Guest less_than_perfect

Pari kysymystä lähestymiskartoista.

2 viestiä aiheessa

1. Onko lähestymiskartoissa näytetty joka lentokentälle oma korkeus nopeus eli "vertical speed" vai onko laskeutumisen normit joka kentällä.

 

2. Onko lähestymiskartassa kallistus aste kääntymiseen kerrottu.

 

3. Miten tulen lähestymis kartan reitille ilman GPS laitteita tietämättä sijaintiani.

 

4. Jossain lähestymiskartoissa on alueita jotka on raidallisia ja ne ovat nimetty esim. D27, D90 ja niin edelleen, ja vielä selvennykseksi että kysymys olisi mitä nämä ovat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Vajoamisnopeus riippuu siitä mikä on ilma-aluksen nopeus. Mitä nopeammin eteen mennään, sitä nopeammin myös täytyy nopeutta pudottaa. Toinen asia mistä tämä riippuu on liukukulma. Yleensä se on kolme asetetta perus ILS lähestymisessä, mutta joillekkin kentille voi olla enemmänkin melurajoitusten tai maaston takia. Eli periaatteessa on ja ei. Jos sä lasket pelkästään kolme asteen liukukulmia 140 solmun maanopeudessa joka laskun, niin kyllä se vertical speed sillo aina sama on. Mutta koska yleensä koneen lähestymisnopeus vaihtelee painon, tuulten jne mukaan, ja myös tuo liukukulma voi muuttua niin ei ole. Aina kannattaa tarkistaa se vajoamisnopeus sieltä kartan taulukosta (tiettyä nopeutta kohden vajoamisnopeuden täytyy olla -xxxft/min)

 

2. Bank angle eli kallistuskulma sekin riippuu koneen nopeudesta ja koneen tyypistä muutenkin. Mittaria lentäessä perussääntönä on suorittaa 2 minuutin kaarto, joka hoituu omalla mittarilla (siiveke väkäsen kohdalle ja kuula keskellä niin varmasti menee 360 astetta 2 minsassa. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fa/Turn_coordinator_-_coordinated.svg/538px-Turn_coordinator_-_coordinated.svg.png). Mitä nopeammin kone kulkee niin sitä syvempi kaarron on oltava, ja mitä hitaammin sitä pienempi. Tähän myös vaikuttaa konetyyppi. Eli vastauksena kysymykseen ei ole.

 

3. Radionavigoinnin avulla. Esimerkiksi VOR lähestymiskartassa on piste XXXXX, jonka vieressä lukee r020 DME15 (tai jotain tuommoista). Tuosta tiedät että piste on majakalta katsottuna suunnassa 020 ja 15 merimailin päässä. Ja kun majakkaa päin lennetään niin täytyy ottaa vastakkainen suunta eli radiaaliksi valitaan 200. Lisää radionavigoinnista löytyy helposti googlen avulla, youtubesta löytyy myös videoita. Aihe kuitenkin on melko laaja käsitellä =)

 

Jos kartassa taas sanotaan että RNAV equipment required niin sitten ei onnistu enään radiomajakoitten avulla homma vaan täytyy olla siihen sopivat laitteet.

 

Korjatkaa ihmeessä jos oon väärässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään