O-P Pietila

koneenrunko Malmilla

26 viestiä aiheessa

Tässä jo pidempään kiinnostanut tuo Malmin lentokentän hallin takana oleva punamusta ränsistynyt koneenrunko ja sen historia. Tunnus oli kai OH-CSB tjs. Voin muistaa väärin. Eli ketä tietää tuon koneen historiasta ja miten se on päätynyt viettämään noin onnettomia eläkepäiviä.  :-\ Siis mikä malli ja koska poistettu käytöstä. Onko ollut osallisena jossain haverissa vai purettu vaan muuten. Olkoon tämä nyt sitten vaikka tälläinen iltapäiväkyssäri. Nopeimmille luonnollisesti Karmaa..  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meinaatko sitä kaksmoottorisen Cessnan runkoa siinä sen tornin juurella, kun tullaan parkkipaikalle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

en vaan siellä hallin takana, pelkkä runko joka on pätkäisty cockpitin kohdalta poikki. Ei siis siipiä yms. pelkkä runko vaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-CSB on ollut hyppykäytössä ainakin SatLU:lla (Satakunnan Laskuvarjourheilijat ry, Pori) ja TamLK:lla (Tampereen Laskuvarjokerho ry, Tampere) hyppykoneena. TamLK hankki koneen maaliskuussa 1973 ja vain pari vuotta myöhemmin (heinäkuu 1975) kone tuhoutui Härmälässä (lähde: Tampereen Laskuvarjokerho - 25 vuotta, toimittanut Wexi Korhonen).

 

Kun tuota ylempänä viitattua threadia katselee, niin ilmeisesti konetta ei enää sen jälkeen korjattu lentokuntoiseksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siitä sitten vaan Cessna 195-simulle hyvä koti.  Anyone..? :)

 

Ongelma on siinä, että kotiohjaamokäyttöa ajatellen siinä on yksi pieni puute: siitä puuttuu se ohjaamo - eli se on vain takarunko.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu pitää paikkansa. Se oli Tampereen laskuvarjokerhon käytössä, kunnes tyyppikoulutuksessa kärsi laskuvaurion, eikä enää korjattu.

Runko oli vuosikausia Härmälän kentän laidalla olleen Keski-Jyrän hallin pihassa. Tuli siellä itsekin penskana leikittyä. Tämän tapauksen

jälkeen kerholle hommattiin sitten OH-CSC 195:n sekin. Sen vuoro oli kukistua Tampere-Pirkkalan avajaisnäytöksessä, mutta lentää taas.

Tämmöistä t: Tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen hylyn osti sitten aikoinaan Matti Jaatinen Röykästä, joka käytti rungon osia OH-CSE:n kunnostamiseen. Harmi vain, että sittemmin kone myytiin Englantiin ja sieltä USA:han

 

Edit: tosin kone on näköjään beisattu Brittein saarille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ongelma on siinä, että kotiohjaamokäyttöa ajatellen siinä on yksi pieni puute: siitä puuttuu se ohjaamo - eli se on vain takarunko.

 

//T

 

:)

Eipäs nyt olla noin jyrkkiä. Saishan tuosta nyt ihan hyvän. Perä takaa poikki vaan ja sitten tuon etuosan rakentais uudestaan. Airliners on täynnä sopivaa kuvamateriaalia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille vastanneille. Mielenkiintoista tietoa.  :) Löytyyköhän koneesta kuvia vielä siltä ajalta kun se oli lentokelpoinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:)

Eipäs nyt olla noin jyrkkiä. Saishan tuosta nyt ihan hyvän. Perä takaa poikki vaan ja sitten tuon etuosan rakentais uudestaan. Airliners on täynnä sopivaa kuvamateriaalia.

 

Rakentaisi uudestaan? Eli käytännössä ei mitään järkeä... Just se paneeliosa seinineen kaikkineen, joka tuosta hylystä nyt puuttuu, olisi se kotiohjaamon tekijälle kaikkein tärkein osa. Ja sitä nyt puuttuvaa osaa ei kyllä niillä kaikilla viidellä Airliners.netin C195 ohjaamokuvalla uusiksi rakenneta :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rakentaisi uudestaan? Eli käytännössä ei mitään järkeä... Just se paneeliosa seinineen kaikkineen, joka tuosta hylystä nyt puuttuu, olisi se kotiohjaamon tekijälle kaikkein tärkein osa. Ja sitä nyt puuttuvaa osaa ei kyllä niillä kaikilla viidellä Airliners.netin C195 ohjaamokuvalla uusiksi rakenneta :P

 

Kyllä Malmilla saisi varmasti OH-CSC:stä ottaa mielin määrin ohjaamokuvia jos vain kysäisisi  :)....mutta samapa se olisi rakennus-projektin kannalta olisi tuota runkoa vai ei  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rakentaisi uudestaan? Eli käytännössä ei mitään järkeä... Just se paneeliosa seinineen kaikkineen, joka tuosta hylystä nyt puuttuu, olisi se kotiohjaamon tekijälle kaikkein tärkein osa. Ja sitä nyt puuttuvaa osaa ei kyllä niillä kaikilla viidellä Airliners.netin C195 ohjaamokuvalla uusiksi rakenneta :P

En missään vaiheessa olekaan sanonut, että olisin itse tälläistä projektia vakavissani aloittamassa. Enemmänkin kiinnosti koneen kohtalo.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään