Jari Toivonen

X-plane nykii

17 viestiä aiheessa

Hei!

Minulla on X-plane 10 pc:llä (Win7). Kone on kohtuullisen hyvä, 16 Gt muistia, 3,2 GHz:n prossu, näytönohjain Nvidian GeForce 960. Asetukset ovat maltilliset ja siksi framet pyörivät hyvilläkin lisäosilla 50:n paikkeilla. Mutta ongelma on se, että säännöllisen epäsäännöllisesti kuva nykii. Se siis silmänräpäyksen ajaksi pysähtyy, ikään kuin miettii mitä seuraavaksi tekisi. Eihän se lentämistä haittaa, mutta ärsyttää.

Minulla on myös vanhahko iMac, missä pyörii X-plane 9. Framet ovat lisäosilla vain välttävät, mutta ei sen kuva "töki" samalla tavalla kuten pc:ssä.

Onko kenelläkään tällaista ilmiötä? Tai keksiikö joku heti, mistä tämä johtuu?

JariT

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joskus tulee sama nykiminen kun on paljon tavaraa näytöillä Corel Painter ja Corel Draw lisänä google ja jotain etsintää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vertaa X-P:n asetusten VRAM lukemaa sun nääyttikses VRAM:iin.

Hyvä pointti. XP:n olen saanut käyttämään 1.5 Gt vramia ja 960-mallissa sitä lienee 2Gt. AK sanoi asetusten olevan maltilliset, mutta on vaikea kommentoida ilman sen tarkempia tietoja. Toisaalta 50 fps implikoisi, että ei ole raudasta kiinni, vaan jossain bitti poikittain tai asetus. Hyvä softa näytönohjaimen suorituskyvyn seurantaan on gpu-z, jonka voi laittaa tekemään login, niin voi tutkailla jälkeenpäin muistin käyttöä, lämpötilaa, kellotaajuuksia jne. Entäs levyn eheytys?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos näistä vastauksista. Käytän ihan perussäätä, ei mitään plugineja. VRAMin pitäisi riittää, sillä harvoin se menee yli 800 Mt:n. Ja 960:ssa VRAMia on 2 gigaa. Levyä ei tarvitse eheyttää, sillä se on just ajettu sileäksi. X-planen omalla forumilla joku epäili lämpöjen vaikuttavan nykimiseen. Poistin sivulevyn, jotta tuuletus pelaisi paremmin. Muistin käyttö pysyy kolmen ja neljän gigan seutivilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei.

Minulla on sama ongelma. Kun lähden ilmaan, joudun odottamaan aika kauan. Ilmassa se aina jää hetken odottamaan ennen kuin jatkaa.

Kun ostin ja lensin X-Planea keväällä 2014, niin mitään ongelmia ei ollut. Sitten tuli uusia päivityksiä (nyt viimeisin 10.32), ja ne uudet versiot tekivät tuon nykimisen. Tai sitten joku muu syy. Joku kertoi, että hanki vanhempi ohjaimen versio 337.88 tuolle GeForcella. Mutta en halua palata vanhempaan, koska lennän muillakin simuilla (esim. IL-2 BoS).

Siinähän on muitakin pahoja ongelmia, jotka tuli uusien päivitysten mukana. Esim. jos katson oikealle ylös, niin siihen se jää. Ainoastaan painamalla SHIFT+7 saan sen taas eteenpäin. Lopputulos on se, että en lennä enää X-Planella, ellei sitten joku uusi versio korjaa ne virheet.

Rauno.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt olen ihmeissäni! Se toimi ainakin kerran ihan hyvin. Minä olen ostanut ja aina testannut Tampere-Pirkkala jutulla. Nyt menin ensiksi Poriin ja lensin siellä. Ei mitään ongelmia. Sitten palasin EFTP:an, ja lähdin lentämään. Se lensi ihan oikeasi alusta lähtien ja myös takaisin kentälle! Ei kertaakaan nykimistä tai pysähtymistä.

Asensin siis tänään uuden version X-Plane 10.32. Sen jälkeen myös tänään asensin uuden GeForce version 347.52. En tiedä, mikä sen sai aikaan. Mutta joka tapauksessa hyvä juttu.

Taidanpa jatkaa tällä X-Planella aina joskus! Minulla on TrackIR v5, jolla voin aina katsella joka suuntaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nykii, nykii, vaikka olen vaihdellut asetuksia. Joku ulkomaan elävä käski poistamaan ruksin kohdasta DirectX preview, mutta eihän sitä pysty poistamaan, kun ei sellaista valikosta löydy. Ilmeisesti kokoonpanoni ei tue DX 10:ä. Kehuin tuolla alussa, että kokoonpanoni on kohtuullinen. Tarkalleen sanottuna prossu on Intel Core i5 4570, emolevy Asus Z97-K. Mitä asiantuntijat sanovat näistä? Pitäisikö riittää nykimättömään lentelyyn?

Toinen asia, joka minua ihmetyttää, on herja resoluutiosäätöjen alalaidassa. Siinä sanotaan vapaasti suomennettuna, että on kriittistä käyttää oikeaa 3D-näytönohjausta, jos ylikellotan konetta. En ymmärrä tästä yhtään mitään. En ole pyytänyt konettani ylikellottamaan. Voisko tällä olla jotain tekemistä nykimiseeen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mene nvidian ajurisivuille ja lataa ohjaiversio 337.88. Tällä mä pääsin ongelmista. X-plane.com sivustolta löytyy selitys tähän, jota en nyt muista. Laita sieltä nvidian control paneelista yleisistä asetuksista "yhden näytön tehokas käyttötila" ja virransäästötilasta "suosii parasta suorituskykyä."

Suosittelen laittamaan x-planesta rendering options sivulta niin pieni screen resolution kuin mahdollista. Tämä lisää frameja huomattavasti.  Texture resolution on "very high". HDR antialiasing 2x SSAA+FXAA ja anisotropic filter level 4x tai 8x.  Mä pidän airport detailia "low", joka on tarpeeksi hyvä. Wdd on medium, sd ja wrd pois. Mulla on NOT=overgrown, NOO=extreme, NOR=tons ja NOC=siberia winter.  Nyt on Aerosoftin EDDL 35-43 FPS  ja default EGLL 45-50 FPS. Reaalisäät ja SkyMaxx pro pilvet.  Hyvin pyörii.  Prossu 4.8(oc), 16Gt ram ja nvidia 590GTX.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mene nvidian ajurisivuille ja lataa ohjaiversio 337.88. Tällä mä pääsin ongelmista. X-plane.com sivustolta löytyy selitys tähän, jota en nyt muista. Laita sieltä nvidian control paneelista yleisistä asetuksista "yhden näytön tehokas käyttötila" ja virransäästötilasta "suosii parasta suorituskykyä."

Suosittelen laittamaan x-planesta rendering options sivulta niin pieni screen resolution kuin mahdollista. Tämä lisää frameja huomattavasti.  Texture resolution on "very high". HDR antialiasing 2x SSAA+FXAA ja anisotropic filter level 4x tai 8x.  Mä pidän airport detailia "low", joka on tarpeeksi hyvä. Wdd on medium, sd ja wrd pois. Mulla on NOT=overgrown, NOO=extreme, NOR=tons ja NOC=siberia winter.  Nyt on Aerosoftin EDDL 35-43 FPS  ja default EGLL 45-50 FPS. Reaalisäät ja SkyMaxx pro pilvet.  Hyvin pyörii.  Prossu 4.8(oc), 16Gt ram ja nvidia 590GTX.

Kiitos neuvoista! Ikävä kyllä ehdottamasi ohjainversio ei ole yhteensopiva minun näytönohjaimeen (GeForce 960). Kokeilin myös muita asetuksia, joita ehdotit, mutta valitettavasti ne vain pahensivat asiaa. Nykiminen lisääntyi, sekä 32- että 64-bittisellä versiolla. Mutta tietääkö kukaan, onko sillä herjalla ylikellotuksesta jotain yhteyttä tähän nykimiseen? Kuten kirjoitin, ohjelma herjaa hardware accelerationista, ylikellotuksesta siis. Seuraavaksi kokeilen asentaa X-plane 9:n tähän samaan koneeseen. Katsotaan, nykiikö se. Vanhassa macissa se ei sitä tee.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vähän tämmöistä hakuammuntaa, mutta pystytkö asentamaan jopa vanhemman ajurin?  Joku ehdotti näin tekemään.  Enpä usko, että tuo kellotusherja nyt on ongelma, vaan x-planeen yhteensopimaton ajuri ja sen open-GL bugi.  Ymmärsin, ettet ole edes ylikellottanut konettasi, etkä missään nimessä näytönohjainta. Oletko käynyt muistikammat testiohjelmalla läpi, ettei olisi vialliset? Kyllä mä veikkaan kuitenkin ajureita, kun itse olen tämän todennut. Stutterit katos tuon mainitsemani ajurin palautuksen jälkeen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vähän tämmöistä hakuammuntaa, mutta pystytkö asentamaan jopa vanhemman ajurin?  Joku ehdotti näin tekemään.  Enpä usko, että tuo kellotusherja nyt on ongelma, vaan x-planeen yhteensopimaton ajuri ja sen open-GL bugi.  Ymmärsin, ettet ole edes ylikellottanut konettasi, etkä missään nimessä näytönohjainta. Oletko käynyt muistikammat testiohjelmalla läpi, ettei olisi vialliset? Kyllä mä veikkaan kuitenkin ajureita, kun itse olen tämän todennut. Stutterit katos tuon mainitsemani ajurin palautuksen jälkeen.

Yksi vanhempi ajuriversio oli tarjolla. Asensin sen ja kas kummaa: nykiminen väheni selvästi! Se ei loppunut kokonaan, mutta nykii enää erittäin harvoin ja niin ettei sitä juuri huomaa. Kokeilin lentää sekä rajoittamattomilla fps:llä että 30:een rajoitetulla lukemalla. Jotenkin tuntui siltä, että rajoittamattomalla pyöri paremmin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä niin. Kyllä mullakin esim. lähestyttäessä kenttää saattaa pari sekuntia pysähtyä, mutta toivottavasti uudet päivitykset korjaavat ongelmaa. Yksi voi olla tosiaan tuon sään lataaminen joka voi aiheuttaa pysähtymisen. Kannattaa yrittää säätää simun renderöintiasetuksia, niin että pysyisi koko ajan yli 30 FPS.  Kokeilitko tiputtaa screen resoa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä niin. Kyllä mullakin esim. lähestyttäessä kenttää saattaa pari sekuntia pysähtyä, mutta toivottavasti uudet päivitykset korjaavat ongelmaa. Yksi voi olla tosiaan tuon sään lataaminen joka voi aiheuttaa pysähtymisen. Kannattaa yrittää säätää simun renderöintiasetuksia, niin että pysyisi koko ajan yli 30 FPS.  Kokeilitko tiputtaa screen resoa?

En halua pudottaa screen resoa, se on mulle niin tärkeä juttu. Nyt lennän niin, että fps on rajoitettu 30:een. En ole varma, vaikuttaako se nykimiseen. Muuten, kun hoksasin oikean verbin (stutter), niin johan alkoi löytyä x-plane-forumilta aiheeseen liittyvää kirjoittelua. Ongelma on aika yleinen, ja nimenomaan nvidian uudet ajuriversiot lienevät siihen syynä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään