Guest Narc0

Reitin suunnittelu, vaihto ja ATC

5 viestiä aiheessa

Moikka!

 

Vihdoin on saatu simu toimimaan halutulla tavalla ja halutun näköisenä. Samalla tullut opeteltua lentämistä ja alkaa tuo A320 käyttäytymään niinkuin sen haluaisin käyttäytyvän. Jej. Opettelu onkin rajoittunut koneen järjestelmiin sekä lentosuunnitelmien tekoon ja niiden seuraamiseen. Helppoahan tuo onkin lentää kun taivaat ovat tyhjät ja homma menee kuten suunniteltu... mitäs tapahtuu kun heitetään vähän trafiikkia mukaan ja atc antamaan ohjeita?

 

Oletetaan, että allaolevissa tilanteissa olen lentämässä EFHK - ENGM (Oslo Gardermoen) ja reitti on FMC:ssä valmiiksi näpytelty (viimeinen waypoint ESEBA). ATC on sanonut että radalta 04R olisi lähtö, koska typerä tuuli. Mitä tapahtuu:

 

- Laitan FMC:hen lähtösuunnitelmaksi SID:n VETUD 2C, koska lähtö tosiaan tuolta 04R ja suuntana länsi? Vai antaako lennonjohto mulle SID:n valmiiksi?

- Tullessa lähemmäs ENGM:ää, ATC kertookin että laskeuduttava olisi 19R:lle - itse olin kovasti menossa 01L:lle (STAR ESEBA3L). Nyt sattuu niin, että myös 19R:lle on STAR ESEBA2M, joten ESEBA:lta pääsen mukavasti pienellä f-plan välilehden muutoksella perille asti. Onko tämä aina näin?

 

Mikä ATC softa ymmärtää näiden päälle? Ainakin FSX:n omalla voi heittää vesilintua, koska ilmeisesti yrittää ohjata lähestymiseen paljon kauempaa jolloin lentosuunnitelma menee pipariksi jo alkuvaiheessa jos ATC:n herroja kuuntelee.

 

Halu olisi käytännössä oppia miten "muutostilanteisiin" tulisi suhtautua ja siten saada eväitä jos joskus tuonne verkkoonkin uskaltaisi lähteä lentelemään. Jos ylläolevasta huomaa että jossain mennään nyt pahasti pöpelikköön, niin protipsit ovat vähintään tervetulleita. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan ensimmäisenä portilla, ennekuin edes otat kehenkään yhteyttä, kuuntelet atis sanoman, jossa siis käy ilmi juuri vallitsevat sääolosuhteet ja käytössä oleva kiitotie.

 

Tämän tiedettyäsi, pyydät selvitystä johtajalta, joka Helsingissä tulee Osloon yleensä näin: "FIN123, cleared to Oslo, runway 04R, VETUD2C, RUNEN, squawk 1234"

 

Eli johtaja antaa siinä ohjeet mitä reittiä mennään ja minne. Tässä tapauksessa VETUD2C deparute, jonka jälkeen VETUDilta suoraan RUNENille ja siitä plaanin mukaan.

 

Oslon päässä, kun otat yhteyttä aluejohtajaan, niin yleensä sieltä kuulee käytössä olevan kiitotie suunnan, mutta ei sitä onko se vasen vai oikea. Kuitenkin jo tässä vaiheessa voit tarkistaa että koneeseen syötetty tieto vastaa staria kyseiselle sunnalle. Kuitenkin Oslossa on sama STAR käytössä L/R kiitotielle ja vain transition on erilainen.

 

No kuitenkin, jos käytössä oleva kiitotie on eri mitä suunnittelit niin sitte vaan ohjelmoit uuden arrivalin sisään. Ja lähdet seuraamaan sitä. johtaja siis ilmottaa käytössä olevan kiitotien hyvissä ajoin ennen staria.

 

Lopulta kun otat yhteyden Tutkaan Oslossa, saat tietää myös kummalle puolelle lasku suoritetaan, ja tämän jälkeen on taas hyvin aikaa korjata data koneessa, mikäli se on väärin.

 

Näin siis jotakuinkin homma toimii. Tottakai eri kentillä on eri systeemit, mutta kyllä se käytössä oleva kiitotie laskuun kerrotaan hyvissä ajoin, jotta koneeseen voi ohjelmoida oikeat reitit. Ja jos tuntuu että kukaan ei kerro, niin aina voi kysästä.

 

Näillä eväillä toimitaan myös verkossa.

 

Jouka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä ATC softa ymmärtää näiden päälle?

 

Itselläni on käytössä VoxATC ja ProATC, jotka osaavat hanskata SID/STAR kuviot. Näillä pääsee hyvin alkuun, kunnes kokemusta kertyy sen verran, että online lentäminen alkaa tuntua hyvältä idealta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia molemmilla vastauksista! ProATC on asennettuna, mutta ilmeisesti Airbus Extended X:n kanssa on pieniä päällekkäisyyksiä ja toistaiseksi haluaisin käyttää tuota vain ATC:n osuuteen ja käyttää AXE:n co-pilottia yms. Pitänee siis perehtyä paremmin. VoxATC on ainakin videoista päätellen todella konemaisen kuulonen ja tämä ainakin itseäni häiritsee. Siinä olisi tosin puheen tunnistus mikä olisi aivan üüber juttu....

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ProATC co-pilot:n saa pois päältä Options > In-Flight alta.

 

Tiedoksi muuten tässä vaiheessa, että ProATC:n uusi versio tulee ulos 2-6 viikon sisään. Satun olemaan beta tiimissä ja olen lentänyt lyhyemmät reitit juuri A319 kanssa. Näillä lennoilla olen korvannut ProATC:n co-pilot:n FS2Crew:n co-pilot:lla.

 

Olet muuten oikeassa tuosta VoxATC:n ääni-integraatiosta. Erittäin hyvä tapa oppia riitävän hyvä termistö online lentämisen aloittamiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään