Guest Pilot84

Auttakaa aloittelijaa kaikessa, FSX Steam!

5 viestiä aiheessa

Terve!

Elikkäs kaivoin tossa viikonloppuna varastosta vuosia varastossa pölyttyneen Saitek X52 ohjaimet ja TrackIr 4 laitteen ja latasin koneelle FSX Steam editionin tarkoituksena aloittaa vanha harrastus uudestaan. Olen siis aikoinaan lennellyt jonkin verran FS2002 ja kyseiset vehkeet ostin DCL (Dicital Combat Simulator) peliä varten, jonka pelaaminen kuitenkin jäi muutamaan tuntiin. Nyt innostuin lentelemään ajatuksella "joskus vielä hankin itselleni PPL lentolupakirjan" ja tarkoitus olisikin saada lentelyni ja itse simulaattori vastaamaan mahdollisimman paljon sitä oikeaa lentelyä kaikkineen sääntöineen. Tarkoitukseni on siis aloittaa sieltä mistä oikeastikin lentäminen aloitetaan, eli lentämällä Cessnalla Suomen ilmatilassa ja suunnistaa kompassia ja VOR asemia hyväksikäyttäen (minkä jotenkin jo osaankin). Olen myös suunnitellut ostavani ilmailukarttoja, jotta voisin suunnitella itse reittejä niinkuin kuuluu ja lisäksi siksi koska suunnittelu on mukavaa puuhaa  :)

Internet on täynnä tietoa tästä kaikesta, itseasiassa niin täynnä että sen etsimiseen kuluu enemmän aikaa kuin itse lukemiseen ja siksi päätinkin kysyä neuvoa myös täältä. Eli onko olemassa jotain kattavaa sivustoa Suomen ilmailusäännöistä, radioliikenteestä, lentokentistä yms?

Toinen kysymykseni liittyy itse simulaattoriin. Huomasin yrittäessäni laskeutua Oripään kiitoradalle 32 että sehän on ihan mahdotonta koska laskuerroksen finaalilla juuri ennen kiitorataa on koko alueen korkein puu, eli eihän se nyt mitenkään voi pitää paikkaansa ja että asia pitää jotenkin korjata ajattelin, mutta eipä sekään nyt näytä olevan niin yksinkertaista ku tota ladattavaa roinaa tuntuu olevan niin perhanan paljon tarjolla, että en tiedä mistä aloittaisi  :-[ Eli osaako joku kertoa minulle ne tärkeimmät korjaukset ja tiedostot mitä kannattaa ladata, että saisin tämän Suomen edes mahdollisimman realistiseksi kaikilta osin? Ja tietysti mitä muuta parannettavaa FSX:ssä on grafiikka, pilvet yms. Niin ja sitte tietysti tämä sää... mitä suosittelette realistisen sään toteuttamiseen?

Toivottavasti joku pystyy auttamaan näistä alkumetrien kompuroinneista eteenpäin.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä lyhyt lista tämän hetken suosituimmista(uskoisin) lisureista:

Koneeksi: A2Asimulations Cessna 172 tai 182

Pilvet ja meret: REX4 texture direct

Sääohjelma: Active Sky Next Kannattaa odottaa tämän kanssa koska ei taida vielä olla yhteensopiva FSX Steam Editionin kanssa mutta fixiä on luvattu.

Maisemat Suomeen ilmaiseksi Fsnordicin file librarysta. (Jos vaikkapa Norja kelpaa lentoalueeksi niin FTX Norway vaikuttaa kyllä hienolta.)

Reittisuunnitteluun ilmainen Plan-G

Jotain tietoa Suomen ilmailusta ja lentokentistä löytyy ainakin täältä: https://ais.fi/ais/eaip/fi/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo SkyVector on minunkin suosikkini karttojen suhteen, lisäksi siellä voi tehdä plaaneja heidän karttapohjien mukaan. Jenkkeihin sieltä saa todella tarkat Vfr-kartat, lataa kokeeksi yksi ja hämmästy!

Kannattaa silti ostaa kaikki suomen vfr-kartat paperiversioina, niiden kanssa on kiva häsätä. :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yes! Näistä on jo paljon apua, Kiitos! Lisää kysymyksiä on kuitenkin varmaan vielä luvassa!  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään