Guest mikaora

737ng varastokoppiin

182 viestiä aiheessa

Virtuaali cockpit alkaa ahdistaa (PMDG 737,777) ja jotain parempaa tarttis. Sain raivattua käyttöön 3,1m x 3,5m varastokopin. Ovien ja muiden esteiden takia käytössä 3,1m leveyttä, ei voi toisin päin laittaa.

Alustavia suunnitelmia on, kommenttia pyytäisin onko realismia vai turhia haaveita..

Ohjaamo; 2 istuttava 737 tuohon mahtuisi kyllä jos ei haaveile 180deg visuaalista. Ja ei haaveita myöskään täydestä replikasta missään mielessä, kunhan saisi asialliset mittaristot ja ohjaimet niin se riittää (ainakin alkuun).

Visuaali; 180deg visuaalin unohdan heti alkuunsa, mutta ajatuksissa ois tehdä kuitenkin jonkin verran kaareva (~100deg) screeni yhdellä 1080p ST tykillä jos vaan onnistuu. Toinen vaihtoehto mitä mietin ois 3 isoa LCD TV:tä.. mutta tykki houkuttaisi näin lähtökohtaisesti.

Softa; vaikuttaisi, että vaihtoehdot on oikeastaan vain iFly(cockpit builder) tai Prosim737. Näillä saisi helpolla PFD/ND/EICAS/CDU näytöt jaettua eri koneille ainakin.. Ja nähtävästi myös SIOCcia näille voi puhua aika helposti. Prosim ois vähän kalliimpi kyllä mutta siihen puoleen alan kallistua.

Itse rakentelen sen mitä pystyn, nyt tulossa jo FMC kitti hispapanels:sta ja pari IO korttia OC:ltä.  Muutama PC:kin löytyy jo valmiina joten pienellä budjetilla lähdetään liikkeelle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi, oletko ajatellut millä sä lämmität ton varastokopin//jouni.

Lämmitys on jo olemassa onneksi :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka vaan... mitäs kaikkea olet suunnitellut käyttäväsi?

Itsellä elektroniikkaa hankittuna ja nyt pitäisi päättää jyrsinkö paneelit itse, vai tilaanko OC tai Hispapanels.

MCP on juuri työnalla, piirilevyt ja paneeli piirretty ja pitäisi alakaa jyrsintähommiin.

Jos joku muukin haluaisi tehdä pitkän kaavan mukaan ja hieman halvemmalla, voisi tehdä sarjatuotantoa...

IFly on softana, mutta se muuttuu vielä siihen cockpit builder editioon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsellä elektroniikkaa hankittuna ja nyt pitäisi päättää jyrsinkö paneelit itse, vai tilaanko OC tai Hispapanels.

MCP on juuri työnalla, piirilevyt ja paneeli piirretty ja pitäisi alakaa jyrsintähommiin.

Jos joku muukin haluaisi tehdä pitkän kaavan mukaan ja hieman halvemmalla, voisi tehdä sarjatuotantoa...

Saattaisi kiinnostaa, mites A320:n osat?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka Ville,

Siis paneelien jyrsintä onnistuu. Löytyykö DXF/DWG kuvia?

Lisäksi pystyn piirtämään tarvittavat piirilevyt ja tilaamaan ne Kiinasta.

T:Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FMC tosiaan tulossa hispapanelsista. Seuraavana pitäs kyllä saada MCP&EFIS, ja näistä mulla ei oo mitään rautaa nyt vielä. Eli jos olet MCP:tä värkkäämässä niin kiinnostaa kovasti ottaa osaa jos onnistuu. Eli sulla oli suunnitelmana jyrsiä itte paneelit ja tilata piirilevy(t) kiinasta? Hispapanelsta näkyy löytyvän MCP piirilevy 30€, tosin ei saatavilla juuri nyt jos oikein ymmärsin joten siitä ei ole apua juuri nyt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En käytä tuota Hispapanelsin MCP:tä, koska design ei ollut mieleinen. Tosiaan asevelihintaan saat minulta tarvittavat osat MCP:n tekoon. Myös NAV ja COM rediopaneelit on työnalla!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Dodii... Piirilevytilaus lähti tänään. Jos ei tule tulleja niin 3 kpl MCP piirilevyjä maksaa noin 20-25€ yhteensä. 2 viikon päästä pitäisi olla pöydällä. Mulla on myös nauhakaapeliliittimet jo ostettuna ja kytkimet. Encodereita saattaa vielä tarvita lisää. Yhteen MCP:hen on varmasti kaikki osat jo hommattuna ja noilla SIMIO korteilla pääsen demoamaan laitetta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En käytä tuota Hispapanelsin MCP:tä, koska design ei ollut mieleinen. Tosiaan asevelihintaan saat minulta tarvittavat osat MCP:n tekoon. Myös NAV ja COM rediopaneelit on työnalla!

Dodii... Piirilevytilaus lähti tänään. Jos ei tule tulleja niin 3 kpl MCP piirilevyjä maksaa noin 20-25€ yhteensä. 2 viikon päästä pitäisi olla pöydällä. Mulla on myös nauhakaapeliliittimet jo ostettuna ja kytkimet. Encodereita saattaa vielä tarvita lisää. Yhteen MCP:hen on varmasti kaikki osat jo hommattuna ja noilla SIMIO korteilla pääsen demoamaan laitetta.

Jos liikenee tosiaan niin voin lunastaa yhden levyn sulta. Jos vielä kehtaat listailla mitkä komponentit sulla tulee tuohon niin voin hommata samat ittekin. Ja myös NAV/COM paneelit kiinnostaa!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ok, levyjä tilasin 10:n MCP paneeliin :)

Saat multa asevelihintaan ne komponentit myös. Ainoa jota ei ole tarpeeksi on 7-segmenttinäytöt. Ne ostin tuolta: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180824114064&ssPageName=ADME:L:OC:US:3160

Niitä tarvitaan 23 kpl. Itse tilasin 3 satsia hintaan 10€, ei postikuluja = halpaa kuin saippua. Encodereiksi käy vaikka CT288 joita saa Hispapanelsilta tai sitten Ebay vastaavat. Vertical speed encoder löytyy multa, koska pitää olla sama jolla olen piirilevyn suunnitellut.

Nauhakaapeliliittimiä menee: 2x10 pin, 6 kpl, 2x5pin 3 kpl, löytyy multa. Painonapit: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=370879368732&ssPageName=ADME:L:OU:US:3160 löytyy multa. Kirkkaita 3mm tai 5mm ledejä pitää vielä tilata.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ok, levyjä tilasin 10:n MCP paneeliin :)

Saat multa asevelihintaan ne komponentit myös. Ainoa jota ei ole tarpeeksi on 7-segmenttinäytöt. Ne ostin tuolta: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180824114064&ssPageName=ADME:L:OC:US:3160

Niitä tarvitaan 23 kpl. Itse tilasin 3 satsia hintaan 10€, ei postikuluja = halpaa kuin saippua. Encodereiksi käy vaikka CT288 joita saa Hispapanelsilta tai sitten Ebay vastaavat. Vertical speed encoder löytyy multa, koska pitää olla sama jolla olen piirilevyn suunnitellut.

Nauhakaapeliliittimiä menee: 2x10 pin, 6 kpl, 2x5pin 3 kpl, löytyy multa. Painonapit: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=370879368732&ssPageName=ADME:L:OU:US:3160 löytyy multa. Kirkkaita 3mm tai 5mm ledejä pitää vielä tilata.

Meinasitko itte tehdä Dual rotary encoderin tähän vai hoitaa muutoin sen? MCP:ssä tarve kyllä vähäinen, mutta EFIS:iin se ois tarpeen.  Meinaatko myös itse front paneelin jyrsiä MCP:hen itse?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka, joo dual rotary toteutetaan niin, että 12 asentoinen rotary kytkin tulee tuohon MCP piirilevylle. Sen läpi porataan 4mm akselille reikä ja taakse tulee pieni piirilevypari jolla CT288 encoder tulee taakse kiinni. johdoilla joutuu sitten molemmat yhdistämään piirilevylle jossa molemmille valmiit paikat. Ensimmäinen MCP on jo jyrsitty... WP_20140510_001.jpg

Nyt odotellaan vesi kielellä piirilevyjä Kiinasta...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tänään jyrsin toisen 3mm acryylin. Tämä on alimmainen ja siihen tulee piirilevyt kiinni M2,5 ruuveilla kiinni. Tässä levyssä hieman isommat kolot napeille, jolloin ne pysyvät paneelin ja piirilevyn välissä.

WP_20140511_006.jpg

Koska oikeat piirilevyt vielä matkalla, piti sovitella paperisilla:

WP_20140511_004.jpg

Ja reunoista kiinni kehikkoon:

WP_20140511_007.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hienolta näyttää. Mistä hommaat nappulat vai teetkö itte?

Laitoin näyttöjä tilaukseen, pitäs noi encoderit tilata vielä. Onko leiskalla kaikki niitä switchillä olevia? Bodnarilta ja hispapanelsista noita löytys ainaki, oliko joku halpa ebay lähde sulla tiedossa? En löytänyt ihan heti sopivaa..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi, juu napit jyrsitään itse Necuronista. Päälle kirkas 0,75 polykarbonaatti, jonka taakse kalvolle tulostettuna tekstit ja kuviot. Encodereille on pelkkä reikä piirilevyllä, joten valinta on helppoa. Lyhyillä johdoilla lenkit piirilevylle...

PBC_Right.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei vaan kaikille!

n. vuosi sitten kyllästyin aloittamaani Embraer projektiin kun ei mistään löytynyt mittoja yms. ohjaamon rakentamiseen.

Tämä 737 sai kipinän syttymään uudelleen .. ?

Olen jotenkin saanut päähäni että haluaisin vaihtaa simun X-planeen ja kysyisinkin siis asiaan paremmin vihkiytyneiltä että onko käsitystä kuinka siinä maailmassa liitytään rautaan helpoimmin? SimIO näyttäisi olevan edullisimmasta päästä mutta ei oiken ole auennut miten homman voisi hoitaa.

Prosim737 :ssä ilmeisesti ?  on tuki ko. korteille mutta enpä ole tuostakaan varmuutta saanut.

Niin että jos jotain havaintoa on X-plane ympäristöstä niin olisin kovin kiitollinen.

Tällaisen asiaan littyvän (737) sivustoon törmäsin. Ihan mielenkiintoiset hinnat paneleilla yms...  http://symulatory.com/strona/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Morjens Timo,

Nuo Simio kortit saa juttelemaan myös FSUIPC:n kautta sekä X-planeen. Siinä joutuu hieman koodailemaan. Tuon Iflyn hienous on nuo suorat linkitykset...

Käy imuroimassa sc-pascal programming guide simioboard.com sivuilta ja tutustu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Morjens Timo,

Nuo Simio kortit saa juttelemaan myös FSUIPC:n kautta sekä X-planeen. Siinä joutuu hieman koodailemaan. Tuon Iflyn hienous on nuo suorat linkitykset...

Käy imuroimassa sc-pascal programming guide simioboard.com sivuilta ja tutustu.

Kiitoksia vinkistä. Senverran sain selville tänään että prosim737:ssä on kuin onkin suora tuki SimIO korteille  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin, sitten vaan mukaan kimppaan... Tuo mun tekemä mcp on suoraan simio yhteensopiva :) lisäksi työnalla jo COM ja NAV radiot...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin, sitten vaan mukaan kimppaan... Tuo mun tekemä mcp on suoraan simio yhteensopiva :) lisäksi työnalla jo COM ja NAV radiot...

Joo. Taitaa se olla "pakko" aloittaa projekti . Pikkuisen on hallituksen kanssa neuvottelut kesken loppusijoituspaikasta mutta eiköhän se siitä ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

;D Helpompi löytää se loppusijoituspaikka, kun printtaat MCP:n kuvat 1:1 ja asetat monitorin alle... "tuohon saattaa sitten myöhemmin tulla ympärille jotain pientä"

Aivan mahtava motivaationlähde Norjasta:

ja aivan mahtava tuo rakenne tuossa shell:ssä, katto lähtee irti ja menee keskeltä halki, lisäksi pohja menee  useampaan osaan:

Itse aloin jo piirtämään Rhinoceroksella 3D koppia, jonka voisi valmistaa mäntyrimoista ja vanerista sitten joskus ympärille, kun tavaraa alkaa olla tarpeeksi sen sisälle :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

;D Helpompi löytää se loppusijoituspaikka, kun printtaat MCP:n kuvat 1:1 ja asetat monitorin alle... "tuohon saattaa sitten myöhemmin tulla ympärille jotain pientä"

Aivan mahtava motivaationlähde Norjasta:

ja aivan mahtava tuo rakenne tuossa shell:ssä, katto lähtee irti ja menee keskeltä halki, lisäksi pohja menee  useampaan osaan:

Itse aloin jo piirtämään Rhinoceroksella 3D koppia, jonka voisi valmistaa mäntyrimoista ja vanerista sitten joskus ympärille, kun tavaraa alkaa olla tarpeeksi sen sisälle :)

Aivan loistava kommentti loppusijoitus-vinkistä! :) Emäntä repesi yhtälailla kun on tietty katellu näitä mun touhuja jo jonkun aikaa.

Elikkä oon mukana tässä ja avuksi niinkuin vain pystyn. Noi tietsikat ja niihin liittyvät jutut on sitten minulle sellaisia ns. läheisiä juttuja.

Mikäs on lähestymiskulma- ajatus teitillä tähän rakenteeseen?

Sulla on siis mitat tuohon 3D koppiin?  ko.?

Jos näin niin aivan loistavaa !

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos ei oikeaa nokkakappaletta löydy, niin sittenhän se on tehtävä itse :)

Tosiaan Rhinolla piirtelen ja siitä sitten export autocadiin jolla saa tulostettua 1:1 kaarien kuvat, ne sitten vannesahalla mäntyrimoista tai vanerista.

Sen verran muutan rakennetta, että saa tehtyä kahdesta puoliskosta ja katto irroitettavaksi, jos se loppusijoituspaikka vaikka vaihtuu rakennuksen aikana...

Kaasuihinkin löytyy CAD kuvat ja olen miettinyt, että jos löytyy tarpeeksi monta innostunutta, niin voisi laserleikata ja jyrsiä osat josta voisi sitten rakennella 737 kaasuvivuston.

On kuitenkin aika oleellinen osa ohjaamoa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään