Juhani Pelli

Star ja sid

11 viestiä aiheessa

Ongelma:

Olen vaikkapa efhk:llä ja tarkoitus on ajella siitä ENZV:lle. Route Finder ilmoittaa reitin alkavaksi sopivaa sid:ä käyttäen kohden ADIVOA ja siitä sitten edelleen reitille N872.

En osaa tavata karttoja niin, että jos vaikka olisin lähdössä kitotieltä 04R...mikä sid pitää valita, jotta pääsen ADIVO.lle ja miten se ilmenee kartasta

Kertokaaa joku tontulle?

t. jussi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Helsingissä käytetään erinimisiä lähtöreittejä väärinkäsitysten ehkäisemiseksi. Tämän takia ei ole jokaiselta kiitotieltä ADIVO1A, ADIVO2A, jne. vaan tässä tapauksessa olisi VETUD3C-lähtöreitti. VETUD:ilta directinä ADIVO:lle, josta matka jatkuu suunniteltua lentoreittiä pitkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Helsingissä käytetään erinimisiä lähtöreittejä väärinkäsitysten ehkäisemiseksi. Tämän takia ei ole jokaiselta kiitotieltä ADIVO1A, ADIVO2A, jne. vaan tässä tapauksessa olisi VETUD3C-lähtöreitti. VETUD:ilta directinä ADIVO:lle, josta matka jatkuu suunniteltua lentoreittiä pitkin.

Hyvä tietää, eli jos olen lähdössä lännen suuntaan.. valitsen siihen suuntaan lähtevän reitin..ja jos itään, niin tuleeko kyseeseen XOMRI1C ja etelään ELPEN4C ja ROLAT3S...vai olenko ihan metsässä?

t.jussi 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Homman voi tehdä vielä jonkin verran helpommaksi käyttämällä jotain avustavaa ohjelmaa plaanin tekoon. Minulla on käytössä FlightSim Commander (payware). Niitä on muitakin. En tosin muista onko freewarena.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Homman voi tehdä vielä jonkin verran helpommaksi käyttämällä jotain avustavaa ohjelmaa plaanin tekoon. Minulla on käytössä FlightSim Commander (payware). Niitä on muitakin. En tosin muista onko freewarena.

ja olet havainnut hintansa väärtiksi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Maksoi muistaakseni 40€ luokkaa. Minä tosin hankin sen jostain alesta (kuten melkein kaikki maksulliset softani). Eläkeläisellä on aikaa odotella alennuksia ;D.

Siinä on graafinen käyttöliittymä (karttanäkymä), johon reitin saa näkyville ja johon voi kokeilla eri reittivaihtoehtoja mm. sidejä ja stareja. Laita hakusanoiksi Googleen tai muuhun hakukoneeseen esimerkiksi FlightSim Commander + youtube ja voit itse katsella youtubessa esimerkkejä sen käytöstä. Sen jälkeen voit itse päättää kannattako ostos vai haluatko kokeilla jotain muuta.

Pekka

Edit: Ohjelmaan löytyy myös demoversio: http://en.shop.aerosoft.com/eshop.php?action=article_detail&s_supplier_aid=12207&s_design=DEFAULT&shopfilter_category=Flight+Simulation&s_language=english (sivun alalaidasta)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Maksoi muistaakseni 40€ luokkaa. Minä tosin hankin sen jostain alesta (kuten melkein kaikki maksulliset softani). Eläkeläisellä on aikaa odotella alennuksia ;D.

Siinä on graafinen käyttöliittymä (karttanäkymä), johon reitin saa näkyville ja johon voi kokeilla eri reittivaihtoehtoja mm. sidejä ja stareja. Laita hakusanoiksi Googleen tai muuhun hakukoneeseen esimerkiksi FlightSim Commander + youtube ja voit itse katsella youtubessa esimerkkejä sen käytöstä. Sen jälkeen voit itse päättää kannattako ostos vai haluatko kokeilla jotain muuta.

Pekka

Jep..niillä kinttailla näyttää hinnat pyörivän..Mennee ostettavaksi

t. toinen eläkeläinen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Professional Flight Planner X - tuttavallisemmin PFPX - on paras vaihtoehto noista erilaisista suunnittelusoftista. Toki on kovin "ammattimainen" ohjelma :)

Jep, siellä tulee välillä hauskoja valmisreittejä, esim. "DCT EVIRO N872 ULTIR M983 MOHNI Q22 TLL Q11 ODVIN P31..." vaikka oikeasti liikennöidään "DOBAN P739 MUSTI P31...". Sitten vielä muuan Aleksi vakavalla naamalla väittää, että loistavat ja oikeat reitit tulee PFPX:llä. facepalm.gif

Aika perushyvä ohjelma kyllä valmisreittejä lukuunottamatta kunhan reitit tekee itse Skyvectorilla ja validoi Eurocontrollin kautta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo näin tosiaan on, kyseinen softa ei ymmärrä ainakaan EFHK:n SIDien ja STARien päälle noissa reiteissä. Enpä ole PFPX:n valmisreittejä tosin koskaan käyttänytkään ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään