_APPROACHES=1

SHOW_INTERSECTIONS=1

SHOW_VICTOR=0

SHOW_JET=0

SHOW_AIRSPACE=1

SHOW_FLIGHTPLAN=1

SHOW_WEATHERSTATIONS=1

SHOW_WEATHERSYSTEMS=1

SHOW_DATATAGS=1

SHOW_TERRAIN=1

show_waypoints=1

show_airways=1

show_markers=1

show_volume_boundaries=1

show_ac_twr=1

[MULTIPLAYER]

condAccoutPassword=0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko kokeillut antaa FSX:n luoda uuden cfg:n tai antaa esim. Venetubon luoda muokatun cfg:? Ei tuossa äkkiseltään ollut mitään silmiinpistävää mistä suoraan voisi sanoa että fps:n lasku johtuu juuri tuosta rivinpätkästä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko kokeillut antaa FSX:n luoda uuden cfg:n tai antaa esim. Venetubon luoda muokatun cfg:? Ei tuossa äkkiseltään ollut mitään silmiinpistävää mistä suoraan voisi sanoa että fps:n lasku johtuu juuri tuosta rivinpätkästä..

Joo - kyllä olen eikä ole kauaakaan kun viimeksi annoin FSX:n luoda tuon uudestaan. Ehkä viikko sitten. Tuo postaamani cfg on alunperin luotu Venetubolla - Venetubo on siis pohjana tälle viimeiselle, jota olen sitten hieman viilannut.

 

Tässä vielä Inspectorin asetukset - kaikki vaikuttaa kaikkeen:

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta inspectorista voisit kokeilla muuttaa esim. fps limiterin arvoon 30 ja laittaa fsx:n oman limiterin unlimitedille josko auttaisi. Ajatko simua koko ruudun vaiko ikkuna-tilassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpas Rolfilla lyhyt tuo [Trusted]-osio. Mulla se on 2/3 koko listan korkeudesta.  ;D

 

Kannattaa laittaa myös tyhjä välilyönti ennen kutakin [Osio]-merkkiä. Selkeyttää listaa ja auttaa löytämään nopeammin etsittävän, jos manuaalisesti tuota FSX.cfg-tiedostoa editoi. Onhan siihen tarkoitukseen tosin myös valmiita editoreja olemassa.

 

En löydä tuosta listasta mitään karkeita virheitä. Jotkut asiat ovat eri lailla kuin minulla, mutta eri systeemi eri säädöt on hyvinkin todennäköistä.

 

Pekka

 

Edit: Kaiken kaikkiaan tämänkin ketjun keskustelun rivien välistä voi lukea, että FSX on jo aikansa elänyt softa. Uutta 64-bittistä lentosimulaattoriohjelmaa kaivattaisiin kipeästi, jotta näistä muistiongelmista päästäisiin eroon. Olisiko se P3D, XPlane vai joku muu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta inspectorista voisit kokeilla muuttaa esim. fps limiterin arvoon 30 ja laittaa fsx:n oman limiterin unlimitedille josko auttaisi. Ajatko simua koko ruudun vaiko ikkuna-tilassa?

Koko ruudun näytöllä on menty aina. Se, että olen käyttänyt FSX:n omaa limitteriä johtuu yksinkertaisesti siitä, että olen saanut sitä kautta vakaamman FSP-lukeman, mutta kaikkeahan voi tietysti aina kokeilla. FSX toimii välillä omituisesti ja täysin omavaltaisesti eikä välillä toimi ollenkaan.

 

Kokeilin eilen yöllä poistaa käytöstä kaiken muun paitsi Eurooppaan kuuluvat lisäosat - käynnistin simun ja katsoin VAS-lukemaa. Se näytti 800 Mb. Valitsin PMDG:n 737-800 NGX:n ja siirryin FHK:lle -> VAS oli jotakuinkin 2.2 G:aa. ASNext ei tosin ollut käytössä tuolloin. Tänään testaan rasituksen välillä EFHK - LTBA joka mielestäni on riittävän pitkä retki tuohon tarkoitukseen. LTBA on Taxi Gaten luomus ja sen pitäisi olla melko FPS-ystävällinen lisäosa arvostelujen mukaan.

 

Niin - vielä tuosta EFHK:lla olosta yöllä. FPS oli virtuaaliohjaamossa 19-24 ja ulkonäkymässä 29-30 lukujen ollessa vakaat. Ei paha?

 

Vikaahan muuten löytyy noista lisäosistakin - jossakin kaatuu ja jossakin menee vaikka kuinka sulavasti olkoon vaikka kuinka raskas kenttä kyseessä. Se ei välttämättä johdu loppukäyttäjästä, hänen laitteistaan vaan siitä, miten kulloinenkin lisäosa on tehty. Kuitenkin syy vieritetään usein asiakkaan niskaan aivan syyttä suotta ja mikä ikävintä, huonosti tehty lisäosa vaikuttaa koko simumaailman ympäristöön vaikka et ole lähelläkään kyseistä paikkaa. NickN kiteytti asian melko hyvin ja suoraan.

 

 

Pekka:

 

Onhan se Trusted-osio lyhyt kun vasta viikko sitten annoin FSX:n luoda sen uudestaan ja olen pääasiassa pörrännyt tuolla 737:lla Itävältaan, Mallorcalle ja Saksaan  :laugh:

 

Totta turiset - Micro$oft olisi voinut jatkaa kehitystä simun osalta ainakin niin pitkälle, että olisi tuonut sen 64 Bit -alustalle ja päästänyt meidät pois suosta, jossa tuon rajoittuneisuuden vuoksi saa alvariinsa rämpiä. Kun ajatellaan niitä konekokoonpanoja, joita oli tuolloin FSX:n ilmestyessä käytössä ja mitä koneet ovat nykyään niin ei voi kuin ihmetellä - vieläkään ei voi ohjelmaa käyttää kaikki asetukset tapissa jos mukaan lätkäistään kaikki simuilun kannalta tärkeät lisäosat. Millähän vehkeellä B.Gate$ on simuaan aikoinaan testannut - hmmm...

 

X-Plane on niin erilainen käyttöympäristöltään ettei se oikein ole jaksanut innostaa kokeiluja pitemmälle. Sitten olisi vielä edessä jonkin asteinen lisäosien hankinta jos tuohon siirtyisi eikä oikein hotsita. Kauhistuttaa aina joskus, kun käyn SimMarketissa tai FligtSim Storessa asioimassa ja katselen hankintalistaani. Pitäisi joskus tehdä pieni yksinkertainen ynnälasku, mutta lienee parempi jättää tekemättä  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse käytän FSX Booster ohjelmaa.Ero on kuin yöllä ja päivällä.

 

Boosterilla.

FPS 37/59

[ attachment removed / expired ]

 

ilman.

FPS18.6/59

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No löytyyhän minulta "varastosta" tuo Boosterikin. Pitäisi kokeilla vaihteeksi sitäkin kunhan ehtii. Nyt on menossa EFHK - LTBA ja TD 221 nm. VAS-lukua en nyt viitsi tarkastaa - katson sen vasta laskeutumisen jälkeen jollei mitään ihmeellistä tapahdu kuten OOM / CTD...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lento tehty ja vieläpä onnistunut sellainen ilman mitään ongelmia. VAS-lukema oli portilla 2 976 144 - ei paha mielestäni. Huomenna testaan vielä tuon Aerosoftin Dusseldorfin, jonka kanssa on ollut näitä ongelmia. Ilmeisesti tuo tarpeettomien sceneryiden käytöstä poistaminen oli eräs viisaimpia tekojani tässä simuilun saralla vaikka mistä sitä koskaan tietää, mitä huominen tuo tullessaan. Kyse on kuitenkin FSX:stä  ;D

 

Kiitos kaikille kantaa ottaneille ja kiitos avusta sekä tuesta  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

rajoittuneisuuden vuoksi saa alvariinsa rämpiä. Kun ajatellaan niitä konekokoonpanoja, joita oli tuolloin FSX:n ilmestyessä käytössä ja mitä koneet ovat nykyään niin ei voi kuin ihmetellä - vieläkään ei voi ohjelmaa käyttää kaikki asetukset tapissa jos mukaan lätkäistään kaikki simuilun kannalta tärkeät lisäosat. Millähän vehkeellä B.Gate$ on simuaan aikoinaan testannut

...

 

Monet PC-softat on aina (tai ainakin niin kauan kuin minä muistan ja minä muistan PC-mikrojen alkuun asti 1980-luvulle) tehty siten, että ne toimivat jouhevasti vasta seuraavan sukupolven tietokoneilla. Eikä tuo koske vain simulaattoreita. FSX:n suhteen ongelman ydin on siinä, että M$ "veikkasi aikoinaan väärää hevosta" eli FSX:n kehittelyn aikaan oletettiin, että mikrojen kellotaajuus sen kun jatkaa kasvuaan. Näin ei käynytkään, vaan nopeuden lisäämisessä siirryttiin toiseen strategiaan - moniydintekniikkaan ja CPU:n arkitehtuurin muutoksiin. FSX:ssäkin moniydinprosessorit sovitettiin mukaan jälkikäteen (Service Packissä) "kikkakolmosella". Siksi sekään ei toimine siinä kunnolla.

 

Toinen ydinongelma on nykykapitalismi. Taaloja takovalle yritykselle kuten M$ ei riitä enää kohtuullinen tulos, pitää saada enemmän ja enemmän. Lentosimulattoribisnes kävi M$:lle liian pieneksi tuotoltaan. Siksi "The Aces-yksikkö" ajettiin alas ja sen mukana simulaattorin kehitys. Tietenkään minulla ei ole todisteita taustalla olevista tekijöistä, mutta noin ajattelen käyneen.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse käytän FSX Booster ohjelmaa.Ero on kuin yöllä ja päivällä.

...

 

Minä kokeilin joitakin vuosia sitten jotain jostain alennusmyynnistä hankkimaani Boosteria (niitä on monia). Ero oli kuin aamupäivällä klo 10 ja 11 välillä  ;D eli käytännössä ei mitään. Paljon ... siis paljon parempaan tulokseen pääsin Bojoten ja/tai Kostan twekeillä ihan manuaalisesti säätämällä. Käsittääkseni nuo boosterit tekevät vastaavia säätöjä automaattisesti, jolloin ne eivät ehkä ota riittävästi huomioon sitä, että eri systeemit toimivat hieman eri tavoin. Voi tietenkin myös olla, että nuo softat ovat muutaman vuoden aikana kehittyneet paremmiksi. En tiedä.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo Pekka - onhan se noinkin, mutta olisivat voineet tehdä kaupat tuosta jonkun osaavan tahon kanssa, joka olisi laittanut paketin vastaamaan nykypäivää...

 

Mitä tulee tähän VAS-ongelmaan, niin se näyttää olevan Aerosoftin Mega Dusseldorfissa eikä minun laitteissani. Tein tänään lennon tuonne ja sama ding-ding alkaa lähestymisen alkuhetkillä ja kenttä välkkyy muutaman kerran. Kyllähän minä portille pääsen, mutta ottaa hermoon tuo pimputus. Muualla tuota ei ole ilmennyt ja tein piruuttani kyselyn Aerosoftin foorumilla, mutta luulen tietäväni jo vastaksen näin etukäteen - minun kokoonpanoni... Poistin sieltä kentältä kaiken ylimääräisen juna- ynnä muun turhakeliikenteen ilman tulosta.

 

Ikävä juttu, sillä muuten EDDL näyttää ihan hienolta tekeleeltä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo Pekka - onhan se noinkin, mutta olisivat voineet tehdä kaupat tuosta jonkun osaavan tahon kanssa, joka olisi laittanut paketin vastaamaan nykypäivää...

...

Ikävä juttu, sillä muuten EDDL näyttää ihan hienolta tekeleeltä...

 

Ovathan ne myyneet jonkinlaisen lisenssin Lockheedille. Kommenteista päätellen P3D on myös lunastanut siihen asetettuja toiveita. Vielä kun saisivat aikaiseksi 64-bittisen version siitä. Se vaarahan siinä tosin on, että pw-lisuritkin saattavat silloin mennä vaihtoon. Paljon on jo palanut rahaa näihin FSX:n kanssa yhteensopiviinkin, vaikka suurimman osan olen alennusmyynneistä hankkinutkin.

 

Onneksi en ole ehtinyt vielä hankkia tuota Aerosoftin EDDL:ää. Minulla on Thomas Ruthin freeware ja sellaiseksi se on ihan ok. Minulle ainakin välttää.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen pohtinut, että pitäisi itsekkin kokeilla poistaa käytöstä väliaikaisesti tarpeettomia sceneryitä, joita Euroopassa, Lähi-Idässä tai vaikkapa Venäjällä lennettäessä ei tarvita, sillä kuten tiedämme, niin FSX lataa kaiken tarpeettomankin datan syömään arvokkaita resursseja ja edesauttaa täten kasvattamaan pikkuhiljaa VAS-lukemaa yli 4 Gigan.

 

Onko asia tosiaan näin, että kaikki mahdollinen tulee ladatuksi vaikka ei oltaisi lähimaillakaan? Olen aina uskotellut itselleni, että simu lataa vain tietyn lähellä olevan alueen aktiiviseksi, eli sillä mitä muualle on asennettuna ei olisi väliä? Onko tässä eroa FS9:n ja FSX:n välillä?

 

Löytyykö tästä jotain teknisempää selostusta, esimerkiksi joltain ulkomaalaiselta foorumilta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko asia tosiaan näin, että kaikki mahdollinen tulee ladatuksi vaikka ei oltaisi lähimaillakaan? Olen aina uskotellut itselleni, että simu lataa vain tietyn lähellä olevan alueen aktiiviseksi, eli sillä mitä muualle on asennettuna ei olisi väliä? Onko tässä eroa FS9:n ja FSX:n välillä?

 

Löytyykö tästä jotain teknisempää selostusta, esimerkiksi joltain ulkomaalaiselta foorumilta?

 

Lukuhetkiä:

 

http://www.simforums.com/forums/the-fsx-computer-system-the-bible-by-nickn_topic46211.html

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään