Guest Nakuttaja

737 tq modaaminen

23 viestiä aiheessa

Elikkäs tuli tilattu tollanen italiasta http://www.flightsimulatorcenter.com/Product.aspx?lang=ENG&ID=09bdf24e-194b-4ae6-bec8-40dbb2d8a52b&CODE=336933

 

Itse vekotin toimii pmdg 737 kanssa kyllä, mutta ohjain kun tahtoo toimia vain sen kanssa. Tuo on toteutettu usb-serial emuloinnilla tuo koneeseen kytkentä eli suomeksi windows ei tunnista tuota tq:ta ohjaimena ollenkaan, fcs oma ajuri hoitaa tuon keskustelun fsx kanssa. Tuo ajuri nyt vaan sattuu olemaan ohjelmoinniltaan aivan susi eli sitä ei tosiaan voi käyttää missään muussa kun 737, loogista toki kun  tq on sitä varten tehty.

Mutta mieleeni juolahti se että tilaisin tuolta http://www.leobodnar.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=67&products_id=180 joystick boardin, käsittääkseni tuo kortti tunnistuu windowssiin normaalina joystickinä ja on siten konfattavissa täysin fsuipcn kautta ja myös noi buttoneiden konffit onnistuu.

Avasin eilen tuon tqn sen verran että siellä on nuo akselit (throttle1,throttle2,reverse1,reverse2,speed brake,flaps) juotettu korttiin kiinni, näyttäisi ihan perus kolminapaisilta potikoilta (eli akseleita tulisi 6) ja sitten nuo itse nappulat jotka ovat on-off nappeja ovat seuraavat (parking brake,fuel cutoff 1,cutoff 2)

lisäksi en ole varma mihin kategoriaan lasketaan toga napit 2x ja at off napit 2x, kaikki nämä kuitenkin on kolvattu kaksinapaisina .

Eli idea olisi että kolvaisin johdot irti ja liittäisin itse ne bodnarin korttiin ja fsuipcn kautta saisin ohjaimen täysin konfittua kaikkiin koneisiin, ymmärrän että jotkin napit ei välttämättä pelaa kaikissa, eniten minua kiinnostaa että flaps,speedbrake ja throttlet sekä reverssit toimii niinkuin pitää, ne kai pitäisi olla melko simppelit kun kaikki ovat potikoilla akseleita.

Onko ajatus kuolleena kuopattu heti alusta vai onko tuo ihan toteutettavissa oleva juttu?

Laitan illalla kuvaa tuosta tq alkuperäisestä "iocardista" johon nuo potikat ja buttonit on nyt kolvattu, tuosta kortista lähtee lattakaapeli seuraavalle piirilevylle johon itse usb kaapeli sitten kiinnitetään, toivottavasti joku sai selkoa mitä haen takaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elikkä tuossapa ois tuo kortti mihin potikat yms nykyisellään kytketään, käsittäisin että bodnarin korttiin noiden pitäisi upota pienen kuorinnan jälkeen melko kivasti?

http://i103.photobucket.com/albums/m134/nikonorring/kuva11_zps1aa686ff.jpg

jat tosiaan tuosta kortista lähtee kapea lattakaapeli toiselle piirilevylle johon sitten kotelon ulkopuolelta tuodaan usb kaapeli

 

Itse en näe tuossa kortin vaihdossa mitään ihmeellistä, näkeekö joku kokeneempi?

Tarkoitus tosiaan saada tuo tq näkymään windowssissa normaalina joystikkina että pääsisi fsuipc:n kautta konffailemaan.

Varmistelin tuolta italiasta että kaikki potikat on 100k ja switchit on ihan perus kaks napasia.

 

 

 

editti.

Kukaan ei osaa sanoa mitään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Periaatteessa tuo pitäisi onnistua. Ehkä kannattaa aluksi mitata mitä noista musta-sininen-punainen-kaapeleista tulee ulos, ts. millaiset potikat siellä on. Nuo kytkimet ja nappulat pitäisi ymmärtääkseni olla ok. Onko pedastaalissa mitään valoja? merkkivaloja, taustavalistusta yms? Jos on, onko ne kiinni siellä toisella kortilla?

 

Ylipäätään tuo kannattaa lähteä tekemään niin, että tuon alkuperäisen kortin voi tarvittaessa palauttaa käyttöön, jos joku menee Bodnarin kanssa pieleen.

 

Juha 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fcs päästä italista sain tiedon että kaikki potikat on 100k analog potikoita, voiko niistä vielä jotain muuta tietoa saada/tarvita?

Pedestaalissa on ainoastaan parking brake merkkivalo mutta sitä en ajatellut kytkeä.

Tilasin tänään juottovehkeet ja tinaimurit yms että saan tuon kortin tarvittaessa käyttöön uudelleen, myöskin tuo kortti on varaosana saatavilla jos toi tinausten poisto ei onnistu tarpeeksi siististi.

 

Ja tosiaan kaikki pedestalin toiminnot on tuossa yhdessä kortissa, esim tuo parking brake light on tuossa vasemmalla vihree valkonen johdot.

 

 

Tähän väliin sellainen kysymys jotka bodnarin kortteja on tilannut, onko toimitus toiminut miten?

Maksoin 1-3 päivän toimituksesta mutta nyt on kohta kaksipäivää mennyt eikä tuote ole edes liikahtanut tuolta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo tässähän kerkee kovastikki vielä suunnittelemaan tota, bodnarin kortti maksettu 3 päivää sitten 1-3päivän pikatoimituksella, verkkosivuilta kun kattoo niin neworder statuksella edelleen eli mitään ei ole tapahtunut, eivät vastaa yhteydenottoihin jotka koskee tavaran lähetystä, teknisiin kysymyksiin ovat kyllä vastanneet melko nopeastikkin.

Aika kova kiire pojilla tulee saada se illaksi tänne suomeen, siitähän sitä tuli maksettua...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilasit tuolla UPS:n toimituksella vai?

 

"UPS (1 x 0.07kg) (2-3 Day Delivery after Dispatch)"

 

E. Minulla oli tavallisella lähetyksellä: Tilauksesta ja sen vahvistuksesta, kaksi päivää meni "In-Order" statuksen saamiseen, siitä kolme päivää, niin saivat sitten lähetettyä. Eli yhteensä 5 päivää siihen että saivat lähetettyä. Siihen sitten viellä postimatkat päälle (en muista kauanko niissä meni).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on menny kolme päivää ja tila vihdoinkin muuttunut in-progress, lupasivat että tänää lähtee tulemaan.

Noh aina oppii uutta, nykymaailmassa kun 3päivää siihen että valmis huom. paino sanalla valmis tuote saadaan edes postiin/kuriirille alkaa olemaan melko pitkä aika. Toivotaan nyt että saisivat sen tänään lähtemään niinkuin ovat luvanneet.

 

Esimerkkinä tähän kerrottankoon vaikka että briteistä moottoripyörään tilatut jarrupunosletkut toimitettiin postitse 2,5 päivässä siitä hetkestä kun ne ebaystä tuli tilattua, eli kyllä se homma toimii jos siihen vaan rahkeet/mielenkiinto myyjällä on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole ihan varma kannattaako kolvata kaapeleita irti kortista. Jos laittaisi kaikki kaapelit kylmästi poikki sopivasta kohtaa (missä kaikki kaapelit ovat lähekkäin), ja tekisi siihen "välikytkennän" vaikka tavallisella "sokeripalalla". Kytkennän toiselle puolelle tulee kaapelit potikoilta, kytkimilt jne. ja toiselta puolelta vetää uudet kaapelit Bodnarin kortille. Tässä olisi se etu, että alkuperäisen kortin ja Bodnarin kortin voisi vaihtaa pelkällä ruuvarilla jos on tarvetta. Jos tuota kehittäisi edelleen sinne voisi tehdä jopa jonkun pikaliittimen, jolloin kortteja voisi vaihtaa tosi näppärästi...

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei muuten yhtään hullumpi ajatus, johdoissa kuitenkin tuntuu olevan jonkun verran ns. löysää eli pitäis onnistuakkin , mietinkin tossa että miten toi kolvauksen avaus mahtaa siististi onnistua mutta tuollapa ei tarviis lähtee koko operaatiota tekemäänkään.

Kiitos vinkistä Juha.

 

Eilien lähti bodnarin korttikin sopivasti liikkeelle eli hyvällä tuurilla ensi viikolla pääsis oikeesti tolla tqllä lentämään.

Mistä muuten saisi sopivan kokoisia sokeripaloja/pikaliittimiä, oisko joku yel?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaahas, kortti tuli vuorokaudessa suomeen ja nyt seissyt ulkomaanpostissa 48h(siis ihan työpäivä aikaa, ei pyhiä), kyllä jälleen kerran pakko kehua tätä meidän postilaitosta, se ei vaan lopeta yllättämistä. Hienohan se on maksaa pikapostista joka siirretään ups:ltä täällä suomen päässä postin hellään huomaan.

 

Haha, niinhän siinä sitten kävi että itella on tuon paketin hävittänyt, nyt alkaakin sitten soutaminen ja huopaaminen. Leo bodnarilla kun kestää ensinnäkin s-postiin vastaaminen 1-3 päivää, miksei nää hommat vaan voi toimia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on ihan hyvä tottua siihen jo tässä vaiheessa ettei simunrakentamisessa mikään mene heti ja nyt  ;)

 

Kyllä se siitä, kaikessa rauhassa.

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulihan se palikka sieltä, osat kiinni kortissa ja hyvin pelittää, pientä hienosäätöä vielä pitää fsuipcn kautta harjotella et saa flapit yms osumaan kohdilleen mutta jo nyt kaikki saatu konffittua niinkuin pitääkin.

 

Btw. pystyykö fsuipcn kautta konffimaan flapit akselilla siten että pitää flap leverin esim asennossa 1 ja konffaa niin että fsx tajuaa että nyt pitäs flapit olla asennossa yks, nythän toi liikkuu tavallaan akselinsa ja siinä ei kaikki flap asetukset osu ohjaimeen tehtyjen hahlojen kanssa. Voiskohan ton vaikeammin selittää ??? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia, nyt toimii flapsit. Yksi ainoa ongelma jäi, eli kun tuossa tosiaan noi reverssit on toteutettu potikoilla, olen fsuipc:stä konffannut reverse 1 ja reverse 2 ja calibroinut ne fsuipcn kautta sieltä separate reversers kautta, ongelma vaan on että noi reverssit elää ihan omaa elämäänsä. Välillä toimivat tosi hienosti ja välillä taas pykivät on-off-on yms... jotenkin tuntuisi että potentiometrit saavat piikkejä, mutta kun calibrointeja katsoo niin ne eivät sitä tee.

Hauskaa on myöskin se että reverssit toimivat maassa mutta lennon jälkeen laskeutuessa ne aktivoituvat todella vaikeasti eli siis tq:sta vedellä reverssejä ees taas että mitään tapahtuu, maassa ne kuitenkin toimivat suht järkevästi. Onko kellään kokemuksia miten potikat saisi pelaamaan reversseinä fsuipcn kautta, potikat liikkuvat alueella 15000 / -15300 fsuipc:ssä katsottuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kokeile calibroida throttle alue niin että ne menee varmasti nollille ettei se häiritse tuota reverssin käyttöä. Muuten tuossa ei pitäisi olla sen kummempaa

 

Jouni

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeiltu on, ongelma vaan on etten voi tehdä muuta kuin fsx oman calibroinnin kautta lisätä nullzonea, koska jos calibroin fsuipc:n kautta niin kaasut menee pmdg 777 ja 737 sekaisin eli siis esim tq kaasujen asento menee autothrottlen ohitse joka aiheuttaa sen että at itse koneessa disconnectaa kokoajan.

Ongelmaa ei ole jos fsuipc:stä poistaa kaasukohtaisen calibroinnin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kenelläkään ideaa miten tuon kaasujen "nollille" menon saa varmistettua ilman että kaasuja calibroidaan fsuipc:n kautta, tosiaan fsuipcn kautta jos konffaan niin toi kaasujen liikuttaminen aiheuttaa pmdg lisureiden kanssa jatkuvaa at disconnectia vaikka koneen asetuksesta a/t override on laitettu never asentoon, pienikin liikutus kaasuissa aiheuttaa at disconnectin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kenelläkään ideaa miten tuon kaasujen "nollille" menon saa varmistettua ilman että kaasuja calibroidaan fsuipc:n kautta, tosiaan fsuipcn kautta jos konffaan niin toi kaasujen liikuttaminen aiheuttaa pmdg lisureiden kanssa jatkuvaa at disconnectia vaikka koneen asetuksesta a/t override on laitettu never asentoon, pienikin liikutus kaasuissa aiheuttaa at disconnectin.

 

Miten olet konffannut kaasut? "Send direct to FSUIPC Calibration" vai "Send to FS as normal axis"? Orpo veikkaukseni on, että tuo ensimmäinen vaihtoehto "overraidaisi" tuon PMDG:n asetukset. Onko sulla myös FSUIPC:n "joystick calibration" välilehdessä kaasujen kohdalla "filter" raksitettuna, sen tarkoitushan on vissiin hillitä "kohisevia" potikoita.

 

Tuskin näistä mitään apua on, mutta toivottavasti saat kuntoon.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oon calibroinut ne vaan tuolta joystic calibration välilehdeltä, sinne jos laitan min ja max asennot niin pmdg sekoaa, eli juurikin overraidaa nuo at käskyt.

Filter on myös valittuna ollut, pitänee kokeilla tuolta tuo send to fs as normal axis kohtaa täpätä.

Ellei jollain satu olemaan ns oikotietä onneen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oon calibroinut ne vaan tuolta joystic calibration välilehdeltä, sinne jos laitan min ja max asennot niin pmdg sekoaa, eli juurikin overraidaa nuo at käskyt.

Filter on myös valittuna ollut, pitänee kokeilla tuolta tuo send to fs as normal axis kohtaa täpätä.

Ellei jollain satu olemaan ns oikotietä onneen.

 

Olethan poistanut FSX:n omat joystics asetukset silloin kun käyttänyt tuota fsuipc:n direct calibrationia? Ne sotkee toisiaan ahkerasti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edelleen saman ongelman kanssa painiessa, eli kun vedän tq throttlet fsuipcn direct calibrationina reverse 1 ja reverse 2 akseleille, reverssit toimii miten sattuu. Maassa toimii kaikki nätisti, mutta laskun jälkeen noita saa vatkata ees taas että aktivoituu jos aktivoituu, usein joudun f2 kautta vetää reverssit päälle.

Kokeilin niin että heitin saitekin throttlen rinnalle kiinni ja konffasin reverssit sen akseleille. se toimii normaalisti. Hetken mietin että voisko ton tq reverssi potikoissa olla jotain vikaa mutta ei ne ainakaan fsuipcn kalibroinnissa tunnu "piikkaavan".

Olisko tohon mitään vaihtoehtosta tapaa saada reverssit akseleille, vai pitääkö tässä nyt avata toi tq ja vaihtaa sinne kytkimet/nappulat jolla saa ainakin lähtetettyä ton f2 komennon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edelleen saman ongelman kanssa painiessa, eli kun vedän tq throttlet fsuipcn direct calibrationina reverse 1 ja reverse 2 akseleille, reverssit toimii miten sattuu. Maassa toimii kaikki nätisti, mutta laskun jälkeen noita saa vatkata ees taas että aktivoituu jos aktivoituu, usein joudun f2 kautta vetää reverssit päälle.

Kokeilin niin että heitin saitekin throttlen rinnalle kiinni ja konffasin reverssit sen akseleille. se toimii normaalisti. Hetken mietin että voisko ton tq reverssi potikoissa olla jotain vikaa mutta ei ne ainakaan fsuipcn kalibroinnissa tunnu "piikkaavan".

Olisko tohon mitään vaihtoehtosta tapaa saada reverssit akseleille, vai pitääkö tässä nyt avata toi tq ja vaihtaa sinne kytkimet/nappulat jolla saa ainakin lähtetettyä ton f2 komennon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään