Rolf Niemi

FSX ja Windows 7:än rekisteri

7 viestiä aiheessa

Havaitsin äsken omituisen tapahtumaketjun. Tein lennon LOWW-EFHK MS Dash Q-400:lla. Maisemat näyttivät jotenkin suttuiselsta ja muutenkin omituiselta. Lennon päätyttyä päätin tarkistaa FTX Central-toiminnolla, että olen varmasti asentanut kaikki pätsit ja homma on muutenkin ajan tasalla. No ei ollut...

En saanut FTX Centralia avatuksi vaan erroria pukkasi - ei löytänyt FSX:n oikeaa asennuspolkua vaan suuntasi haun ns. varmuuskopiolevylleni, joka on E:\ ja FSX taasen on asennettu asema C:\:lle. Kokeilin FSX Registry fixiä - ei auttanut - pientä pohdintaa ja sen jälkeen menin tutkimaan Windowsin rekisteriä ja kaivoin esiin FSX:n rekisterimerkinnät ja kas perhanaa - sinne oli ilmestynyt polku, joka viittasi em. varmuuskopioasemalle.

No minä muutin tuon polun vastaamaan oikeaa polkua ja tämän jälkeen FTX Centralkin suostui tietokoneen uudelleen käynnistyksen jälkeen toimimaan normaalisti.

Ongelmaa siis ei enää ole, mutta minua jäi suunnattomasti kummastuttamaan se, että mikä moisen tilanteen voi aiheuttaa - onko kukaan törmännyt vastaavanlaiseen tilanteeseen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko virusturva ajantasalla? Mikkisoftasta nyt ei voi ikinä tietää mitä se tekee, mutta myönnetään, kuullostaa hyvin omituiselta.  :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep,jep - kyllähän virustorjunta on ollut kunnossa niin hyvin kuin se nyt ylipäätään näinä päivinä voi olla.

Huomasin tässä lisää mystisyyksiä kun tutkin asiaa hieman tarkemmin. Timezone.bgl oli kateissa - löytyi C:\-aseman juuresta ja on vuodelta 2011. Ihmettelinkin, että miksi ihmeessä pimeys tulee aina niin kirotun aikaisin vaikka nyt simussa ollaankin. No tuo ratkesi kun siirsin filun oikeaan osoitteeseen. Tuon oikean polun muutos lisäsi muuten huomattavasti nopeutta, jolla simu latautuu kun FSX:n käynnistää. En ole vielä testannut miten tuo vaikuttaa itse varsinaiseen simuiluun.

Sitten tutkin tarkemmin tuota varmuuskopiolevyäni ja polun päätä, johon väärä rekisterimerkintä osoitti. No sieltähän löytyi joskus sinne tallentamani puhdas FSX.exe -tiedosto, jonka varmuuskopioin joskus muinoin testaillessani jotakin muka OOM-errorin fixausta tai jotain sinne päin.

Viimemainitusta seikasta voisi siis päätellä, että koko mysteerin aiheuttaja on tuo nimenomainen fsx.exe, joka lojui väärässä paikassa - muuta en keksi. Joku lisäri on sen sieltä hiffannut ja jotenkin sörkkinyt samalla rekisterin osoittamaan väärään osoitteeseen...

Kerron huomenna millainen näillä pienillä korjauksilla aikaan saatu lopputulos oli, vaikka mikä toimii tänään ei välttämättä tee sitä huomenna.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Viimemainitusta seikasta voisi siis päätellä, että koko mysteerin aiheuttaja on tuo nimenomainen fsx.exe, joka lojui väärässä paikassa - muuta en keksi. Joku lisäri on sen sieltä hiffannut ja jotenkin sörkkinyt samalla rekisterin osoittamaan väärään osoitteeseen...

...

Asennusohjelmat tarkistavat hyvin usein missä kansiossa FSX sijaitsee. Jotkut tehnevät sen rekisterimerkintöjen perusteella, toiset ehkä löytämänsä pelkän FSX.exe:n mukaan. Tarkistusjärjestyksestä silloin riippuu mihin asemaan sijainti napsahtaa. Muutamat asennusohjelmat eivät tarkista sijaintia lainkaan, vaan asia pitää niille erikseen kertoa.

Muistaakseni vielä FS2004:n aikaan, jota oletuksena käytettiin ykkös-CD levyasemassa, rekisteriin tuli merkintä tuosta sijaintipaikasta (CDROM- tai DVD-asema). FS9.exe:n pätsi ei tarvinnut enää CD-asemassa olevan levyn tarkistusta, mutta rekisteristä piti polku muuttaa manuaalisesti. Voin muistaa tuon yksityiskohdan väärinkin, mutta joidenkin muidenkin ohjelmien kanssa on ollut tuo sama ongelma.

Pekka

Edit: Kerro tarkemmin tuosta Timezone.bgl:stä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Edit: Kerro tarkemmin tuosta Timezone.bgl:stä?

Niin - en muista, mistä tuon olen ladannut, mutta se menee BASE/Scenyry-kansioon ja on vuodelta 2011. Luulisin, että AVSIM on osoite, josta tuo löytyy, mutta jos et löydä ja haluat sen, niin voin toki postatakkin sen sinulle...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin - en muista, mistä tuon olen ladannut, mutta se menee BASE/Scenyry-kansioon ja on vuodelta 2011. Luulisin, että AVSIM on osoite, josta tuo löytyy, mutta jos et löydä ja haluat sen, niin voin toki postatakkin sen sinulle...

Sehän on FSX:n oletustiedosto. Tuo mainitsemasi lienee joku muokattu versio. Lähinnä olin kiinnostunut tietämään mitä se tarkkaan ottaen muuttaa.

...

Ei löytynyt äkkiä hakemalla sen paremmin AvSimistä kuin FlightSimistäkään. Katso privaatista sähköpostiosite. Kiitos.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään