Esa Sairio

Miksi simu sammuu Teneriffalla FSX:ssä?

18 viestiä aiheessa

Innostuin minäkin laittamaan FSX:ään Canarysimin hienon Kanarian photomaiseman autogeneineen.

Käytin Canarysimin xporter for fsx- ohjelmaa, joka kopoi koneellani jo olevalta FS 2004:n Canarysimin maisemasta tiedot FSX:ään. Tosin kenttien nimellä nimetyt eri saarten ilmakuvan ja autogenit sisältävät kansioit joutui siirtämään käsityönä FSX:n scenery libraryyn ja laittamaan ohjeen mukaiseen järjestykseen. Tämä ei mennyt automaattisesti, kuten aikoinaan Canarysimin asentaminen FS 2004:een.

Ongelma syntyy Teneriffan saarella: Jos autogen on säädetty yli arvon Dense, niin esim. mentäessä Los Rodeosin kentälle simu katkeaa ja tulle ilmoitus "fatal error" ja FSX alkaa käynnistyä uudelleen. Densellä ja sitä pienemmillä autogenasetuksilla tuokin saari kenttineen toimii.

Mikä ihme on vikana ettei autogenejä voi laittaa kahteen tiheimpään säätöönsä?

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihmeellistä että kun täällä hehkutetaan FSX:ää todella paljon, niin simu kuitenkin kaatuu esim. kirjoittamassani tilanteessa.

Kukaan ei tunnu tietävän ratkaisua, vai? ;)

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihmeellistä että kun täällä hehkutetaan FSX:ää todella paljon, niin simu kuitenkin kaatuu esim. kirjoittamassani tilanteessa.

yES

En tiedä ratkaisua asiaan mutta epäilen Grafiikkikorttia

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Ihan kuin kalikalla heittäisit.  ;D

Minä ainakaan en ole hehkuttanut FSX:ää muuten kuin FS2004:een verrattuna. Varmaan enemmän olen kirjoittanut viestejä, joissa kritisoin sitä monista puutteista. Kyseessähän on jo 8 vuotta vanha softa - eikä kehitystä ole edes näkyvissä kiitos M$:n.

Käytin FS2004:sta vuodesta 2005 vuoteen 2010, joten kokemusta siitäkin ehti tulla melkoisesti. Sen kokemuksen mukaan FSX kaatuu (oikein asennettuna ja ylläpidettynä) huomattavasti harvemmin kuin FS2004, jolle tuo viime aikoina kun sitä käytin oli paremminkin säännöllistä kuin poikkeuksellista. Poikkeuksellista se on edelleen FSX:lle, mutta ei aivan tavatonta. Näin ainakin silloin, kun simun koko kaikkineen lähentelee (tai jopa ylittää) 200 gigatavua kuten minulla.

FSX on mennyt nurin pari kertaa tilanteeseen, jonka tulkitsen muistin loppumiseksi (esimerkiksi lennetään "raskaalla" koneella "raskaassa" maastossa ja säässä). Ongelman pohjalla on se, että ohjelma on 32-bittinen eikä siten voi hyödyntää muistia kuin maksimissaan 4 gigatavua, vaikka sitä olisi 64-bittisessä järjestelmässä muuten yllin kyllin. Tuon huomaa siitä, kun simu alkaa takkuilla fps-lukemien painuessa 1-3 tienoille (oletan, että swäppää sitä levylle koko ajan ainakin, minkä voisi päätellä kovalevyn raksutuksesta). Tilanteen jatkuessa kauan ei tarvita kummoista "sysäystä", kun tulee ilmoitus "tuntemattomasta virheestä - ilmoitetaanko M$:lle? - heh" ja tullaan työpöydälle kuin tikka.

Kun katselen tuossa takkuamisvaiheessa keskusmuistin kulutusta, ollaan pitkälti yli 4 gigan rajan, josta osan toki hörppää 64-bittinen käyttis, joka ei onneksi ole siitä ylityksestä moksiskaan eli ei se kaadu (FS2004 onnistui usein kaatamaan koko käyttöjärjestelmänkin jostain syystä). Joko käyttöjärjestelmällä tai FSX:llä taitaa olla vaikeuksia vapauttaa tarpeetonta muistia, kun jossain vaiheessa tullaan siihen, että "kaik mänt eikä piisantkaa". Löysin äskettäin netistä ohjelman "Clean mem" (freeware tai maksullinen versio Pro) http://www.pcwintech.com/cleanmem , joka näyttäisi pitävän FSX:n muistikulutuksen jonkin verran alemmalla tasolla. Ainakaan toistaiseksi ei ole kaatunut (I cross my fingers).

Minä olen kyllä muuten sitä mieltä, että (vähänkin monimutkaisempi) täysin kaatumaton ohjelma on paremminkin harvinainen kuin sääntö. FSX kuten muutkin simut kaatuvat kyllä esimerkiksi joidenkin lisäosien puutteisiin. Onko syy silloin ohjelman vai lisäosan? Sitä en lähde pohtimaan. Esimerkkinä voisin mainita erään payware-lisäosan (paywaret toimivat yleensä paremmin ja ovat vähemmän kaatumatautisia kuin monet freewaret), joka kaataa toisinaan simun.

Minulla on Flight1:n ATR72-500, joka on alunperin tehty FS2004:lle. Sen FSX-versio on ns. port over eli FS2004-versiosta kehitetty/muunnettu. Tästä syystä siinä on FSX:lle osin sopimattomasta mallinnuksesta johtuen ongelmia (en itse tiedä koneiden tai maisemien mallintamisesta juuri mitään, mutta näin olen lukenut). Tuon koneen FMC:n käyttäminen kaataa toisinaan koko simun. En tiedä miksi, mutta niin vain on tapahtunut. En ole tuohonkaan löytänyt selkeää syytä edes Flight1:n sivuilta, vaikka muutkin ovat asiasta raportoineet.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

yES

Minusta taas ihmeellistä on se, että lisäosamaiseman aiheuttamat ongelmat pistetään simulaattorin syyksi  ;)

Epäilisin, että probleeman ydin on tuossa fs9 -> fsx muunnoksessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

yES

FSX osaa olla kaatumattakin jos niikseen tulee mutta mitä säätöjä olet fsxään tehnyt ja säädöistähän löytyy hyviä ketjuja tältäkin saitilta. Mites toi radeon etc.. Nykykokoonpanollani kyykkäsi kerran tässä äsken (ainokainen) Oslo V.2 extreme säädöillä jafsx lodradius 6,5 ja bandwidthmultiplaieri oli 400 etc.. eli liika oli liikaa, näyttö vaan pimeni..ja nuo fs9 konffit fsxään ovat aina vähän riskaabeleita.

jari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minusta taas ihmeellistä on se, että lisäosamaiseman aiheuttamat ongelmat pistetään simulaattorin syyksi  ;)

Canrysimin Kanaria toimii hienosti ja täysillä säädöillä FS 2004:ssa. Sen pitäisi toimia myös FSX:ssä. Kyllä vakiokanaria toimii FSX:ssäkin, tietenkin! Mutta on onnettoman näköinen.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuli vain mieleen, että onko tuo scenery tarkoitettu erillisen ohjelman käytöllä muunnettavaksi FSX:lle.

Ketjun alussa kerroin millä muunnosohjelmalla Kanaria siirrettiin FSX:ään.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Canrysimin Kanaria toimii hienosti ja täysillä säädöillä FS 2004:ssa. Sen pitäisi toimia myös FSX:ssä. Kyllä vakiokanaria toimii FSX:ssäkin, tietenkin! Mutta on onnettoman näköinen.

yES

Canarysimin maisema toimii FS2004:ssä, koska se on FS2004:lle tehty maisema. FSX:ssä se taas ei toimi täydellisesti, koska se ei ole FSX-maisema, vaan pelkkä konverttaus. Se taas ei ole simun syy.

Epäilen edelleen syyn olevan tuossa käännöksessä, sillä pikainen googlehaku "Canarysim xporter for fsx Tenerife CTD" tuottaa useamman osuman, jossa simu alkaa Teneriffan saarella kaatua tuon asennuksen jälkeen.

Vakiokamaa tyylikkäämmät, FSX:lle tehdyt ilmaiset Kanarian photosceneryt löytyy Air Hispanian foorumilta. Miinuksena tosin se, ettei autogeniä ole. Plussapuolena toimivuus  :)

Linkki

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos hyvistä vastaukista kaikille. Täytyy kokeilla, jos voisi yhdistää Oskun mainitseman Teneriffan photoscenryn ja siihen Canarysimin autogenit!

yES :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Et ole kokeillut sitä Canarysimin (eli Project Canarias - puhummeko nyt samasta asiasta?) versiota, joka on jo valmiiksi muokattu FSX:lle? Minulla on se, eikä se ole kaatunut/kaatanut mitään. Se löytynee netistä hakemalla. En nyt muista enää mistä sen latasin. Minun oli käytettävä tuota, sillä koneellani ei enää siinä vaiheessa ollut FS2004-versiota siitä eikä koko FS2004:kään.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Et ole kokeillut sitä Canarysimin (eli Project Canarias - puhummeko nyt samasta asiasta?) versiota, joka on jo valmiiksi muokattu FSX:lle? Minulla on se, eikä se ole kaatunut/kaatanut mitään. Se löytynee netistä hakemalla. En nyt muista enää mistä sen latasin. Minun oli käytettävä tuota, sillä koneellani ei enää siinä vaiheessa ollut FS2004-versiota siitä eikä koko FS2004:kään.

Pekka

Puhutaan samasta. Mistä valmiin löytäisi FSX:lle. Haen ja etsin...

Oletko Pekka laittanut autogenin täysille tai yksi pykälä täydestä alaspäin ja koittanut lentää Los Rodeokselle? Tuossa tilanteessa jämähtää. Muu Kanaria toimii ok.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Oletko Pekka laittanut autogenin täysille tai yksi pykälä täydestä alaspäin ja koittanut lentää Los Rodeokselle? Tuossa tilanteessa jämähtää. Muu Kanaria toimii ok.

yES

Nytpä en äkkiä muistakaan. Melko täysillä minun kaikki asetukseni ovat. Täytyy tarkistaa ja tehdä koelento. Kertoilen sitten. Oletko yrittänyt ottaa yhteyttä maiseman tekijöihin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on autogen-asetus näköjään toiseksi korkeimmassa asennossa "very dense" eikä siis kaadu Tenerifalla kuten jo totesin.

Sinun kannattaa kokeilla tuota Canarysimin valmiiksi FSX:lle sovitettua versiota, joka mulla on (jos vain löydät sen netistä - etsi pakettia nimeltä: ProjectCanaryFSXdi11.zip). Jos et löydä kyseistä maisemaa, lähetä yksityisviestiä ja kerro miten voisin lähettää sen zip-paketin sulle. Se on kyllä niin hemmetin suuri (600 MB), että kaikki sähköpostiohjelmat eivät sitä sulata liitteenä. Jos sekään ei auta, niin sitten kyse lienee tietokoneesi raudan tai softan ristiriidoista FSX:n kanssa.

Pekka

Edit: Canarias-paketti löytyy ainakin täältä: http://flyawaysimulation.com/downloads/91/fsx-scenery/120/?sort=hitsdesc

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on autogen-asetus näköjään toiseksi korkeimmassa asennossa "very dense" eikä siis kaadu Tenerifalla kuten jo totesin.

Sinun kannattaa kokeilla tuota Canarysimin valmiiksi FSX:lle sovitettua versiota, joka mulla on (jos vain löydät sen netistä - etsi pakettia nimeltä: ProjectCanaryFSXdi11.zip). Jos et löydä kyseistä maisemaa, lähetä yksityisviestiä ja kerro miten voisin lähettää sen zip-paketin sulle. Se on kyllä niin hemmetin suuri (600 MB), että kaikki sähköpostiohjelmat eivät sitä sulata liitteenä. Jos sekään ei auta, niin sitten kyse lienee tietokoneesi raudan tai softan ristiriidoista FSX:n kanssa.

Pekka

Edit: Canarias-paketti löytyy ainakin täältä: http://flyawaysimulation.com/downloads/91/fsx-scenery/120/?sort=hitsdesc

Ehkä kokeilen joskus. Tuo latausaika linkissäsi olevasta osoitteesta on noin 11 tuntia! Jos maksaa saa kai nopeammin, mutta minä tyydyn ilmaiseen.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehkä kokeilen joskus. Tuo latausaika linkissäsi olevasta osoitteesta on noin 11 tuntia! Jos maksaa saa kai nopeammin, mutta minä tyydyn ilmaiseen.

yES

Mulla on se täällä kovalevyllä. Jos tiedät paikan arma... jonne sen voisin kohtuunopeudella upata, niin kerro yksityisviestillä.

Näyttää olevan "palasina maailmalla" myös FlighSim.comissa, mutta eipä sekään juuri nopeampi yhteys ole. Imaisin sen muistaakseni juuri FSX-version ilmestyttyä ja silloin se löytyi nopeamman yhteyden päästä. Enää en löydä.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään