Aarno Isomäki

"katto-kassinen" helsingissä

15 viestiä aiheessa

tuommonen juttu oli tänään iltasanomissa. artikkelista saa käsityksen, että jotain luvatonta olisi tehty. ei kai nyt tavallisesta lennosta tuollaista juttua olisi tehty?  en vaan keksi, mitä määräystenvastaista lennolla olisi ollut? keksiikö joku muu?

jotenkin ne lehdet pitää vaan saada joka päivä täyteen...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseinen aluehan on toki Helsingin keskustan päällä olevaa melunvaimennusaluetta jossa lentämistä tulisi välttää GND-2000ft. Vekotin tuskin oli yli 2000 jalan jolloin oltaisiinkin jo tutkan tontilla ja tarvittaisiin selvitys. Epäilenpä ettei niitä tuolle alueelle ihan niin vain jaeta.

 

Olen ainakin ymmärtänyt että "melunvaimennusalueen välttäminen" tarkoittaa sitä että sinne ei lennetä muista kuin pakottavista syistä, esim. liikennetilanne tai väistö.

 

Eli tulkinnanvaraista se kai on oliko tuossa sääntöjä rikottu..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseinen aluehan on toki Helsingin keskustan päällä olevaa melunvaimennusaluetta jossa lentämistä tulisi välttää GND-2000ft. Vekotin tuskin oli yli 2000 jalan jolloin oltaisiinkin jo tutkan tontilla ja tarvittaisiin selvitys. Epäilenpä ettei niitä tuolle alueelle ihan niin vain jaeta.

 

Kyllä sitä ollaan tutkan tontilla jo kun noustaan yli 1300ft MSL. Jos haluaa lentää melunvaimennusalueella yli tämän korkeuden vaaditaan siihen erikseen selvitys.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Olen ainakin ymmärtänyt että "melunvaimennusalueen välttäminen" tarkoittaa sitä että sinne ei lennetä muista kuin pakottavista syistä, esim. liikennetilanne tai väistö.

 

Eli tulkinnanvaraista se kai on oliko tuossa sääntöjä rikottu..

 

 

tuota melunvaimennusaluetta en tullut ajatelleeksikaan, kun ei niitä täällä meillä maalla ole. mitäs tuosta melunvaimennusalueesta onkaan tarkasti sanottu määräyksissä? eli voiko laskeutua melunvaimennusalueelle, jos esim. kuski odottaa siellä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuollaisessakin pitäisi auringon laskettua olla jonkinlaiset valot?

Varjolla saa lentää vain näkölentosääntöjen puitteissa, joten valoillekaan ei ole tarvetta.

 

Huvittaa kyllä tuo "ropellireppuviritelmä". Näköjään ilmailu on vieläkin monille aika henkimaailman juttuja. Eivät sentään kirjoittaneet että tuo olisi hypännyt lentokoneesta :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi Iltsussa toimittajana oli Tuomas Manninen. Jos siellä olisi ollut jokin kesätoimittaja, olisi kummitusjuttu ollut valmis. Tuomas sentään osasi soittaa Ilmailuliiton toiminnanjohtajalle.

 

Kukahan ilmoittautuu palstalla syylliseksi? Ei ehkä sääntöjen mukaista, mutta hauskaa... Katto-Kassinen. Heh.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varjolla saa lentää vain näkölentosääntöjen puitteissa, joten valoillekaan ei ole tarvetta.

 

Eli lentosääntöjen (OPS M1-1) kohta 3.2.3.1 ei koske moottoroituja varjoliitimiä? Aurinko laski eilen Helsingissä 18.41 ja jutun mukaan laskeutuminen tapahtui vasta 19.15.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varjolla saa lentää vain näkölentosääntöjen puitteissa, joten valoillekaan ei ole tarvetta.

 

No VALLITSEVAN KÄSITYKSEN mukaan VFR:ää saa lentää myös yön vallitessa mikäli ohjaajalla on lupakirjassaan siihen tarvittava kelpuutus. Eri asia on miten ne kelpuutukset toimivat tuollaisen lentämiseen tarvittavassa lupakirjassa ja minkälainen lupakirja tuohon edes tarvitaan?? (älkääkä luojan tähden aloittako enää sitä keskustelua siitä voiko yöllä lentää vfr:ää  :-\ )

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No VALLITSEVAN KÄSITYKSEN mukaan VFR:ää saa lentää myös yön vallitessa mikäli ohjaajalla on lupakirjassaan siihen tarvittava kelpuutus. Eri asia on miten ne kelpuutukset toimivat tuollaisen lentämiseen tarvittavassa lupakirjassa ja minkälainen lupakirja tuohon edes tarvitaan?? (älkääkä luojan tähden aloittako enää sitä keskustelua siitä voiko yöllä lentää vfr:ää  :-\ )

 

 

- Liitimillä ei saa lentää kuin päivä-VFR-olosuhteissa

- Vaikka ohjaajalla olisikin yölentokelpoisuus, niin se on joko lentokoneita ja/tai helikoptereita varten, eikä sitä voi niin ollen käyttää lentotoiminnassa liitimellä

- Auringon laskun jälkeen, riippumatta siitä onko päivä vai yö, tulee purjehdusvalot olla sytytettyinä. Yhdessäkään liitimessä ei tietääkseni ole purjehdusvaloja, joten niillä lentäminen auringonlaskun ja -nousun välillä on kielletty.

 

Vois sitä joskus ottaa aivot mukaan kun lähtee lentämään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Liitimillä ei saa lentää kuin päivä-VFR-olosuhteissa

- Vaikka ohjaajalla olisikin yölentokelpoisuus, niin se on joko lentokoneita ja/tai helikoptereita varten, eikä sitä voi niin ollen käyttää lentotoiminnassa liitimellä

- Auringon laskun jälkeen, riippumatta siitä onko päivä vai yö, tulee purjehdusvalot olla sytytettyinä. Yhdessäkään liitimessä ei tietääkseni ole purjehdusvaloja, joten niillä lentäminen auringonlaskun ja -nousun välillä on kielletty.

 

Sieltähän se tuli. Löytyykö apteekin hyllyltä yhtä nopeasti vastaus aiempaan kysymykseen: Missä tilanteissa melunvaimennusalueille (esim. Helsingin keskusta ja Malmin ympäristössä olevat) lentäminen on sallittu? Ja mistä kohtaa lentosäännöissä asiaa käsitellään?

 

Käytännössä olen laskukierrosliikenteessä itsekin joskus joutunut noita kyseisiä alueita käyttämään muun liikenteen takia..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

enpä osaa sanoa, oliko helsingin taivaalla liikuneella paramotoristilla purjehdusvalot, mutta teknisesti se kyllä on mahdollista toteuttaa moottoroituun varjoliitimeen. nykymoottoreissa on lähes aina myös laturi ja akku. itse olen väsännyt moottoriini tuommoiset siniset strobovalot parantamaan liitimen havaittavuutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sieltähän se tuli. Löytyykö apteekin hyllyltä yhtä nopeasti vastaus aiempaan kysymykseen: Missä tilanteissa melunvaimennusalueille (esim. Helsingin keskusta ja Malmin ympäristössä olevat) lentäminen on sallittu? Ja mistä kohtaa lentosäännöissä asiaa käsitellään?

 

Kartoissahan löytyy maininta "Avoid Flying", eli lentämistä tulisi välttää. Vetäisin rajan siihen, että jos ei ole mahdollisuutta mennä muualle, niin sitten sinne melunvaimennusalueelle. Minimikorkeus taas tuolla alueella on joko 500 jalkaa tai 1000 jalkaa, riippuen missä kohtaa lentää.

 

Tuosta aivojen mukaan ottamisesta täsmennetään vielä: omasta mielestäni ei ole järkevää harrastaa lentämistä olosuhteissa, jossa kiikutaan laillisuuden ja laittomuuden välimailla. Harrastuksen imagon kannalta sitä kannattaa miettiä erityisesti, kun sitä tehdään näinkin julkisesti. Ja on tässä se turvallisuusaspektikin - ilman valoja lentäminen maan vilkkaimman lentoaseman läheisyydessä ei ole ihan parhain idea.

 

Aarnolle vielä: strobot ovat ihan hyvät, mutta nehän eivät tietysti korvaa purjehdusvaloja mitä lentosäännöt vaativat. Net kun pitäisi olla sijoitettuna laitteen ääriin, ts. kuvun reunoille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aarnolle vielä: strobot ovat ihan hyvät, mutta nehän eivät tietysti korvaa purjehdusvaloja mitä lentosäännöt vaativat. Net kun pitäisi olla sijoitettuna laitteen ääriin, ts. kuvun reunoille.

 

noista purjehdusvalojen asemasta vielä. OPS M1-1 kohdassa 3.2.3.1 malliesimerkissä on kyllä esitetty valojen sijaitsevan LENTOKONEEN siipien etukulmissa ja pyrstön takaosassa, mutta tekstissä ei suljeta pois muunlaista sijoitteluakaan.  tekstissä mainitut ehdot näkyyvyydestä kyllä täyttyvät, vaikka purjehdusvalot olisivat sijoitettuna moottorikehikkoon. varjoliitimen siipeen purjehdusvalojen toteuttaminen on hankalaa, mutta ei mahdotonta. näkeehän sinne joskus viritellyn kameroitakin.

kuinkas ne muuten sijaitsevat kuumailmapalloissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään