Guest Ilves

Pari kysymystä!

7 viestiä aiheessa

Niin. Morlensta vaan pojat!

Minä, kun olen jo niin vanha, että kaikki asiat alkaa olla hukassa, mutta lapsellinen olen ja haluaisin taas leikkiä simulatorilla.

Olen lennellyt vähän tolla FSX:n Antonovilla ja kaipaisin nyt lähinnä Suomen kenttiä ja maisemia FSX:älle tehtyjä.

Oliskos semmoinen mahdollista, että ne voisi polttaa levyxi ja lähettää mulle maxua vastaan?

Levynä ne olis Aina tallella.

Toinen kysymys koskisi noita WoA koneita.

Mulla on niitä pitkä rivi ja kun kopioin ne sinne Simobjekt / Airplane mappiin ja näin, että siellä ne ovat.

Kokeilin Antonovilla, ensin Arlanda:n ja sitten Vanta:n kenttiä ja molemmat olivat tyhjiä.

Miten ne WoA koneet saisi toimimaan?

M.V.H:

Esa täältä Norrpasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Olen lennellyt vähän tolla FSX:n Antonovilla ja kaipaisin nyt lähinnä Suomen kenttiä ja maisemia FSX:älle tehtyjä.

...

Niinhän me muutkin. FSX:lle kun ei ole kovin montaa maisemaa Suomeen tehtykään. Laskujeni (katsoin levyltäni) mukaan vain seuraavat, joista niistäkin suuri osa on FS2004:sta muunneltuja (m), jotka toimivat joten kuten.

FinlandX, joka on ikäänkuin "pohjana" muille maisemille ja asennetaan omalla mukana tulevalla asennusohjelmallaan. Kenttämaisemia ovat Malmi EFHF (m), Kuopio EFKU (m), Oulu EFOU, Tampere EFTP, Turku EFTU, Vaasa EFVA ja lisäksi lukuisa joukko fotomaisemia (ne samat, jotka toimivat myös FS2004:ssa).

Helsingistä EFHK on myös FS2004-versiosta muunneltu freeware-versio, jota minä en kuitenkaan saanut kunnolla toimimaan FSX:ssä. Noin 25 eurolla saa paremman Aerosoftin (A-Flightin FSX:lle tekemä) maksullisen maiseman. Lisäksi on/voi olla joitakin afcad-maisemia eri kentille (huomaa, että FS2004:n afcaditkin saattavat toimia FSX:ssä). Lähes kaikki noista voi ladata suoraan täältä FSNordicista (ei toki maksullisia). Minkään noista asentamisen ei pitäisi olla mitenkään tavanomaisesta poikkeavaa.

Toinen kysymys koskisi noita WoA koneita.

Mulla on niitä pitkä rivi ja kun kopioin ne sinne Simobjekt / Airplane mappiin ja näin, että siellä ne ovat.

Kokeilin Antonovilla, ensin Arlanda:n ja sitten Vanta:n kenttiä ja molemmat olivat tyhjiä.

Miten ne WoA koneet saisi toimimaan?

...

Jotta AI-koneet toimisivat tarvitaan itse koneiden lisäksi myös niiden traffic-tiedostot (ne sijoittuvat kansioon ...worldscenery). WoAI-koneiden tapauksessa kopiointi on kuitenkin kaikkea muuta kuin hyvä idea. Jos myöhemmin tulisi tarvetta lisätä WoAI-koneita, saattaa tulla ongelmia (päällekkäisiä reittejä, tuplakoneita, ym.) Tämä johtuu siitä, että WoAI-asennusohjelma pitää kirjaa siitä mitä on asennettu ja ehkäisee siten esimerkiksi saman reitin lentämisen saman aikataulun mukaan kahdella eri koneella ja muut kummallisuudet, joita voi seurata, jos vain kopioi tiedostot.

Seuraavassa WoAI-liikenteen asentamisessa tarvittavat seikat ja asennuksen vaiheet:

WoAI-lentokoneyhtiöiden pakettien hakeminen:

Niitä ladataan täältä: http://www.world-of-ai.com/allpackages.php eli samasta paikasta kuin asennusohjelmakin. Voit asentaa yhden lentoyhtiön kerrallaan tai useampia samalla kertaakin.

Huomaa, että saman lentoyhtiön lennoista voi olla neljäkin eri versiota. Esimerkiksi "woa_airindiaexpress_v2.zip" on Air India Express-lentojen paketti versio 2. Asenna uusin (zip-paketin nimen perässä on versionumero). Koska asennusohjelma pitää kirjaa asennetuista paketeista, voi vanhemman paketin päälle asentaa uudemmankin (mielellään ei toisin päin). Näin ei tule ongelmia, vaikka vanhalle paketille tuleekin myöhemmin uudempi versio. (Asennusohjelma kysyy tällöin asennetaanko uusi vanhan päälle - vastaa kyllä tai siis yes). Huomaa myös, että WoAI:n zip-paketteja EI pureta ennen asennusta. asennusohjelma osaa purkaa ne itse.

Asennusohjelman asennus:

1. Lataa World of AI Installer (FS9/FSX) täältä: http://www.world-of-ai.com/allpackages.php , josta on edelleen linkki joko AvSim.com:iin tai FlightSim.com:iin (jonne sinulla pitää olla käyttäjätunnus) kuten noista lentokoneyhtiöpaketeistakin.

2. Pura kovalevylle latauskansioosi ilmestynyt zip-paketti sopivaksi harkitsemaasi paikkaan.

3. Käynnistä WoAI Intaller kaksoiklikkaamalla WOAI Installer.exe kuvaketta woains24-kansiossa. Tätä asennusohjelmaa ei varsinaisesti tarvitse itseään erikseen asentaa, mutta sille pitää kuitenkin aluksi kertoa mikä simu on käytössä ja joka asennuskerta erikseen vielä mistä asennettavat WoAI-paketit haetaan.

Käynnistettyäsi ohjelman ruudulle ilmestyy "Welcome to the World of AI!-ikkuna. Ohita se painamalla next-nappia. Seuraava ikkuna on tärkeä (alla se on siinä muodossa kuin se ensimmäistä kertaa ohjelmaa käytettäessä on):

[ attachment removed / expired ]

Valitse ensiksi kohdasta Target: käyttämäsi simu (sinulla siis nyt ilmeisesti FSX). Osoita seuraavaksi WoAI Installerille kansio, missä FSX sijaitsee (FSX:n pääkansio) - ikkunan alempi valintakohta. Todennäköisesti asennusohjelma kuitenkin löytää sen FSX path:-kohdan automaattisesti. Sen alle tulee se Simobjects-kansio, jonne lentokoneet asennetaan - oletuksena Airplanes. Tämän jälkeen voitkin aloittaa (sitä ennen kovalevyllesi laataamiesi) WoAI-pakettien asentamisen.

WoAI-pakettien asentaminen:

Lentokoneyhtiöiden asentaminen aloitetaan siis Etsimällä kohtaan "Select WOAI Package to install" kansio, jossa WoAI:sta ladattu yhtiöpaketti on ja sitten se itse asennettava paketti. Lopuksi painetaan next-nappia.

Seuraavassa ikkunassa pitää ruksata kohdasta I Agree ohjelman ja pakettien käyttöehtojen hyväksyminen, jonka jälkeen voi taas klikata hiirellä next-nappia. Viimeisessä ikkunassa asennusohjelma vielä kertoo tietoja asennettavasta paketista. Itse asennus tapahtuu Install-painikkeen painamisen jälkeen hetkessä.

Jos et jatka asennusta, paina lopuksi exit. Jos taas jatkat edelleen seuraavan paketin asennuksella, palaa takaisin alkuun painamalla Restart. Ilmestyy aloitusikkuna, jossa simun tiedot ovat säilyneet, mutta zip-paketin sijainti pitää aennusohjelmalle jälleen kertoa. Tämä mahdollistaa WoAI-pakettien asentamisen mistä tahansa missä ne siajitsevatkaan.

Expert-toimintoa et tavanomaiseen asentamiseen tarvitse, mutta sieltä voit katsella mitä paketteja on asennettu. Sieltä käsin voi myös poistaa jo asennetun lentoyhtiön (siis koneet ja traffic-tiedostot) kohdasta Delete Airline.

Kun WoAI-paketti on asennettu, näkyvät sen lentokoneet seuraavan kerran simun käynnistyksen jälkeen. Luonnollisesti simu ei saa olla päällä paketteja asennettaessa. 

Pekka

P.S.  Jos päätät jatkaa WoAI-liikeneteen asentamista edellä kertomallani tavalla, ota ensiksi pois sieltä airplanes-kansiosta KAIKKI sinne kopioimasi WoAI-koneet! Ne eivät nimittäin ole (eivätkä tule) WoAI-asennusohjelman kirjanpidossa, mutta saattavat kyllä sotkea sen.

Edit:

Vielä yksi varoituksen sana (tai pari lausetta). WoAI käyttää wanhaa TTools-ohjelmaa traffic-pakettien tuottamiseen (lähdetiedostoista kääntämiseen). TTools taas tuottaa FS2004-tyyppistä bgl-koodia. Se toimii kyllä myös FSX:ssä, mutta lääkkeellä on "sivuefekti". Jos käytössä on samanaikaisesti sekä FS2004- että FSX-tyypin trafficXXXX.bgl-tiedostoja, vain FS2004-malliset toimivat. FSX:lle suoraan tehty liikenne ei näy. Tähänkin apu löytyy netistä. AI Flight Planer 2-ohjelma (AIFP2) http://stuff4fs.com osaa etsiä ja muuntaa FS2004-tyyppiset traffic-tiedostot FSX-tyyppisiksi. Ne edellä mainitut pitää kuitenkin poistaa ennen kuin homma toimii.

Tähän loppuun vielä videona sama asia: https://duckduckgo.com/?q=WoAI+installer+video

Näitä videoita on netissä lukuisia lähes kaikilla muilla kielillä paitsi suomeksi (hakusanaoiksi riittää etsittävän asian nimi + youtube). Suurimmassa osassa niistä on kuitenkin ongelmana se, että asia selvitetään kuin konepistoolilla ammuttuna eli aivan liian nopeasti, että sen tällainen meidän ikäluokkamme ihminen ehtisi sanoman omaksua, vaikka kieltä osaisikin. Ainahan ne voi kuitenkin katsoa useamman kerran ja painaa tarvittaessa pause-nappia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos Pekka tuosta Varoituksen sana-infosta! En ole koskaan edes asiaan paneutunut koska mulla on vain WOAIn tekemät AI liikenne paketit, ei muiden. Nyt kuitenkin innostuin lataamaan ORBX n sivuilta 4 valmiasennspakettia joiden traffic bgl filut ovat käsittääkseni FSX tyyppisessä muodossa. En ole koskaan tuota AIFP työkalua käyttänyt, mutta tuon lausumasi perusteella noiden ORBX pakettien AI liikenne ei sitten näy jollei converttaa noita WOAIn kaikkia paketteja FSX muotoon?

Kuinka turvallinen tuo työkalu on?  Simuni on toiminut jo niin monta vuotta mallikkaasti etten vapaaehtoisesti mitään rupea muuttamaan ellei pakko ole. Aina voi ottaa tietty back upit ennen converttausta mutta jostain sattuu silmääni et pelkkä traffic bgl converttaus ei riitä, mm potkurikoneiden potkurien textuurit pitäis päivittää muuten ne ovat ruman näköiset?. Onko näin?

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Kuinka turvallinen tuo työkalu on?  Simuni on toiminut jo niin monta vuotta mallikkaasti etten vapaaehtoisesti mitään rupea muuttamaan ellei pakko ole. Aina voi ottaa tietty back upit ennen converttausta mutta jostain sattuu silmääni et pelkkä traffic bgl converttaus ei riitä, mm potkurikoneiden potkurien textuurit pitäis päivittää muuten ne ovat ruman näköiset?. Onko näin?

...

Minusta AIFP2 on ihan yhtä turvallinen työkalu kuin mikä tahansa vastaava. Itse voi määritellä kansion johon käännetyt trafficXXXX.bgl-tiedostot tallennetaan. Ei se entisiä automaattisesti korvaa. Voit ihan hyvin kokeilla sitä ja vaihtaa sitten FS2004-tiedostojen tilalle FSX-tiedostot ja kokeilla (FS2004-backupit vain talteen). Toisaalta et edes tarvitse sitä, jos sinulla on ainoastaan FS9-tyyppisiä traffic-tiedostoja. Jos sen sijaan haluat käyttää myös FSX-tyyppisiä, on kaikkien oltava sellaisia kuten jo edellä totesin.

FS2004-koneiden (olivatpa AI- tai lennettäviä koneita) kääntäminen FSX:ssä toimiviksi on kokonaan eri juttu (ja paljon monimutkaisempi). Jotkut epäyhteensopivuudet voi hoitaa tekstuureja (tai niiden alfaa) manipuloimalla. Joillekin ei voi tehdä mitään koska ongelmat kuulemma johtuvat modelleista (älä kysy minulta miten - en tunne asiaa).

Minulle on tullut vastaan vain muutama sellainen AI-kone (FS2002:een tai FS2004:een tehty - luultavimmin jo edelliseen), joita ei ole saanut millään ilveellä toimimaan FSX:ssä (tarkemmin näkymään oikein - kyllähän nekin "siipirikot" silti lentävät ;-). Esimerkiksi joissakin MAIW:in potkurikoneissa (ne kaikki MAIW:in koneet on tehty FS2004:lle) potkurien tekstuurit eivät toimi FSX:ssä. MAIW:ilta löytyy siihen "pätsi" samoin kuin laajempikin ohje miten myös suurin osa MAIW-kenttämaisemista saadaan toimimaan FSX:ssä (kaikkia ei saada em. syistä).

Pekka

Edit:

Jos aiot käyttää AIFP2:sta, sen manuaali kannattaa lukea. Ei siksi, etteikö ohjelman peruskäyttö onnistuisi ilman sitäkin (on varsin yksinkertaista), vaan siksi, että siinä on paljon hyödyllistä lisätietoa AI-liikenteestä ja näissä viesteissäkin mainituista asioista. Minä en aikoinaan viitsinyt lukea sitä, kun perushomma tuntui onnistuvan ilmankin. Niinpä en saanut ohjelmastakaan irti kaikkea mitä sillä voi tehdä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos vinkistä, Pekka. Olet oikeassa monipuolinen on työkalu. Tein juuri Norwegianin lentoplaanit ja siitä traffic bgl tiedoston sekä FSX  tyyppisen että FS9 tyyppisen. Nyt mulla on 2 identtisiä Scenery /World/Sceney kansiota jossa toisessa traffic bgl tiedostot on FS9 muodossa kaikki toisessa FSX muodossa. Käsittääkseni myös jos jossain paketissa on valmiiksi FSX muodossa olevat traffic bgl tiedostot ne voi halutessaan kääntää FS9 muotoon.

Sitä vaan ihmettelen että mulla tuo meriliikenne on kaikki nämä vuodet  näkynyt vaikka sen traffic bgl tiedosto on FSX muodossa.

Kun kerran mulla on yli 500 WOAI traffic bgl tiedostoa FS9 muodossa ja silloinhan FSX muodossa olevien bgl tiedostojen liikenteen ei pitäisi näkyä?  Mistähän tämä johtunee?

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meriliikenteen .bgl tiedostot eivät taida olla sen paremmin FS9 kuin FSX muodossakaan. Siinähän ei käytetä lainkaan lentokenttiä tai vastaavia. Näitten bgl -tiedostojen käsittelyä varten on myös oma ohjelmansa AIBTC.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

AI-veneet/laivat tulivat varsinaisesti vasta FSX:ään. Tosin jo FS2004:n aikaan oli mahdollista tehdä laivaliikennettä samalla tavalla kuin AI-lentoliikennettäkin. Ne olivat siis eräänlaisia laivan näköisiä uivia "lentokoneita", jotka liikkuivat koko ajan suurella kentällä (vetten päällä) nousematta koskaan ilmaan.

Ai-veneliikenne tehdään hieman eri tavalla kuin lentoliikenne ja siihen on olemassa oma työkalukin. Sen ja ohjeita saa täältä: http://lc0277.gratisim.fr/boat/

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään