Mikko Maliniemi

FlyFin startit ja lähestymiset

32 viestiä aiheessa

Tässä kun nyt on pari kertaa nähnyt tuon Flying Finnin Joensuussa, molemmilla kerroilla olen kiinnittänyt huomiota startteihin ja lähestymisiin, jotka poikkeavat suuresti esim. Finnairin vastaavista. Kun Finnairin MD tulee laskuun, se tulee paljon pidemmän kaavan mukaan, hakien näkölähestymisessäkin lähestymislinjan varsin kaukaa. Ja startissa Finnair lisää tehoa tasaisesti ja antaa samalla koneen lähteä liikkeelle. Flying Finnillä taas molemmat näkemäni lähestymiset ovat olleet erittäin lyhyitä (lyhempiä kuin Goldenin Saabeilla, joilla luulin olevan "lyhyen kaavan"). Ja startissa lyödään tehot täysille ja sitten vapautetaan jarrut ja hups kun lähdetään. Onko näihin erilaisiin menettelyihin syy kenties pilotin tyylissä vai missä? Miksi näin suuret erot samanlaisella konetyypillä?

 

Tässä pari kuvaa tältä päivältä:

 

Erittäin lyhyt lähestyminen, vaikka näkyvyyskään ei ollut juuri tuolla hetkellä paras mahdollinen:

[ Attachment removed / expired ]

 

[ Attachment removed / expired ]

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

Ja sitten starttiin. Rullaus kiitotien päähän...

[ Attachment removed / expired ]

 

Uukkari...

[ Attachment removed / expired ]

 

Urku auki, lumi lentää ja kone pysyy hetken paikallaan...

[ Attachment removed / expired ]

 

Jarru irti ja sitten mennään...

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Syytä en tiedä, mutta kerran näin EFHK:lla Flying Finnin "huikaisevan" laskeutumisen:

 

Kiitorata oli 15 ja Flying Finnin koneen laskeutuminen näytti sujuvan oikein hyvin, kunnes tuli "nokan kohotuksen" aika. Puikoissa ollut lentäjä taisi kiskaista ohjaimia hieman liian rajusti ja MD:n päälaskuteline osui rajusti maahan ja kone pomppasi tämän jälkeen ilmaan. Oli tosi lähellä ettei pyrstö kolahtanut kiitorataan. Tämän jälkeen kone tuotiin hallitusti alas samalla yrittämällä. Harmitti, ettei ehtinyt kameraa taskusta napata... >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla ihan pilotista kiinni, sillä oon nähny noita Finski tyylin lähtöjä FFW:ll Kuopiossa jokusen kerran.. Mä ainakin tykkään ite enemmän noista räväköistä lähdöistä, kun siinä saa niin hullut kyydit ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla ihan pilotista kiinni, sillä oon nähny noita Finski tyylin lähtöjä FFW:ll Kuopiossa jokusen kerran.. Mä ainakin tykkään ite enemmän noista räväköistä lähdöistä, kun siinä saa niin hullut kyydit ;D

Olen ollut kerran FFW:n kyydissä, ja odotin juuri sellaista "räväkkää" lähtöä, mutta vielä mitä; samanlaista lällyttelyä kuin Finskilläkin, ei jarruja ja tehotkin rauhallisesti. Ei tuntunut miltään kun on tottunut purjekoneilla lentämään, niillä lentoonlähdöt jo sitten tuntuvatkin joltain! ;D

 

edit: tarkoitan tottakai vintturistarttia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen ollut kerran FFW:n kyydissä, ja odotin juuri sellaista "räväkkää" lähtöä, mutta vielä mitä; samanlaista lällyttelyä kuin Finskilläkin, ei jarruja ja tehotkin rauhallisesti. Ei tuntunut miltään kun on tottunut purjekoneilla lentämään, niillä lentoonlähdöt jo sitten tuntuvatkin joltain! ;D

 

edit: tarkoitan tottakai vintturistarttia.

 

No ei sitten se takas tulo lento, 15:lle tultiin ja tais siinä kolme pomppua tulla :P;D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulin tänään Flying Finnillä Ouluun ja kone teki ilmeisesti visuaalin 30:lle ja kyllä se aika tiukasti sen otti. Ei ehkä ihan noin hurjan näköinen mitä noissa Mikon kuvissa. Muuten kyllä (eikä tuokaan minua kyllä haitannut ollenkaan) oli aivan hyvä lento :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo'o, on tainnu vanhat Finskin MD-80 kipparit viimeinkin päästä toteuttamaan itseään... :) :) ;D Taitaa johtua hieman tosiaan tuosta lentäjän käsialasta ja myös siitä että luulen että Finnairilla on vähän tiukemmat normit noissa asioissa.

 

Mielenkiintoista vaan noi lentoonlähdöt: luulis ainakin että jarruja vastaan hinkkaaminen urku auki kuluttaisi enemmän polttoainetta kuin tuommonen normaali rullaava startti... FlyFinnin tämän hetkisen tilanteen huomioonottaen on ehkä vähän outoa, etteivät kuitenkaan pyri näemmä liikaa säästelemään. Eihän siinä ehkä tosin hirveistä summista puhuta, mutta kuitenkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseasiassa FFW:n tyypit eivät harrasta FLEX:in käyttöä ollenkaan...kuulemma se että vetää urku auki äkkiä pinnoille on polttoaineen käyttö vähäisempää kuin tuo finskin rauhallisempi tapa. Sitten kun kysyin siltä FFW:n kapulta että eikö se kuluta enemmän motteja niin se vaan totes että, "joo, toki, mut nää ei ookkaan meidän koneita joten ei niin väliä" ;D

 

EDIT: niinjoo, ei toi FFW:n kurvi 30:lle tänään ollu kovin tiukka...siellä 30:n päässä olin kun FFW tuli(olipa muuten just se lento millä Jarkko tuli hesasta ;) )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ne Finskin pojatkin osaavat tiukkaa lähestymistä tehdä... täällä joskus köökin ikkunasta katsonut kun MD-80 kaartaa tosi lyhyelle finaalille. :o

 

Juu, tuo 16:n lyhyt finaali sisältää melkoisen kaarron. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flying Finnin standardilentoonlähdössä lyödään jarruja vasten tehoja 1,4 EPR. Tämän jälkeen autokaasu päälle ja jarrut irti. Rolling takeoffissa sama homma, mutta jarrut on valmiiksi irti.

 

Toisin kuin Olli V sanoi, Flying Finn käyttää aina FLEX:iä ellei siihen ole rajoitetta kuten sohjoinen kiitotie, suuret painot tai muu rajoittava syy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, tuo 16:n lyhyt finaali sisältää melkoisen kaarron. :)

 

Juu huomasin saman asian kun kävin pari päivää ennen joulua katsomassa EFVA:lla finskin kasikympisen tuloa. Se teki visuaalin radalle 16, kaarto näytti niin jyrkältä, että äkkiseltään päättelin eihän se voit tuosta oieta ennen maakosketusta. Mutta niin vain se komeasti oikeni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu huomasin saman asian kun kävin pari päivää ennen joulua katsomassa EFVA:lla finskin kasikympisen tuloa. Se teki visuaalin radalle 16, kaarto näytti niin jyrkältä, että äkkiseltään päättelin eihän se voit tuosta oieta ennen maakosketusta. Mutta niin vain se komeasti oikeni.

 

Niin, se näyttää melkein yliluontoiselta. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Semmonen koirantalutushihna, jossa se naru kelaantuu sinne käsikahvan sisään ;D

 

Sori mun moka! ;D ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Tässä olen seurannut kun asun lähellä EFHK 04R/L lähestymis alueella niin kyllä yleensä ainakin etelästä tulevat MD-sarjalaiset tulee "sisään" joskus todella lyhyen kaavan mukaan,siis visuaalina.Harvemmin sitä ulkolaisten yhtiöiden näkee tekevän mikä on varmaan aika loogista,mitä nyt joskus Tupolevit poistavat vaikut korvista!

 

T:Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisin kuin Olli V sanoi, Flying Finn käyttää aina FLEX:iä ellei siihen ole rajoitetta kuten sohjoinen kiitotie, suuret painot tai muu rajoittava syy.

Mielenkiintoista, ainakin se kapteeni sanoi mulle että TOGA ois aina käytössä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseasiassa FFW:n tyypit eivät harrasta FLEX:in käyttöä ollenkaan...kuulemma se että vetää urku auki äkkiä pinnoille on polttoaineen käyttö vähäisempää kuin tuo finskin rauhallisempi tapa. Sitten kun kysyin siltä FFW:n kapulta että eikö se kuluta enemmän motteja niin se vaan totes että, "joo, toki, mut nää ei ookkaan meidän koneita joten ei niin väliä" ;D

 

EDIT: niinjoo, ei toi FFW:n kurvi 30:lle tänään ollu kovin tiukka...siellä 30:n päässä olin kun FFW tuli(olipa muuten just se lento millä Jarkko tuli hesasta ;) )

Hehe kovasti koitin kuikuilla näkyykö siellä bongareita mutta oli liian pimeää 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista, ainakin se kapteeni sanoi mulle että TOGA ois aina käytössä.

 

Tuokin pitää paikkansa. Mutta samalla on myös FLEX päällä. Käytännössä menee niin, että saadessa lentoonlähtölupa TOGA painetaan päälle kaasuvivusta, jolloin Flight Director siirtyy näyttämään lentoonlähtöä. Muuta ei nappia painettaessa vielä tapahdu. Kun lentoonlähtö on käsillä, työnnetään tehot auki, ja laitetaan autokaasu päälle. Tällöin autokaasu tottelee TOGA-komentoa, mutta kuitenkin kiin että FLEX säätelee tehon käyttöä. Eli tässä varmaankin tämä selitys missä meillä meni jutut sekaisin/ristiin.. :)

 

Ja siis FLEX on eräänlainen autokaasun tila, jossa tietokone ohjaa tehojen käyttöä optimaalisesti (tarkoittanee taloudellisesti suhteessa tarvittavaan suorituskykyyn) kussakin lentotilassa.

 

Tämä tieto on muuten kasikymppisen pilotilta tunti sitten varmistettu, joten lienee aika ajan tasalla olevaa faktaa... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro,

 

Joo kiva tietää vähän 80:stäkin jotain... täytyy myöntää että itte olen aivan uuno sen koneen suhteen.

 

Tero

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuokin pitää paikkansa. Mutta samalla on myös FLEX päällä. Käytännössä menee niin, että saadessa lentoonlähtölupa TOGA painetaan päälle kaasuvivusta, jolloin Flight Director siirtyy näyttämään lentoonlähtöä. Muuta ei nappia painettaessa vielä tapahdu. Kun lentoonlähtö on käsillä, työnnetään tehot auki, ja laitetaan autokaasu päälle. Tällöin autokaasu tottelee TOGA-komentoa, mutta kuitenkin kiin että FLEX säätelee tehon käyttöä. Eli tässä varmaankin tämä selitys missä meillä meni jutut sekaisin/ristiin.. :)

 

Ja siis FLEX on eräänlainen autokaasun tila, jossa tietokone ohjaa tehojen käyttöä optimaalisesti (tarkoittanee taloudellisesti suhteessa tarvittavaan suorituskykyyn) kussakin lentotilassa.

 

Tämä tieto on muuten kasikymppisen pilotilta tunti sitten varmistettu, joten lienee aika ajan tasalla olevaa faktaa... ;)

Ahaa. Elikkä perinteinen väärinkäsitys taas ;)

Noh, nyt on ainakin kiva kun on Oikeaa tietoa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuokin pitää paikkansa. Mutta samalla on myös FLEX päällä. Käytännössä menee niin, että saadessa lentoonlähtölupa TOGA painetaan päälle kaasuvivusta, jolloin Flight Director siirtyy näyttämään lentoonlähtöä. Muuta ei nappia painettaessa vielä tapahdu. Kun lentoonlähtö on käsillä, työnnetään tehot auki, ja laitetaan autokaasu päälle. Tällöin autokaasu tottelee TOGA-komentoa, mutta kuitenkin kiin että FLEX säätelee tehon käyttöä. Eli tässä varmaankin tämä selitys missä meillä meni jutut sekaisin/ristiin.. :)

 

Ja siis FLEX on eräänlainen autokaasun tila, jossa tietokone ohjaa tehojen käyttöä optimaalisesti (tarkoittanee taloudellisesti suhteessa tarvittavaan suorituskykyyn) kussakin lentotilassa.

 

Tah? Eiko se ookkaan niinku Airbussissa? TOGA on maksimi lentoonlahtoteho kulloisellekin ilman lampotilalle ja FLEX (Airbussissa FLX) madallettu lentoonlahtoteho, joka saadaan syottamalla TRI:lle (Trust Rating Indicatorille, Airbussissa FMGS laskee sen) eri, yleensa korkeampi, lampotila kuin mita ulkona on. Toinen nimitys talle FLEX:lle on Derated Takeoff eli epasuoralla suomennoksella pienemmat lahtotehot.

 

Ja se mika lampotila TRI:hin syotetaan, riippuu kiitotien mitasta, esteista, kiitotien liukkaudesta, tuulesta, lentoonlahtopainosta ja kuun kierrosta. Kasitykseni mukaan jonkinlaisella kompuutterilla tama lasketaan. Ja ainakin Bussilla FLEX on kielletty kun

 

· Braking action is reported less than good

· The probability of windshear exists

· Takeoff runway is other than dry

· Headwind adjustment has been used to increase the allowable takeoff weight

· Takeoff is made with a tailwind

· EPR indications are inop

· A brake is deactivated

 

Nii.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tah? Eiko se ookkaan niinku Airbussissa? TOGA on maksimi lentoonlahtoteho kulloisellekin ilman lampotilalle ja FLEX (Airbussissa FLX) madallettu lentoonlahtoteho, joka saadaan syottamalla TRI:lle (Trust Rating Indicatorille, Airbussissa FMGS laskee sen) eri, yleensa korkeampi, lampotila kuin mita ulkona on. Toinen nimitys talle FLEX:lle on Derated Takeoff eli epasuoralla suomennoksella pienemmat lahtotehot.

 

 

Huh huh...nyt menee jo vähän liian vaikeaksi pähkäilyksi näin harrastetasolla..tätä varten pitäisi käydä kasikymppisen tyyppikurssi.. :D

 

Veikkaan kuitenkin tietäväni mitä ajat takaa. Tässä menee nyt ihan selvästi kaksi juttua sekaisin. Eli kasikymppisessä autokaasulle on oma säätöyksikkö, josta valitaan joko FLEX, TO, tai joku muu toiminto, joita en enää muista. Joka tapauksessa tällä valtaan kuitenkin se moodi, jota autokaasu käyttää tehon annostelussa. Tässä on siis FLEX valittuna lentoonlähdössä. Tällöin FLEX säätelee tehon käyttöä. Jos tästä olisi valittuna TO, höökisi automatiikka moottoreista täydet tehot.

 

Se TOGA-napin painaminen kaasuvivuista ennen lentoonlähtöä ei liity tähän mitenkään. Sillä saadaan vain aikaan se, että Flight Directori siirtyy näyttämään lentoonlähtöprofiilia, ja luultavasti myös siis se, että autokaasu tajuaa tässä vaiheessa, että nyt tehoja käytetään lentoonlähtöä varten.

 

Meniköhän oikein..itekin menin jo ihan sekaisin.. :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään