Pertti Kevätkylä

Add on sceneryn käyttöön otto

6 viestiä aiheessa

Hei! Olen eka kertaa ottamassa käyttöön addon sceneryä, ei tahdo onnistua, apu olisi tarpeen.

Kone on PC, käyttöjärjestelmä Windows 7 Home Premiun 64 bit, peli FSX Acceleration.

Olen tallentanut addon sceneryn: C:/program files/microsoft games/flight simulator x/addon scenery/scenery kansioon.

Kokeilin seuraavaa: Avasin FSX pelin, valitsin addoniin sopivan koneen, Settings, Scenery library, Add area,

add scenery, valittu scenery kansiosta FSX Lakehood_ihd, OK, hakuehtoja täyttäviä kohteita ei löytynyt.

peruuta, cancel. Laitoin Googleen hakusanaksi addon scenery, katsoin Windows 7 varten tehdyn videon.

täytyisi saada hidastettuna, niin ehtisi saada selvää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sun pitää ensin valita sen uuden sceneryn kansio, sitten painaa OK ja sen jälkeen sen kansioikkunan valkoisella alueella, jotta se onnistuu. Windows 7-vika tuo.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei! Vielä on addon sceneryn käyttöönotto hakusessa. Avasin kokeeksi FSX World scenery kansion, se sisältää sceneryn lisäksi texture tiedoston. Lataamassani addon sceneryn  kansiossa on pelkkä scenery, ei texturea, johtuisiko tästä, ettei homma pelitä.

Toinen mielenkiintoinen asia on, että lentotukialus  RDG _23 NIMITZ osaa lentää, Friday Harborissa ja se myös laskeutuu kauniisti veteen, olisi kivaa, jos voisi vielä suorittaa tough down sen täkille.  On outoa, että "laiva" täytyy tallentaa Aircrafts kansioon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Addon sceneryn kansiossa ei tarvitse olla textureita ollenkaan. Se käyttää silloin oletustextureita. Jos siellä on vain pari bgl-tiedostoa niin ei ole edes välttämätöntä tehdä niille omaa kansiota, vaan voit lisätä ne bgl:t suoraan FSX\Addon Scenery\Scenery-kansioon, jolloin FSX tunnistaa ne käynnistyessään automaattisesti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pertti, seuraavassa osoitteessa:

on video maiseman asentamisesta FSX:ään kolmannella kotimaisella selostettuna.

Lisäosamaiseman kansion oletuspaikka on simun Addon Scenery-kansio, mutta sen ei ole pakko olla siellä. Maisema voi sijaita missä tahansa - vaikka ulkoisella kovalevyllä. Maisemaan kuuluu sen kansio, jonka voi nimetä millä nimellä itse haluaa (jotkut kaupalliset maisemat on syytä jättää oletusnimisekseen, jotta niihin mahdollisesti liittyvät muut osiot tai ohjelmat löytäisivät ne oikein).

Maisemakansioon kuuluu aina vähintään scenery-alikansio, joka sisältää maiseman mallinnokset bgl-tiedostoina ja mahdollisesti jotain muutakin. Maisemakansioon kuuluu yleensä myös texture-alikansio, jossa ovat edellä mainittujen mallinnosten tekstuurit eli maalaukset. Kuten Joona edellä sanoi niitä ei tarvitse olla texture-kansiossa, jos maisema käyttää esimerkiksi oletustekstuureja. Itse asiassa koko texture-kansio ei aina ole välttämätön. Tämä on tilanne esimerkiksi silloin, kun maisema on pelkkä kiitotiet ja sen sellaiset sisältävä kenttämaisema eli ns. afcad-maisema. Nämä voikin ihan hyvin laittaa vaikkapa Addon Scenery-kansion alikansioon scenery kuten Joona edellä sanoi.

Kun tätä simuilua on harrastanut pitempään (minä vuodesta 2005), simukansiolla on taipumusta kasvaa ja kasvaa... Silloin viimeistään alkaa arvostaa järjestystä, koska muuten kohteiden etsimiseen kuluisi kohtuuttomasti aikaa silloin, kun tulee tarve editoida maisemaa tai konetta (ja se tarve tulee aina ennen pitkää). Esimerkiksi maisemat kannattaa sijoittaa systemaattisesti, jotta ne löytää helpommin. En ryhdy neuvomaan miten se pitää tehdä, sillä jokaisella on omat tarpeensa ja mieltymyksensä. Minulla kaikki maisemat (poislukien jotkut payware-maisemat) ovat Addon Scenery-kansiossa, jonne olen tehnyt omat maakansiot. Siellä kunkin kenttämaiseman nimi alkaa sen ICAO-koodilla, mikä helpottaa hakemista. Muilla kuin kenttämaisemilla käytän vapaampaa nimeämistä.

FSX:ssä koneiden sijoittelua ja löytämistä helpottaa se, että jo oletuksena lentokoneille, helikoptereille, laivoille, jne. liikkuville tai liikkumattomille olioille on omat kansionsa, jotka sijaitsevat kaikki SimObjects-kansion alla. Sinne voi myös lisätä kansioita vapaasti oman tarpeensa mukaan. Minä olen esimerkiksi tehnyt sinne kansion AI-planes, jossa ovat kaikki AI-koneiden kansiot ja kansion MAIW, jossa on sotilaskoneliikenne (nekin AI-koneita). Nuo itse tehdyt SimObjects-kansion alikansiot vain pitää muistaa käydä lisäämässä FSX.xfg-tiedostoon, joka löytyy oletuspolusta: C:\users\[user]\AppData\Roaming\Microsoft\FSX. Muussa tapauksessa lisätyissä kansioissa olevat koneet eivät toimi. 

Tästä päästäänkin "lentävät laivat"-ongelmaasi. En osaa sanoa kuvauksesi perusteella mistä se lentäminen johtuu, mutta yleisesti laivat (tai muu merenkulkuvälineistö), joita käytetään AI-laivoina eli itsestään liikkuvina laivoina laitetaan Boats-kansioon. Sellaiset laivat, joita halutaan/voidaan itse ohjata taas laitetaan sinne missä ovat lennettävät lentokoneetkin eli Airplanes-kansioon. Toimivat ne Boats-kansiostakin, mutta eivät välttämättä täysin. En tiedä mistä tuo johtuu, mutta törmäsin siihen sattumalta jokin aika sitten. Asensin ohjattavan laivat Boats-kansioon ja kokeilin readme-tiedostossa annettujen ohjeiden mukaan sen eri toimintoja. Eivät kaikki toimineet. Kun siirsin laivan Airplanes-kansioon, kaikki toimi.

Jostakin syystä Microsoft ei ole tehnyt AI-laivojakaan toimimaan aivan samoin kuin AI-lentokoneet (tai -helikopterit). Niiden asetustiedostokin on nimeltään sim.cfg toisin kuin AI-lentokoneiden, eikä AI-laivaliikenne noudata samoja sääntöjä kuin AI-lentoliikenne. Sim.cfg-tiedosto on huomattavan paljon yksinkertaisempi kuin lentokoneiden aircraft.cfg-tiedosto. Laivaliikennettä ei voi esimerkiksi editoida AIFP2- tai vastaavalla ohjelmalla kuiten AI-lentokoneita. Jos laivan kansiossa asetustiedoston nimi on aircraft.cfg kuten lennettävillä tai AI-lentokoneilla, on kyseinen laiva tarkoitettu käyttäjän lenn... ohjattavaksi kuten lentokoneet, joilla itse lennetään. Silloin se on hyvä myös lisätä Airplanes-kansioon eikä Boats-kansioon.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään