Mikael Leinonen

Ilmaisia OpenStreetMap-pohjaisia maisemia FSX:lle

5 viestiä aiheessa

Sattuipa netissä suhatessa eteen parit "löydöt" ;)

Kyseessä OpenStreetMap:iin perustuvat Denmark X ja Estonia X maisemapaketit. Näitä voi kokeilla jos ei omista FTX Globalia/Vectoria  :thmbup:

Denmark Map X http://www.jkelloggs.dk/scenery/denmarkmapx

This is an add-on scenery package for the computer game Flight Simulator X. It provides vector based landscape coverage for all of Denmark.

The package does the following:

Replaces all FSX landclass cells within the borders of Denmark and adds a large number of additional land classification polygons. The primary sources for this part is the Areal Information System, but in version 2.0 it has been mixed with the polygons from OpenStreetmap.org.

Replaces FSX default roads (including traffic) and railways with the ones from OpenStreetmap.org.

Replaces FSX land / water mask with the one from OpenStreetmap.org

Estonia Map X http://www.jkelloggs.dk/node/600

Estonia Map X is a vector scenery package covering all of Estonia. The package is based on geographic data from Openstreetmap.org.

The data have been processed with custom made software tools and FSX KML to convert them into vector scenery for FSX.

The package replaces all FSX landclass cells within the borders of Estonia and adds a large number of additional land classification polygons.

The default FSX coastlines are replaced with the more detailed ones from OpenStreetmap.org. This means that the land / water mask is changed so that a large number of islands will appear that are not visible in the default version of FSX.

The package replaces all FSX default roads and railways with the ones from OpenStreetmap.org.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on asennettuna Denmark Map 2.0 ja kaikki Tanskan (freeware)maisemat, joita olen löytänyt. Kannattaa lukea readme-tekstit huolella, sillä tuosta pitää poistaa joitakin osia (en enää muista mitä) mikäli joitakin muita on asennettuna. Muuten simu kaatuu aina Köpiksen kentälle yritettäessä (ellei tuo versio 2.1 sitten poista ongelmaa).

Muuten ihan hyvän näköinen, mutta hirveän raskas. Kööpenhaminan kentällä framet painuvat reilusti alle 10, vaikka minulla on sielläkin freeware-kenttä. En ole tutkinut mistä se johtuu. Tuosta Map-scenerystä, muista Tanskan sceneryistä vai Lennart Arvidssonin Etelä-Ruotsin maisemasta, joka sekin on raskas (parantaa toki maiseman näköä).

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mutta hirveän raskas. Kööpenhaminan kentällä framet painuvat reilusti alle 10, vaikka minulla on sielläkin freeware-kenttä.

Pekka

Siis putosiko 11 framesta reilusti alle 10  vai 30 alle 10  ?  Tieto vois selventää asiaa..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En pannut merkille putosiko mistään, kun en tuolla lennellyt ennen maisemien asentamista (varmaan olisi pudonnut oletusmaisemasta). Minulla oli Etelä-Ruotsi jo asennettuna (se oli raskas sellaisenaan, mutta ei liian raskas). Sitten asensin Tanskan maisemat ja totesin Köpiksen kentän lähellä fps-lukemia 5-10 (välillä jopa 1-2). Kauempana siitä ihan normaalia.

Minulla oli tuolloin Swedflightin FS2004:sta FSX:lle (ja freewareksi) muutettu EKCH-kenttämaisema. Kun otin sen pois ja korvasin pelkällä afcad-kentällä (johon tosin oli väsätty kaikenlaista rakennusta - tekijä Martin Lauritsen), parani fps mutta yllättävän vähän (tietyissä suunnissa edelleen pääasiassa alle 10). Siinä vieressä on myös Kööpenhaminan kaupunkimaisema, jolla saattaa olla osuutta asiaan.

FS2004:lle tehdyt (vaikka FSX:lle muunnellutkin) maisemat osaavat FSX:ssä olla (joskus) raskaita. Esimerkiksi minulla on Bangkokissa FS2004:lle tehty Dong Muang. Se näkyy ihan hyvin (vain pikkuongelmia), mutta fps on kentän lähistöllä koko ajan luokkaa 5-6. Vieressä on FSX:lle tehty (monimutkaisempi) Suvanarbhumi, joka ei hidasta sen enempää kuin FSX-kenttämaisemat yleensäkään. Ota näistä nyt sitten selvä.

FS2004:een verrattun FSX on todella vakaa. FPS saattaa painua vaikka lukemiin 1-2, mutta FSX vain menee kuin juna. Ongelmamittarit ja muut ongelmaosat, jotka olivat hyvin tavallinen FS2004:n kaatumisen syy FSX osaa poistaa käytöstä jo koneen/simun latausvaiheessa (ja ilmoittaa siitä myös). Suurin ongelma minulla on muistin kertakaikkinen loppuminen toisinaan (raskaat  maisemat, raskas kone, ...). Mielenkiintoinen oli Tatun (Kantomaa) maininta siitä, että simu lataa kaikki fotomaisemat muistiin jo simun latausvaiheessa (eikä vasta sitten, kun paikalla lennetään). Pitäisi katsoa mitä fotojen poistaminen/vähentäminen (niitäkin mulla on hitosti) vaikuttaisi asiaan.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos käytätte Denmark Sceneryä Denmark Mapin kanssa, poistakaa seuraavat tiedostot Denmark scenerystä (lainaus otettu Mapin readme.txt-tiedostosta). Poistamattomuus aiheuttaa simun kaatumisia esimerkiksi EKCH:lla.

"If you are using Denmark Scenery on top of Denmark Map X 2.x I recommend deleting the three files aalb_poly_FSX.BGL, aalb_traffic_FSX.bgl and ekyt_poly_FSX.BGL in the Scenery directory of Denmark Scenery. I am the author of those files as well and I personally think Denmark Map X 2.x provides improved coverage of the same areas."

Pekka

Edit:

Denmark Scenery kattaa mm. Kööpenhaminan kaupungin ja useimmat Tanskan lentokenttämaisemat. Lisäksi Tanskaan on saatavilla freeware-maisemina ainakin seuraavat kentät: EKAH, EKAT, EKCH, EKGR, EKHS, EKKL, EKRK, EKRN ja EKSP. Mahdollisesti niitä on tullut lisääkin. Kannattaa tarkistaa esimerkiksi täältä: http://www.freewarescenery.com/fsx/denmark.html . Muistakaa poistaa Denmark Sceneryssä oleva kenttä, jos asennatte vastaavan kentän muulta tekijältä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään